Esspe Inlagd November 13, 2023 Dela Inlagd November 13, 2023 Här kan ni kolla direkt. https://www.roojai.com/en/ 1 Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd November 13, 2023 Dela Inlagd November 13, 2023 5 timmar sedan, skrev Surin P3: Roojai hamnade på 25.700, men sämre försäkringsvillkor. Pickuper är väl dyrare men det där kan inte stämma. Slog in Ford och lite uppgifter, landade på 7000. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd November 13, 2023 Dela Inlagd November 13, 2023 1 timme sedan, skrev Esspe: Pickuper är väl dyrare men det där kan inte stämma. Slog in Ford och lite uppgifter, landade på 7000. Varför skulle han ljuga om priset. Har du kollat på Raptor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd November 13, 2023 Dela Inlagd November 13, 2023 59 minuter sedan, skrev MickeN: Varför skulle han ljuga om priset. Har du kollat på Raptor? Tror jag inte han gör heller. Är det nån värstingbil så är väl förklaringen där. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 13, 2023 Dela Inlagd November 13, 2023 7 timmar sedan, skrev Tallviking: Vilket bolag har du då som du kan rekommendera ? Inte direkt. Vi kör vidare på samma som när vi köpte bilen ny. Vet inte ens vilket företag det är försäkringen är hos... Kollade runt lite snabbt, men jag hittade inget bättre. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 13, 2023 Dela Inlagd November 13, 2023 2 timmar sedan, skrev Esspe: Pickuper är väl dyrare men det där kan inte stämma. Slog in Ford och lite uppgifter, landade på 7000. Gissar att det handlar om beloppet man är försäkrad till. I vårt fall 1.550.000 Baht. Ett år gammal Raptor med 450 mil på mätaren. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 13, 2023 Dela Inlagd November 13, 2023 39 minuter sedan, skrev apknug: Du måste det bolaget var bäst! Det kanske står på nåt papper eller mail vilket bolag det är? Inte bäst för alla förmodligen. Jag vet bara vårt försäkrade belopp och priset. De andra jag kollade på kom upp i 1.3M Baht och lite billigare. Kändes lättast att bara köra vidare på samma... Kan kolla sen vilket bolag det är. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 13, 2023 Dela Inlagd November 13, 2023 Viriyah är försäkringsbolaget tydligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mankan Inlagd Februari 10 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Februari 10 Jag länge haft inställningen att jag inte ska köpa någon bil i Thailand förrän jag mer eller mindre bor där men nu blev det så i alla fall. En "bättre" begagnad bil som har tappat mycket att sitt nybilsvärde var ändå tänkbart. Frugans bror hittade en lämplig bil med en ägare sedan bilen var ny. En enligt brodern lite mer bemedlad thai som nu skulle köpa en BMW och behövde handpenning till den. Så jag pytsade över pengar till broderns konto så han kunde göra upp affären tillsammans med sin chef. Honda CR-V 2,4 EL 4WD årsmodell 2015. En bra packåsna får jag ändå säga fick in 4 golfbagar liggandes på tvären i bagaget utan problem. Det funkar inte i XC60 hemma kan jag säga och inte heller med Passaten jag hade innan. Brodern är Hondamekaniker och arbetar på en verkstad i Pathum Thani Bangkok så bilen hämnades för översyn och service till verkstaden. Jag hyrde bil som vanligt när vi landade i Chiang mai de första 10 dagarna vi tillbringade uppe i norr. Vi flög sedan ner till Don Muang för att hämta bilen så jag kunde använda den i Pattaya. Bilen var fortfarande registrerad på gamla ägaren men jag hade bilens blå bok och kvitto och försäkringen som följer med bilen gäller tydligen fram till sista mars. Så enligt brodern så var det inga problem att använda någon vecka tills vi gör ett ägarbyte som behövde göra i Chatuchak om vi ville behålla Bangkokplåtarna vilket tydligen var bra. Nuvarande försäkring kostar 18 275 THB och det går förmodligen att hitta något billigare. Efter att ha använd bilen en vecka i Pattis åkte vi till Chatuchak för att göra ägarbyte. Hela processen tog väl 2-3 timmar. Vi fick hjälp av en snubbe där som känner några till oss vänner bosatta i Bangkok. Han fick 1000 THB för besväret. Vi fick betala ytterligare ca 3000 har jag för mig vilket var avgifter och någon skatt på köpesumman. Först någon typ av registreringsbesiktning där de kollade chassinummer och sånt. 29 januari åkte vi norröver för att tillbringa sista vecka hemma i byn innan det bara av till Sverige. Det gick bättre en förväntat att köra upp. 7:46 timmar aktiv körtid och lite drygt 70 mil. Hemma i byn skulle bilen ”välsignas” också så jag kom inte undan kletet i taket tyvärr. Min fru berättade för munken att jag inte var överlycklig att ha skulle måla i mitt innertak så han frågade lite skämtsamt och jag villa ha ett stort eller litet konstverk. Som tur var vart det ändå ganska diskret. 26 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Mars 2 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2 Håller nu på att kolla efter försäkring. Många rekommenderar Roojai men uppe i byn verkar man inte ha någon erfarenhet av bolaget. Nu säger frugan att Roojai egentligen inte är ett riktigt försäkringbolag utan att de säljer andras försäkringar. Vet inte om det stämmer eller om det är mindre bra. På deras hemsida står följande: https://www.roojai.com/en/partner/ ”Roojai has exclusive partnerships with leading insurance companies in Thailand and Southeast Asia to create unique insurance products which are affordable, provide high coverage and are easy to use.” Det står också: https://www.roojai.com/en/about/ ”We are an authorized insurance broker from the Office of Insurance Commission (OIC).” Frågan är väl vilket bolag man egentligen då har försäkringen i. Är det någon här som behövt nyttja försäkringen till något större och hur gick i så fall det? Frugan har en kusin som säljer försäkring från Mittare. Är det någon som har erfarenhet från dem? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Mars 3 Dela Inlagd Mars 3 Jag bytte till Roojai för några år sedan och är nöjd. Har haft en skada som reglerades utan problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu