Jump to content
IGNORERAD

Det luktar avlopp ifrån tvättstället


lasseiudon

Recommended Posts

I vårt badrum luktar det ibland illa, värst när det regnar kraftigt. Det har varit svårt att lokalisera varifrån lukten kommer men nu har vi enats om att det är ifrån tvättstället och inte toa eller dusch. Men hur kan det lukta ifrån tvättstället för där finns ett ordentligt vattenlås!

Någon som förstår hur det kan komma sig och vad kan man göra åt saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lasseiudon

    6

  • Baa

    4

  • born41

    4

  • Dolemon

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev lasseiudon:

I vårt badrum luktar det ibland illa, värst när det regnar kraftigt. Det har varit svårt att lokalisera varifrån lukten kommer men nu har vi enats om att det är ifrån tvättstället och inte toa eller dusch. Men hur kan det lukta ifrån tvättstället för där finns ett ordentligt vattenlås!

Någon som förstår hur det kan komma sig och vad kan man göra åt saken.

Är ingen expert på rördragning, men är det så att avluftningen är "tät" sugs inte in tillräckligt med luft när det spolas måste någon av vattenlåsen ge sig då är tvättfats vattenlåset minst vättenmängd och sugs med kan lukten krypa in bakvägen när vattenlåset är "öppet"

 

Mvh. å lycka till med att få bort odörlukten

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

I vårt badrum luktar det ibland illa, värst när det regnar kraftigt. Det har varit svårt att lokalisera varifrån lukten kommer men nu har vi enats om att det är ifrån tvättstället och inte toa eller dusch. Men hur kan det lukta ifrån tvättstället för där finns ett ordentligt vattenlås!

Någon som förstår hur det kan komma sig och vad kan man göra åt saken.

Om du inte rengjort vattenlåset så kan du ju börja med det. De kan i sig var orsak till att det inte funkar så bra.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan byta vattenlåset till ett med en extra anslutning under tvättstället och där montera en liten backventil/luftintag till avloppet.Fungerade bra med mitt tvättställ.

Luktfria  Born 41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

I vårt badrum luktar det ibland illa, värst när det regnar kraftigt. Det har varit svårt att lokalisera varifrån lukten kommer men nu har vi enats om att det är ifrån tvättstället och inte toa eller dusch. Men hur kan det lukta ifrån tvättstället för där finns ett ordentligt vattenlås!

Någon som förstår hur det kan komma sig och vad kan man göra åt saken.

Är det riktigt tätt där vattenlåsröret är anslutet i golvet?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en breddanslutning mellan vattenlås och handfat kan lukten ta "bakvägen" kolla att den är hel och inte läcker.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolemon:

Är ingen expert på rördragning, men är det så att avluftningen är "tät" sugs inte in tillräckligt med luft när det spolas måste någon av vattenlåsen ge sig då är tvättfats vattenlåset minst vättenmängd och sugs med kan lukten krypa in bakvägen när vattenlåset är "öppet"

 

Mvh. å lycka till med att få bort odörlukten

Tack för svar men tyvärr fattar jag inte mycket vad du skriver om. Du skriver "när det spolas måste någon av vattenlåsen ge sig" men detta är Thailand och toan går åt ett håll och tvättstället åt ett annat så det kan ju knappast vara problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev stefan5300:

Är det riktigt tätt där vattenlåsröret är anslutet i golvet?

Riktigt tätt är det nog inte men lukten kommer upp ifrån själva handfatet och inte unerifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Baa:

Om du har en breddanslutning mellan vattenlås och handfat kan lukten ta "bakvägen" kolla att den är hel och inte läcker.

Vad är en breddanslutning?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, lasseiudon said:

Vad är en breddanslutning?

Det är en öppning i handfatets övre del där vattnet rinner ner i avloppet istället för ut på golvet när du glömt stänga kranen

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Riktigt tätt är det nog inte men lukten kommer upp ifrån själva handfatet och inte unerifrån.

Täta då nere vid golvanslutningen så märker ni om det blir mer eller mindre lukt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Tack för svar men tyvärr fattar jag inte mycket vad du skriver om. Du skriver "när det spolas måste någon av vattenlåsen ge sig" men detta är Thailand och toan går åt ett håll och tvättstället åt ett annat så det kan ju knappast vara problemet.

Ja har hus Thailand och våra ledningar går åt samma håll i huset vi byggde om huset och det tillkom 2 st toa med duch och tvätt fat.

Men det gamla avluftningsröret satt kavar där det passade före om byggnationen så jag sa flytta det så var vårat problem löst gäller Ayuttahay, kanske olika i olika provincer vad vet jag

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Vad är en breddanslutning?

Har du ett handfat med breddanslutning så har du en bottenventi i handfatet som tar emot detta vatten,det ansluter alltså över vattenlåset, så problemet ligger inte där.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man har breddavlopp som går inne i porslinet(alltså ingen utvändig slang) kan det slamma igen och man kan då teoretiskt få lukt av gammal gegga som sitter inuti. Ta loss vattenlåset samt montera bort bottenventilen och rengör in i porslinet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolemon:

Ja har hus Thailand och våra ledningar går åt samma håll i huset vi byggde om huset och det tillkom 2 st toa med duch och tvätt fat.

Men det gamla avluftningsröret satt kavar där det passade före om byggnationen så jag sa flytta det så var vårat problem löst gäller Ayuttahay, kanske olika i olika provincer vad vet jag

Intressant, nu får man lära sig något på mpr. Har aldrig ägnat det en tanke att vi borde ha avluftning någonstans. Fast jag vet att både dusch, handfat, diskho och toalett är anslutna till samma tank. Men jag har aldrig sett någon avluftning. Blir att undersöka saken när vi kommer ner till Thailand nästa gång. Vi har i och för sig aldrig haft några problem med dålig lukt, annat än när det är dags att tömma tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, Wangthong said:

Intressant, nu får man lära sig något på mpr. Har aldrig ägnat det en tanke att vi borde ha avluftning någonstans. Fast jag vet att både dusch, handfat, diskho och toalett är anslutna till samma tank. Men jag har aldrig sett någon avluftning. Blir att undersöka saken när vi kommer ner till Thailand nästa gång. Vi har i och för sig aldrig haft några problem med dålig lukt, annat än när det är dags att tömma tanken.

Nånstans måste det finnas avluftning eljest bildas gas (metan) i tanken, finns olika lösningar, här i Thailand är det oftast bara ett rör från tanken, kan också vara en avlufrning vid en höjdpunkt före tanken om du inte har vattenlås i tanken, då måste avluftningen ske därifrån 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Baa:

Nånstans måste det finnas avluftning eljest bildas gas (metan) i tanken, finns olika lösningar, här i Thailand är det oftast bara ett rör från tanken, kan också vara en avlufrning vid en höjdpunkt före tanken om du inte har vattenlås i tanken, då måste avluftningen ske därifrån 

Där kom en sak till "vattenlås i tanken". Hur avgör man om man har det? Känns bra att veta hur systemet är uppbyggt och fungerar. Förut har vi litat till att frugan bror fixar det, det är han som byggt huset. Han blir också äldre så det känns bättre att veta så mycket som möjligt. Tror inte riktigt att han har koll på hur vvs fungerar heller. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Där kom en sak till "vattenlås i tanken". Hur avgör man om man har det? Känns bra att veta hur systemet är uppbyggt och fungerar. Förut har vi litat till att frugan bror fixar det, det är han som byggt huset. Han blir också äldre så det känns bättre att veta så mycket som möjligt. Tror inte riktigt att han har koll på hur vvs fungerar heller. 

Har jobbat  som rörmokare i 30 år men aldrig sett något vattenlås i tanken, det vore intressant att se hur det ser ut och hur det skulle fungera.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev stefan5300:

Har jobbat  som rörmokare i 30 år men aldrig sett något vattenlås i tanken, det vore intressant att se hur det ser ut och hur det skulle fungera.

Rätt av dig steffe, även idag ligger inloppet högre än utloppet

558994339_Slamavskiljare1.jpg.b1449335a19135094f452a919d4d93ff.jpg

 

Anlägger en Baga slamavskiljare med markbädd

Slamavskiljare.thumb.jpg.bb44e2562eb49b8264c216566d80d8e7.jpg

 

1041224305_Frdiganlggning.thumb.jpg.610aa282a665f20b579e415efba4f7a6.jpg

1703149463_Frstakotten.thumb.jpg.e96842cf104da3b4b8c12402ca77328d.jpg

 

Kotten kom fram besiktad å klar 5555

 

Mvh. Hobby rörmockarn Dolemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev stefan5300:

Har jobbat  som rörmokare i 30 år men aldrig sett något vattenlås i tanken, det vore intressant att se hur det ser ut och hur det skulle fungera.

Bra, det skulle bli svårt att formulera frågan till en thailändare. Skulle tro att jag aldrig skulle få dom att fatta vad jag menar även om det skulle finnas. Svaret jag kunde förvänta mig vore säkert också av kategorin "goddag yxskaft". Kommer osökt att tänka på när den blinde pratar med den döve.

Avluftningen känns bättre att ställa en fråga om. Fast jag skulle tro att jag hittar den nog själv. Tanken är inbyggd under huset. På husets baksida finns tömningen, så rimligtvis sitter avluftningen någonstans i närheten.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla svar men det verkar som om flera inte vet/fattar hur dom bygger här uppe i Issan. Vi har septictank för allt som spolas ut ur toaletten och ibland finns där också ett avluftningsrör. Allt annat vatten ifrån diskho, tvättställ, och duschar leds åt annat håll. Beroende på var ditt hus ligger så kan det gå rakt ut i naturen (för att vattna risfälten) och i mitt fall, där jag bor mitt i Udon Thani går det ut i en kanal i gatan.

Det är därför omöjligt att lukten ifrån mitt handfat kan ha sitt ursprung i septictanken eller skapas av undertryck när någon spolar i en toalett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...