John Khonken Inlagd Mars 13, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Mars 13, 2023 Det började som vanligt med massa saker som inte hörde till sakfrågan. Men vissa här förstår inte att man kan diskutera sakfrågor som vuxna. Ändå trodde jag att det som vanligt skulle vara värre än vad det hittills är. Så fortsätt så . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 3 timmar sedan, skrev lasseiudon: Det är konstigt att ingen journalist har försökt ta reda på hur en sådan här smäll kommer påverka de pensioner Alecta betalar ut? Fattar inte hur Alecta kunde bli en av de största aktieägarna i SVB, har dom ingen investeringspolicy där det står att dom skall hantera spararnas pengar på ett varsamt och tryggt sätt?? Alectas VD bara rycker på axlarna och tycker att "tajmingen" kunde varit bättre! Det kommer säkert en granskning längre fram. Är också förvånad att de investerar i techbank och kryptobank. Undra vad de sitter på för ytterligare guldkorn… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 Det ironiska i detta är att Fed kanske inte höjer räntan nästa gång vilket skulle dra igång ett börsrally. Verkar bli uppgång idag i alla fall Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 3 timmar sedan, skrev lasseiudon: Det är konstigt att ingen journalist har försökt ta reda på hur en sådan här smäll kommer påverka de pensioner Alecta betalar ut? Det går läsa på deras hemsida. https://www.alecta.se / Alectas investering i Silicon Valley Bank Alecta förvaltar 1 200 miljader SEK och totalt har de investerat i SVB ca 9 miljarder. Förlusten motsvarar ca 6-7 promille av deras totala investeringar. Påverkan på framtida pensionsutbetalningar För enskilda kunder är påverkan av denna kursnedgång på framtida tjänstepensionsutbetalningar mycket liten. Nästan alla Alectas kunder som går i pension de närmaste tjugo åren har en förmånsbestämd försäkring, där påverkas inte de framtida utbetalningarna av avkastningen på kapitalet. Pensionens storlek bestäms i stället utifrån den försäkrades lön och tjänstetid. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 12 minuter sedan, skrev Amigo: Det går läsa på deras hemsida. https://www.alecta.se / Alectas investering i Silicon Valley Bank Alecta förvaltar 1 200 miljader SEK och totalt har de investerat i SVB ca 9 miljarder. Förlusten motsvarar ca 6-7 promille av deras totala investeringar. Påverkan på framtida pensionsutbetalningar För enskilda kunder är påverkan av denna kursnedgång på framtida tjänstepensionsutbetalningar mycket liten. Nästan alla Alectas kunder som går i pension de närmaste tjugo åren har en förmånsbestämd försäkring, där påverkas inte de framtida utbetalningarna av avkastningen på kapitalet. Pensionens storlek bestäms i stället utifrån den försäkrades lön och tjänstetid. Som jag skrev, 6 miljarder som ingen brydde sig om. it's no big deal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 1 minut sedan, skrev Nicholas: Som jag skrev, 6 miljarder som ingen brydde sig om. it's no big deal. Det är vad de själv skriver, jag skulle ta det med en nypa salt. Vi få se vad som händer senare tex vad kommer Finansinspektionen att säga? Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 2 minuter sedan, skrev Amigo: Det är vad de själv skriver, jag skulle ta det med en nypa salt. Vi få se vad som händer senare tex vad kommer Finansinspektionen att säga? Finansinspektionen säger aldrig någonting om sina polare. Never. Finansinspektionen kan på sin höjd jaga småsparare som stör dom stora. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 1 minut sedan, skrev Nicholas: Finansinspektionen säger aldrig någonting om sina polare. Never. Finansinspektionen kan på sin höjd jaga småsparare som stör dom stora. Du har en stark (miss)tro på myndigheter! Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 https://www.svt.se / Alecta riskerar ny miljardsmäll Alecta riskerar ny miljardsmäll: Har även investerat i kraschade kryptobanken UPPDATERAD IDAG 11:05 PUBLICERAD IDAG 09:40 Det svenska pensionsbolaget Alecta riskerar att förlora omkring nio miljarder kronor till följd av kollapsen i Silicon Valley Bank i fredags. Pensionsjätten uppger för SR Ekot att de även har investerat över tre miljarder kronor i kryptobanken Signature Bank som stängdes av amerikanska myndigheter på söndagen. Nu har en tredje bank i USA, där Alecta har stora ägarandelar, fått två tredjedelar av sitt värde utraderat, rapporterar TT. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 7 timmar sedan, skrev lasseiudon: Det är konstigt att ingen journalist har försökt ta reda på hur en sådan här smäll kommer påverka de pensioner Alecta betalar ut? Fattar inte hur Alecta kunde bli en av de största aktieägarna i SVB, har dom ingen investeringspolicy där det står att dom skall hantera spararnas pengar på ett varsamt och tryggt sätt?? Alectas VD bara rycker på axlarna och tycker att "tajmingen" kunde varit bättre! Från Svt Nyheter https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tech-kraschen-har-natt-bankerna Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 21 minuter sedan, skrev uptoyou: Från Svt Nyheter https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tech-kraschen-har-natt-bankerna Pensionerna för alla som är födda 1978 och tidigare påverkas över huvud taget inte, hävdar de. Deras pensioner beräknas på lön och inflation och påverkas inte av svängningar på aktiemarknaden. – Alecta förvaltar ett kapital på 1 200 miljarder, varav 500 miljarder i aktier. Det här motsvarar ett innehav på sex till sju promille av våra tillgångar, sa presschefen Jacob Lapidus i fredags. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 8 minuter sedan, skrev 65Selander: Pensionerna för alla som är födda 1978 och tidigare påverkas över huvud taget inte, hävdar de. Deras pensioner beräknas på lön och inflation och påverkas inte av svängningar på aktiemarknaden. – Alecta förvaltar ett kapital på 1 200 miljarder, varav 500 miljarder i aktier. Det här motsvarar ett innehav på sex till sju promille av våra tillgångar, sa presschefen Jacob Lapidus i fredags. Mer än 1 procent av deras innehav av aktier. Typ 2 procent. And counting. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 Som sagt, and counting. 12 miljarder nu. Dvs: 1% på hela kapitalet och drygt 2% av aktie-innehavet. ps 1% = 1/100 1 promille = 1/1000 1 ppm = 1/1000000 ds Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Mars 13, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Mars 13, 2023 Silverstate bank har också problem. Har mycket crypto. Kan det vara centralbankerna som förstör dessa kryptobanker. Allt för att lansera sina egna crypto. Inte omöjligt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 1 timme sedan, skrev Nicholas: Som sagt, and counting. 12 miljarder nu. Dvs: 1% på hela kapitalet och drygt 2% av aktie-innehavet. ps 1% = 1/100 1 promille = 1/1000 1 ppm = 1/1000000 ds Det här är bara början Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 Min fråga är om en svensk bank går i konkurs, och jag ska få "alla" mina pengar av staten. Kan jag få dem i kontanter? Eller sätter de sig på tvären? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 2 minuter sedan, skrev Surin P3: Min fråga är om en svensk bank går i konkurs, och jag ska få "alla" mina pengar av staten. Kan jag få dem i kontanter? Eller sätter de sig på tvären? Då ska du fråga om du inte kan få ett par tunnor tapetklister oxå för använda kontanter går snart inte. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 18 minuter sedan, skrev Baa: Då ska du fråga om du inte kan få ett par tunnor tapetklister oxå för använda kontanter går snart inte. Varför går det inte använda kontanter när var du i Sverige senast eller läser du bara på face book Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 10 minuter sedan, skrev Boa52: Varför går det inte använda kontanter när var du i Sverige senast eller läser du bara på face book Har du inte fattat att många affärer, restauranger, hotell etc är kontantfria sedan flera år, och fler blir det..... Helt fantastiskt att du är så satans verklighetsfrånvarande!!! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 44 minuter sedan, skrev Baa: Då ska du fråga om du inte kan få ett par tunnor tapetklister oxå för använda kontanter går snart inte. Det är lite min poäng. I teorin har du en bankgaranti, men i praktiken blir det nog inte dina pengar förrän du uppfyller "kraven" och låter någon annan förvalta dem och du får be om tillåtelse när du behöver dem. Med andra ord, ingen riktig bankgaranti. För ingen kan väl i sin vildaste fantasi tro att staten ger pengar till kreti och pleti utan motkrav i ett fall som detta. En idag hypotetisk fråga, men... ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 23 minuter sedan, skrev Soengsang: Har du inte fattat att många affärer, restauranger, hotell etc är kontantfria sedan flera år, och fler blir det..... Helt fantastiskt att du är så satans verklighetsfrånvarande!!! Skit snack från din sida man kan handla med kontanter nästan överallt även i dag, finns några ställen dom inte tar kontanter men då går jag bara ut, inga pengar för dom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 1 minut sedan, skrev Boa52: man kan handla med kontanter nästan överallt även i dag, Som sagt du är verklighetsfrånvarande, tom en gubbe i en obygdsby i Isaan har bättre koll än dig.... Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 Precis nyss, skrev Soengsang: Som sagt du är verklighetsfrånvarande, tom en gubbe i en obygdsby i Isaan har bättre koll än dig.... Inte många ställen jag inte kan betala med kontanter, Handla på Ica, Tanka, Systemet, kan inte komma på nån men vet det finns. Är det inte så du skriver om saker du inte vet nåt om bara för att. Jag bor i Sverige, tillbringar inte halva tiden på en barkbåt och andra halvan i Thai vad vet man då, ingenting Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 3 minuter sedan, skrev Boa52: Handla på Ica, Tanka, Systemet, Ja, det är väl dit din värld sträcker sig, Ica-Systembolaget-tappen, ja de flesta livsmedelsaffärer och ev systembolaget tar nog kontanter. Men upplysningsvis så är de absolut flesta hotell kontantfria, en stor del av alla restauranger, lunchhak etc. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 13, 2023 Dela Inlagd Mars 13, 2023 Precis nyss, skrev Soengsang: Ja, det är väl dit din värld sträcker sig, Ica-Systembolaget-tappen, ja de flesta livsmedelsaffärer och ev systembolaget tar nog kontanter. Men upplysningsvis så är de absolut flesta hotell kontantfria, en stor del av alla restauranger, lunchhak etc. Ligger alldrig på hotell i Sverige så varför bry sej, lunch hak, restauranger är inget för mej men var ute på pubben i Umeå i sommar klart dom tog kontanter, pengar är pengar om det, Sen skulle jag komma in med 10000 kr kontanter skulle dom ta det, om inte är dom dum Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu