Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 minut sedan, skrev måne: Som egenföretagare kan man inte unna sig lyxen att ha extern städhjälp,skatten måste betalas så bidragen kan betalas ut Ja som egenföretagare ja ja men ett kontor med 220 st mycket svårt att städa själv. Som egenföretagare och anställd ska skatten betalas in eller hur Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 Precis nyss, skrev Boa52: Ja som egenföretagare ja ja men ett kontor med 220 st mycket svårt att städa själv. Som egenföretagare och anställd ska skatten betalas in eller hur Som egenföretagare betalar man mer skatt än en anställd och om alla höll rent efter sig så behövdes inga bidragstagare till att städa,de kan städa utomhus istället Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 minut sedan, skrev frogfish: Varför frågar du saker som du enkelt kan ta reda på själv. Latgubbe! Du måste vara norrlänning (på bidrag...)🐸 Därför ni försvarar att bara sörlänningar ska få el-bidrag vill bara höra varför ni tycker så men ingen svarar på mina frågor, då blir det typ googla. Och tjafsa om bidrag HUVA Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 2, 2022 Trådstartare Dela Inlagd December 2, 2022 2 minuter sedan, skrev Boa52: Ja som egenföretagare ja ja men ett kontor med 220 st mycket svårt att städa själv. Som egenföretagare och anställd ska skatten betalas in eller hur Utom för Magdas svarta städhjälp. Men hon är ju trevlig kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dannep4 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 timme sedan, skrev Boa52: Nån politiker skrev samma sak i tror Expressen ska vi dela upp Sverige i två delar med tanke på bidraget ni får i söder, var inte det nån pot som vi alla i Sverige bet in ?? Nej det är från flaskhalsavgifterna som enbart kunderna i elområde 3 och 4 betalat in. Helt rätt att pengarna enbart går tillbaks till dessa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 Precis nyss, skrev måne: Som egenföretagare betalar man mer skatt än en anställd och om alla höll rent efter sig så behövdes inga bidragstagare till att städa,de kan städa utomhus istället Som egenföretagare har ni klart hur ni ska betala skatt, inte svårt, klarar ni inte det lägg ned företaget inte lönsamt för då har ägaren inte sköt sina uppgifter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 minut sedan, skrev Boa52: Därför ni försvarar att bara sörlänningar ska få el-bidrag vill bara höra varför ni tycker så men ingen svarar på mina frågor, då blir det typ googla. Och tjafsa om bidrag HUVA Varför ska nån ta reda på självklarheter åt dig? Förklara gärna det. Sen undrar jag varflr du generaliserar över alla som bor i södra Sverige? Är du en sån som drar alla utlänningar över en kam oxå? Är du rasist? Sen tycker jag att vi sörlänningar gott kan få elbidrag, ni norrlänningar lägger ju vantarna på alla andra bidrag🐸 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dannep4 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 32 minuter sedan, skrev Boa52: Har jag fel eller har vi alla i Sverige bet in till denna där flaskhals grejen eller bara sörlänningarna. Har ni altid haft högre el taxa än vi i norrland, tror inte men nån vet Det är bara södra och mellansverige som betalat in flaskhalsavgifterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 34 minuter sedan, skrev Boa52: Alla betalar väl in efter förbrukning, min fråga var har sörlänningarna haft högre taksa än vi i norrland per kw/h Med tanke på att de så kallade flaskhalsarna finns i söder pga ej utbyggt kraftnät efter nedläggningen av ett flertal kärnkraftsreaktorer så är det givetvis vi i söder som tvingas att betala dessa avgifter. Orsaken att dessa flaskhalsar finns är som tidigare skrivits för att Svenska kraftnät och ansvariga politiker inte har sett till att vårt stamnät har byggts ut i tid. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 11 minuter sedan, skrev frogfish: Varför ska nån ta reda på självklarheter åt dig? Förklara gärna det. Sen undrar jag varflr du generaliserar över alla som bor i södra Sverige? Är du en sån som drar alla utlänningar över en kam oxå? Är du rasist? Sen tycker jag att vi sörlänningar gott kan få elbidrag, ni norrlänningar lägger ju vantarna på alla andra bidrag🐸 Vi betalar mera för mera förbrukning Kw/h än ni gör. Genaliserar över sörlänningar menar du ett inte alla fär bidrag i södern. Sen det dom dumma kommentarerna ni får ju alla i norrland bidrag, visa det på nåt eller sluta spela dum Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 minut sedan, skrev UglyFarang: Med tanke på att de så kallade flaskhalsarna finns i söder pga ej utbyggt kraftnät efter nedläggningen av ett flertal kärnkraftsreaktorer så är det givetvis vi i söder som tvingas att betala dessa avgifter. Orsaken att dessa flaskhalsar finns är som tidigare skrivits för att Svenska kraftnät och ansvariga politiker inte har sett till att vårt stamnät har byggts ut i tid. Med andra ord sörlänningar. Hur mycket per kw/h bet ni förra året. ärligt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 minut sedan, skrev Boa52: Vi betalar mera för mera förbrukning Kw/h än ni gör. Genaliserar över sörlänningar menar du ett inte alla fär bidrag i södern. Sen det dom dumma kommentarerna ni får ju alla i norrland bidrag, visa det på nåt eller sluta spela dum Så det du menar är att det är ok för dig att vara dryg och otrevlig angående sörlänningar, men det är orättvist när nån gör likadant mot norrlänningar? Är du vänsterpartist, månne? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 Nu ska tydligen elskatten höjas vid årsskiftet för att följa inflationen, samma för flygskatten...... Tur att vi inte flyger från en svensk flygplats... Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 minut sedan, skrev Boa52: Med andra ord sörlänningar. Hur mycket per kw/h bet ni förra året. ärligt Givetvis betalade vi ärligt för vår el, vi är inte myglande norrlänningar! Hur mycket vi betalade beror på vart vi bor och vilken nätägare det är och vilket elavtal vi har så det går inte att svara helt enkelt på, men du kan söka på nätet och välja plats och avtal och nätägare så kan du få fram olika priser för förra året. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 Precis nyss, skrev frogfish: Så det du menar är att det är ok för dig att vara dryg och otrevlig angående sörlänningar, men det är orättvist när nån gör likadant mot norrlänningar? Är du vänsterpartist, månne? Jag skriver inte att ni går på bidrag som ni gör om människor som bor i norrland men nu får ni bidrag, skillnad. Alla behöver hjälp ibland tror inte söder eller norrland skilljer sej åt och det är bra när vi sverige kan göra så Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 Allt efter flaskhals känns dåligt! Med det har vi det bättre häruppe. Tycker det är dags att elen produceras nere i söder, det är bara att bygga tillräckligt med vindkraftverk i Skåne. I snar framtid behöver Norrland all energi för industri, hur mycket el kommer fossilfri stål att sluka, och alla andra fabriker som håller att byggas här. Nu fick Pajala (Kaunis iron) tillstånd att driva gruvverksamhet yttreligare 35 år Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dannep4 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 (ändrad) Som en liten information till dom som tycker att södra Sverige får skylla sig själv vill jag berätta att för att elen skall kunna överföras från norr till söder så behövs ett stabilt elsystem. För att uppnå detta krävs väldigt stor tung roterande massa. Tänk ett stort svänghjul som håller en viss fart och har en stor tröghet. Det behövs för att stabilisera plötsliga förändringar i den uttagna eller tillförda effekten. Sådana stora tunga roterande massor finns i Vattenkraftverk, Kärnkraftverk, Kolkraftverk samt oljekraftverk. Dom finns inte i vindkraftverk eller solpaneler. Dom sista två bidrar i stället till att destabilisera kraftnätet då dom både plötsligt kan börja producera som sluta. Allt beroende på vädret. Då behövs denna stora tunga roterande massa för att balansera svängningarna och göra nätet stabilt. Dessvärre har det tidigare regeringen genom politiska beslut som till exempel en punktskatt på kärnkraft kallad effektskatt gjort att den blev olönsam. Detta enligt Åsa Romson 2014 i syfte att ägarna skulle stänga minst två reaktorer under mandatperioden vilket också skedde. Men man stängde dessutom ytterligare två reaktorer nästa mandatperiod. Bortfallet av dessa fyra reaktorer förutom dom redan tidigare två i Barsebäck har gjort att av Sveriges tidigare 12 reaktorer har vi bara sex kvar i drift. Samtliga stängda ligger dessutom i södra delen av landet vilket gör att ungefär 50% av den stora tunga roterande massan (svänghjulet) numera inte finns kvar. Det i sin tur gör att det går inte att utnyttja ledningarna från norra Sverige mer än till ungefär hälften eftersom då systemet riskerar bli ostabilt. Som en extra information kan jag berätta att dom stora roterande delarna från Ringhals 1 och 2 såldes till Storbritannien. Inte för att användas i Kärnkraftverk utan för att helt enkelt bara rotera för att stabilisera upp deras elsystem. Slutsatsen av det hela är att alla som röstat på något av partierna i det förra regeringsunderlaget är medskyldiga till dagens situation. Och dom som röstat på MP eller S är särskilt skyldiga och borde akta sig för att skuldbelägga andra. Som avslutning kan jag berätta att jag såg detta komma. Redan i slutet på 2019 upphandlade jag en solcellsanläggning som driftsattes i maj 2020. I skrivande stund har jag ett tillgodohavande på min elräkning på 10345 kr från min solcellsproduktion i somras. Av dessa skall jag räkna av 2009 kr för novembers förbrukning. I bästa fall räcker kvarvarande ca. 8000 resten av vintern. Detta i elområde 3. Ändrades December 2, 2022 av Dannep4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 minut sedan, skrev UglyFarang: Givetvis betalade vi ärligt för vår el, vi är inte myglande norrlänningar! Hur mycket vi betalade beror på vart vi bor och vilken nätägare det är och vilket elavtal vi har så det går inte att svara helt enkelt på, men du kan söka på nätet och välja plats och avtal och nätägare så kan du få fram olika priser för förra året. Du vet alltså inte vad du betalar per kw(h konstigt det vet jag exakt vad jag bet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 2 minuter sedan, skrev Dannep4: Som en liten information till dom som tycker att södra Sverige får skylla sig själv vill jag berätta att för att elen skall kunna överföras från norr till söder så behövs ett stabilt elsystem. För att uppnå detta krävs väldigt stor tung roterande massa. Tänk ett stort svänghjul som håller en viss fart och har en stor tröghet. Det behövs för att stabilisera plötsliga förändringar i den uttagna eller tillförda effekten. Sådana stora tunga roterande massor finns i Vattenkraftverk, Kärnkraftverk, Kolkraftverk samt oljekraftverk. Dom finns inte i vindkraftverk eller solpaneler. Dom sista två bidrar i stället till att destabilisera kraftnätet då dom både plötsligt kan börja producera som sluta. Allt beroende på vädret. Då behövs denna stora tunga roterande massa för att balansera svängningarna och göra nätet stabilt. Dessvärre har det tidigare regeringen genom politiska beslut som till exempel en punktskatt på kärnkraft kallad effektskatt gjort att den blev olönsam. Detta enligt Åsa Romson 2014 i syfte att ägarna skulle stänga minst två reaktorer under mandatperioden vilket också skedde. Men man stängde dessutom ytterligare två reaktorer nästa mandatperiod. Bortfallet av dessa fyra reaktorer förutom dom redan tidigare två i Barsebäck har gjort att av Sveriges tidigare 12 reaktorer har vi bara sex kvar i drift. Samtliga stängda ligger dessutom i södra delen av landet vilket gör att ungefär 50% av den stora tunga roterande massan (svänghjulet) numera inte finns kvar. Det i sin tur gör att det går inte att utnyttja ledningarna från norra Sverige mer än till ungefär hälften eftersom då systemet riskerar bli ostabilt. Som en extra information kan jag berätta att dom stora roterande delarna från Ringhals 1 och 2 såldes till Storbritannien. Inte för att användas i Kärnkraftverk utan för att helt enkelt bara rotera för att stabilisera upp deras elsystem. Slutsatsen av det hela är att alla som röstat på något av partierna i det förra regeringsunderlaget är medskyldiga till dagens situation. Och dom som röstat på MP eller S är särskilt skyldiga och borde akta sig för att skuldbelägga andra. Som avslutning kan jag berätta att jag såg detta komma. Redan i slutet på 2019 upphandlade jag en solcellsanläggning som driftsattes i maj 2020. I skrivande stund har jag ett tillgodohavande på min elräkning på 10345 kr från min solcellsproduktion i sommras. Av dessa skall jag räkna av 2009 kr för novembers förbrukning. I bästa fall räcker kvarvarande ca. 8000 resten av vintern. Detta i elområde 3. Och investeringen i solcellsanläggningen hur mycket kostade den och hur många kvadrat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 2 minuter sedan, skrev Boa52: Jag skriver inte att ni går på bidrag som ni gör om människor som bor i norrland men nu får ni bidrag, skillnad. Alla behöver hjälp ibland tror inte söder eller norrland skilljer sej åt och det är bra när vi sverige kan göra så Du skriver inte att sörlänningar går på bidrag (finns ju inga över efter att du och dina grannar roffat åt er), men du skriver en massa annan skit. Sörlänningar kan inte köra bil, sörlänningar kan inte det etc etc etc. Det skulle ju kunna vara lite kul om du inte var blind för din dubbelmoral, för när nån raljerar och generaliserar om norrlänningar då jävlar är det otrevligt mm. Och sen ber du andra att ta reda på information åt dig, som du själv kan ta fram på 10 sekunder, är inte det typiskt lat norrlänning så säg. Kommunist-Boa, det är skönt att du inte försöker dölja nåt iaf... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThailandNovise Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 3 minuter sedan, skrev Boa52: Du vet alltså inte vad du betalar per kw(h konstigt det vet jag exakt vad jag bet Ibland går det upp, ibland ner. Det är olika varje dag. Ingen bra idé att betala för mycket genom att spekulera med ett fast pris. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 15 minuter sedan, skrev Boa52: Sen det dom dumma kommentarerna ni får ju alla i norrland bidrag, visa det på nåt eller sluta spela dum Enligt dig får alla sörläningar bidrag, så sluta spela dum. Förlåt glömde att du inte behöver spela dum 🙂 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dannep4 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 (ändrad) 6 minuter sedan, skrev Boa52: Och investeringen i solcellsanläggningen hur mycket kostade den och hur många kvadrat 45 paneler drygt 200 K före dåvarande bidraget på 20%. Bidraget är nu borta och ersatt med ett avdrag på 15% på hela kostnaden som ökas till 20% vid årsskiftet. avskrivningstiden beräknades vid köpet till 10 år. Men med dagens elprisen är den avskriven på 5 eller 6. Ändrades December 2, 2022 av Dannep4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 1 minut sedan, skrev frogfish: Du skriver inte att sörlänningar går på bidrag (finns ju inga över efter att du och dina grannar roffat åt er), men du skriver en massa annan skit. Sörlänningar kan inte köra bil, sörlänningar kan inte det etc etc etc. Det skulle ju kunna vara lite kul om du inte var blind för din dubbelmoral, för när nån raljerar och generaliserar om norrlänningar då jävlar är det otrevligt mm. Och sen ber du andra att ta reda på information åt dig, som du själv kan ta fram på 10 sekunder, är inte det typiskt lat norrlänning så säg. Kommunist-Boa, det är skönt att du inte försöker dölja nåt iaf... Första gången jag dela ut en sån, mycket dåligt inlägg av dej 2 minuter sedan, skrev ThailandNovise: Ibland går det upp, ibland ner. Det är olika varje dag. Ingen bra idé att betala för mycket genom att spekulera med ett fast pris. Ja men ca då eller vågar du inte för då ser vi att vi bet samma pris Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThailandNovise Inlagd December 2, 2022 Dela Inlagd December 2, 2022 2 minuter sedan, skrev Boa52: Första gången jag dela ut en sån, mycket dåligt inlägg av dej Ja men ca då eller vågar du inte för då ser vi att vi bet samma pris Cirka mellan 0,5 och 4. Bara att följa respektive elområde på nordpool. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu