kolla min fot Inlagd Augusti 8, 2023 Dela Inlagd Augusti 8, 2023 3 timmar sedan, skrev evert 1: Eftersom trådskaparen vill ha tillgångarna disponibla med kort varseltid är nog säkraste att placera i bank - i Thailand. Gör INTE det i Sverige, för då kan du gå miste om bostadsbidraget eller eventuellt andra bidrag. Purskans, vad e varseltid i detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Augusti 8, 2023 Dela Inlagd Augusti 8, 2023 Vill du chansa och göra ett s.k. klipp gäller det ock att kunna pröjsa med kort varsel - comprendido Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Augusti 8, 2023 Dela Inlagd Augusti 8, 2023 (ändrad) 1 timme sedan, skrev evert 1: Hör mer eller mindre till vanligheten är pensionärer uppbär bostadsbidrag. Pensionärer har bostadstillägg som betalas av pensionsmyndigheten (efter att man fyllt 66 år) De som har sjukersättning eller aktivitetsersättning och är under 66 år, och betalar tillräckligt mycket för sitt boende, får sin bostadstilläg utbetalt av Försäkringskassan. Av alla tillgångar som överstiger 100 000 SEK räknas 15% till årsinkomst. https://www.forsakringskassan.se/Bostadstillägg Ändrades Augusti 8, 2023 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 3 minuter sedan, skrev apknug: Ah du tog inte stålarna till Sverige alltså. Vart utläser du att stålarna INTE togs till Sverige? Ja ska man ta hem stålarna till Sverige så få man vara beredd på att förklara sig för Skatteverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 On 2023-08-07 at 17:50, skrev Elmeri: Köp en bar och ett par hönor det genererar till bra avkastning har alla bar ägare sagt till mig... Bästa rådet, Du kan tjäna en liten förmögenhet med det om du börjar med ett stort. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 16 minuter sedan, skrev apknug: Så länge man inte gjort någon vinst på det man sålt i Thailand så torde det vara lungt. Man får vara beredd att svara SKV bara. 16 minuter sedan, skrev apknug: Så länge man inte gjort någon vinst på det man sålt i Thailand så torde det vara lungt. Man får vara beredd att svara SKV bara. Har du själv gjort någon vinst utomlands? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 22 minuter sedan, skrev apknug: Så länge man inte gjort någon vinst på det man sålt i Thailand så torde det vara lungt. Man får vara beredd att svara SKV bara. Om du gör vinst i Thailand så är det där du skattar för den. Sverige har inte rätt att beskatta den men du måste bevisa vart pengarna kommer ifrån. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 Måste ju finnas trading konton att skaffa hos sin thailändska bank som man sen kan använda för att handla med både fonder och aktier. Vad säger banken i fråga? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 (ändrad) 6 timmar sedan, skrev kolla min fot: Har du själv gjort någon vinst utomlands? Oja betalade 200 Bath för 2 st papperslappar Frugan fick sälja dom för 2000 Bath styck vinsten blev 3800 Bath som jag inte ville att skattmasen skulle se 555555 Skämt å sido,pengaplacering i Thailand gör jag med en del av tjänstepensionen i guld så har frun å dottern har det som en pension efter min tid. Mvh.Dolemon Ändrades Augusti 9, 2023 av Dolemon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 Om ni skall ha pengarna för konsumtion de närmsta åren så är ett bankkonto det enda vettiga alternativet skulle jag säga. Du nämner ju inte hur mycket det handlar om eller hur länge dessa pengar är beräknade att användas, men rent spontant skulle jag inte oroa mig för att ha pengarna på bankkonto om dom skall spenderas inom 5 år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dannep4 Inlagd Augusti 9, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 9, 2023 On 2023-08-07 at 20:03, skrev evert 1: TS börjar med pengaplacering av pengar, sedan skriver denne att de ämnar konsumera dem. Finns INGET långsiktigt säkrare placeringsalternativ än just mark. Ska du/ni konsumera upp pengarna, växla in dem i dollar, eller placera dem i amerikanska aktier, varför inte inom vapenindustrin, verkar vara en verklig säker satsning. Ta hem dem till Sverige verkar kortsiktigt bra, men eftersom svenska kronan just nu är i fritt fall, kan det lätt bli Ebberöds bank av det hela. Mark är inte aktuellt eftersom det är just det vi omsätter i mer likvida medel. Med det menar jag att vi vill kunna komma åt delar av pengarna med några månaders varsel. On 2023-08-08 at 16:04, skrev evert 1: Man bör vara väl påläst om man ska omplacera tillgångar till något som ger bättre tillväxt än just markvärden. Eftersom trådskaparen vill ha tillgångarna disponibla med kort varseltid är nog säkraste att placera i bank - i Thailand. Gör INTE det i Sverige, för då kan du gå miste om bostadsbidraget eller eventuellt andra bidrag. Nu är jag lyckligtvis inte berättigad till några bidrag. 1 timme sedan, skrev ofan: Om ni skall ha pengarna för konsumtion de närmsta åren så är ett bankkonto det enda vettiga alternativet skulle jag säga. Du nämner ju inte hur mycket det handlar om eller hur länge dessa pengar är beräknade att användas, men rent spontant skulle jag inte oroa mig för att ha pengarna på bankkonto om dom skall spenderas inom 5 år. Det är en inte oansenlig summa som vi skall sätta sprätt på när vi är i Thailand under dom kommande 10 åren. Att ta pengarna till Sverige känns spontant rätt dumt även om ISK är sparform med låg skatt. Men det är just nu och då är pengarna här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 3 timmar sedan, skrev Dolemon: Oja betalade 200 Bath för 2 st papperslappar Frugan fick sälja dom för 2000 Bath styck vinsten blev 3800 Bath som jag inte ville att skattmasen skulle se 555555 Skämt å sido,pengaplacering i Thailand gör jag med en del av tjänstepensionen i guld så har frun å dottern har det som en pension efter min tid. Mvh.Dolemon Nu frågade jag LTD Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Augusti 9, 2023 Dela Inlagd Augusti 9, 2023 9 minuter sedan, skrev kolla min fot: Nu frågade jag LTD Ursäkta 🙏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joe Inlagd Augusti 10, 2023 Dela Inlagd Augusti 10, 2023 Man kan placera pengar i både fonder och aktier över hela världen i Thailand. Vi öppnade ett aktie trading konto till frugan sist vi var nere och köpte US-aktier för pengarna så de sitter i USD nu. Som falang är det nog omöjligt om man inte har ett Investment Visa, men jag är inte säker på det iofs. Ganska onödigt att ha pengar på en Thai-bank med usel ränta, även Fixed Deposit har usel ränta plus att man måste betala skatt. Jag tänkte tidigare ha 800.000 på ett fixed deposit konto(för mitt retirement-visa), men jämfört med aktier(om man placerar rätt) så är det ett rejält slöseri med resurser med usel ränta. Jag pratade med en mäklare på Kasikorn angående skatt och hon sa att om man säljer aktierna säg under 2023, de hamnar då på ett valutakonto i USD, men inte flyttar pengarna till baht förrän 2024, så blir det ingen skatt alls! Alltså bättre än både ISK och Kapitalförsäkring i Sverige! Vi använde Kasikorn eftersom våra konton redan är där, men alla banker har säkert ungefär samma! / Joe In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Augusti 10, 2023 Dela Inlagd Augusti 10, 2023 47 minuter sedan, skrev Joe: Man kan placera pengar i både fonder och aktier över hela världen i Thailand. Vi öppnade ett aktie trading konto till frugan sist vi var nere och köpte US-aktier för pengarna så de sitter i USD nu. Som falang är det nog omöjligt om man inte har ett Investment Visa, men jag är inte säker på det iofs. Ganska onödigt att ha pengar på en Thai-bank med usel ränta, även Fixed Deposit har usel ränta plus att man måste betala skatt. Jag tänkte tidigare ha 800.000 på ett fixed deposit konto(för mitt retirement-visa), men jämfört med aktier(om man placerar rätt) så är det ett rejält slöseri med resurser med usel ränta. Jag pratade med en mäklare på Kasikorn angående skatt och hon sa att om man säljer aktierna säg under 2023, de hamnar då på ett valutakonto i USD, men inte flyttar pengarna till baht förrän 2024, så blir det ingen skatt alls! Alltså bättre än både ISK och Kapitalförsäkring i Sverige! Vi använde Kasikorn eftersom våra konton redan är där, men alla banker har säkert ungefär samma! / Joe (om man placerar rätt) om du placerar fel då vad bidde det då!!!! Vi fick 2,25% ränta bundet 1 år Kasikorn Bank för flera år sen, hade en liten summa som vi skulle ha till farmabilen 2017 när det var typ 0,5% ränta i Sverige på sparpengarna Safe first beror helt på när man köper, köper man på toppen typ kan det ta år få igen sina % man förlorar Allt har med vilket tidspann pengarna ska vara på banken Mvh.Snåle Dolemon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Augusti 10, 2023 Dela Inlagd Augusti 10, 2023 (ändrad) Kommer inte ihåg men i slutet på 80 eller början på 90-talet när man fick 10.5% ränta och 15% i skatt.. Det var bättre förr! 😎 Ändrades Augusti 10, 2023 av ellim63 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 10, 2023 Dela Inlagd Augusti 10, 2023 Frun har sina pluringar på ett konto i Swedbank som ger 3,85% i ränta, hon vill inte leka med pengarna säger hon🙂 Hon har även en del pluringar på ett thaikonto men där vet jag inte räntan “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sextio8 Inlagd Augusti 11, 2023 Dela Inlagd Augusti 11, 2023 On 2023-08-07 at 20:56, skrev Soengsang: Jag med, annars lär inte pensionen bli mycket värd. Men trenden den senaste seklet(n)är tydlig, hoppas att Sverige på något sätt går med i eurosamarbetet snarast. Att SEK ska stärkas långsiktigt är nog inte troligt. Jag håller med, jag tror att den svenska kronan har sett sina bästa dagar….. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 11, 2023 Dela Inlagd Augusti 11, 2023 3 timmar sedan, skrev Sextio8: Jag håller med, jag tror att den svenska kronan har sett sina bästa dagar….. Tyvärr, det enda positiva är att brukar bli tvärtom vad jag tror 🤣 1 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dannep4 Inlagd Augusti 11, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 11, 2023 On 2023-08-10 at 12:21, skrev ellim63: Kommer inte ihåg men i slutet på 80 eller början på 90-talet när man fick 10.5% ränta och 15% i skatt.. Det var bättre förr! 😎 Jo men då var inflationen lika hög som nu! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd Augusti 13, 2023 Dela Inlagd Augusti 13, 2023 On 2023-08-10 at 00:23, skrev kolla min fot: Nu frågade jag LTD Var då? Ser bara att du frågade Apknug.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Augusti 13, 2023 Dela Inlagd Augusti 13, 2023 On 2023-08-11 at 11:38, skrev Sextio8: Jag håller med, jag tror att den svenska kronan har sett sina bästa dagar….. Inte bara skr, lika så landet har sett sina bästa dagar med 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu