Jump to content
IGNORERAD

Elpriset

Nicholas

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev Fredman:

Nu blir det att dra på!

9B39BE92-F64A-4697-84B2-007861A2CB1E.thumb.jpeg.dd8a7b656f82d0b761eb25d840bd7700.jpeg

Vi har mindre hela dygnet  31, 60  öre bet vi på  sista räkningen

Dela på andra sajter

On 2022-10-05 at 12:24, skrev Kenneth4618:

Här tvättas det max två gånger i veckan och det kostar ca 2,50 per tvätt. Att då jaga priser för att kanske tjäna en krona per tvätt känns som  bortkastad tid. Torktummlaren kostar också ett par spänn per gång.

Dagens körning🙂

20221005_114246.thumb.jpg.25c84fb8d81d442ab30cf68ea3f691da.jpg

Jag är en snål djävul och nyttjar allmänna tvättstugan

men man blir ju lite öm i kroppen av allt bubbande så man behöver lite smekande händer då och då så man går ju minus ändå 😉

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

On 2022-09-21 at 05:47, skrev oskarnord:

Nu hörs avundsjuka klagotoner från södra Sverige över den billigare elkraft som vi i norra Sverige har tillgång till.

Då vill jag påminna om allt som fraktas hit från södra Sverige är betydligt dyrare för oss i norra territoriet, än i produktionsområdena i södra delen av landet.

Det innebär att vi får betala för avstånd och långa frakter vilket gör dagligvaror av alla slag dyrare för oss i norr, varför det känns rent salomoniskt rättvist att elanvändarna i södra delen av landet ska betala den dyrare frakten från elproducenterna i norra Sverige.

Eftersom vi bebor ett land som mäter 1 574 km från Trerikröset till Smygehuk får vi nog acceptera att infrastrukturen och logistikföretag har en övermäktig uppgift i att göra landet rundare. Men den avgående regeringen har föredragit att satsa på snabbtåg i södra Sverige i stället för att se till att tillfredsställande kommunikationslösningar bidrar till att nivellera transportkostnaderna, gällande de nödvändigaste behoven för att landet skall fungera.

Om den avgående regeringen har satsat på snabbtåg i södra Sverige så har nog dessa pengar åkt vilse för här har vi nästan inte ens några fungerande tåg.

Är Sverige verkligen 1 574km från Treriksröset till Smygehuk? Jag hade för mej att den senaste mätningen gav 1609km.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Om den avgående regeringen har satsat på snabbtåg i södra Sverige så har nog dessa pengar åkt vilse för här har vi nästan inte ens några fungerande tåg.

Är Sverige verkligen 1 574km från Treriksröset till Smygehuk? Jag hade för mej att den senaste mätningen gav 1609km.

Tänkte på 1Miles ? är 1609,344 meter 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev chevrolet-48:

Tänkte på 1Miles ? är 1609,344 meter 

Nej, vad jag kommer ihåg så gjordes det en ny mätning via satellit för kanske 10-20 år sedan och det i mitt tycke roliga med den var att måttet var just 1609km men jag kan minnas fel.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2022-10-12 at 17:10, skrev Amigo:

@Tommy Har helt glömt detta, man försöker ju hålla Dig (skade)glad! Som Du skrev i en tidigare inlägg! Fast förra veckan var ju lite trist eftersom alla hade samma tariff.

elpris_2022-10-13.jpg

Vilken del är södra mellansverige?

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Vilken del är södra mellansverige?

SE3 i kartan, tog bara första bästa bild från nätet.

Elområde 1. Norra Sverige. = SE1

Elområde 2. Norra Mellansverige. =SE2

Elområde 3. Södra Mellansverige. =SE3

Elområde 4. Södra Sverige =SE4

kuva.png.13b2f4c4d5be4fb1241ee6c8826016f9.png

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

SE3 i kartan, tog bara första bästa bild från nätet.

Elområde 1. Norra Sverige. = SE1

Elområde 2. Norra Mellansverige. =SE2

Elområde 3. Södra Mellansverige. =SE3

Elområde 4. Södra Sverige =SE4

kuva.png.13b2f4c4d5be4fb1241ee6c8826016f9.png

SE3 borde nog räknas som norra delen av södra Sverige och södra delen av mellansverige om jag minns min geografi någorlunda rätt för då ska väl Stockholm ligga i södra Sverige, osv.

Dela på andra sajter

Den korkskallen som hittade på skiten med olika elområden i ett land borde tammefan få ett spöstraff 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

El och andra energislag har av naturliga skäl blivit högintressant idag och jag håller på att försöka få ihop ett system med solceller och batteribackup och funderar då på om man kan koppla en elbil till systemet som laddas full vid mycket sol och släpper tillbaka elen till fastigheten nattetid, jag har ju blivit erbjuden tjänstebil...

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Den korkskallen som hittade på skiten med olika elområden i ett land borde tammefan få ett spöstraff 🙂

EU heter den korkskallen och det var araberna på andra sidan sundet som "anmälde" att vi inte hade infört detta i Sverige.

Dela på andra sajter

ThailandNovise
2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

EU heter den korkskallen och det var araberna på andra sidan sundet som "anmälde" att vi inte hade infört detta i Sverige.

Finland har bara 1 område, hela landet. 

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Ja och nedläggningen av Barsebäck startade det hela 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ThailandNovise:

Finland har bara 1 område, hela landet. 

Jag ska tipsa närmaste dansk om detta direkt! Fast det kanske de skiter i då de inte har kabel från Finskland.

Dela på andra sajter

ThailandNovise
5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag ska tipsa närmaste dansk om detta direkt! Fast det kanske de skiter i då de inte har kabel från Finskland.

Sverige har gjort 2 general fel.

1. Nedläggning av kärnkraftverk 

2. Investeringar i kraftöverföring från norr till söder skulle ha påbörjats 10-15 år tidigare. 

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Sverige har gjort 2 general fel.

1. Nedläggning av kärnkraftverk 

2. Investeringar i kraftöverföring från norr till söder skulle ha påbörjats 10-15 år tidigare. 

3. De skulle inte ha såld Vattenfall  (vem var det som gjorde det?)

Ändrades av Amigo

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

3. De skulle inte ha såld Vattenfall  (vem var det som gjorde det?)

Vattenfall ägs till 100% av staten

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Vattenfall ägs till 100% av staten

Okey, bra, då har sverige varit klokare än Finland

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
15 minuter sedan, skrev Amigo:

Har Finland sålt Vattenfall?

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Amigo:

Du kanske tänkte på Stockholm Energi som såldes till Finnarna (Fortum).

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Rillex:

Du kanske tänkte på Stockholm Energi som såldes till Finnarna (Fortum).

Men idag får väl Stockholm sin mesta energi från Exenergi, som vad jag förstår ägs till 50% av Stockholmstad/kommun?

Fram till till i fjol var det Fortum som ägde dessa värme och elverk.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men idag får väl Stockholm sin mesta energi från Exenergi, som vad jag förstår ägs till 50% av Stockholmstad/kommun?

Fram till till i fjol var det Fortum som ägde dessa värme och elverk.

Stockholm Exergi är fjärrvärmen som ägs av Stockholmsstad med vilka är jag inte hundra säker på.

Elen kommer väl mest från Ellevio som Stockholm Exergi vad jag hänger med på att de kan gå in vid ev. toppar som är producerat i deras fjärrvärmeverk.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Rillex:

Stockholm Exergi vad jag hänger med på att de kan gå in vid ev. toppar som är producerat i deras fjärrvärmeverk.

Tex Värtans värmeverk(Exenrgi) går väl nära på 100% nu, då de producerar el av överskottet, och går väl inte särskilt mycket till värme just nu, och de får bra betalt för elen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Jag skruvade ner värmepumpen så nu har jag 22 inne och har börjat frysa.

Jag borde inte bo här...
Synd pensionen fortfarande är lite långt bort.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...