Kenneth4618 Inlagd September 15 Dela Inlagd September 15 (ändrad) Sååå oväntat 🤣🤣🤣 Till vilket pris som helst Ändrades September 15 av Kenneth4618 1 1 3 11 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Nicholas Inlagd September 15 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 15 2 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Sååå oväntat 🤣🤣🤣 Till vilket pris som helst MP vilka idioter. Noll respekt för skattemedel, gör uttalanden om saker dom har noll aning om. Oerhört irriterande. 7 8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 16 Trådstartare Dela Inlagd September 16 Förvånar mig inte ett skit. 8 2 1 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Surin P3 Inlagd September 16 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 16 Den svenska naiviteten slår till igen. 😆 Vi såg det inte komma... 11 1 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 23 Dela Inlagd September 23 Ojdå!!!! Kan det bli kallt i norra Sverige, det hade vi ingen aning om https://www.expressen.se/ekonomi/giftig-kemikalie-lacker-fran-northvolt/ 1 7 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Tommy Inlagd September 27 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 27 7 5 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 28 Dela Inlagd September 28 Dags att vakna hörde man ju många gånger som ung pojkvasker. Trodde inte att det skulle vara en passande fras till vuxna någonsin... Jag hade fel. 8 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... lasseiudon Inlagd Oktober 1 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Oktober 1 Är det bara jag som reagerat på omgifterna om de många utländska arbetarna på Northvolt. Alltså inte invandrare till Sverige utan de som rekryterats ifrån utlandet, kanske minst 1.000 personer. Var det inte meningen att förutom att rädda miljön skulle det skapas svenska arbetstillfällen? 5 6 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 1 Dela Inlagd Oktober 1 3 timmar sedan, skrev lasseiudon: Är det bara jag som reagerat på omgifterna om de många utländska arbetarna på Northvolt. Alltså inte invandrare till Sverige utan de som rekryterats ifrån utlandet, kanske minst 1.000 personer. Var det inte meningen att förutom att rädda miljön skulle det skapas svenska arbetstillfällen? Svenskarna vill inte jobba. I varje fall inte med sådana jobb. Skellefteå har väl bland den lägsta arbetslösheten i Sverige. Utlänningarna har ofta varit med på byggprojekten, där vill ändå färre svenskar vara med. 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Oktober 1 Dela Inlagd Oktober 1 Det var väl många som fick en bra summa pengar för att flytta och jobba? 1 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 1 Dela Inlagd Oktober 1 11 timmar sedan, skrev lasseiudon: Är det bara jag som reagerat på omgifterna om de många utländska arbetarna på Northvolt. Alltså inte invandrare till Sverige utan de som rekryterats ifrån utlandet, kanske minst 1.000 personer. Var det inte meningen att förutom att rädda miljön skulle det skapas svenska arbetstillfällen? Jag hade en anställningsintervju. Jag hamnade utanför budgeten 2 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 21 timmar sedan, skrev lasseiudon: Är det bara jag som reagerat på omgifterna om de många utländska arbetarna på Northvolt. Alltså inte invandrare till Sverige utan de som rekryterats ifrån utlandet, kanske minst 1.000 personer. Var det inte meningen att förutom att rädda miljön skulle det skapas svenska arbetstillfällen? Det har inte slagit dig att är enorm arbetskraftsbrist i Sverige, folk vill inte jobba! I princip alla söker folk, men finns inte att få tag i, folk är rädda för att skita ned sig. 7 1 1 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 2 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 2 4 minuter sedan, skrev Soengsang: Det har inte slagit dig att är enorm arbetskraftsbrist i Sverige, folk vill inte jobba! I princip alla söker folk, men finns inte att få tag i, folk är rädda för att skita ned sig. Alla söker gratis folk. Sanningen är väl nånstans däremellan. Northvolts byggdes av "min leverantör hade också en leverantör'. Illegal (snor billig) arbetskraft. Ungefär som mall of Scandinavia och Globen, etc etc etc. 6 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 Åhh vem fan vill upp till schtaaan, drar hellre upp till LK å tar jobb över/underjord där har de nära Narvik å Empes samt Annies (Numera hade). Har tillträde till fina vatten på andra sidan träsket men med plastsyrran eftersom både farsan å styvmorsan klivit av Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Soengsang Inlagd Oktober 2 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Oktober 2 (ändrad) 1 timme sedan, skrev Nicholas: Alla söker gratis folk. Sanningen är väl nånstans däremellan. Northvolts byggdes av "min leverantör hade också en leverantör'. Illegal (snor billig) arbetskraft. Ungefär som mall of Scandinavia och Globen, etc etc etc. För övrigt finns det ca 1850 jobb lediga på Northvolt i Sverige 🙂 https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=northvolt I princip varenda verkstadsmekanisk firma, målare, elektriker, entreprenad etc söker folk, men folk är idag för bekväma för att ta dessa jobb. För att inte tala om sjöfart, där finns precis hur mycket jobb som helst, men dagens jävla lata o bekväma folk klarar inte jobben jag nämner. Bidragen måste totalt strypas för arbetsskygga krakar, naturligtvis tvinga folk att flytta dit jobben finns. Ändrades Oktober 2 av Soengsang 12 1 1 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolts-personal-blixtinkallas-till-mote 1600 jobb försvinner. Ändå söker de 1850 arbetare. Känns som det inte bara handlar om lathet utan mest avsaknad av kompetens för jobben som efterfrågas. Och "budget" för att betala för kompetens. 😆 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 Lite märkligt med tanke på den stora kompetesinvandringen Sverige haft 🤔 😉😉😉😉😉 3 6 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jed Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 22 timmar sedan, skrev Wangthong: Svenskarna vill inte jobba. I varje fall inte med sådana jobb. Skellefteå har väl bland den lägsta arbetslösheten i Sverige. Utlänningarna har ofta varit med på byggprojekten, där vill ändå färre svenskar vara med. Det här lät illa, vad som skett i byggprojekten är att lönerna sjunkit rejält så det är svårt för en svensk att livnära sig på den lönen. I Ludvika för några år sedan skulle kommunen bygga en bro över järnvägen, följaktligen anlitade man Trafikverket för att bygga bron. Trafikverket lejde ut bygget på entrepenad till Skanska som i sin tur lejde in under entrepenörer i fyra led, varför fyra led undrar ni? jo då är det inte Skanskas problem med försäkringar, kollektivavtal eller ens löner. Broformen brast under gjutning och bron rasade med dödsfall och svåra skador som följd, arbetarna (som hade 65 kr. timmen för övrigt) sen fick dom inte ett öre i ersättning för dom ingen försäkring hade. Dom låg på sjukhus i Polen men sjukskrivna med polsk ersättning, ja inte svensk för dom jobbade åt en underentrepenör från Polen. Jag har varit med om stora byggprojekt Arlanda på 80 -talet, Troll/Heidrun och Öresundsbron samt otaliga stora industriprojekt och det var aldrig något problem med att få folk, alltså svenska byggarbetare då. Så kontentan är att vi har en byggmarknad som betalar minimilöner helst och på alla vis försöker pressa ner lönerna mer. 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 2 timmar sedan, skrev Surin P3: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolts-personal-blixtinkallas-till-mote 1600 jobb försvinner. Ändå söker de 1850 arbetare. Känns som det inte bara handlar om lathet utan mest avsaknad av kompetens för jobben som efterfrågas. Och "budget" för att betala för kompetens. 😆 När det gäller jobb inne på fabriksgolvet får du internutbildning. En del får även en mera avancerad utbildning innan du börjar. Visst behövs det mera kvalificerade arbetare också men de är nog en liten del av dessa 1850. Nu tar dessa utbildningar en hel del tid. Men de är ute i tid. Det tar nog rätt många år innan de är uppe i full produktion. De kanske stoppar in dessa 1600 i utbildning så har de fyllt en stor del av 1850 behovet. De flesta som utbildas tror jag ej får betalt som anställda. Därför är det nog många som ej tar utbildning som ett alternativ. Så visst är det budget i många fall. En bekant anställdes och fick åka ner till Västerås ett antal veckor för internutbildning. De var nog 20 -30st i den gruppen. Det var mer än ett år sedan. Då tar det tid att komma upp i antal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jed Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 2 timmar sedan, skrev Soengsang: För övrigt finns det ca 1850 jobb lediga på Northvolt i Sverige 🙂 https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=northvolt I princip varenda verkstadsmekanisk firma, målare, elektriker, entreprenad etc söker folk, men folk är idag för bekväma för att ta dessa jobb. För att inte tala om sjöfart, där finns precis hur mycket jobb som helst, men dagens jävla lata o bekväma folk klarar inte jobben jag nämner. Bidragen måste totalt strypas för arbetsskygga krakar, naturligtvis tvinga folk att flytta dit jobben finns. Alternativt betala löner som folk kan leva på ? 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 4 minuter sedan, skrev Jed: Det här lät illa, vad som skett i byggprojekten är att lönerna sjunkit rejält så det är svårt för en svensk att livnära sig på den lönen. I Ludvika för några år sedan skulle kommunen bygga en bro över järnvägen, följaktligen anlitade man Trafikverket för att bygga bron. Trafikverket lejde ut bygget på entrepenad till Skanska som i sin tur lejde in under entrepenörer i fyra led, varför fyra led undrar ni? jo då är det inte Skanskas problem med försäkringar, kollektivavtal eller ens löner. Broformen brast under gjutning och bron rasade med dödsfall och svåra skador som följd, arbetarna (som hade 65 kr. timmen för övrigt) sen fick dom inte ett öre i ersättning för dom ingen försäkring hade. Dom låg på sjukhus i Polen men sjukskrivna med polsk ersättning, ja inte svensk för dom jobbade åt en underentrepenör från Polen. Jag har varit med om stora byggprojekt Arlanda på 80 -talet, Troll/Heidrun och Öresundsbron samt otaliga stora industriprojekt och det var aldrig något problem med att få folk, alltså svenska byggarbetare då. Så kontentan är att vi har en byggmarknad som betalar minimilöner helst och på alla vis försöker pressa ner lönerna mer. Det är inte bara ett fel på arbetsmarknaden i Sverige. Speciellt byggsvängen har ju svårt att hålla kostnaderna. Vi har svårt att klara av att bygga så att folk kan bo. El finns inte, visst har vi problem! 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 4 timmar sedan, skrev Soengsang: För övrigt finns det ca 1850 jobb lediga på Northvolt i Sverige 🙂 https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=northvolt I princip varenda verkstadsmekanisk firma, målare, elektriker, entreprenad etc söker folk, men folk är idag för bekväma för att ta dessa jobb. För att inte tala om sjöfart, där finns precis hur mycket jobb som helst, men dagens jävla lata o bekväma folk klarar inte jobben jag nämner. Bidragen måste totalt strypas för arbetsskygga krakar, naturligtvis tvinga folk att flytta dit jobben finns. https://www.gd.se/artikel/foretag-har-sagt-upp-all-personal-17-anstallda-far-ga/ Dessa hade folk men fick lägga ner ändå... kund hittade väl 50 öre billigare i utlandet /Enis 2 1 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 16 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige: Jag hade en anställningsintervju. Jag hamnade utanför budgeten Jasså, ville du bara ha 3 mille i månaden?😆 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 18 minuter sedan, skrev Enis: https://www.gd.se/artikel/foretag-har-sagt-upp-all-personal-17-anstallda-far-ga/ Dessa hade folk men fick lägga ner ändå... kund hittade väl 50 öre billigare i utlandet /Enis Kunden flyttade väl har jag för mig att jag läste. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jed Inlagd Oktober 2 Dela Inlagd Oktober 2 3 timmar sedan, skrev Wangthong: Det är inte bara ett fel på arbetsmarknaden i Sverige. Speciellt byggsvängen har ju svårt att hålla kostnaderna. Vi har svårt att klara av att bygga så att folk kan bo. El finns inte, visst har vi problem! Det intressanta med kostnaden du pratar om är att det blivit lönesänkning för arbetare medans kunder snarare fått en indexökning dom sista 20 - 25 åren 🤔, så uppenbarligen försvinner pengarna där i mellan. Så någonstans har det blivit rejält fel håller jag med om.. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu