rolle68 Inlagd December 21, 2023 Dela Inlagd December 21, 2023 On 2023-11-10 at 10:07, skrev Captain Morgan: Har fortsatt mina efterforskningar om den nya Thai-skatten för faranger. Det finns massor av olika gissningar på nätet och det är inte svårt att se hur Thai gov. nu grävt ett stort hål att själva falla ned i genom att publicera en stor förändring i skattelagstiftningen utan att först tänka igenom konsekvenserna. Är övertygad om att de kommer att få backa på en stor del av det som de hittills publicerat och vad slutresultatet än blir så kommer det sannolikt att vara fullt av kryphål som vi förhoppningsvis kan utnyttja. Mitt fokus kommer att vara på svenska 65 plussare som pensionerar sig i Thailand och jag håller just nu på att läsa igenom dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand för jag tror knappast att det kommer att omförhandlas då Thailand har dubbelbeskattningsavtal med 61 olika länder, vilket skulle ta åratal att omförhandla. Hur går det med dubbelbekattningen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd December 26, 2023 Trådstartare Dela Inlagd December 26, 2023 (ändrad) Talade just med en govän i Malaysia, där de har ett långvisumprogram benämnt MM2H för utlänningar. Han sa att de håller på att ändra reglerna och rykten om nya skatteregler har sipprat ut, liknande de som diskuteras i Thailand. Enligt honom ämnar de att beskatta utlänningar f r o m inkomståret 2024 med en första deklaration som lämnas in 2025. Kanske skattemyndigheterna i de båda länderna samarbetar och att vi som är permanent bosatta i Thailand inte slipper undan. Ändrades December 26, 2023 av Captain Morgan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd December 26, 2023 Dela Inlagd December 26, 2023 On 2023-12-20 at 21:49, skrev ofan: En ärlig fråga: Ponera att man ger fan i Thai bankkonto helt och hållet, skaffar konto hos en internationell bank av nåt slag som erbjuder visa/mastercard debit och/eller kreditkort. Fungerar ju inte så bra om man tänkt göra stora investeringar såsom fastighet osv, men för sina månatliga utgifter fungerar det ju utmärkt.. man förlorar antagligen lite vare månad på avgifter och växelkurser? Eller kommer dom kunna hålla koll på dessa transaktioner? Hur har du tänkt med visa om du inte skall ha thaibank? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd December 27, 2023 Dela Inlagd December 27, 2023 22 timmar sedan, skrev p125: Hur har du tänkt med visa om du inte skall ha thaibank? jag är ingen expert på alla olika visum som finns, men de flesta som kräver nån form av deposit ska väl ligga på ett thai bankkonto utan att röras? Så detta konto bör väl inte påverka om du betalar för dina vardagliga utgifter via ett visa/mastercard från en internationell bank såsom revolut/wise etc.. (finns fler alternativ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 On 2023-12-27 at 02:44, skrev p125: Hur har du tänkt med visa om du inte skall ha thaibank? Det är lite olika. Om man, som jag själv, bor här på ett O-visa, retired och visar pensionsinkomst så finns inget behov av något konto i thaibank. Nu har jag naturligtvis ändå ett konto här för levnadsomkostnader. mvh biker 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 20 minuter sedan, skrev biker: Det är lite olika. Om man, som jag själv, bor här på ett O-visa, retired och visar pensionsinkomst så finns inget behov av något konto i thaibank. Nu har jag naturligtvis ändå ett konto här för levnadsomkostnader. mvh biker Precis som för mig och det har fungerat så i snart 10 år. 1 BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 Precis nyss, skrev stefan5300: Precis som för mig och det har fungerat så i snart 10 år. Ja, jag var faktiskt på Immigratonskontoret i Korat idag. Nästan helt folktomt, gick som smort. Ny 1-års förlängning + re-entry. Man läser lite ibland om förändringar på kraven, men ännu har inget ändrats, vad jag vet. mvh biker 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Februari 11 Trådstartare Dela Inlagd Februari 11 Plötsligt har jag fått en ny ikon i min Thai bank app för att kunna betala eventuell Thai skatt direkt från appen. Har inte haft denna ikon tidigare, kanske de har börjat förbereda för falangskatten. Någon annan som fått denna ikon? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Mars 16 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16 Innan det kommer en engelsk version av THAI TIN blanketten så borde vi vara okay. Detta är vad som finns att fylla i på Thai skattemyndigheten just nu. lp10.1_110355.pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Mars 16 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16 1 timme sedan, skrev apknug: Är du skattskyldig i Thailand så du behöver TIN nummer? Vad sku du deklarera för skattepliktiga inkomster? Fortfarande oklart vad som gäller/kommer att gälla i Thailand men mina banker, både svenska och utländska (förutom Thaibankerna), skickar post och vill ha mitt THAI TIN som jag inte har. De skriver ungefär samma sak, så här skriver de svenska bankerna: Alla svenska finansiella institut är skyldiga att lämna kontrolluppgifter om kunders, med skattehemvist utanför Sverige, innehav och inkomster till Skatteverket. Skatteverket lämnar i sin tur uppgifterna vidare till de utländska skattemyndigheterna. Svenska banker måste identifiera kunder som har skattehemvist utomlands för att kunna skicka kontrolluppgifterna. Nya kunder som inte lämnar nödvändiga uppgifter kan inte öppna konto i banken. Befintliga kunder som inte besvarar bankens frågor om skattehemvist och skatteregistreringsnummer anses ha utländsk skattehemvist och blir kontrolluppgiftsrapporterade som sådana. Om banken har skickat en fråga angående skattehemvist ska den besvaras före angivet datum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Mars 17 Trådstartare Dela Inlagd Mars 17 3 timmar sedan, skrev apknug: Det verkar vara dött lopp. Skriver man att man bor i Thailand och har skattehemvist i Thailand så registrerar banken det. Skriver man ingenting så registrerar de att man har skattehemvist i Thailand. Helt korrekt men bankerna fortsätter att skicka brev med ett formulär där man ska skriva i sitt THAI TIN och svara inom en viss tid. Breven kommer alltmer frekvent, fick ett i dec 2023 från en bank och nu i mars från samma bank. Ingenting händer annat än att man inte kan öppna ett nytt bankkonto hos bankerna men de man redan har får man behålla, i alla fall tills vidare. Såg att även ansökan om svensk pensionsutbetalning kräver ett TIN (Skatteregistreringsnummer) från det land man bor i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Mars 17 Dela Inlagd Mars 17 22 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Helt korrekt men bankerna fortsätter att skicka brev med ett formulär där man ska skriva i sitt THAI TIN och svara inom en viss tid. Breven kommer alltmer frekvent, fick ett i dec 2023 från en bank och nu i mars från samma bank. Ingenting händer annat än att man inte kan öppna ett nytt bankkonto hos bankerna men de man redan har får man behålla, i alla fall tills vidare. Såg att även ansökan om svensk pensionsutbetalning kräver ett TIN (Skatteregistreringsnummer) från det land man bor i. Har du svarat på bankernas brev och meddelat att du inte har nåt Thai tin nummer? Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Mars 17 Trådstartare Dela Inlagd Mars 17 4 timmar sedan, skrev Fritz: Har du svarat på bankernas brev och meddelat att du inte har nåt Thai tin nummer? Ja, varje gång. Fyller även i via internetkonton hos samma banker men trots det fortsätter de att skicka breven. Antar att de är tvingade att göra detta p g a internationella bankregler angående pengatvätt och terrorism eller dylikt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Mars 17 Trådstartare Dela Inlagd Mars 17 21 minuter sedan, skrev apknug: Ja Pensionsmyndigheten lyder under samma reglemente. Dock styr inte ett TIN nummer var man är skattskyldig. Ska lyfta svensk pension från november 2024 som skattskyldig i Thailand men utan THAI TIN. Återstår att se vad reaktionen blir men det borde inte bli några problem då jag kommer att betala SINK. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd April 17 Trådstartare Dela Inlagd April 17 Här är ett annat problem jag ramlade på angående svenska banker: "Rent tekniskt skulle banken kunna ge dig ett bank-id så länge du är myndig, har ett svenskt personnummer och är kund i en utfärdande bank. Men eftersom tillgången till (och användningsområdet för) bank-id är inte reglerat i lag är inte banken skyldig att erbjuda bank-id och kan neka oavsett skäl." 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Maj 19 Trådstartare Dela Inlagd Maj 19 On 2024-05-15 at 23:00, skrev apknug: Ja det verkar som de flesta svenskar inte kommer att få problem i Thailand. Den som har obeskattade svarta pengar i Dubai kan dock komma att få problem.... https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ovantade-loftet-fran-dubai-stoppa-gangsvenskarnas-hemliga-pengar https://www.svtplay.se/dubaisvenskarna Svarta som vita. Om Thaiarna får som de vill så ska obeskattade kapitalvinster i Dubai skattas i Thailand för de som är skattskyldiga här. Thaksin har sannolikt redan flyttat sitt kapital. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 19 Dela Inlagd Maj 19 3 timmar sedan, skrev Captain Morgan: Svarta som vita. Om Thaiarna får som de vill så ska obeskattade kapitalvinster i Dubai skattas i Thailand för de som är skattskyldiga här. Thaksin har sannolikt redan flyttat sitt kapital. Det kan de väl lösa genom att flytta till Dubai? 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juni 30 Dela Inlagd Juni 30 Tydlig video men inte blir man klokare för det... Om man betalar högre skatt i SE än TH (no shit Sherlock...) behöver man inte betala skatt i Th. Men om man tar ut i ATM är inte beskattningsbart men överföring till bankkonto är beskattningsbart?!?. Men det ser ut att lösa sig. Som vanligt får vi se... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juli 1 Dela Inlagd Juli 1 Troligtvis kommer fler av er att drabbas innan mig så ni kan berätta utfallet. I dag har jag 5 år kvar tills jag blir vuxen och kan bli statsanställd på heltid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juli 1 Dela Inlagd Juli 1 2 minuter sedan, skrev p125: Troligtvis kommer fler av er att drabbas innan mig så ni kan berätta utfallet. I dag har jag 5 år kvar tills jag blir vuxen och kan bli statsanställd på heltid. Grattis Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juli 3 Dela Inlagd Juli 3 On 2024-07-01 at 18:35, skrev apknug: Du kommer inte drabbas av nån skatt på din pension i Thailand om den är intjänad och skattad i Sverige. Det tror inte jag heller. Frågan är hur mycket besvär som tillkommer. Man lär ju få skaffa TIN (skattenummer) och i värsta fall få bevisa att överförda medel redan är beskattade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 16 Trådstartare Dela Inlagd September 16 (ändrad) Nu har jag plöjt igenom allt jag funnit om Thai skatten och reglerna är inte riktigt vad jag trodde tidigare, det finns en del loopholes och valmöjligheter jag inte var varse. Förväntar mig en uppdaterad vägledningsguide och en ny deklarationsblankett från Thai skattemyndigheten innan 31 december 2024 annars blir det kaos. Väntar nu på mitt nya pass och sedan ska jag skaffa Thai TIN vilket kan ta upp till 45 dagar efter att man lämnat in ansökan (på Thai). Därefter ska jag fylla i och lämna in den nya deklarationsblanketten som ska in mellan 1 januari - 31 mars 2025 för inkomstår 2024 (på engelska). Det här är böterna om man fuskar (notera att om man inte ska betala någon skatt så blir böterna 0): • The penalty rate is 100% of the total taxed owed for an inaccurate return. • The penalty rate is 200% of the total taxed owed for failure to file a return. • The penalty for failing to pay or remit tax within the specified time is liable to pay a surcharge of 1.5% per month for the total amount of tax owed, up to a total of 100% of the tax owed. Ändrades September 17 av Captain Morgan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 19 Trådstartare Dela Inlagd September 19 Har diskuterat nya Thaiskatten med några panikslagna faranger här i Thailand. En amerikan som trodde att han skulle bli tvungen att betala Thaiskatt på alla pengar han skickar över till Thailand. Han förstod inte att skatten i hans fall endast gäller "gains" som skickas över och efter grundavdragen blir det ingen skatt alls. Den andra var en pensionär från Australien som faktiskt måste betala full Thaiskatt på sin pension eftersom han inte behöver betala någon skatt på pensionen i Australien, vilket ger Thaiarna full rätt att ta ut skatten. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 27 Trådstartare Dela Inlagd September 27 Senaste nytt om Thai skatten för farang att läsa i Pattaya mail: New revenue department rulings clarify overseas income concerns for expats - Pattaya Mail Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 30 Trådstartare Dela Inlagd September 30 Nu har jag fått ok på SINK av skatteverket för den svenska pensionen. Återstår att finna ut om jag måste in med en Thai deklaration för pensionen enligt de nya skattereglerna här och sedan dra av betalad SINK skatt med hänvisning till dubbelbeskattningsavtalet. Det kan bli så även om det känns lite onödigt. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu