ofan Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 Alltså låt mig ge ett exempel: Du är 40-50år gammal planerar att förtidspensionera dig i Thailand och leva på dina besparingar livet ut. Du säljer allt du har här hemma i Sverige, skriver sig hos nån släkting och åker till Thailand och köper ett hus. Du har kanske 6-7miljoner på in ISK i Sverige som planerat leva på och ta ut 20-25k sek/månad. Anledningen att du inte vill skriva ut dig är att du vill fortsätta ha ett sparande i ISK på avanza eller lysa för att det känns tryggare än att föra över allt till Thailand och mecka med det. Din ekonomi hanteras ungefär såhär: ISK på lysa eller avanza, som du tar ut månadsutgifterna till ett Revolut konto varje månad. Du har också ett konto på en Thailändsk bank så du kan spendera det vardagliga med Thailändskt kort och uttagsautomater, pengar där sätts it från Revolut. Där skulle ju allt kunna vara frid och fröjd, men problem uppstår då personen i fråga har sålt allt han äger i Sverige och myndigheterna vill skriva ut honom från det Svenska systemet. Vad är sannolikheten att Svenska myndigheter ger sig på en person i den situationen? Om expats gör på annorlunda sätt är jag väldigt intresserad av vad för upplägg folk använder sig av. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd Juli 2, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Juli 2, 2023 4 minuter sedan, skrev apknug: Ny medlem som i sitt första inlägg vill ha info om "vilka upplägg" folk har för att kringgå systemet....... På film brukar det då snurra röda saftblandare och låta möö höö möö hö från hesa sirener! Va? Så om man är en äldre medlem så är det okej att fråga, men inte om man är ny? Jag är genuint intresserad av vad för upplägg som fungerar bra och hur folk i allmänhet gör då dom flyttar till Thailand. Naturligtvis är jag inte intresserad av expats pengatvätts rutiner och olagliga affärer, utan hur normala människor som bor i Thailand på heltid hanterar sina besparingar och investeringar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 33 minuter sedan, skrev apknug: Ny medlem som i sitt första inlägg vill ha info om "vilka upplägg" folk har för att kringgå systemet....... På film brukar det då snurra röda saftblandare och låta möö höö möö hö från hesa sirener! Menar du att det kan vara en spion från skattevärket? Då kanske man ska vara tyst om sina smuggelresor och den senaste hembränningsapparaten också... Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 Om man "bor" i en hus bil då? Knappast olagligt och få posten via kivra. Spekulerar bara lite här, men går i samma tankar fast i Philip. Tänkte köra allt via Avanza/Norweigan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 18 minuter sedan, skrev apknug: Satan.... Varför skulle du skriva om dessa nu!!! Har nån en ny hembrännare nu för tiden? Hehe. Plastbrännare såg jag på nätet kan vara nutt, känns lite som att göra sprit i en saftmaja iof. En bullteve funkar fin att köra mindre mängder med. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 7 minuter sedan, skrev Risifrutti: Om man "bor" i en hus bil då? Knappast olagligt och få posten via kivra. Spekulerar bara lite här, men går i samma tankar fast i Philip. Tänkte köra allt via Avanza/Norweigan Du måste vara mantalsskriven i Sverige “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 (ändrad) 51 minuter sedan, skrev ofan: Va? Så om man är en äldre medlem så är det okej att fråga, men inte om man är ny? Jag är genuint intresserad av vad för upplägg som fungerar bra och hur folk i allmänhet gör då dom flyttar till Thailand. Naturligtvis är jag inte intresserad av expats pengatvätts rutiner och olagliga affärer, utan hur normala människor som bor i Thailand på heltid hanterar sina besparingar och investeringar. Bry dig inte om Apkungen, han umgås mest med makakapor. Ändrades Juli 2, 2023 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 4 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Du måste vara mantalsskriven i Sverige Jag säljer barren och köper en husbil. Var skriver jag mig då. Jag lämnar inte rikets gränser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 23 minuter sedan, skrev Risifrutti: Jag säljer barren och köper en husbil. Var skriver jag mig då. Jag lämnar inte rikets gränser. När du "stämplar" ut ur och in till Sverige så registreras detta så det är vart du tillbringar mesta tiden som är din hemvist, så minst 183 dagar i Sverige för att inte skrivas ut. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 24 minuter sedan, skrev UglyFarang: När du "stämplar" ut ur och in till Sverige så registreras detta så det är vart du tillbringar mesta tiden som är din hemvist, så minst 183 dagar i Sverige för att inte skrivas ut. Aj då, det är ju fan lång tid. Bättre att hyra ut barren i andra hand då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juli 2, 2023 Dela Inlagd Juli 2, 2023 (ändrad) Det är Wise inte Revolut. Så vitt jag vet kvalificeras man inte för sink skatt så länge man har koppling t.ex. investeringar, i Sverige. "Utskrivning" Är inte det bara att gå till skatteverket och säga "jag är här nu" så blir man inskriven? Skriv dig på campingen du bor oftast på. Ändrades Juli 2, 2023 av p125 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd Juli 2, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Juli 2, 2023 Svarar mig själv lite här att en kapitalförsäkring verkar man fortfarande kunna ha även då man bli utskriven eller skriver ut sig ur Sverige. Den kanske till och med är mer förmånlig om man har mycket utländskt aktieinnehav Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 9 timmar sedan, skrev ofan: Du har kanske 6-7miljoner på in ISK i Sverige som planerat leva på och ta ut 20-25k sek/månad. Först och allt är det nog bra att ge upp allt som har med SEK att göra. Tyvärr är nog 20-25k SEK är inte mycket värt i utländsk valuta om 10-15 år. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd Juli 3, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Juli 3, 2023 6 timmar sedan, skrev Soengsang: Först och allt är det nog bra att ge upp allt som har med SEK att göra. Tyvärr är nog 20-25k SEK är inte mycket värt i utländsk valuta om 10-15 år. Vågar mig inte på att försöka förutsäga framtida valutakurser Men där man förlorar på det i dagsläget är ju vid växling till THB.. lite därför jag är nyfiken på hur svenskar i Thailand gör. Jag är ingen förespråkare av Sverige på något sätt, men personligen känns det tryggare att ha ett sparkapital i Sverige än att flytta över det till något likvärdigt som isk/kf i Thailand, vilket jag inte ens vet om det är möjligt? Tipsa gärna om andra ställen att förvalta som är väl beprövade och seriösa. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 3 timmar sedan, skrev ofan: Vågar mig inte på att försöka förutsäga framtida valutakurser Inte jag heller egentligen, brukar alltid bli tvärt om mot vad jag tror…….så tacka mig sen 🤣. Men helt krasst om man ser SEK:s utveckling de senaste 10-15 åren så är dem påväg nedåt i en stadig kurva, kan inte se det ska vändas. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 2 minuter sedan, skrev Soengsang: Inte jag heller egentligen, brukar alltid bli tvärt om mot vad jag tror…….så tacka mig sen 🤣. Men helt krasst om man ser SEK:s utveckling de senaste 10-15 åren så är dem påväg nedåt i en stadig kurva, kan inte se det ska vändas. Själv har jag börjat ta ut lite tjänstepension, skickar pengarna till Thailand så kommandora kan köpa guld. Sen är det bara hoppas guldet håller sig stark eller starkare Mvh.optimisten Dolemon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 1 timme sedan, skrev Dolemon: Själv har jag börjat ta ut lite tjänstepension, skickar pengarna till Thailand så kommandora kan köpa guld. Sen är det bara hoppas guldet håller sig stark eller starkare Mvh.optimisten Dolemon Våra vigselringar har ökat 450% sedan de köptes i Bangkok för 20 år sedan 🙂 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ledarsvinet Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 Jag ställde frågan till Avanza och fick svaret att har jag ett ISK konto innan jag flyttar ut får jag behålla det men kan inte teckna ett nytt efter att ha flyttat ut Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 2 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Våra vigselringar har ökat 450% sedan de köptes i Bangkok för 20 år sedan 🙂 Ja jag önskar man var intresserad av fysiskt guld. Första 1bath guld jag köpte till kommandora, kostade något på 8000B det var 18 år sen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 Det bökiga är att de har eget system för vikt och renhet. 1 bath är väl 15,2 gram Hur ställer sig europeiska guldhandlare till thaiguld? Det är ju inget fel på det det är väl bara ovant för dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 6 minuter sedan, skrev p125: Det bökiga är att de har eget system för vikt och renhet. 1 bath är väl 15,2 gram Hur ställer sig europeiska guldhandlare till thaiguld? Det är ju inget fel på det det är väl bara ovant för dem. Det guld jag köper stannar i vårat kassaskåp i huset lämnar inte Thailand. Detta är en pension till komandoran när jag lägger pipen i vädret Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juli 3, 2023 Dela Inlagd Juli 3, 2023 34 minuter sedan, skrev p125: Det bökiga är att de har eget system för vikt och renhet. 1 bath är väl 15,2 gram Hur ställer sig europeiska guldhandlare till thaiguld? Det är ju inget fel på det det är väl bara ovant för dem. guldhandlare ser det som 23k och handlar vikt och inte design. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet older version Inlagd Juli 4, 2023 Dela Inlagd Juli 4, 2023 10 timmar sedan, skrev Ledarsvinet: Jag ställde frågan till Avanza och fick svaret att har jag ett ISK konto innan jag flyttar ut får jag behålla det men kan inte teckna ett nytt efter att ha flyttat ut Jag tycker TS och denna tråd är mycket intressant. Mer av detta på Maipenrai, intressant frågeställning ! Och så kommer en massa kommentarer som absolut inte rör ämnet, mestadels från icke expats, lite tråkigt tycker jag. Befriande då att läsa ett inlägg som i en mening ger ett svar som i praktiken svarar på TS, mycket bra inlägg och svar, tack ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
navion hispania Inlagd Juli 4, 2023 Dela Inlagd Juli 4, 2023 Jag titta lite på detta upplägget, https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/exit Då har jag iför sig ett AB med KF. Men det skulle kanske skulle kunna vara ett alternativ för dom som har kapital att starta upp nått och gå via ett transit land. Har liksom tänkta gå på nån av dessa seminarier men det har aldrig blivit av eller tid över. Går man in för sådan grejer kräver det nog ganska mycket jobb och man är fast besluten om att göra en exit. Jag har nog lite för mycket som håller mig kvar för en total exit. Visserligen 1/4 vad skall man kalla tja det "pensionär" vilket innebär att jag tar 3-4 månader i Khao Lak men vet i fan om det innebär mindre arbetstimmar per år. Blir vad det lider upp till 50 %. Jag var ganska inställd på en exit och sluta vid 55 vilket jag planerad för. Tja nu fyllde man 55 va fan sitter hårt inne fan det är jävligt kul med jobbet/ företaget, bra killar som jobbar åt mig eller rättare sagt gubbar. Nu mera ser man en del kompisar som trillar av pinnen och en del blir sjuka, som var tillverkade Summer Of Love och man vet ju aldrig vad som sker och inte kan man göra så mycket åt det. Fan man har ju till och med fri kort på vårdcentralen, går lite trögt med läkning av fingret man klippte av. Där stöter man på nån man känner, fan va gammal han eller hon ser ut tänker man. Antagligen tänker dom samma - den där jävla flummaren, horbocken och fyllskallen ja tiden har väl hunnit kapp den kukskallen med. Gissar man blir lite ödmjuk för denna tanke. Thailand för mig nu mera är några pilsner, hänga med kärringen blir inte så mycket tid för det i sverige, käket (både thai & falang ), lite jobb med bungalowsen, gnälla på nån snål tysk, nån fiske tur , läsa , streama och kojen vid 9 tiden. Tja va fan det har blivit nån joint med. Vilket passa alldeles utmärkt i 3- 4 månader att axla rollen som nån slags åldrad part time hippie. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dannep4 Inlagd Juli 4, 2023 Dela Inlagd Juli 4, 2023 On 2023-07-02 at 20:52, skrev UglyFarang: När du "stämplar" ut ur och in till Sverige så registreras detta så det är vart du tillbringar mesta tiden som är din hemvist, så minst 183 dagar i Sverige för att inte skrivas ut. Nu stämplar man inte ut och in i Sverige! Jag har aldrig fått en stämpel i mitt pass när jag lämnar Sverige. I klartext betyder det att myndigheterna inte har en aning om vilka som befinner sig i landet och inte. Detta är något som många av våra nya invånare tagit fasta på då dom rest hem igen och behållit alla sina bidrag från Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu