Jump to content
IGNORERAD

Hur gör expats med aktier/besparingar och banker etc.

ofan

Recommended Posts

On 2023-07-04 at 07:35, skrev navion hispania:

Jag titta lite på detta upplägget, https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/exit

Då har jag iför sig  ett AB med KF.

Men det skulle  kanske  skulle kunna vara ett alternativ för dom som har kapital att starta upp nått och gå via ett transit land.

Har liksom tänkta gå på nån av dessa seminarier  men det har aldrig blivit av eller tid över. Går man in för sådan grejer kräver det nog ganska mycket jobb och man är fast besluten om att göra en exit.

Jag har nog lite för mycket som håller mig kvar för en total exit.

Detta hade kunnat fungera för mig då jag är i samma situation i dagsläget med holdingbolag i Sverige och investeringar i en KF. Sitter egentligen i valet o kvalet om jag skall avveckla bolaget nu till skyhög skatt enl 3:12 lär jag Hanna runt 46-47% på hela kapitalet eller väntar ut träda tiden för att kunna avveckla bolaget enligt 5:25 reglerna. Men hade jag kunnat slippa 25% skatt som det hade inneburit med kreativitet på Cypern rullar ju dollartecken upp o ner framför ögonen :)

Kan tänka mig att en sådan övning kostar några hundra tusen och en hel del huvudvärk innan allt är i mål dock, är inte svinsugen på mecka med det.
Även tidsaspekten är viktig för mig då jag vill frigöra kapital ur bolaget så fort som möjligt och därefter bosätta mig i Thailand, därför jag överväger 3:12 istället för  5:25 och betala i runda slängar 2m mer i skatt. Så skulle en skalbolags resa ta längre än ett par år så kan jag nästan lika gärna vänta ut min träda och dra mitt strå till den svenska skatte-stacken.

Dela på andra sajter

• Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• spooncreek

7

• ofan

6

• Tallviking

5

• UglyFarang

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev ofan:

Detta hade kunnat fungera för mig då jag är i samma situation i dagsläget med holdingbolag i Sverige och investeringar i en KF. Sitter egentligen i valet o kvalet om jag skall avveckla bolaget nu till skyhög skatt enl 3:12 lär jag Hanna runt 46-47% på hela kapitalet eller väntar ut träda tiden för att kunna avveckla bolaget enligt 5:25 reglerna. Men hade jag kunnat slippa 25% skatt som det hade inneburit med kreativitet på Cypern rullar ju dollartecken upp o ner framför ögonen :)

Kan tänka mig att en sådan övning kostar några hundra tusen och en hel del huvudvärk innan allt är i mål dock, är inte svinsugen på mecka med det.
Även tidsaspekten är viktig för mig då jag vill frigöra kapital ur bolaget så fort som möjligt och därefter bosätta mig i Thailand, därför jag överväger 3:12 istället för  5:25 och betala i runda slängar 2m mer i skatt. Så skulle en skalbolags resa ta längre än ett par år så kan jag nästan lika gärna vänta ut min träda och dra mitt strå till den svenska skatte-stacken.

Jag gissar att du har pengar nog till att vänta ut en 5:25:a

Dela på andra sajter

On 2023-07-05 at 21:00, skrev andrejsdenruskige:

Jag gissar att du har pengar nog till att vänta ut en 5:25:a

Allt är ju relativt, hur min framtid ser ut de närmsta åren är avhängt på hur jag får till detta.

Får jag inte loss kapitalet som är ”fast” i företaget så är jag inte särskilt förmögen. Skulle tex inte lösa att fixa till allt som jag vill min framtid ser ut i Thailand (boende, visa etc..)

I dom bästa av världar så hade jag velat påbörja min flytt till årsskiftet.

Ta ett par väskor med det nödvändigaste o tacka för mig.

Dock så lär det väl ta ett tag att styra upp saker här hemma såsom försäljning av bostadsrätt o lösöre, att när allt börjar falla på plats så kanske jag inte känner att 5:25 är så långt bort. Men just nu känns 2026 avlägset :)

Jag kan alldeles säkert få till nån lösning med banken där jag får ett blancolån till ok ränta som täcker mina utgifter de kommande åren tills avveckling är möjlig.

men konjunkturen vi är i just nu gör ju inte att det känns superspännande.

Får väl stilla mitt begär med en månad eller 2 semester efter årsskiftet istället..

Har iaf skaffat ett konto på Revolut och provat skicka lite hit o dit och växla till thb, verkar som en smidigare lösning överlag än wise som jag använt mig av innan.

Mvh

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...