rolba Inlagd December 8, 2022 Dela Inlagd December 8, 2022 3 timmar sedan, skrev Soengsang: Jag la nog in den här bilden i fel tråd förut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd December 9, 2022 Dela Inlagd December 9, 2022 On 2022-12-03 at 10:16, skrev uptoyou: Precis som jag då i vår lägenhet, snittet på en månad, och jag vill inte ha något annat då vi förbrukar på dagar/kvällar när vi är vakna. Vi har så gott som noll förbrukning på nätterna, bara lite lampor i uterum och trädgården är tända, plus kyl/frys. Hade en elräkning på 125 kr denna månad. Är fan aldrig hemma, jobbar jämt. Blir en kaffe varannan palmsöndag, så dom stora pengarna går åt till förnöjelse efter avslutat skift. Drog 4 bira i natt och det gick på 389 kr + taxi hem 310 kr. Snus exkluderat 69kr... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 9, 2022 Dela Inlagd December 9, 2022 En liten dikt i advent: Vindkraftsnattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Alla frysa i enslig gård djupt under en vindstilla timma. Vårdbiträdet värmer sina förfrysta barn, isen lyser vit på vinkraftverk och gran, snön lyser vit på solcellstaken. Märta och Bolund skiter i saken. “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd December 12, 2022 Dela Inlagd December 12, 2022 Helt galet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd December 13, 2022 Dela Inlagd December 13, 2022 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd December 13, 2022 Dela Inlagd December 13, 2022 12 timmar sedan, skrev Fredman: Helt galet! Ja galet låg förbrukning 🙃 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd December 13, 2022 Dela Inlagd December 13, 2022 (ändrad) 7 minuter sedan, skrev LTD: Ja galet låg förbrukning 🙃 Underhållsvärme i sommarstugan. För det är den estimerade fakturan för december på 1900 exl nätavgift och andra avgifter. I stan är det en annan historia. Ändrades December 13, 2022 av Fredman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 13, 2022 Dela Inlagd December 13, 2022 Väldigt kallt i hela landet. Kan bli neråt 20 minus nattetid i södra delarna av landet vilket är väldigt ovanligt. Limhamnsverket är igång och bränner olja för att kunna hålla värmen i fjärrvärmenätet i Malmö uppe vilket bara sker några dagar per år normalt Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 (ändrad) Då så, hyran gick upp med 25 SEK/månad på grund av högre elpris. Man hade slösat med elen, 01. april tom 2022-09-30 var förbrukning 714,00 kWh , ca 120 kWh/månad. Ni får gärna känna skadeglädje nu! Jag tror jag överlever detta, vetefan om jag orkar göra en ny bostadsbidrag ansökan för den höjningens skull. Ändrades December 15, 2022 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 On 2022-12-13 at 06:49, skrev Fredman: Underhållsvärme i sommarstugan. För det är den estimerade fakturan för december på 1900 exl nätavgift och andra avgifter. I stan är det en annan historia. Lyssnade på en försäkringstant en morgon, hon sa kolla vad ditt f,bolag kräver att du har för värme i stugan, många kräver 15 grader, om inte gäller inte försäkringen fullt ut vid frys skador, bara ett råd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 9 minuter sedan, skrev Boa52: Lyssnade på en försäkringstant en morgon, hon sa kolla vad ditt f,bolag kräver att du har för värme i stugan, många kräver 15 grader, om inte gäller inte försäkringen fullt ut vid frys skador, bara ett råd tusan nu kan jag gå på sängen fick ett gilla från songsamen, oj oj Blir en skön sömn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 3 minuter sedan, skrev Boa52: tusan nu kan jag gå på sängen fick ett gilla från songsamen, oj oj Blir en skön sömn Bra jobbat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 Förmodligen ett feltryck 😉 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goli006 Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 Tycker nog elområde 2 borde få bidrag också. Jag är iof inte så drabbad eftersom jag bor i lgh. Men vi har faaan så mycket kallare i Norrland Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 2 timmar sedan, skrev goli006: Tycker nog elområde 2 borde få bidrag också. Jag är iof inte så drabbad eftersom jag bor i lgh. Men vi har faaan så mycket kallare i Norrland Skit i elstöd. Vi behöver bara värme Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goli006 Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 18 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Skit i elstöd. Vi behöver bara värme Och öl å sprit 😁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 15, 2022 Dela Inlagd December 15, 2022 58 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Skit i elstöd. Vi behöver bara värme Kommer snart, våra politiker har lovat oss en globaluppvärmning i flera år nu så snart är den säkert här. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd December 16, 2022 Dela Inlagd December 16, 2022 15 timmar sedan, skrev goli006: Och öl å sprit 😁 Det har vi redan 14 timmar sedan, skrev UglyFarang: Kommer snart, våra politiker har lovat oss en globaluppvärmning i flera år nu så snart är den säkert här. Äääääntligen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd December 16, 2022 Dela Inlagd December 16, 2022 Det är endast vi i prisområde 4 som borde vara berättigande till elprisstöd. Det är nämligen sossedjävlarna tillsammans med kommunisterna och MP som sett till att kärnkraftverken blev olönsamma. Vilka röstar rött om inte Norrlänningarna, eftersom de flesta lever av och på bidrag, undantagen röstar på SD. Prisområde 3 och 4 bildades p.g.a. eudirektiv, sossarna vek sig men inte tyskarna. Vi i söder är TVINGADE att sälja ström till övriga Europa och därav ska vi också betala lika mycket som vi får när vi exporterar strömmen. Har inte vi i söder varit med om att bekosta vattenkraftutbyggnaden ? Vi i söder är med om att betala underhållet och byggnationen av era vägar, egentligen borde ni då betala oss för detta. Hur mycket mer/liter betalar ni för ert fordonsbränsle - NADA Samma elkostnad/kv är egentligen det enda rätta, men i Sverige har väl inget egentligen varit rättvist. Ni i norr får stora s.k. utjämningsbidrag, inget jag har något emot, å andra sidan har ni själva valt att bo kvar där. Sluta gnälla över att ni fått "något" fördyrande elkostnader, det är inget emot vad vi fått här i söder. Bor själv på landet har flera mil till närmaste stad och INGEN möjlighet att nyttja kollektiv trafik, men får ändå betala för detta - via skattsedeln. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 16, 2022 Trådstartare Dela Inlagd December 16, 2022 48 minuter sedan, skrev evert 1: Det är endast vi i prisområde 4 som borde vara berättigande till elprisstöd. Det är nämligen sossedjävlarna tillsammans med kommunisterna och MP som sett till att kärnkraftverken blev olönsamma. Vilka röstar rött om inte Norrlänningarna, eftersom de flesta lever av och på bidrag, undantagen röstar på SD. Prisområde 3 och 4 bildades p.g.a. eudirektiv, sossarna vek sig men inte tyskarna. Vi i söder är TVINGADE att sälja ström till övriga Europa och därav ska vi också betala lika mycket som vi får när vi exporterar strömmen. Har inte vi i söder varit med om att bekosta vattenkraftutbyggnaden ? Vi i söder är med om att betala underhållet och byggnationen av era vägar, egentligen borde ni då betala oss för detta. Hur mycket mer/liter betalar ni för ert fordonsbränsle - NADA Samma elkostnad/kv är egentligen det enda rätta, men i Sverige har väl inget egentligen varit rättvist. Ni i norr får stora s.k. utjämningsbidrag, inget jag har något emot, å andra sidan har ni själva valt att bo kvar där. Sluta gnälla över att ni fått "något" fördyrande elkostnader, det är inget emot vad vi fått här i söder. Bor själv på landet har flera mil till närmaste stad och INGEN möjlighet att nyttja kollektiv trafik, men får ändå betala för detta - via skattsedeln. Mja. hela Malmö röstar på S och tar dessutom emot mest Robin Hood pengar som var tänkt för glesbygden. Så Malmö rövknullade repalau sönder med väljarnas hjälp. Man kan säga att han gjorde kaos med Malmö. Han själv är svinnöjd med det. Jag vet faktiskt inte längre vilken hjälp som skulle hjälpa södra Sverige längre, 15 Ave Maria kanske. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd December 16, 2022 Dela Inlagd December 16, 2022 1 minut sedan, skrev Nicholas: Mja. hela Malmö röstar på S och tar dessutom emot mest Robin Hood pengar som var tänkt för glesbygden. Så Malmö rövknullade repalau sönder med väljarnas hjälp. Man kan säga att han gjorde kaos med Malmö. Han själv är svinnöjd med det. Jag vet faktiskt inte längre vilken hjälp som skulle hjälpa södra Sverige längre, 15 Ave Maria kanske. Väl skrivet, respekt! 👍 Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 16, 2022 Dela Inlagd December 16, 2022 1 timme sedan, skrev evert 1: Det är endast vi i prisområde 4 som borde vara berättigande till elprisstöd. Det är nämligen sossedjävlarna tillsammans med kommunisterna och MP som sett till att kärnkraftverken blev olönsamma. Vilka röstar rött om inte Norrlänningarna, eftersom de flesta lever av och på bidrag, undantagen röstar på SD. Prisområde 3 och 4 bildades p.g.a. eudirektiv, sossarna vek sig men inte tyskarna. Vi i söder är TVINGADE att sälja ström till övriga Europa och därav ska vi också betala lika mycket som vi får när vi exporterar strömmen. Har inte vi i söder varit med om att bekosta vattenkraftutbyggnaden ? Vi i söder är med om att betala underhållet och byggnationen av era vägar, egentligen borde ni då betala oss för detta. Hur mycket mer/liter betalar ni för ert fordonsbränsle - NADA Samma elkostnad/kv är egentligen det enda rätta, men i Sverige har väl inget egentligen varit rättvist. Ni i norr får stora s.k. utjämningsbidrag, inget jag har något emot, å andra sidan har ni själva valt att bo kvar där. Sluta gnälla över att ni fått "något" fördyrande elkostnader, det är inget emot vad vi fått här i söder. Bor själv på landet har flera mil till närmaste stad och INGEN möjlighet att nyttja kollektiv trafik, men får ändå betala för detta - via skattsedeln. Om det va lika över hela sverige så har vi i norr haft dubbla el förbrukning varenda vinter, inget bidrag har vi fått Sen din grej att ni betalar för underhåll av vägar, byggnatitioner och vatten kraften, visa gärna på det. Det kom en del sörlänningarna här som jobbade med kraftverk, flottning, vägbygge men dom fick betalt för sitt arbete. Utnyttja kollektiv i norrland, jag skrattar. min fru åker buss på morgonen jag kör bil 4 km till buss hållplatsen kl 06 varje morgon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd December 16, 2022 Dela Inlagd December 16, 2022 Ta bort Robin Hood skatten så stannar minst halva Norrland. Även Malmö m.fl städer skulle stanna om det gjordes. Jag minns vilket ramaskri det var på Lidingö när RH skatten infördes. Politikerna fick höja kommunalskatten för att finansiera detta. Stockholmsregionen betalar mkt stora pengar till dessa "utjämningsbidrag". Så ni i norr har mkt att tacka "sörlänningarna" för. Oraklet i norr troor inte södra landet finansierar saker i norr. Ta alla bilar som betalar skatt söder om Gävle t .ex. Jämför det med hur många det finns norr om Gävle. Utan alla skatter från söder vore era vägar ingenting. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd December 16, 2022 Dela Inlagd December 16, 2022 (ändrad) Är det inte barnsligt att generalisera folk efter region de bor i? Nu vet jag inte vilka "norrlänningar" just Du som läser detta känner men de som jag ser dagligen jobbar hårt för sina levebröd, åker 6-8 mil enkel till jobbet i svåra förhållanden, jobbet utförs ofta utomhus i ner till -25 grader. Iförsig är 6 mil ingen sträcka, det pendlar nog många i Stockholms regionen också, dock i bättre vägar. Det finns losers både i söder och norr, inget att neka. Sen är det ju många verksamheter här uppe som söder dra enbart nytta av, el, alla gruvor, stålverk mm. Ändrades December 16, 2022 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd December 16, 2022 Dela Inlagd December 16, 2022 Ja vi har ju en ORM här som generaliserar hårt mot vilken del folk bor i. Jag vet mkt väl hur det fungerar i norr och även i söder. Det kan vara långt till bussen även i Skåne. Servicen behöver inte vara optimal bara för det bor fler människor i ett område. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu