Jump to content
IGNORERAD

Elpriset

Nicholas

Recommended Posts

Vet inte hur elpriset debiteras hos Oss, borde nog fråga hyresvärden vilken avtal de har. Men själv resonerar jag så att försöker använda tvättmaskinen och andra strömslukande maskiner då förbrukningen är som minst övrigt, t.ex inom industrin etc. Så kör tvätten på kvällen, helst på lördagar.

Men som jag skrev tidigare, det är rätt marginellt vi kan påverka våran förbrukning, dra ur alla sladdar känns lite överdrivet och skulle betyda att man får ställa om klockor o vänta på modemet väldigt länge på morgonen. Och hur mycket drar modem, tv, tvbox mm i standby läget?

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Nicholas:

Du har ett sätt som jag inte har
Du har ord som dröjer sig kvar
Vad de än säger, ja eller nej
Jag sätter mitt allt, mitt bästa för dig…

Du skrev, bäst att låta dementa sätta hyran, hans far alltså. Som han skriver är det inte så

Så vilka ord dröjer sig kvar, sen en massa svammel, Huva

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

Nej,med ett rörligt avtal så betalar du snittpris för månaden. Det betyder att du inte sparar nåt på att tvätta på natten och att det inte kostar dig nåt extra att göra det på måndagsmorgonen. 

Okej, så det jag håller på med nu har bara en ytterst marginell betydelse då.
Jag får återgå till att sticka på en varm tröja. :32:

Dela på andra sajter

Här tvättas det max två gånger i veckan och det kostar ca 2,50 per tvätt. Att då jaga priser för att kanske tjäna en krona per tvätt känns som  bortkastad tid. Torktummlaren kostar också ett par spänn per gång.

Dagens körning🙂

20221005_114246.thumb.jpg.25c84fb8d81d442ab30cf68ea3f691da.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Här tvättas det max två gånger i veckan och det kostar ca 2,50 per tvätt. Att då jaga priser för att kanske tjäna en krona per tvätt känns som  bortkastad tid. Torktummlaren kostar också ett par spänn per gång.

Dagens körning🙂

20221005_114246.thumb.jpg.25c84fb8d81d442ab30cf68ea3f691da.jpg

fn vi kör typ 2 maskiner / dag men har ingen aning om vad det kostar / gång.

Tror att vi har rörligt avtal, fick bra rabatt under covid 🙃

Dela på andra sajter

Här i Surin har vi nu 5.60 mellan 9-22 vardagar och 2.60 övrig tid.

Vi sparar ca 2-3000 baht i månaden nu när de fått ordning på vår taxa...

Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev LTD:

Frun har så mycket kläder så det skulle räcka med att tvätta en gång per kvartal 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

ThailandNovise
2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Frun har så mycket kläder så det skulle räcka med att tvätta en gång per kvartal 🙂

Frugan har så mycket kläder att det tar ett kvartal att tvätta dom. 🤪

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Hur många fruar och barn har du då, 2 maskiner per dag, Huva eller tvättar du sockarna

varenda dag. köp 10 par så bir tvätten billigare dom kostar 100 kr

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Hur många fruar och barn har du då, 2 maskiner per dag, Huva eller tvättar du sockarna

Är lite annorlunda i Thailand vetdu, blir flera tvättar då de oftast byter kläder minst 2 gånger per dag. Arbete-fritid eller skola-fritid.

Så 2 tvättar per dag är inget konstigt, det har vi också.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Man får flytta till en nudistkoloni för att spara in på tvätten😉

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Sockar? Det va 10 år sen jag använde ett par senast. Men det duschas å byts kläder ett antal ggr/dag

Dela på andra sajter

Jens Ganman

EL PROPAGANDA

SVT:s andfådda el-grooming av svenska folket fortgår med oförminskad styrka. Den har nu varit igång sen i somras. Vanliga arbetare och fattigpensionärer ska lära sig att de är ”elskurkar” som använder för mycket energi.

https://www.svt.se/.../sa-sparar-du-pa-elen-och-andrar...

https://www.svt.se/.../myndigheten-i-eskilstuna-med...

https://www.svt.se/.../lista-sa-spar-du-el-och-sanker...

https://www.svt.se/.../sa-sparar-lantbrukaren-per...

https://www.svt.se/.../36863785-hur-mycket-sparar-jag-pa...

Det underliggande budskapet lyder: skenande elpriser och elbrist/elexport till Tyskland och England är INTE regeringens fel. Det är DITT! DU är boven i dramat! Du duschar för länge! Du äter hårdkokta ägg istället för löskokta! Ditt företag använder sina svarvar och borrar för ofta!

Använder man sig av generositetsprincipen kan man tolka det som att public service bara vill vara hjälpsamma. Är man mer konspiratoriskt lagd – och har erfarenhet av hur det fungerar inne på SR och SVT – är det svårt att dra slutsatsen att deras salvelsefulla ivrande för minskad elförbrukning bottnar i omtanke om konsumenterna och miljön. Det här handlar snarare om att de (än en gång) måste skyla över sina journalistiska tillkortakommanden.

SR och SVT kunde ha granskat Miljöpartiets och Socialdemokraternas vansinnesnedläggning av kärnkraften betydligt hårdare. Det är inte så att det saknats varningssignaler. Kampanjen för att göra Sverige till ett el-U-land har pågått i över ett decennium.

Så här citerade f.ö. SR Vattenfalls vd 2013:

"Enligt VD Öystein Löseth blir det svårt för Sverige att klara energiförsörjningen enbart på vattenkraft och vindkraft. Där han föreställer sig att det skulle leda till alltför kraftiga svängningar i elpriset."

https://sverigesradio.se/artikel/5445792

Notera ordvalet: ”Föreställer sig”.

Som vore han offer för något slags LSD-rus.

image.png.f7c64e7686deab8aff459c37be1dd1bc.png

Dela på andra sajter

@Tommy Har helt glömt detta, man försöker ju hålla Dig (skade)glad! Som Du skrev i en tidigare inlägg! Fast förra veckan var ju lite trist eftersom alla hade samma tariff.

elpris_2022-10-13.jpg

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev apknug:

Ja fast nu betalar du väl inte för din el? 

Man vet aldrig, spännande eller hur?

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev apknug:

Oerhört,  berikar tråden vill jag lova.  Var det inte du som ville ta vissa grejer, som involverar ersättning och pengar, via PM? Detta borde passa där....

Japp, man borde ha hållit sig till PM för ni försöker fortfarande göra er lustiga för ett halvt år gammal sak, fortfarande. Sen att man informerar om elpris i en tråd som heter Elpris kan inte vara helt fel, eller ?

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev apknug:

Du har tidigare sagt att detta är ett internt skämt mellan dig och den du adresserade i inlägget. 

Så ja, det borde du ta i ett PM. 

Jag ska tagga dig med i nästa prisinfo! 😜

Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev apknug:

Ja fast nu betalar du väl inte för din el? 

Amigo vill gärna tro att han inte betalar för elen, typ som att köpa en allinclusive resa och säga att spriten är gratis. Men han lär få en smärre chock över hyreshöjningen för nästa år. 

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Jo, en fingervisning kan vara att fastighetsbolaget Wallenstam ville höja elpriset för sina hyresgäster med 650%....

inte ville, dom tänker göra det, från ett par hundringar i månaden till ett par tusenlappar i hushållsel, sen kommer höjningar av vanliga hyran pga dyrare värme.

Men Amigo han har gratis el han

Ändrades av LTD
Dela på andra sajter

Ett rejält elpris med el ifrån fossilfri kärnkraft (ca 280 Kw/månad) gör att jag kan köra 9-5an på bensin istället för etanol, puttra runt i stadstrafik i min dieseldrivna 9-3x och köra Saab ca v6 med 300 hk helt utan att få klimat ångest. Tack Maggan å alla andra sossar och sist men inte minst puss och kram till Per å Märta.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev apknug:

Jo, en fingervisning kan vara att fastighetsbolaget Wallenstam ville höja elpriset för sina hyresgäster med 650%....

Men där är alla bundna till ett å samma bolag.

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev apknug:

Visst, jag förmodar att inte heller Amigo kan välja vilket elbolag som ska "ingå".

Nej, jag har inte tecknat nån elavtal med nån bolag.

Dela på andra sajter

Screenshot_20221015_144736_Facebook.thumb.jpg.2abbbd4c42c5bd26b62434227dcfc42b.jpg

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...