Jump to content
IGNORERAD

Damini money exchange Soi 13/2

Jolo

Recommended Posts

Inte för att det Àr vÀrt nÄgon omvÀg men det finns ett (för mig) nytt  vÀxlingskontor / guldaffÀr pÄ Soi Post office (13/2).

Jag har anvÀnt mig av TT exchange sedan dom började etablera sig men idag hade jag vÀgarna förbi Soi post office sÄ jag slank in pÄ Damini exchange. 

TTs kurs var 3.48 och Damini gav mig 3.49 Àven om deras hemsida sa 3.48. Detta utan att jag frÄgade. 

Inte mÄnga baht att tjÀna men ska man vÀxla lite större belopp och ÀndÄ Àr i nÀrheten sÄ varför inte.....

Vi brukar ju diskutera om man tjĂ€nar mest med ICA eller COOP kort pĂ„ detta forum sĂ„ varför inte diskutera  detta ocksĂ„ 😄 ha ha

Dessutom Àr det sunt om det Àr  konkurrens, hÄller kanske nere deras marginaler och ger oss kunder lite bÀttre kurs inbillar jag mig.

Ägaren? var i butiken och verkade trevlig. Kanske gĂ„r och förhandla nĂ„gon punkt till om man vĂ€xlar lite större belopp men det frĂ„gade jag inte.

Dela pÄ andra sajter

• Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna trÄd

• Jolo

9

• frogfish

7

• biker

2

• lasseiudon

2

Mest aktiva i denna trÄd

Inlagda bilder

16 minuter sedan, skrev Jolo:

Inte för att det Àr vÀrt nÄgon omvÀg men det finns ett (för mig) nytt  vÀxlingskontor / guldaffÀr pÄ Soi Post office (13/2).

Jag har anvÀnt mig av TT exchange sedan dom började etablera sig men idag hade jag vÀgarna förbi Soi post office sÄ jag slank in pÄ Damini exchange. 

TTs kurs var 3.48 och Damini gav mig 3.49 Àven om deras hemsida sa 3.48. Detta utan att jag frÄgade. 

Inte mÄnga baht att tjÀna men ska man vÀxla lite större belopp och ÀndÄ Àr i nÀrheten sÄ varför inte.....

Vi brukar ju diskutera om man tjĂ€nar mest med ICA eller COOP kort pĂ„ detta forum sĂ„ varför inte diskutera  detta ocksĂ„ 😄 ha ha

Dessutom Àr det sunt om det Àr  konkurrens, hÄller kanske nere deras marginaler och ger oss kunder lite bÀttre kurs inbillar jag mig.

Ägaren? var i butiken och verkade trevlig. Kanske gĂ„r och förhandla nĂ„gon punkt till om man vĂ€xlar lite större belopp men det frĂ„gade jag inte.

Kanske en konstig frÄga, men varför skaffar du inte thaibank och fÄr riktiga kursen?

Jag för alltid över till Bkk bank och tar ut frÄn dem.

Edit: Bra tips annars.

Ändrades av frogfish
Dela pÄ andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Kanske en konstig frÄga, men varför skaffar du inte thaibank och fÄr riktiga kursen?

Jag för alltid över till Bkk bank och tar ut frÄn dem.

Har försökt nÄgra gÄnger under tidigare Är men med 30 dagars "on arrival" har dom nekat mig. En bank sa ok om jag köpte en dyr livförsÀkring.....

Vet att Maitan skrev ut nÄgra adressintyg och att folk lyckades öppna konto med det.

Har du eller nÄgon annan tips pÄ bra bank och vilket kontor som lÄter mig öppna med 30 dagars visa sÄ Äker jag dit imorgon. 

Jag har 5-Ärigt Thaikörkort om det underlÀttar. 

Dela pÄ andra sajter

Precis nyss, skrev Jolo:

Har försökt nÄgra gÄnger under tidigare Är men med 30 dagars "on arrival" har dom nekat mig. En bank sa ok om jag köpte en dyr livförsÀkring.....

Vet att Maitan skrev ut nÄgra adressintyg och att folk lyckades öppna konto med det.

Har du eller nÄgon annan tips pÄ bra bank och vilket kontor som lÄter mig öppna med 30 dagars visa sÄ Äker jag dit imorgon. 

Har haft i mÄnga Är, var nog lÀttare pÄ den tiden. Polaren startade konto pÄ Kasikorn vid Avenue Pattaya med 30-dagars, men det var före pandemin, typ 2018.

Trist att de stramat upp det.

Och dÄ var det ju ett ypperligt vÀxlingstips du gav.

Dela pÄ andra sajter

Kenneth4618
17 minuter sedan, skrev Jolo:

De hÀr verkar fixa det mesta och har varit aktiva i mÄnga Är nu

https://tiktokservicesthailand.com/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela pÄ andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jolo:

Jag kan rekommendera Bangkok bank pÄ Soi Buakhao intill Three town. Nu Àr nÄgra Är sedan men inte mer Àn 5 Är jag fixade konto dÀr. Jag var runt pÄ mÄnga kontor innan dÀr jag vart nekad eller erbjudanden konto mot att betalade en dyr försÀkring. Men dÀr var det inga problem för mig i alla fall. De som krÀvdes var dock ett "certify of residence" frÄn immigrations vilket du knappast kommer undan nÄgonstans. De fixade jag med ett intyg frÄn mitt hotell LK-metropol.  Fixa ett intyg och gÄ dit Ä prova.

image.thumb.png.4c575d1fd082abb8ee34c00a6666e487.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela pÄ andra sajter

DĂ„ har "jag" fixat konto i Bangkok bank.

Nu kommer vissa skrika att jag slösade massa pengar i onödan men vi vÀljer alla vad som kÀnns rÀtt för oss sjÀlva.

Jag valde efter tips frÄn Kenneth4618 att ringa TikTok service igÄr. Idag hÀmtade TikTok mig pÄ hotellet och vi körde till Bangkok bank pÄ Klangen ovanför tredje gatan. Direkt fram till kassan, sitt ner, skriv under pÄ nÄgra stÀllen, visa passet, vÀlj pin-kod. Tack, hÀr Àr konto, bankomat kort, mobilapp, ja allt jag ville ha. Inget besök pÄ immigration eller certificate of residency behövdes (TikTok hade inte heller med sig nÄgot sÄdant).

Vad kostade dÄ detta?

5000 baht.

Dyrt? 

För mig var det vÀrt det. Jag slapp kostnaden för intyg frÄn immigration, ca 300 baht, första överföringen sparade jag in 546 baht pÄ jÀmfört med om jag vÀxlat hÀr och en glad överraskning frÄn TikTok, dom satte in 500 baht pÄ kontot Ät mig. Jag betalade inget pÄ banken sÄ jag utgÄr frÄn att TikTok gjorde öppningsinsÀttningen Ät mig.

SÄ av de 5000 kan jag idag minst dra bort 1346 baht (+kostnaden för foton som krÀvs för intyget hos immigration). Kvar 3654 baht. NÄgra överföringar till och jag Àr pÄ plus minus 0 i kostnad. 

Jag sparade dock in en massa tid, inget intyg frÄn hotellet för att sen Äka till immigration via en fotobutik för att fixa foton. Ingen kö pÄ banken eller Äka runt till fler banker och prova. Klart man hade kunnat spara ca 4000 baht men slösat en dag eller tvÄ. 

Hur lÄng tid tog detta?

30 minuter frÄn att jag lÀmnade hotellet tills jag var tillbaka, hade gÄtt snabbare om jag inte valt att promenera tillbaka till hotellet. Ska jag vara Àrlig fÄr vi lÀgga till 15 minuter dÄ TikTok var lite sena vilket dom ringt och meddelat och bad om ursÀkt för.

Tack för tipsen hÀr i trÄden och Àr man lite lat kan jag rekommendera TikTok. Det var 100% problemfritt och snabbt.

Överföringen med Wise frĂ„n mitt svenska konto via Trustly (easy transfer) tog max 10 sekunder. Förde visserligen bara över 10.000 sek.

16509551045451269495663614404321.thumb.jpg.90048d4977081054cc255978ab4f795e.jpg

Dela pÄ andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jolo:

DĂ„ har "jag" fixat konto i Bangkok bank.

Nu kommer vissa skrika att jag slösade massa pengar i onödan men vi vÀljer alla vad som kÀnns rÀtt för oss sjÀlva.

Jag valde efter tips frÄn Kenneth4618 att ringa TikTok service igÄr. Idag hÀmtade TikTok mig pÄ hotellet och vi körde till Bangkok bank pÄ Klangen ovanför tredje gatan. Direkt fram till kassan, sitt ner, skriv under pÄ nÄgra stÀllen, visa passet, vÀlj pin-kod. Tack, hÀr Àr konto, bankomat kort, mobilapp, ja allt jag ville ha. Inget besök pÄ immigration eller certificate of residency behövdes (TikTok hade inte heller med sig nÄgot sÄdant).

Vad kostade dÄ detta?

5000 baht.

Dyrt? 

För mig var det vÀrt det. Jag slapp kostnaden för intyg frÄn immigration, ca 300 baht, första överföringen sparade jag in 546 baht pÄ jÀmfört med om jag vÀxlat hÀr och en glad överraskning frÄn TikTok, dom satte in 500 baht pÄ kontot Ät mig. Jag betalade inget pÄ banken sÄ jag utgÄr frÄn att TikTok gjorde öppningsinsÀttningen Ät mig.

SÄ av de 5000 kan jag idag minst dra bort 1346 baht (+kostnaden för foton som krÀvs för intyget hos immigration). Kvar 3654 baht. NÄgra överföringar till och jag Àr pÄ plus minus 0 i kostnad. 

Jag sparade dock in en massa tid, inget intyg frÄn hotellet för att sen Äka till immigration via en fotobutik för att fixa foton. Ingen kö pÄ banken eller Äka runt till fler banker och prova. Klart man hade kunnat spara ca 4000 baht men slösat en dag eller tvÄ. 

Hur lÄng tid tog detta?

30 minuter frÄn att jag lÀmnade hotellet tills jag var tillbaka, hade gÄtt snabbare om jag inte valt att promenera tillbaka till hotellet. Ska jag vara Àrlig fÄr vi lÀgga till 15 minuter dÄ TikTok var lite sena vilket dom ringt och meddelat och bad om ursÀkt för.

Tack för tipsen hÀr i trÄden och Àr man lite lat kan jag rekommendera TikTok. Det var 100% problemfritt och snabbt.

Överföringen med Wise frĂ„n mitt svenska konto via Trustly (easy transfer) tog max 10 sekunder. Förde visserligen bara över 10.000 sek.

16509551045451269495663614404321.thumb.jpg.90048d4977081054cc255978ab4f795e.jpg

Fixade du Àven ett konto/betalkort typ Mastecard/Visa i banken ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela pÄ andra sajter

26 minuter sedan, skrev Tallviking:

Fixade du Àven ett konto/betalkort typ Mastecard/Visa i banken ?

Bankomat kortet har Cirrus logotype, chip och magnetremsa. Dock inte Visa / MasterCard (inget jag frÄgade om).

Exakt hur och var bankomat kortet gÄr att anvÀnda vet jag inte Ànnu men det finns det sÀkert andra som kan svara pÄ.

16509579646501178985837641543911.thumb.jpg.ac6a17030a14cb049e729a707f9bd74e.jpg

Dela pÄ andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jolo:

Bankomat kortet har Cirrus logotype, chip och magnetremsa. Dock inte Visa / MasterCard (inget jag frÄgade om).

Exakt hur och var bankomat kortet gÄr att anvÀnda vet jag inte Ànnu men det finns det sÀkert andra som kan svara pÄ.

Kreditkort Àr lite krÄngligare Àn i Sverige. Du mÄste ha lika mkt insatt som du vill ha kredit, sÄ enligt mig vÀrdelöst. Men finns sÀkert nÄn fördel med försÀkring eller nÄt, dock inget jag skulle kagt ner tid pÄ.

Bankkortet funkar i alla bkk bank atm.

SĂ„ valet med tiktok tycker jag var smart, bra val👍

Ändrades av frogfish
Dela pÄ andra sajter

Abercrombie

Jag Àr sugen pÄ att öppna bankkonto i Thailand efter att ha lÀst ovan. Tack för den informationen förresten. Undrar om nÄgon kan svara pÄ följande frÄgor:

1. Finns det nÄgon risk att kontot blir inaktiverat eller liknande om det inte anvÀnds under en period?

2. Vad hÀnder om/nÀr jag avlider? FÄr mitt svenska dödsbo tillgÄng till pengarna pÄ bankkontot, eller kommer banken att lÀgga beslag pÄ det?

Dela pÄ andra sajter

35 minuter sedan, skrev apknug:

JodÄ @Jolo ditt kort Àr ett Mastercard det Àr mastercard loggan nere i högra hörnet. (Cirrus Àr vÀl blÄ?)

Du har med all sÀkerhet rÀtt i fÀrgerna, jag har aldrig tÀnk sÄ mycket pÄ det dÄ det pÄ mina svenska kort stÄr Visa eller Mastercard. 

Bra att veta vad man har för kort 😄 ha ha

MPR som det var förr, man tipsar och lÀr av varandra :-)

Dela pÄ andra sajter

59 minuter sedan, skrev Jolo:

Fick du appen installerad, vilket jag utgÄr frÄn, sÄ kan du Àven ta ut kortlöst i bkk bank atm. Smidigt om man glömt kortet.

Dela pÄ andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Fick du appen installerad, vilket jag utgÄr frÄn, sÄ kan du Àven ta ut kortlöst i bkk bank atm. Smidigt om man glömt kortet.

Tack för infon. Jo, den fixade TikTok i min mobil medans bankdamen knappade i datorn och stÀmplade papper. 

Dela pÄ andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jolo:

Du har med all sÀkerhet rÀtt i fÀrgerna, jag har aldrig tÀnk sÄ mycket pÄ det dÄ det pÄ mina svenska kort stÄr Visa eller Mastercard. 

Bra att veta vad man har för kort 😄 ha ha

MPR som det var förr, man tipsar och lÀr av varandra :-)

Ta det inte pĂ„ PM bara...😉

Dela pÄ andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Ta det inte pĂ„ PM bara...😉

NĂ€, jag tĂ€nkte starta en grupp istĂ€llet 😉

Dela pÄ andra sajter

56 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Jag Àr sugen pÄ att öppna bankkonto i Thailand efter att ha lÀst ovan. Tack för den informationen förresten. Undrar om nÄgon kan svara pÄ följande frÄgor:

1. Finns det nÄgon risk att kontot blir inaktiverat eller liknande om det inte anvÀnds under en period?

2. Vad hÀnder om/nÀr jag avlider? FÄr mitt svenska dödsbo tillgÄng till pengarna pÄ bankkontot, eller kommer banken att lÀgga beslag pÄ det?

Jag tÀnker sÄ hÀr, om bankomatkortet Àr MasterCard kopplat sÄ borde man kunna anvÀnda det i de flesta lÀnder. SÄ om dina anhöriga kan hitta koden till bankomatkortet sÄ borde dom kunna plocka ut pengarna.

Har dom tillgÄng till din mobil och din kod pÄ mobilbanken sÄ borde dom kunna föra över pengarna.

Obs, jag bara killgissar utan fakta! 😄

Dela pÄ andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Kreditkort Àr lite krÄngligare Àn i Sverige. Du mÄste ha lika mkt insatt som du vill ha kredit, sÄ enligt mig vÀrdelöst. Men finns sÀkert nÄn fördel med försÀkring eller nÄt, dock inget jag skulle kagt ner tid pÄ.

Ja att man mÄste deponera samma summa man vill ha i kredit sabbar ju det mesta, fick lösa kreditkort pÄ annat vis.

Appen Àr smidig och funkar Àven som direktbetalning i butik.

/ SatanG

"Svenskarna Àr mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera vÀlfÀrd." - Fredrik Reinfeld

Dela pÄ andra sajter

2 hours ago, Jolo said:

Jag tÀnker sÄ hÀr, om bankomatkortet Àr MasterCard kopplat sÄ borde man kunna anvÀnda det i de flesta lÀnder. SÄ om dina anhöriga kan hitta koden till bankomatkortet sÄ borde dom kunna plocka ut pengarna.

Har dom tillgÄng till din mobil och din kod pÄ mobilbanken sÄ borde dom kunna föra över pengarna.

Obs, jag bara killgissar utan fakta! 😄

Problem uppstÄr om man dör i Thailand. DÄ blir alla thailÀndska tillgÄngar, och givetvis alla svenska, lÄsta. 

Dör man i Sverige sÄ informeras nog inte den thailÀndska banken, sÄ dÄ Àr det nog inga problem att ta ut medel. 

Enda sÀttet för dödsbo att fÄ ut bankmedel i Thailand Àr ett lagligt thailÀndskt testamente. 

Är man gift i Thailand och/eller har thailĂ€ndska barn sĂ„ Ă€r testamente inte nödvĂ€ndigt. 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Dela pÄ andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Hej

Jag har konto och kort i Bangkok Bank. Kortet fungerar i alla bankers ATM, inte bara BKK Bank.

mvh

biker

Dela pÄ andra sajter

36 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Jag har konto och kort i Bangkok Bank. Kortet fungerar i alla bankers ATM, inte bara BKK Bank.

mvh

biker

SÄ Àr det sÀkert. Men jag utgÄr frÄn att du betalar avgift dÄ?

Dela pÄ andra sajter

59 minuter sedan, skrev frogfish:

SÄ Àr det sÀkert. Men jag utgÄr frÄn att du betalar avgift dÄ?

Att ge sig in i en  diskussion om olika avgifter Àr dumt.

Nu har jag inte varit i Thailand senaste 2 Ă„ren. Men t.ex.

kommer jag ihÄg att Bangkok bank tog avgift pÄ sitt eget kort, om du

befann dig annan provins Àn dÀr du öppnat konto.

SÀkert tar bankerna nÄgon avgift vid nyttjande av

annan banks ATM.

Allt finns att lÀsa pÄ bankernas sidor, för den som orkar.

mvh

biker

Dela pÄ andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jolo:

Ska jag vara Àrlig fÄr vi lÀgga till 15 minuter dÄ TikTok var lite sena vilket dom ringt och meddelat och bad om ursÀkt för.

Tik Tok Ă€r vĂ€rldsklass, precis som du beskriver. Men alltid "thai-time" vid avhĂ€mtning/upphĂ€mtning 😎 VĂ€l vĂ€rt pengarna för tjĂ€nsten, oavsett.

Ändrades av spooncreek
Dela pÄ andra sajter

13 minuter sedan, skrev biker:

Att ge sig in i en  diskussion om olika avgifter Àr dumt.

Nu har jag inte varit i Thailand senaste 2 Ă„ren. Men t.ex.

kommer jag ihÄg att Bangkok bank tog avgift pÄ sitt eget kort, om du

befann dig annan provins Àn dÀr du öppnat konto.

SÀkert tar bankerna nÄgon avgift vid nyttjande av

annan banks ATM.

Allt finns att lÀsa pÄ bankernas sidor, för den som orkar.

mvh

biker

Ok, vi lÀser pÄ sjÀlva.

Inte ute efter diskussion, bara information.

Men vad jag förstÄr Àr grundproblemet löst, sÄ dÄ Àr jag nöjd.

Dela pÄ andra sajter

18 timmar sedan, skrev Jolo:

NÀr jag fick nytt bankkort för ett halvÄr sedan visade det sig att jag inte kunde betala med det. Tillbaka till banken dÀr jag fick svaret: "du sa aldrig att du ville anvÀnda kortet för betalningar!"

Dela pÄ andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna pÄ riktigt.

Du mÄste vara medlem för att kommentera pÄ forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. LĂ€tt gjort...!

Registrera dig pÄ forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in hÀr.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...