Jump to content
IGNORERAD

Elpriset

Nicholas

Recommended Posts

FB_IMG_1669913209674.jpg.33d79dc0a6c56890f5b3dfa04a65e9ba.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev goli006:

Tomteboda postterminal ville bara ha personal från Norrland en gång i tiden eftersom dom som jobbade där hade fullt upp med sin stickning 😄

När det gäller stickning har jag nu förlorat min mamma, min ex svärmor lever men 94 år, min faster ligger på sjukan, mina hem stickade sockar har tatt slut. ni förstår lite skämt tänker på dom

Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Boa52:

Ok hur vet du om du jobbat mera än mej. Sörlänningarna har inte tryggt på för att få mera

el utan bara lallar med och nu får dom bidrag HUVA

Hade inte några korkade politiker lagt ner 6 av 12 kärnkraftverk hade kunnat sålt norrland till Sibirien 🤣🤣🤣

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Boa52:

Ok hur vet du om du jobbat mera än mej. Sörlänningarna har inte tryggt på för att få mera

Eftersom du brukar skriva att du har så låg pension  är det lätt att räkna ut att de flesta här har jobbat mer än dig.

Hur vet du hur mycket andra har jobbat, seså svara nu och svammla inte. Det som du kräver av andra borde väll gälla dig också?

Dela på andra sajter

ThailandNovise
37 minuter sedan, skrev Boa52:

Har du funderat över att det finns ett stort stycke av Sverige norr om dig? Finns många på båda forumen som bor så långt norrut att du blir en sörlänning för dom. Inte jag dock.

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev goli006:

Tomteboda postterminal ville bara ha personal från Norrland en gång i tiden eftersom dom som jobbade där hade fullt upp med sin stickning 😄

Du ser, sörlänningar kan både jobba och sticka samtidigt. Det skulle aldrig de 6-fingrade norrlänningarna klara av.

Sen ligger ju Tomteboda postterminal i princip i Norrland🐸.

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Wangthong:

Första gången jag blir beskylld för att vara sörlänning. 

Skulle tro att jag jobbat mer än dig. Beskyll inte folk för saker som du inte har en aning om ifall de är sanna eller inte. 

Ett djäkla oskick.

Du kan inte mena att du tycker att du för dig som du tycker andra ska uppträda mot dig?

Läsförståelse är svårt för vissa. Skulle tro i meningen ovan har ett visst syfte.

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Om jag skriver Skulle tro att jag jobbat mer än dig. Då innebär inte det att jag jobbat mer än dig.

Visste jag att jag hade jobbat mer än dig så hade jag skrivit "Jag har jobbat mer än dig."

Jobbigt att du inte förstår vad man skriver. Har du gått folkskola?

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Boa52:

Ja och vad, ska f-kassan utbet bidrag till sörlänniningarna för den skull, dom har annat att

syssla med. Vi i norrland bidrar med en d-j mycket el till Sverige så vi drar nog vårt strå till

stacken. Ni sörlänningar gnäller bara om ett vindkraft byggs 2 mil från erat hem. HUVA

Elen tillhör Sverige och inte Norrland. 

Kraftverket ligger knappast på din mark. 

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Boa52:

Ja och vad, ska f-kassan utbet bidrag till sörlänniningarna för den skull, dom har annat att

syssla med. Vi i norrland bidrar med en d-j mycket el till Sverige så vi drar nog vårt strå till

stacken. Ni sörlänningar gnäller bara om ett vindkraft byggs 2 mil från erat hem. HUVA

Ni i Norrland bidrar med el säger du. 

Vem har betalat kraftverken i Norrland?... 

Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Vi har ju haft blåa regeringar förut den bruna var inte med, inte fick vi nåt El bidrag då hellre

fast vi behöver dubbla kw/h varje år men nu måste sörlänningarna betala lte mer. många

av er här är ju SD pojka hatar bidrag men när ni själva får det helt OK

Jo vi tog ju emot barnbidraget för dottern men i övrigt är jag ingen bidrags tagare, har ex inte en enda sjukskrivningsdag dom senaste 25 åren. Men jag har inget emot att Svenskar som har det svårt får lite bidrag från statskassan. 

Tyvärr så är väl den kassan så tom nu pga av Sossarnas vanstyre att det är svårt för den nya regeringen att göra allt man vill i en hast. Men om du lugnar dig lite så ska du nog se att allt blir bättre framöver. Även med dig och dina bidrag. 

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev LTD:

Tyvärr så är väl den kassan så tom nu pga av Sossarnas vanstyre

Men ändå ska de dela ut 70-80 miljarder i elstöd, ur tom kassa? Är det så man styr båten till rätt kurs, inställningen verkar vara: 

Bidrag delat ut av Magdalena= fel fel fel.

Bidrag delat ut av Televinken = Rätt rätt rätt.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Men ändå ska de dela ut 70-80 miljarder i elstöd, ur tom kassa? Är det så man styr båten till rätt kurs, inställningen verkar vara: 

Kostnader för att få röster från bidragstagarna. 

Priset för valsegern.

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Amigo:

Pengarna finns och har redan betalats in av elkunderna, läs på lite innan du svamlar 😉

Pengar tas från flaskhalsintäkter
Pengarna ska komma från de så kallade flaskhalsintäkterna. Dessa intäkter uppstår när elen ska överföras från ett elområde till ett annat och där priserna skiljer sig åt. Mellanskillnaden är själva flaskhalsintäkten, vilken ges till Svenska kraftnät som överför elen mellan de två elområdena.

https://www.energi.se/artiklar/2022/augusti-2022/regeringen-vill-ge-60-miljarder-i-stod-till-elkunderna/

Ändrades av Kenneth4618

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Pengarna finns och har redan betalats in av elkunderna,

Okey, och de kan inte användas till bättre ändåmål då. Det blir lika gratis som min el som är inbakat i hyran. Härligt att Du kunde bevisa min teori. Men jag unnar Er den bidragen, Ni kommer att behöva mycket mer bidrag i framtiden, med Televinken i rodret.

Dela på andra sajter

ThailandNovise
4 minuter sedan, skrev Amigo:

Okey, och de kan inte användas till bättre ändåmål då. Det blir lika gratis som min el som är inbakat i hyran. Härligt att Du kunde bevisa min teori. Men jag unnar Er den bidragen, Ni kommer att behöva mycket mer bidrag i framtiden, med Televinken i rodret.

Svenska Kraftnät kan använda pengarna till investeringar. Men p.g.a. höga elpriser så har de fått så mycket pengar att de inte kan använda alla. Kassan fylls på hela tiden. 

Och Nej, dessa pengar ska inte användas av staten på andra saker.

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Svenska Kraftnät kan använda pengarna till investeringar. Men p.g.a. höga elpriser så har de fått så mycket pengar att de inte kan använda alla. Kassan fylls på hela tiden. 

Och Nej, dessa pengar ska inte användas av staten på andra saker.

https://www.svk.se / Finansiell information 

Artikeln börjar: Staten äger Svenska kraftnät och ställer krav på avkastning.

Dessutom har de en krav om skuldsättningsgrad på max 100 % och för första nio månader i 2022 ligger den på 750% så det finns bättre hål att stoppa dem. 

Ändrades av Amigo

Dela på andra sajter

ThailandNovise
5 minuter sedan, skrev Amigo:

https://www.svk.se / Finansiell information 

Artikeln börjar: Staten äger Svenska kraftnät och ställer krav på avkastning.

Dessutom har de en skuldsättningskrav på max 100 % och för första nio månader i 2022 ligger den på 750% så det finns bättre hål att stoppa dem. 

Vad är bättre än betala tillbaka överskott?

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Vad är bättre än betala tillbaka överskott?

Beta av skulder eller investera i nya kraftverk. Nu räcker ju inte dessa pengar till kärnkraftverk men många bäckar små.

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Amigo:

Även om du har elen inbakad i hyran så betalar du för den. Tror inte din hyresvärden bjuder på den 🙂

Dela på andra sajter

ThailandNovise
30 minuter sedan, skrev Amigo:

Beta av skulder eller investera i nya kraftverk. Nu räcker ju inte dessa pengar till kärnkraftverk men många bäckar små.

Svenska kraftnät investerar inte i sådana saker. 

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Nicholas:

Elen tillhör Sverige och inte Norrland. 

Kraftverket ligger knappast på din mark. 

Älvarna ligger där de ligger! Och är ett jäkla avbräck i fiskandet t.ex. när jag var liten fanns det massor av forsar att fika i. Lax fanns så att det skrevs in i kontrakt att lax inte skulle serveras hela tiden. Men vi lämnar vattenkraften.

Vindkraften byggs i norrland till största del. Varför då? Vi förbrukar inte all denna vindkraft. I stället finns inte nog med elnät för att frakta den dit den behövs.

Här upprepas en ännu större idi*ti. Man vill ha el, men vill inte att mark ska förstöras i närheten av där man behöver elen. Därför bygger man den där den inte behövs!

Är det inte idi*tiskt säj?

Dela på andra sajter

Nationalekonomiskt vore det förståndigaste att vi ALLA i Sverige, både företag och privatpersoner fick betala EXAKT lika mycket/kWh

Exakt samma pris året runt, då visste alla vilka spelregler som gällde, eventuellt överskott kunde då exporteras till då dagsaktuella spotpris.

1 kr/kWh borde var gynnsamt för alla, de som producerar ström borde då kunna göra sig en skälig vinst.

Kan du räkna hem dina solpaneler om du får 1 kr/kWh - eller slippa betala 1 kr/kWh.

1 kr kWh ska vara inklusive skatt men ej moms.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Älvarna ligger där de ligger! Och är ett jäkla avbräck i fiskandet t.ex. när jag var liten fanns det massor av forsar att fika i. Lax fanns så att det skrevs in i kontrakt att lax inte skulle serveras hela tiden. Men vi lämnar vattenkraften.

Vindkraften byggs i norrland till största del. Varför då? Vi förbrukar inte all denna vindkraft. I stället finns inte nog med elnät för att frakta den dit den behövs.

Här upprepas en ännu större idi*ti. Man vill ha el, men vill inte att mark ska förstöras i närheten av där man behöver elen. Därför bygger man den där den inte behövs!

Är det inte idi*tiskt säj?

Det stämmer gott att socialdemokraterna drev hets-jakt på älvarna i norr från 50talet och framåt.
@Boa52röstade på dom och fick som han önskade.

Enda anledningen till att denna hetsjakt upphörde var att vi fick kärnkraftverk, då upphörde intresset för ytterligare uttbyggnad, men med tanke på hur läget är nu så kanske man skulle ta och .......

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Nicholas:

Det stämmer gott att socialdemokraterna drev hets-jakt på älvarna i norr från 50talet och framåt.
@Boa52röstade på dom och fick som han önskade.

Enda anledningen till att denna hetsjakt upphörde var att vi fick kärnkraftverk, då upphörde intresset för ytterligare uttbyggnad, men med tanke på hur läget är nu så kanske man skulle ta och .......

herre gud vi behöver inte bygga ut elet från älvarna, ta västerbotten vi förbrukar 10 % av vad

älvarna ger. Problemet som du vet sörlänningarna kan inte ta emot elen så inte vårat fel

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

herre gud vi behöver inte bygga ut elet från älvarna, ta västerbotten vi förbrukar 10 % av vad

älvarna ger. Problemet som du vet sörlänningarna kan inte ta emot elen så inte vårat fel

Du pratar ju som det är olika länder,ska vi dela upp i landskap också?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...