Soengsang Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 1 timme sedan, skrev Captain Morgan: Nu har jag fått ok på SINK av skatteverket för den svenska pensionen. Återstår att finna ut om jag måste in med en Thai deklaration för pensionen enligt de nya skattereglerna här och sedan dra av betalad SINK skatt med hänvisning till dubbelbeskattningsavtalet. Det kan bli så även om det känns lite onödigt. Har du sett någonstans hur mycket skatt de planerar att kräva av dem som är skattskyldiga, progressivt så som det är för i Thailand intjänade inkomster? Jag lär gå fri än så länge, kommer nog inte att vara i landet mer än 180d de närmaste åren, det som oroar mig lite är att har löneinsättningar till Thailändsk bank i princip 12m om året.....visserligen beskattade i ett land som har avtal med Thailand. 1 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 1 timme sedan, skrev Soengsang: Har du sett någonstans hur mycket skatt de planerar att kräva av dem som är skattskyldiga, progressivt så som det är för i Thailand intjänade inkomster? Jag lär gå fri än så länge, kommer nog inte att vara i landet mer än 180d de närmaste åren, det som oroar mig lite är att har löneinsättningar till Thailändsk bank i princip 12m om året.....visserligen beskattade i ett land som har avtal med Thailand. Åsså räknas den skatt du betalat i annat land med dubbelbeskattningsavtal bort. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 30 Trådstartare Dela Inlagd September 30 2 timmar sedan, skrev Soengsang: Har du sett någonstans hur mycket skatt de planerar att kräva av dem som är skattskyldiga, progressivt så som det är för i Thailand intjänade inkomster? Jag lär gå fri än så länge, kommer nog inte att vara i landet mer än 180d de närmaste åren, det som oroar mig lite är att har löneinsättningar till Thailändsk bank i princip 12m om året.....visserligen beskattade i ett land som har avtal med Thailand. Skatteverket i Thailand är inte vidare bra på att uppdatera sin egen Website eller sina egna officiella dokument, i alla fall inte på engelska. De har ännu inte kommit ut med något officiellt beslut om exakt vilka delar som ska beskattas för oss faranger men om man följer den aktuella skattekoden så står det ändå ganska klart om de nu inte gör stora ändringar. De använder gärna frasen "assessable income" och menar då all taxerbar inkomst såsom lön, pension, aktieutdelningar, ränteinkomster, kapitalvinster etc. vilket skapar lite förvirring. Vad jag erfar så gäller beskattningen endast kapital som skickas till Thailand, vilket i så fall skapar ett gigantiskt loophole eftersom vi då kan välja vilka pengar vi vill skicka över. I första hand hela pensionen som inte beskattas alls enligt DTA och därefter kapital från sålda förlustaktier och kanske det kapital som åtnjutit minst ränteinkomster och minst utdelning eftersom det endast är obeskattat kapital och obeskattade vinster som kan beskattas, inte redan beskattat ursprungligt investeringskapital och det gäller endast obeskattat kapital och obeskattade vinster som intjänats från och med 1 Jan 2024 och skickas över till Thailand därefter. Har man redan betalat skatt på exempelvis utdelningar och obligationsräntor så kan man dessutom normalt dra av det skattebeloppet som "tax credit" i deklarationen. Det kan fortfarande bli en U-turn eller att de skjuter upp beslutet något år, speciellt för utlänningar för att inte drunkna i deklarationsblanketter och det faktum att de har olika dubbelbeskattningsavtal med 61 olika länder att ta hänsyn till. De påstås komma ut med en officiell deklarationsguide och en uppdaterad deklarationsblankett innan jul men det återstår att upplevas. Från 1 Jan 2025 har vi i så fall 3 månader på oss att deklarera om vi nu behöver göra det. Några saker att då beakta är det personliga grundavdraget plus avdrag för fru och barn samt ett rejält extra avdrag för 65 plussare. Ännu viktigare att lägga på minnet är att detta kan vara startskottet till ett globalt skatteuttag om några år (likt det vi har inom OECD och i Sverige), alltså inte bara skatt på de pengar vi skickar till Thailand utan skatt på vår totala globala inkomst inklusive räntor och vinster. Vad jag erfar är nedanstående skattetabell den senaste: 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 1 Dela Inlagd Oktober 1 16 timmar sedan, skrev Soengsang: Har du sett någonstans hur mycket skatt de planerar att kräva av dem som är skattskyldiga, progressivt så som det är för i Thailand intjänade inkomster? Jag lär gå fri än så länge, kommer nog inte att vara i landet mer än 180d de närmaste åren, det som oroar mig lite är att har löneinsättningar till Thailändsk bank i princip 12m om året.....visserligen beskattade i ett land som har avtal med Thailand. Ser ut som att du åker på 35% 😉 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Oktober 3 Dela Inlagd Oktober 3 1 Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 3 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 3 3 timmar sedan, skrev Khemmarat: Benjamin och andra jurister i Thailand är lika frustrerade som alla andra, rykten sprids men skatteverket är tyst. Påminner lite om de nya DTV visumen, utrikesdepartementet lanserar medan Imm som bestämmer över såväl visa extensions som visa runs är knäpptyst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Oktober 3 Dela Inlagd Oktober 3 1 timme sedan, skrev Captain Morgan: Benjamin och andra jurister i Thailand är lika frustrerade som alla andra, rykten sprids men skatteverket är tyst. Påminner lite om de nya DTV visumen, utrikesdepartementet lanserar medan Imm som bestämmer över såväl visa extensions som visa runs är knäpptyst. Just det, rykten, så det finnes ingen anledning att spekuiera. Det är inga nya regler/lagar så inget nytt att undra på. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 3 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 3 43 minuter sedan, skrev Khemmarat: Just det, rykten, så det finnes ingen anledning att spekuiera. Det är inga nya regler/lagar så inget nytt att undra på. Ingen rök utan eld. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Oktober 6 Dela Inlagd Oktober 6 On 2024-10-03 at 20:32, skrev Captain Morgan: Ingen rök utan eld. Elden är mestadels snack på internet, grundat på vad ? Tjänstemannaförslag inget annat. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Oktober 7 Dela Inlagd Oktober 7 15 timmar sedan, skrev Khemmarat: Elden är mestadels snack på internet, grundat på vad ? Tjänstemannaförslag inget annat. Visst är det väl taget, det är bara det att alla anvisningar från skatteverket fortfarande saknas. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 7 Dela Inlagd Oktober 7 Det som är klart är att all inkomst som intjänats efter 1 Jan 2024 kan beskattas i Thailand för dem som är beskattninsbara här i Thailand. Det enda som ändrats i lagen är att det tidigare fanns ett kryphål som gjorde att folk kunde tjäna pengar ett kalenderår och ta in dem i Thailand ett senare kalenderår och då var dessa pengar skattefria. Min gissning är att det kommer ta många år innan något av detta kommer att beröra någon med "vanlig" inkomst. Kanske till och med många, många år. 😆 Men om man verkligen vill deklarera och betala skatt här, så är det förmodligen lättare idag än före denna lagändring. 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 17 Dela Inlagd Oktober 17 Jag håller med honom till 100%. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 17 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 17 3 timmar sedan, skrev Surin P3: Jag håller med honom till 100%. Det gör vi alla, utom möjligen Thai government. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 17 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 17 Denna broschyr har jag laddat ner från Thai skatteverkets website, det enda jag funnit som beskriver deras nya syn på befintlig skattekod. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Oktober 17 Dela Inlagd Oktober 17 51 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Denna broschyr har jag laddat ner från Thai skatteverkets website, det enda jag funnit som beskriver deras nya syn på befintlig skattekod. du är jo en av dom som han varnar om, inget nytt är beslutat endå envisas du med dina inlägg om nåt som inte finnes.. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 17 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 17 (ändrad) 1 timme sedan, skrev Khemmarat: du är jo en av dom som han varnar om, inget nytt är beslutat endå envisas du med dina inlägg om nåt som inte finnes.. Benjamin varnar för artiklar som påstår att Thailands skatteverk har skapat en ny skattekod, vilket de inte har. De har endast beslutat om en annorlunda definition av befintlig skattekod, vilket tyvärr skulle kunna drabba en del av oss som bor här permanent men det finns fortfarande både tid och hopp om att regeringen kör över skatteverkets generaldirektör och skyller allt på den förra premiärministern. Beslutet om en ny guideline för den befintliga skattekoden togs 6 oktober 2023, vilket du kan läsa i det officiella dokumentet nedan. Ändrades Oktober 17 av Captain Morgan 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 18 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 18 On 2024-10-07 at 13:32, skrev Surin P3: Det enda som ändrats i lagen är att det tidigare fanns ett kryphål som gjorde att folk kunde tjäna pengar ett kalenderår och ta in dem i Thailand ett senare kalenderår och då var dessa pengar skattefria. En ny tolkningen av skattelagen stänger just detta kryphål som gällde alla men fokus från Thai skatteverket var endast på Thai folket, de struntade i utlänningarna och vi skickade ju över pengar när vi ville utan minsta problem. Med den nya tolkningen så fokuserar skatteverket nu på alla, såväl Thai som utlänningar och det är därför vi drabbas. Det finns några saker att tänka på: 1. Svenska pensioner beskattas inte i Thailand men vi vet ännu inte om vi måste deklarera för att kräva "tax credit" för redan betalad svensk skatt. 2. Även om vår pension inte beskattas, vad gör vi om vi behöver skicka över mer pengar för t ex bilköp eller husbygge? 3. Thailand sökte medlemskap i OECD 2023. Det innebär att svenska skatteverket skickar information om våra transaktioner och ränteinkomster till Thailand. 4. Svenska banker kan komma att begära in era Thai TIN, de behöver detta för rapporteringen. Min bank har gjort det säkert tio gånger och har inte tröttnat. 5. Använder vi svenska kredit och debit kort i Thailand så räknas det som penningtransaktioner från Sverige till Thailand. Kollas det? 6. Vad jag erfar så kan vi skicka över de pengar som fanns registrerade på våra Icke-Thai bankkonton 31 dec 2023 till Thailand utan att betala skatt. 7. De som måste deklarera behöver först skaffa ett Thai TIN och därefter fylla i en + en för 65 plussare blanketter på engelska, vilket kan ske online. 8. När Thai skatteverket skriver "income" så menar de all skattepliktig inkomst, såsom förvärvsinkomst, ränteinkomst, aktieutdelningar och kapitalvinster. 9. Det finns fortfarande kryphål att finna men några kommer sannolikt att stängas framöver. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 19 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 19 (ändrad) Följ gärna Benjamin Harts (Integrity Legal) videos på Youtube. Han är en amerikansk advokat med thailändskt medborgarskap och gör ett utmärkt jobb i att lugna oss faranger inför den nya tolkningen av Thailands skattekod som han menar endast är hypotetisk, i alla fall tills vidare. Svårast att övertyga är faranger från Australien, Storbritannien och Schweiz med skattfri pension som kan komma att beskattas i Thailand. Ändrades Oktober 19 av Captain Morgan 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 19 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 19 On 2024-09-30 at 18:07, skrev Soengsang: det som oroar mig lite är att har löneinsättningar till Thailändsk bank i princip 12m om året.....visserligen beskattade i ett land som har avtal med Thailand. Det blir ingen skatt på denna inkomst i Thailand om dubbelbeskattningsavtalet är skrivet så. Thailand skulle teoretiskt kunna kräva skatt på mellanskillnaden mellan det beskattade beloppet du betalar i det andra landet och vad skatten skulle bli i Thailand för motsvarande belopp men endast om skatten i Thailand skulle bli högre än i det andra landet. Dock högst osannolikt att detta skulle ske för det betyder att skatteverket i Thailand först måste tolka dubbelbeskattningsavtalet på så vis att de anser sig har denna rätt. Samma sak gäller för svenska pensioner om pensionen är så hög att den Thailändska skatten skulle vara högre än SINK för motsvarande belopp. Du kan simma lugnt. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 20 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 20 (ändrad) Det är omöjligt att veta vad som är sant och inte. För några år sedan började ryktas om att alla med ett-års visum måste visa att de har en hälsoförsäkring men jag har förnyat mitt visum tre gånger sedan dess utan krav på försäkring. Därefter började det gå rykten om att det skulle bli en avgift vid ankomst till Thailand men jag har inte sett till någon trots ett antal inresor. Nu går det rykten om beskattning av oss som bor här och skickar pengar till oss själva, vilket har skrämt upp väldigt många. ETA (Electronic Travel Authorization) är ett annat pågående rykte där turister från visumfria länder ska fylla i ett dokument online minst 24 timmar före inresa och få ett email tillbaka som verifierar att de är välkomna och det allra senaste ryktet är att ETA även kommer att gälla resenärer med visum, inklusive ett-års visum, vilket är svårt att greppa då visum i sig är ett inresetillstånd. Ingen vet hur all den här soppan kommer att sluta men tills dess är det nog bättre att försöka hålla sig informerad än att sticka huvudet i sanden, speciellt när det gäller det potentiella skattekravet. Många av oss har ju valt att pensionera oss i Thailand just för att slippa skatter, deklarationer och allt annat västerländskt krångel, det räcker gott med det som är. En annan intressant betraktelse: Förra veckan gjorde jag ett snabbesök på imm. och räknade till 60 besökare varav endast 6 faranger, en japan, en indier, två araber, 40-talet unga kineser och resten av okänt ovitt ursprung. Pre-Covid var där alltid minst 30-talet faranger och endast ett fåtal kineser men för varje besök har jag noterat allt färre faranger och allt fler kineser, vad är det som händer? Ändrades Oktober 20 av Captain Morgan 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Oktober 20 Dela Inlagd Oktober 20 1 timme sedan, skrev Captain Morgan: Det är omöjligt att veta vad som är sant och inte. För några år sedan började ryktas om att alla med ett-års visum måste visa att de har en hälsoförsäkring men jag har förnyat mitt visum tre gånger sedan dess utan krav på försäkring. Därefter började det gå rykten om att det skulle bli en avgift vid ankomst till Thailand men jag har inte sett till någon trots ett antal inresor. Nu går det rykten om beskattning av oss som bor här och skickar pengar till oss själva, vilket har skrämt upp väldigt många. ETA (Electronic Travel Authorization) är ett annat pågående rykte där turister från visumfria länder ska fylla i ett dokument online minst 24 timmar före inresa och få ett email tillbaka som verifierar att de är välkomna och det allra senaste ryktet är att ETA även kommer att gälla resenärer med visum, inklusive ett-års visum, vilket är svårt att greppa då visum i sig är ett inresetillstånd. Ingen vet hur all den här soppan kommer att sluta men tills dess är det nog bättre att försöka hålla sig informerad än att sticka huvudet i sanden, speciellt när det gäller det potentiella skattekravet. Många av oss har ju valt att pensionera oss i Thailand just för att slippa skatter, deklarationer och allt annat västerländskt krångel, det räcker gott med det som är. En annan intressant betraktelse: Förra veckan gjorde jag ett snabbesök på imm. och räknade till 60 besökare varav endast 6 faranger, en japan, en indier, två araber, 40-talet unga kineser och resten av okänt ovitt ursprung. Pre-Covid var där alltid minst 30-talet faranger och endast ett fåtal kineser men för varje besök har jag noterat allt färre faranger och allt fler kineser, vad är det som händer? Det du beskriver om ETA kommer att plocka bort min sort som besökare, då väljer jag ett mindre krångligt land att åka till. 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 20 Dela Inlagd Oktober 20 1 timme sedan, skrev UglyFarang: Det du beskriver om ETA ETA kommer ju som det är planerat att göra det smidigare att åka och ankomma Thailand, 5 minuter att fylla i online och sen när godkänd, allt ok. Digital utcheckning ur Schengen och digitalt in i Thailand, alltså slippa immigration/gränspolis i båda ändar. Bara passen nu också kan bli digitala, så man slipper släpa på en pappersbok, gissar det sker inom 10 år. 4 1 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 20 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 20 Här kommer det allra senaste ryktet publicerat i Pattaya mail 17 oktober 2024: "Some English-language Thai news sites and social media are warning that NIT is imminent and will require all Thais, as well as foreign residents, to fill in tax forms under penalty early next year and disclose all their worldwide financial resources". "Deputy minister of finance Julapun Amornvivat, who is in favour, said recently such a move would require “a few years” to appear formally on the statute book". NIT betyder lusägg på engelska men i detta sammanhang är det en Robin Hood skatt. Ta från de "rika" och ge till de fattiga men på vägen dit hamnar hälften i fel fickor. Man kan undra varför sån här skit dyker upp i Thailand just nu? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 22 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 22 Pattaya mail ger oss fortfarande lite hopp genom oroliga europeiska pensionärer som talat direkt med skatteverkets tjänstemän: "Several European expats on the ASEAN NOW forum state that they have been told by TRD officers that they don’t need a tax identification number if living on foreign pension income. No worries." Kommentar: TRD (Thai Revenue Department) är det Thailändska skatteverket. "Whilst it is not possible to verify specific conversations at tax offices, there are a sufficient number to be believable. Some foreign pensioners even claim to have been told that the tax office doesn’t want contact with them if they can point to a double taxation agreement. However, it is more likely that provincial tax officers are in reality waiting for policy confirmation from the TRD once the new tax forms for the calendar year 2024 are published before Christmas. If there are changes to allowances, credits and exemptions that is where to look. Best to wait calmly a while longer." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 28 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 28 Det är inte bara vi som drabbas, nu ska alla gatuförsäljare i Bangkok också in i skattesystemet och deklarera sin inkomst. Snart sitter väl skattmasen och räknar grillspett i smyg precis som när våra skatteslipsar satt och räknade pizzakartonger. The Bangkok Metropolitan Administration is urging street vendors to register for the government's tax system to regulate their presence on pavements and public spaces. Only vendors earning less than 25,000 baht per month will be allowed to operate, while those earning more should rent sales slots. Regardless of income, all vendors must enroll in the tax system for monitoring purposes. The Bangkok Metropolitan Administration (BMA) is urging street vendors to register for the government's tax system to regulate their presence on pavements and public spaces. Bangkok Governor Chadchart Sittipunt announced that only vendors earning less than 25,000 baht per month will be allowed to operate in these areas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu