Jump to content

IGNORERAD

Elpriset

Nicholas

Recommended Posts

47 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ja,  vi hade varit i en bättre sits. 

Men det ena utesluter inte det andra, det att vi ska sälja svensk el till svenskar för samma pris som till tyskar är sinnessjukt, jag förstår svenska staten är svinnöjd, för statskassan fylls på, och dom vill absolut inte sänka priset, däremot kan dom tänka sig att ge smulor tillbaka i nån form av subvention i efterhand. 

Svensk el är en resurs som tillhör konugariket Sverige, tillhör inte Tyskland. 

Jag reagerade bara på hur V försöker svartmåla denna regering för situationen vi har idag, genom KU anmälan och trams om nya beräkningsmodeller, när det är MP regering som har huvudansvaret. Men jag håller med, Tysklands nedläggning av kärnkraft är lika hål i huvudet som den svenska. Tyvärr är det folket som får ta smällen i båda länderna.

• Ge karma 7
Dela på andra sajter

Die dummen Schweden

• Ge karma 4

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Nicholas:

Vi säljer till Tyskland. 

Det är där galenskapen börjar. 

Tyskland har bara 1 "elprisområde" eftersom de inser att södra Tyskland, som har den viktigaste industrin skall ha samma pris som de norra delarna, smarta tyskar!

Vi har 4, varför? Ingen kan förklara det på ett vettigt sätt...

Dessutom sätts, tydligen, elpriset till vad den dyraste produktionsmetoden för stunden kostar?

De som producerar billig el måste skratta sig harmynta, när de kollar sina bankkonton?

MVH

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 5

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Tyskland har bara 1 "elprisområde" eftersom de inser att södra Tyskland, som har den viktigaste industrin skall ha samma pris som de norra delarna, smarta tyskar!

Dessutom sätts, tydligen, elpriset till vad den dyraste produktionsmetoden för stunden kostar?

De som producerar billig el måste skratta sig harmynta, när de kollar sina bankkonton?

MVH

Låt oss göra en liknelse. 

Du har 4 kor på gården. 

Du låter din vuxna dotter få gratis mjölk, då du har ett överskott. 

Men en vacker dag vill din granne köpa en liter mjölk av dig för 100 kronor. 

Du säljer en liter och förklarar för din dotter att nu måste hon också betala 100kr.

Till saken hör att din dotter äger korna. 

• Ge karma 7
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

MVH

På ett sätt kan jag förstå att elen är billigare i norra Sverige och det är att det går åt mycket mer pga kylan.

Men att skillnaden är så stor mellan norra och södra Sverige är åt helvete fel.

• Ge karma 1

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev uptoyou:

På ett sätt kan jag förstå att elen är billigare i norra Sverige och det är att det går åt mycket mer pga kylan.

Men att skillnaden är så stor mellan norra och södra Sverige är åt helvete fel.

Södra Sverige har den sämsta elsituationen i EU. Så var det inte innan Sverige la ner de senaste kärnkraftverken. Men den nedläggningen påverkade inte bara elproduktionen i södra Sverige utan även eldistributionen till Se4. I och med den nedläggningen minskar möjligheten att försörja Se4 med el. De har också överlåtit produktionen av vindkraftel till norrland, därför har de väldigt liten möjlighet att försörja sig själva med el. 

Detta var inte något större problem tidigare men nu är det så. Självförvållat kan man tycka. Så fungerar det i en demokrati. Det är inte alltid dom smartaste som bestämmer utan de som röstar. Att de som bor i Se4 inte vill att vindkraft byggs där de bor är nog klart. Om de röstat mot kärnkraft låter jag vara osagt.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

En sak jag inte kan se i alla diskussioner om elpriser är att om vi nu säljer så dyrt att svenska konsumenter knorrar så borde de svenska el-producenterna tjäna väldigt mycket pengar inklusive statskassan som tar ut moms och annat ovanpå el-priserna som de svenska konsumenterna betalar.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...