Jump to content

IGNORERAD

Små eller stora hjul?

lasseiudon

Recommended Posts

Jag börjar få problem med balansen, särskillt när det går långsamt och speciellt i trängda situationer. Har börjat fundera på detta med hjulstorleken, har nu en gammal Honda Click med små hjul men fundrar på om balansen skulle förbättras om jag hade en MC med större hjul. Vad säger expertisen?

Dela på andra sajter

Är det inte bättre att sluta köra då? Man får använda sunt förnuft även i Thailand.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

bild.png.74e36302dadeec9e74eb73f095af8fdc.png

Bästa av två världar.....själv så tycker jag större hjul känns säkrare...typ samma storlek som på Honda Wave.

Dela på andra sajter

Kenneth4618
7 minuter sedan, skrev Amigo:

Är det inte bättre att sluta köra då? Man får använda sunt förnuft även i Thailand.

Eller skaffa en trehjulig MC

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Herregud.... Detta börjar låta som min svärfar när han levde. Han körde på en hund med mopeden. Då han börjat se dåligt. Så han började ta bilen istället. Då han ansåg att bilen kände säkrare....🙄 (för honom själv då). Må han vila i frid.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag börjar få problem med balansen, särskillt när det går långsamt och speciellt i trängda situationer. Har börjat fundera på detta med hjulstorleken, har nu en gammal Honda Click med små hjul men fundrar på om balansen skulle förbättras om jag hade en MC med större hjul. Vad säger expertisen?

Honda Wave 125i till höger i bild, perfekt lätt samt17" hjul perfa för offroad körning på sämre vägar som en viss Luke oxå föredrar

thumbnail_IMG_20170102_084920_164.thumb.jpg.97a9c0a3fd5848dcad3f09de6adf0047.jpg

Mvh.Dolemon

Dela på andra sajter

Stora hjul är mindre känsliga för spår och hål i vägbanan, undvik för breda däck, dessa har en förmåga att hitta ojämnheter = känsligare.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Vet folk som skaffat sig nåt liknande bilden nedan. Kanske inte nåt för långresor, men ett par km funkar lätt. Kanske vore nåt (birakyl bakom ryggen oxå).

image.png.0829ace9387a4d4236f64c3022c0f7fc.png

https://outl1.se/promenad-elscooter-terranghjul-bla-vit?gclid=Cj0KCQjwof6WBhD4ARIsAOi65ajBatqjlsmYiGTBb2CrJXNGVQTilEk-D0db93oCe90qYYREJiXdHzQaAutIEALw_wcB

Dela på andra sajter

Tänker på min salig morbror. 

Hjärntumör. 

Blind. 

Förnyade körkortet. 

Körkortet kom. 

Gick till postkontoret och smällde sig fram till disken med blindkäppen och hämta ut lappen. 

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Tänker på min salig morbror. 

Hjärntumör. 

Blind. 

Förnyade körkortet. 

Körkortet kom. 

Gick till postkontoret och smällde sig fram till disken med blindkäppen och hämta ut lappen. 

När var det 1942 tror inte ett dugg på vad du skriver. Går inte hämta ut ett körkort om man

är " blind" det fatta du väl själv inte ens halvblind. Bara svammel

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

När var det 1942 tror inte ett dugg på vad du skriver. Går inte hämta ut ett körkort om man

är " blind" det fatta du väl själv inte ens halvblind. Bara svammel

Hur så? Står inget om synundersökning. Det gäller nog högre behörighet, efter visst ålder. Jag från sa mina högre behörighet pga synkrav, och för att jag har ingen behov av tung klass längre.

https://www.transportstyrelsen.se/förnya körkortet

Citat

Krav för att få förnya körkortet

För att få förnya ditt körkort måste du bo i Sverige permanent eller studera här sedan minst sex månader. I vissa fall kan du förnya ditt svenska körkort även om du bor en viss tid utomlands.

Läs mer om nytt körkort från utlandet.

Du måste ta ett nytt foto. Du kan välja att fotografera dig på något av Trafikverkets förarprovskontor eller skicka in ett fotografi som du fäster på grundhandlingen.

Läs mer om fotot på körkortet.

Du behöver betala avgiften på 280 kronor för att tillverka körkortet. Inbetalningskortet följer med grundhandlingen. Om din förnyelse blir godkänd tar det cirka fem arbetsdagar innan du kan hämta ditt nya körkort hos ditt postombud.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev frogfish:

Vet folk som skaffat sig nåt liknande bilden nedan. Kanske inte nåt för långresor, men ett par km funkar lätt. Kanske vore nåt (birakyl bakom ryggen oxå).

image.png.0829ace9387a4d4236f64c3022c0f7fc.png

https://outl1.se/promenad-elscooter-terranghjul-bla-vit?gclid=Cj0KCQjwof6WBhD4ARIsAOi65ajBatqjlsmYiGTBb2CrJXNGVQTilEk-D0db93oCe90qYYREJiXdHzQaAutIEALw_wcB

Jäkligt fina är dessa finns olika varianter 

Dela på andra sajter

Har två Honda, en med 100c och 14 tums hjul och en 125cc med 17 tum.

.Numer är det slut på.långkörning så det spelar inte så stor roll vilken jag tar men om det regnat, då får den lilla vila...klart bättre för normaltrafikant med större hjul, men som redan påtalats, en trehjuling ligger nära till hands....

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

On 2022-07-26 at 10:15, skrev lasseiudon:

Att din balans skulle förbättras av hjulstorleken på mc´n, vore ju ett medicinskt under.

Men jag fattar vad du menar, absolut är det betydligt stabilare att köra en 2-hjuling med större hjul.

mvh

biker

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
On 2022-07-26 at 15:15, skrev lasseiudon:

Skaffa en sån här 

IMG_20220812_103056.thumb.jpg.739c348e5c5d87447f08d5a361ac59d4.jpg

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Skaffa en sån här 

IMG_20220812_103056.thumb.jpg.739c348e5c5d87447f08d5a361ac59d4.jpg

Har faktiskt funderat på en sådan, lite coolare än de elektriska 3-hjulingarna för pensionärer. Finns en återförsäljare i Khon Kaen vet jag, kanske dags för ett besök.

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Har faktiskt funderat på en sådan, lite coolare än de elektriska 3-hjulingarna för pensionärer. Finns en återförsäljare i Khon Kaen vet jag, kanske dags för ett besök.

Om du köper så be att dom sätter i lite lättare vikter i variatorn mot original för att kompensera för den extra vikten, typ 12 eller 13 grams vikter istället för 15.5 som är original. Då blir den lika stark som orginal 2 hjuling. 

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev rolba:

Varför fjolla med trehjulingar? :blind2:

FB_IMG_1660893037304.jpg.38f11beb1e2a7425c9d19066705c1f2a.jpg

du har inte sett han som ha en sådan där enhjuling till elmoppe/mc i Gävle, brukar ja gröna kläder och svart hjälm med gopro monterad

kör som f@n

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...