Jump to content
IGNORERAD

Power tools i Thailand

Mankan

Recommended Posts

22 minuter sedan, skrev Enis:

Sushi äter man med händerna

Enis

Inte om det finns bestick.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ingen som törs säga att det är roligt med fräcka verktyg av kvalité?

Sen om vissa nöjer sig med en borrsväng eller spiralskruvmejsel eller inte har råd med bättre, så fine för mig.

ÄR väl samlarvärde i sån skit också...kan tänka mig boden i Tavelfors är full med antikviteter.

nedladdning(1).jpeg.3e78ee3441555f0769134d44bc6a2118.jpeg

412849029_max.thumb.jpeg.f938ba80ad2acf90c538a5ac8e6032c2.jpeg

Finns dessa att köpa fortfarande?

Då menar jag givetvis i I-länder.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Finns dessa att köpa fortfarande?

Då menar jag givetvis i I-länder.

Tror Boa eller rörmokaren har koll på det, men jag skulle tro det......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Eller de som äter mat med händerna

Det e fan vidrigt......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Enis:

Sushi äter man med händerna

Enis

Om jag var tvungen att äta sushi skulle jag äta det med munnen :D

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ingen som törs säga att det är roligt med fräcka verktyg av kvalité?

Sen om vissa nöjer sig med en borrsväng eller spiralskruvmejsel eller inte har råd med bättre, så fine för mig.

ÄR väl samlarvärde i sån skit också...kan tänka mig boden i Tavelfors är full med antikviteter.

nedladdning(1).jpeg.3e78ee3441555f0769134d44bc6a2118.jpeg

412849029_max.thumb.jpeg.f938ba80ad2acf90c538a5ac8e6032c2.jpeg

Tänker på min far som skruvade upp en köksinredning med bara sådana saker. 

Jag var en liten grabb och kollade på. 

Någon gång på 70-talet. 

Nuförtiden så har man skruvdragare och slipper stå dubbelvikt inne i ett skåp och inte bara skruva med en flatmejsel, utan även då givetvis helt värdelösa skruvar, tänk extremt grunt spår för mejsel, mässing och konisk kropp. (pre grabber eran, då folk fick lära sig att en skruv ska ha mycket gäng-fläns och liten "kropp"). 

Före torx. 

(den första torx jag såg var en buster båt ihopskruvad med torx) 

Nu står man med en planlaser och sätter upp en skena, skruvas med vettiga skruv och en skruvdragare, lyfter upp skåpen som alla sitter som en smäck på första försöket.

Inte ont som satan i underarmen, inte svettig, inte svårt att få det bra. 

Det har hänt saker. 

Men mycket kvar att förbättra ännu. 

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

inte bara skruva med en flatmejsel

Här kan man gå in i mer detalj och påpeka att våra mejslar i norden ofta är smått koniska på skruvytan, vilket gör att man måste ha lite mer tryck för att inte slinta upp ur skruven.

I motsats till japanska kvalitets-skruvmejslar som har parallella ytor. I både flatmejslar och stjärnmejslar. JIS vs. Phillips.

På tal om "rätt verktyg" alltså. :) 

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Tror Boa eller rörmokaren har koll på det, men jag skulle tro det......

Har några kvar efter Pappa men om dom finns att köpa i handeln, har alldrig set

Dela på andra sajter

😉

Screenshot_20230807_084711_Chrome.jpg.8ab84fa838a268194a976779c4374466.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Tänker på min far som skruvade upp en köksinredning med bara sådana saker. 

Jag med assistans byggde en optimistjolle med sånna saker på 70-talet på vår båtklubb hemma, vi var fyra som byggde med handledare. Inte ett enda elektriskt verktyg.

Skarmavbild2023-08-07kl_09_07_18.png.7ecf2daab3068774f24d92c157860af0.png

Dela på andra sajter

När jag jobbade på byggen i början av 80 talet. Så fick vi så kallade tryckskruvmejslar. Som var dåtidens alternativ till dagens skruvdragare. Och där fick man hålla fingrarna ur vägen om den slant.

Spräckte ett par wc stolar med en sån här. Då det inte var stjärnskruvar på den tiden.

s-l400.jpg.072eb93dc079fc8cf99fa6e1aa8b35af.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Här kan man gå in i mer detalj och påpeka att våra mejslar i norden ofta är smått koniska på skruvytan, vilket gör att man måste ha lite mer tryck för att inte slinta upp ur skruven.

I motsats till japanska kvalitets-skruvmejslar som har parallella ytor. I både flatmejslar och stjärnmejslar. JIS vs. Phillips.

På tal om "rätt verktyg" alltså. :) 

Du måste även ligga helt parallellt med mejselbladet emot skruvskallens tunna spår, ofta inte mer än 0.5mm djupt typ. 

Minsta vinkelfel och man är rökt. 

Men nu är det ju ett historiskt problem såvida man inte renoverar en träbåt eller nåt sånt. 

Apropå det, jag tror aldrig jag har sett en thailändare med kryssspår och skruvdragare som inte dragit sönder skallen på varje skruv dom dragit (inkl dom så kallade urmakarna som sitter i köpcentrum och bytet batterier) ljudet av en bit som ruppar över verkar vara nåt som dom tror är ett kvalitetstecken. 

Man vill ju bara prygla dom där och då, men Pavlos hund kommer i tankarna, dom skulle inte förstå varför dom får stryk, bara se lite milt oförstående ut. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Jag med assistans byggde en optimistjolle med sånna saker på 70-talet på vår båtklubb hemma, vi var fyra som byggde med handledare. Inte ett enda elektriskt verktyg.

Byggde på 60-talet en Flugan med endast borrsväng, fogsvans, skruvmejsel och ett par tvingar. Det var så man lärde sig.

org_9461.jpg.fa82d84986ad2d0af0814f9c8461c500.jpg

lånad bild.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Byggde på 60-talet en Flugan med endast borrsväng, fogsvans, skruvmejsel och ett par tvingar. Det var så man lärde sig.

org_9461.jpg.fa82d84986ad2d0af0814f9c8461c500.jpg

lånad bild.

De är kultur idag, ritningar från Hobbex eller?

92560747_10158458988157718_1690254001037115392_n.jpeg.9e1ab87e8f81cf2b92b77378d64d5d34.jpeg

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
1 timme sedan, skrev Soengsang:

När jag var på "kollo" på 60talet byggde vi 2 optimister.

Dom fick namnen "Tina å Marina" för den låten gick varm på radio då.

Veteran

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

De är kultur idag, ritningar från Hobbex eller?

92560747_10158458988157718_1690254001037115392_n.jpeg.9e1ab87e8f81cf2b92b77378d64d5d34.jpeg

Jupp. Tror jag har ritningen kvar i någon låda.

Dela på andra sajter

kolla min fot
12 timmar sedan, skrev uptoyou:

Om jag var tvungen att äta sushi skulle jag äta det med munnen :D

img_1_1691399749914.jpg

Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev rolba:

Jupp. Tror jag har ritningen kvar i någon låda.

Gick den att åka med? 

Lägg gärna upp ritningarna här om du hittar dom så sparar jag in 12:50, men framför allt så får jag efter 50år se hur dom ser ut. 

Byggtiden med moderna verktyg kan ju bara röra sig om minuter... 

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

Så där ja då dök min Hikoki upp. 990kr från Bolist inkl. frakt. Identisk med min Hitachi som jag har haft några år. Långt ifrån någon värstingmaskin men in min mening prisvärd.

IMG20230809171437.thumb.jpg.9a84a72ce9dd4e34952bd0f9fe07a90c.jpg

Hålsågarna (dosfräsarna) följde inte med men gav en extra effekt till bilden :)

Bara att packa ner i väska när det bär av till Thailand i vinter. Det blir väl Hitachin som får åka med.

Här är det några dårar som testborrar med en Hitachi 18V borrskuvdragare. Vid 2,40 min in i tuben pressar dom maskinen som fan utan att den brinner upp. Detta trots varningar från folk som har 55 års erfarenhet i branschen. Otroligt 😱 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

7 minuter tog det innan.......................🤣

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

On 2023-08-07 at 14:25, skrev apknug:

Själv dreglade man över cykelbilen Fantom........

Var det något du byggde? Eller nån du känner?

Armborstet Nimrod skulle det vara!

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Så där ja då dök min Hikoki upp. 990kr från Bolist inkl. frakt. Identisk med min Hitachi som jag har haft några år. Långt ifrån någon värstingmaskin men in min mening prisvärd.

IMG20230809171437.thumb.jpg.9a84a72ce9dd4e34952bd0f9fe07a90c.jpg

Hålsågarna (dosfräsarna) följde inte med men gav en extra effekt till bilden :)

Bara att packa ner i väska när det bär av till Thailand i vinter. Det blir väl Hitachin som får åka med.

Här är det några dårar som testborrar med en Hitachi 18V borrskuvdragare. Vid 2,40 min in i tuben pressar dom maskinen som fan utan att den brinner upp. Detta trots varningar från folk som har 55 års erfarenhet i branschen. Otroligt 😱 

Fast det var inga stora hålsågar där. Om du läser på vad vridmoment är för nånting i förhållande till borren som användes i filmen. Så förstår du även vad skilnade på det som dom gör i filmen. Och när du använder en stor hålsågar. Ska du håna någon för fysik så kan du väl åtminstone läsa på dig lite om fysik innan du går ut och vevar igen. Dylika uttalanden är ju rena lyteskomiken. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast det var inga stora hålsågar där. Om du läser på vad vridmoment är för nånting i förhållande till borren som användes i filmen. Så förstår du även vad skilnade på det som dom gör i filmen. Och när du använder en stor hålsågar. Ska du håna någon för fysik så kan du väl åtminstone läsa på dig lite om fysik innan du går ut och vevar igen. Dylika uttalanden är ju rena lyteskomiken. 🤣

Skacka om lyteskomik. De här är lite som att diskutera med Boa. Vad är det jag har påstått som är fel enligt fysiken menar du?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

Skacka om lyteskomik. De här är lite som att diskutera med Boa. Vad är det jag har påstått som är fel enligt fysiken menar du?

Vid 2,40 min in i tuben pressar dom maskinen som fan utan att den brinner upp. Detta trots varningar från folk som har 55 års erfarenhet i branschen. Otroligt 😱 `

Kollade du överhuvudtaget på vad dom gjorde i filmen du hänvisar till? 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...