Nicholas Inlagd Mars 28, 2023 Dela Inlagd Mars 28, 2023 Northvolt jagar nya miljarder Den svenska batteritillverkaren befinner sig enligt uppgift i förhandlingar om att ta in mer än 5 miljarder dollar, över 52 miljarder kronor i finansiering, för att nå sitt mål att bli Europas största batteritillverkare. Enligt Financial Times förhandlar Northvolt med ett antal banker för att tanka kassan och en överenskommelse spås kunnas nå senare under året, skriver tidningen och hänvisar till personer med insyn. Enligt källorna kommer pengarna att användas för att nå batteritillverkarens mål, nämligen att bli den största batteritillverkaren i Europa. Skulle förhandlingarna gå i lås skulle detta innebära ett stort steg framåt, skriver tidningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 28, 2023 Dela Inlagd Mars 28, 2023 Intressant! Personligen tror jag att helt batteridrivna bilar är ett övergående fenomen. Tror mer på Ladd-Hybrider som går på alternativa bränslen som Alkohol eller Vätgas, och på bilar som körs på elbilsvägar där de kör på el från vägbanan samtidigt som de laddar sina mindre batterier. Och naturligtvis på bränsleceller. Det största problemet jag ser med enbart batteridrift är tiden det tar att ladda fullt och de tunga batterierna... MVH 2 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet older version Inlagd Mars 28, 2023 Dela Inlagd Mars 28, 2023 (ändrad) 33 minuter sedan, skrev Tommy: Intressant! Personligen tror jag att helt batteridrivna bilar är ett övergående fenomen. Tror mer på Ladd-Hybrider som går på alternativa bränslen som Alkohol eller Vätgas, och på bilar som körs på elbilsvägar där de kör på el från vägbanan samtidigt som de laddar sina mindre batterier. Och naturligtvis på bränsleceller. Det största problemet jag ser med enbart batteridrift är tiden det tar att ladda fullt och de tunga batterierna... MVH Håller helt med dig Tommy. Bra batterier behövs det i framtiden, men som brukare av en bil behöver jag veta att jag har reservkraft eller alternativ drivning när batterierna är slut. Att alla nu springer åt samma håll för att Tesla dök upp och blev en succe betyder ju inte att detta är rätt väg. Har aldrig fattat vad som är bättre med att ladda bilen med El från kolkraft och olja istället för att direkt driva fordonet med detta. Miljömässigt blir ju resultatet det samma, och då har jag bortsett från den enorma miljöbelastning det är att tillverka batterier. Det var ju inte så jättelänge sedan alla skulle köra på etanol som var så oerhört bra. Men bilar som började lukta som storkök när rappsbaserad etanol förbrändes och motorer som inte klarade av detta bränsle även om de skulle göra det enligt tillverkarna, slog ihjäl den flugan på ett halvår. Ändrades Mars 28, 2023 av Vaxet older version 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 28, 2023 Dela Inlagd Mars 28, 2023 6 minuter sedan, skrev Vaxet older version: Håller helt med dig Tommy. Bra batterier behövs det i framtiden, men som brukare av en bil behöver jag veta att jag har reservkraft eller alternativ drivning när batterierna är slut. Att alla nu springer åt samma håll för att Tesla dök upp och blev en succe betyder ju inte att detta är rätt väg. Har aldrig fattat vad som är bättre med att ladda bilen med El från kolkraft och olja istället för att direkt driva fordonet med detta. Miljömässigt blir ju resultatet det samma, och då har jag bortsett från den enorma miljöbelastning det är att tillverka batterier. Det var ju inte så jättelänge sedan alla skulle köra på etanol som var så oerhört bra. Men bilar som började lukta som storkök när rappsbaserad etanol förbrändes och motorer som inte klarade av detta bränsle även om de skulle göra det enligt tillverkarna, slog ihjäl den flugan på ett halvår. Rapsbaserad etanol har jag aldrig hört talas om, däremot vet jag att många dieselbilar går fint att köra på filtrerad rapsolja, så bra att flera företag i Sverige BETALAR för att få ta emot vår uttjänta frityrolja, drygt 2 kr/liter, nåt som vi förväntades att betala för att bli av med för 10 år sedan... Men jag minns att jag hamnade bakom en Skogaholms-lastbil som körde på Rapsolja för 35 år sedan, den bogserade en annan lastbil i en uppförsbacke, OCH då luktade det Pommes i flera minuter, innan jag kunde köra om. MVH 2 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Mars 28, 2023 Dela Inlagd Mars 28, 2023 Jaja men ni glömmer oss som lever på att åka runt å sälja saker! Min Fiat Dukato drar 0,86 mil med full last samt husvagn. Försök att få ihop ekonomin med en elbil inkl inköp. Örebro- Jokkmokk disel kontra el!! Minst 3 laddningar upp. Säger som ormen... Huva huva 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet older version Inlagd Mars 28, 2023 Dela Inlagd Mars 28, 2023 13 minuter sedan, skrev Tommy: Rapsbaserad etanol har jag aldrig hört talas om, däremot vet jag att många dieselbilar går fint att köra på filtrerad rapsolja, så bra att flera företag i Sverige BETALAR för att få ta emot vår uttjänta frityrolja, drygt 2 kr/liter, nåt som vi förväntades att betala för att bli av med för 10 år sedan... Men jag minns att jag hamnade bakom en Skogaholms-lastbil som körde på Rapsolja för 35 år sedan, den bogserade en annan lastbil i en uppförsbacke, OCH då luktade det Pommes i flera minuter, innan jag kunde köra om. MVH Använd frityrolja låter dock som ett miljövänligt alternativ, men för att den skall brinna bra behövs alkohol i den också. Skall detta med frityrolja funka fullt ut får dock Svenska folket lägga om sina kostvanor till 100 procent friterat, och inte ens då räcker det antagligen Så jag tror på detta med en förbränningsmotor av någon typ i kombination med elmotorer och bra batterier, bättre än idag är framtiden. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2023 Dela Inlagd Mars 29, 2023 17 timmar sedan, skrev Tommy: Intressant! Personligen tror jag att helt batteridrivna bilar är ett övergående fenomen. Tror mer på Ladd-Hybrider som går på alternativa bränslen som Alkohol eller Vätgas, och på bilar som körs på elbilsvägar där de kör på el från vägbanan samtidigt som de laddar sina mindre batterier. Och naturligtvis på bränsleceller. Det största problemet jag ser med enbart batteridrift är tiden det tar att ladda fullt och de tunga batterierna... MVH Det finns dieslar som går att köra på under 4l/100km så kombinera dessa med hybriddrift där batterierna klarar minst 150km så är infrastrukturen redan utbyggd. 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2023 Dela Inlagd Mars 29, 2023 16 timmar sedan, skrev Vaxet older version: Håller helt med dig Tommy. Bra batterier behövs det i framtiden, men som brukare av en bil behöver jag veta att jag har reservkraft eller alternativ drivning när batterierna är slut. Att alla nu springer åt samma håll för att Tesla dök upp och blev en succe betyder ju inte att detta är rätt väg. Har aldrig fattat vad som är bättre med att ladda bilen med El från kolkraft och olja istället för att direkt driva fordonet med detta. Miljömässigt blir ju resultatet det samma, och då har jag bortsett från den enorma miljöbelastning det är att tillverka batterier. Det var ju inte så jättelänge sedan alla skulle köra på etanol som var så oerhört bra. Men bilar som började lukta som storkök när rappsbaserad etanol förbrändes och motorer som inte klarade av detta bränsle även om de skulle göra det enligt tillverkarna, slog ihjäl den flugan på ett halvår. Miljömässigt är inte resultatet samma, det är mycket sämre(om man ska tro miljötomtarna) att ladda med el från kol och oljekraftverk. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 29, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Mars 29, 2023 Tyskarna fick behålla disel-bilarna. Så dom är inte förbjudna från 2035, men dom måste köra på "e-bränsle" dvs diesel framställt miljövänligt. Lite oklart vad det e-fuel, betyder, men det betyder väl att tyskarna skjuter problemet framför sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 29, 2023 Dela Inlagd Mars 29, 2023 2 timmar sedan, skrev Nicholas: Tyskarna fick behålla disel-bilarna. Så dom är inte förbjudna från 2035, men dom måste köra på "e-bränsle" dvs diesel framställt miljövänligt. Lite oklart vad det e-fuel, betyder, men det betyder väl att tyskarna skjuter problemet framför sig. Kolla tex här: https://www.audi.se/se/web/sv/senaste/teknik-2016-ediesel.html Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Mars 29, 2023 Dela Inlagd Mars 29, 2023 (ändrad) Allt handlar ju om politisk makt. Avväpnar man araberna med oljan. Så ökar ju den politiska makten för dom lokala politikerna. Problemet med "global warming" började ju när Araberna försökte konkurrera ut den amerikanska skifferoljan. Vilket fick amerikanska politiker på spåret att sätta arbaerna på plats. Sen har man lurat alla att det är CO2 som är problemet. Vilket är rent bullshit. Att förbjuda förbränningsmotorer till 2035 är ju så korkat. Då denna energikris som sker nu. Har väl om något påvisat att framställning av el inte är helt oproblematiskt. politiker använer miljön som språngbräda för egen vinning. Vilket handlar om miljöfrågor som ideologi. Inte om miljön som så. Då dom flesta politiker skiter i miljön. Dock är det bra för politiker som vill använda miljön som språngbräda för att vinna egen makt. Ändrades Mars 29, 2023 av janne_h 2 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Mars 30, 2023 Dela Inlagd Mars 30, 2023 On 2023-03-29 at 12:11, skrev Nicholas: Tyskarna fick behålla disel-bilarna. Så dom är inte förbjudna från 2035, men dom måste köra på "e-bränsle" dvs diesel framställt miljövänligt. Lite oklart vad det e-fuel, betyder, men det betyder väl att tyskarna skjuter problemet framför sig. Det betyder att man har ett sundare tänk än att än att lägga alla ägg i samma korg. De där med att 100% av alla bilar som tillverkas från och med 2030 bara ska vara eldrivna är ju bara dumt och orealistiskt. 1 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Augusti 6 Dela Inlagd Augusti 6 Northvolt borde vara populärt hos AF? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/polisen-inget-konkret-samband-mellan-dodsfall-och-northvolt 1 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Augusti 6 Dela Inlagd Augusti 6 46 minuter sedan, skrev uptoyou: Northvolt borde vara populärt hos AF? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/polisen-inget-konkret-samband-mellan-dodsfall-och-northvolt tja men det senast dödsfallet var en drunkning... Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Augusti 6 Dela Inlagd Augusti 6 2 minuter sedan, skrev Enis: tja men det senast dödsfallet var en drunkning... Enis Dessutom på fritiden. Men det finns kanske något samband med Northvolt? Blir väl en utredning på det? 1 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 6 Dela Inlagd Augusti 6 1 timme sedan, skrev uptoyou: Dessutom på fritiden. Men det finns kanske något samband med Northvolt? Blir väl en utredning på det? Det kan ju vara något fel med Skellefteå. Antar att alla av de som dött på Northvolt varit i Skellefteå. Så här ser det ut på ett bostadsområde där de som jobbar på Northvolt bor. 8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Augusti 6 Dela Inlagd Augusti 6 (ändrad) Undrar vilken drukning det var? Har varit ovanligt många i senaste veckorna här i området, Norrbotten och Västerbotten Vad gäller baracker så har det varit klagomål om boendet, 8,5 kvm rum, gemensamt kök som är stökig, 800 som bor på området. Nu har de fått tillstånd att utöka barackbyn. Ur PT (Piteå tidning) Dåligt boende gör att Northvoltarbetare slutar Bostadsbristen i Skellefteå gör att Northvoltanställda hänvisas till barackbostäderna i Ursviken. Och det finns ett missnöje med det. Det rapporterar P4 Västerbotten, som pratat med 21 anställda som bor där. En man de pratat med klagar över varma bostäder på sommaren, kyla på vintern, att utrymmet är litet och stök i köket. Han funderar på att säga upp sig och säger sig känna till andra som gjort det redan. Rummen är på 8,5 kvadratmeter och det bor 800 personer på området. Matti Kataja, kommunikationschef på Northvolt, säger till P4 att det är viktigt att vara lyhörd och ha dialog med alla anställda för att de ska trivas. Barackerna ska vara tillfälliga men på grund av bostadsbristen är de nu en förutsättning för att Northvolt ska kunna fortsätta växa. Bygglovsavdelningen i Skellefteå har beviljat bygglov för fler tillfälliga bostäder. Ulrika Nohlgren Ändrades Augusti 6 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 6 Dela Inlagd Augusti 6 1 timme sedan, skrev Amigo: Undrar vilken drukning det var? Har varit ovanligt många i senaste veckorna här i området, Norrbotten och Västerbotten Vad gäller baracker så har det varit klagomål om boendet, 8,5 kvm rum, gemensamt kök som är stökig, 800 som bor på området. Nu har de fått tillstånd att utöka barackbyn. Ur PT (Piteå tidning) Dåligt boende gör att Northvoltarbetare slutar Bostadsbristen i Skellefteå gör att Northvoltanställda hänvisas till barackbostäderna i Ursviken. Och det finns ett missnöje med det. Det rapporterar P4 Västerbotten, som pratat med 21 anställda som bor där. En man de pratat med klagar över varma bostäder på sommaren, kyla på vintern, att utrymmet är litet och stök i köket. Han funderar på att säga upp sig och säger sig känna till andra som gjort det redan. Rummen är på 8,5 kvadratmeter och det bor 800 personer på området. Matti Kataja, kommunikationschef på Northvolt, säger till P4 att det är viktigt att vara lyhörd och ha dialog med alla anställda för att de ska trivas. Barackerna ska vara tillfälliga men på grund av bostadsbristen är de nu en förutsättning för att Northvolt ska kunna fortsätta växa. Bygglovsavdelningen i Skellefteå har beviljat bygglov för fler tillfälliga bostäder. Ulrika Nohlgren Bilden jag visade är inte i Ursviken. Denna barackby ligger vid Skellefteås norra utfart (vid Biltema). Tog den i sommar när jag var uppe i Skellefteå på jobb. Det kanske finns flera stora barackbyar i Skellefteå? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Augusti 6 Dela Inlagd Augusti 6 13 minuter sedan, skrev Wangthong: Det kanske finns flera stora barackbyar i Skellefteå? Ursviken ligger söder om Skellefteå, nära hamnen. Din bild är nog från Solbacken. Em bild från modulhusen i Ursviken. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Augusti 6 Dela Inlagd Augusti 6 Ser ju ut som bilder tagna från något fångläger i Ryssland. Stackars jäklar som jobbar där. 4 2 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 4 timmar sedan, skrev uptoyou: Ser ju ut som bilder tagna från något fångläger i Ryssland. Stackars jäklar som jobbar där. Finns inte så mycket att välja på när det inte finns lediga bostäder till alla. Arbetsgivaren får höja standarden helt enkelt. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fiskarn Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 Någon som vet vad det kostar att hyra in sig där? Kanske bättre att köpa sig en husvagn och stanna på en Camping.. 3 //P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 14 timmar sedan, skrev Amigo: Ursviken ligger söder om Skellefteå, nära hamnen. Din bild är nog från Solbacken. Em bild från modulhusen i Ursviken. Exakt, Solbacken heter det. På mitt foto är det många baracker som inte syns. Skulle kunna tro att det är mera folk som ryms i baracklägret på Solbacken. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Augusti 10 Dela Inlagd Augusti 10 (ändrad) On 2024-08-06 at 16:46, skrev uptoyou: Dessutom på fritiden. Men det finns kanske något samband med Northvolt? Blir väl en utredning på det? Clirrar 😄 Nu utreder polisen ärendet. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/polis-utreder-hamids-dod-arbetade-pa-northvolt Ändrades Augusti 10 av uptoyou Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Augusti 10 Dela Inlagd Augusti 10 Arbetsmiljöverket har gjort en oanmäld inspektion hos Northvolt den 7. augusti. I september väntar ytterligare en inspektion. Orsaken är den senaste tidens olyckor och tillbud som skett på fabriken. 2 Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu