ellim63 Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Har tänkt att skaffa en ny tv och blivit erbjuden att köpa denna för 9000kr, lägsta pris på Prisjakt är 9990kr. Vad tycker ni som kan nåt, är den prisvärd? Specifikation för SAMSUNG QE55Q65AAUXXC 55" 4K QLED Smart-TV 2021 - Titan Grey Tekniska egenskaper Typ av produkt: QLED-TV Skärmstorlek (cm): 138 cm Panelform: Platt Bildstandard: QLED 4K Smart TV: Ja Operativsystem: Tizen Artikelnummer: 1332969 Utrustning Skärmupplösning: 3840x2160 Native frame rate: 60 Hz Bildförbättring: Quantum Processor Lite Local dimming: Ja High Dynamic Range (HDR): Ja USB-inspelning: Ja Mottagning Typ av TV-mottagare: DVB-T, DVB-T2 (H.264), DVB-C, DVB-S, DVB-S2 WiFi: Ja DLNA: Ja Utrustning Ambilight: Nej Inbyggd DVD-spelare: Nej Automatisk kanalsökning: Ja CI+-certifierad: Ja Appkompatibel: Ja Smart fjärrkontroll: Ja Ljud Högtalare: 20 W Anslutningar + portar Anslutningar: HDMI, USB, Ethernet, Bluetooth Antal HDMI-uttag: 3 Webbrowser: Ja Allmänna egenskaper Färg: Grå VESA-standard: 200x200 Bredd utan stativ: 1232.1 mm Höjd utan stativ: 708.8 mm Mått med stativ, B x H x 😧 1232.1 mm / 747.8 mm / 228.8 mm Bredd med stativ: 1232.1 mm Höjd med stativ: 747.8 mm Djup med stativ: 228.8 mm Vikt utan stativ: 15.5 kg Vikt med stativ: 16.2 kg Tillverkargaranti: 1 år Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Och köp nåt med Android TV operativ system. Samsungs Tizen är lite låst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clion Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Ska också köpa en ny men köper min vid mellandags rean Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 18 minuter sedan, skrev clion: Ska också köpa en ny men köper min vid mellandags rean Risken är att det inte blir särskilt mycket erbjudanden varken på Black Friday eller "mellandagsrean" för många av butikernas leveranser sitter fast i transportkedjan från Kina och hinner inte fram i tid Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hakancnx Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Håller med Surin. Om du ämnar köra IPTV, så se till att få en android-TV. Då slipper man box. Rekommenderar Sony. Deras gränssnitt fungerar kanon. /hakancnx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Samt OLED istället för QLED. QLED är Samsungs trick att låtsas vara OLED, inte så snyggt. Men LG operativ-system suger. Vet då inte om Sony var OLED men Philips har samma paneler från LG, som jag minns det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 1 minut sedan, skrev Nicholas: Samt OLED istället för QLED. QLED är Samsungs trick att låtsas vara OLED, inte så snyggt. Men LG operativ-system suger. Vet då inte om Sony var OLED men Philips har samma paneler från LG, som jag minns det. Samtidigt så är en QLED bättre på ”ljus”. Sitter man och glor på TV under sommarmånaderna i ett rum med en massa fönster, så är oftast en LED bättre än OLED. Frågar man mig så blir ändå svaret till TS att han ska köpa en Philips 55OLED….. Fast det beror på placeringen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Nya Sony fixar 1000 nits enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Är det helt ute med tjock-tv nu? Jag tänker lite att det har ju blivit ganska populärt med vinyl igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 3 hours ago, andrejsdenruskige said: Samtidigt så är en QLED bättre på ”ljus”. Sitter man och glor på TV under sommarmånaderna i ett rum med en massa fönster, så är oftast en LED bättre än OLED. Frågar man mig så blir ändå svaret till TS att han ska köpa en Philips 55OLED….. Fast det beror på placeringen. Du har säker rätt om sommarmånader etc, även om en sann nörd alltid sitter i sitt bio-rum. LED bättre än OLED.... QLED är en LCD skärm med LED back-light. Samsung är en sur LCD skärm, slö och dålig kontrast (provokation) Men det som är det slutgiltiga kvittot är ju samsungs behov av att försöka vara OLED utan att vara det genom att byta O till Q mixter och trix för att lura svenne-duva upp på läktaren. sånt blir man diskad för i min bok. Philips OLED skulle jag också köpt idag. 55 räcker långt utom då man ska mäta hur lång penis 55 tum är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 6 timmar sedan, skrev clion: Ska också köpa en ny men köper min vid mellandags rean Gå inte på det gamla tricket min vän. Köp en TV som du vill ha och som ligger inom din budgeten istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Finns massor av erbjudanden ute varje dag som slår "mellandagsrean" Köp en retur TV för halva priset. Mycket bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 19, 2021 Dela Inlagd Oktober 19, 2021 8 timmar sedan, skrev Nicholas: Du har säker rätt om sommarmånader etc, även om en sann nörd alltid sitter i sitt bio-rum. LED bättre än OLED.... QLED är en LCD skärm med LED back-light. Samsung är en sur LCD skärm, slö och dålig kontrast (provokation) Men det som är det slutgiltiga kvittot är ju samsungs behov av att försöka vara OLED utan att vara det genom att byta O till Q mixter och trix för att lura svenne-duva upp på läktaren. sånt blir man diskad för i min bok. Philips OLED skulle jag också köpt idag. 55 räcker långt utom då man ska mäta hur lång penis 55 tum är. Sorry, LED skulle vara LCD. För egen del så skulle jag nog köra på en 65OLED806, men ser inte något behov av det egentligen då det är väldigt sällan jag ser på TV. En 55OLED706, 805, 806 passar nog utmärkt till @ellim63 Det är nog några kr mer och frågan är egentligen om han bryr sig så mycket om TV. Personligen bryr jag mig inte alls då jag kör en gammal Samsung från….skitgammal är den. Fast det hindrar ju inte mig från att spana efter nya apparater. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Oktober 19, 2021 Dela Inlagd Oktober 19, 2021 Jag minns att förr pratades mycket om hur nära/långtifrån TV'n man skulle sitta. Man skulle hålla upp en knytnäve och när den fyllde ruta var avståndet lagom. Undrar när min näve blir lagom för en 65"? Får nog aldrig reda på det för vardagsrummet hemma är ganska normalstort. Ni som har jätteapparater hemma hur stort har ni och hinner man se allt på skärmen för jag antar att man måste flacka med blicken fram och tillbaka for att kunna se allt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Oktober 19, 2021 Dela Inlagd Oktober 19, 2021 36 minuter sedan, skrev lasseiudon: Jag minns att förr pratades mycket om hur nära/långtifrån TV'n man skulle sitta. Man skulle hålla upp en knytnäve och när den fyllde ruta var avståndet lagom. Undrar när min näve blir lagom för en 65"? Får nog aldrig reda på det för vardagsrummet hemma är ganska normalstort. Ni som har jätteapparater hemma hur stort har ni och hinner man se allt på skärmen för jag antar att man måste flacka med blicken fram och tillbaka for att kunna se allt? Sätt sidogardiner på bägge sidor om rutan. Det ser hemtrevligt ut och så behöver du inte flacka med blicken fram och tillbaka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 19, 2021 Dela Inlagd Oktober 19, 2021 75" är....................................................min tv Ca 3m är..............................................avSTÅND mellan Soffan och TV:n Skulle lätt kunna ha en 25".........................till Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 19, 2021 Dela Inlagd Oktober 19, 2021 1 timme sedan, skrev Enis: 75" är....................................................min tv Ca 3m är..............................................avSTÅND mellan Soffan och TV:n Skulle lätt kunna ha en 25".........................till Enis På det avståndet funkade tjock-TV perfekt. Man behöver inte 85" i vardagsrummet. Visst bilden är symmetrisk och bilden saknar djup, men 55" räcker bra i de flesta hem. Det är ögat som sätter begränsningarna, inte tekniken i detta fall. Har 85" på jobbet, men inte fan är bilden bättre för det. Vill man ha stort och avstånd så är laser proj det enda alternativet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 20, 2021 Dela Inlagd Oktober 20, 2021 16 timmar sedan, skrev apknug: Det kan räcka med mindre storlek än 55" också om man gillar det. Bland annat för att kolla a ekonomi eller anslagstavlan. Men många tycker att storleken har betydelse för upplevelsen av kvalitetsinnehåll. Det finns flera anledningar till att film branschen envisades med sloganen; "film är bäst på bio" den gränsen börjar suddas ut. Både vad gäller ljud och bild. OLED killed the silver screen sjöng Buggles redan 1980, innan Dolby Atmos var i var mans öra. Ungefär som att Kellogs myntade att "frukosten är dagens viktigaste mål" Ljudet är det viktigaste för en bra upplevelse. Lägg pengarna på riktigt bra kvalitet istället för att gå på storlek. Vår 85" ger inte bättre bild än en bra 55" om du inte sitter i en konfereras lokal då förstås. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 20, 2021 Dela Inlagd Oktober 20, 2021 6 minuter sedan, skrev Risifrutti: Ungefär som att Kellogs myntade att "frukosten är dagens viktigaste mål" Ljudet är det viktigaste för en bra upplevelse. Lägg pengarna på riktigt bra kvalitet istället för att gå på storlek. Vår 85" ger inte bättre bild än en bra 55" om du inte sitter i en konfereras lokal då förstås. När man får till ett vettigt ljud så känns bilden för liten till ljudet. Det är få som klagar på att TV'n är för stor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 20, 2021 Dela Inlagd Oktober 20, 2021 14 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: När man får till ett vettigt ljud så känns bilden för liten till ljudet. Det är få som klagar på att TV'n är för stor. Poäng! Det gäller att få till en bra balans där. Störst är dock inte alltid bäst. Det svåra är att få till en bra balans beroende på avstånd och upplösning på det som streamas ut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 20, 2021 Dela Inlagd Oktober 20, 2021 Ska precis uppgradera sovrumsTVn från 65 till 75 tum. Tycker 65 tum är i klenaste laget. Eftersom vi behöver en liten TV i "köket" så passar det perfekt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 20, 2021 Dela Inlagd Oktober 20, 2021 23 minuter sedan, skrev Surin P3: Ska precis uppgradera sovrumsTVn från 65 till 75 tum. Tycker 65 tum är i klenaste laget. Eftersom vi behöver en liten TV i "köket" så passar det perfekt. Hoppas att ditt/era ögon blir nöjda😀 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd Oktober 20, 2021 Dela Inlagd Oktober 20, 2021 16 minuter sedan, skrev apknug: Upplösningen blir inte bättre helt klart. Det är upplevelsen. En LCD 85" skulle jag inte hänga upp då tar jag hellre en 55" OLED. Men om valet är OLED mot OLED. Size matters. Jag vägrade byta ut min Pioneer plasma tills OLED blev köpbart. Hur gör du när du går på bio förresten? Där är det 4k som gäller? Måste bli lite för stort för dig va? Står du ute i foajén vid ytterdörrarna och tittar? Eller på andra sidan gatan? Hehe ☺️ Går jag på bio så bokar jag alltid plats längst bak i salongen. Som sagt allt ligger i betraktens ögon. Dock dumt att gå över ån efter vatten. Har servat otaliga konferens anläggningarna dom senaste 10 åren, så vet hur fel det kan bli om man inte gör rätt val. Kan också appliceras i hemmiljö. Less is more... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 20, 2021 Dela Inlagd Oktober 20, 2021 4 minuter sedan, skrev apknug: Konferens anläggning har dock annan kravspecifikation än om man kollar på film, jmf med att kolla på a ekonomi eller anslagstavlan. OLED is tha shit som ungdomarna säger sen har vi även kloka ord från Yngwie. Yngwie vet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 20, 2021 Dela Inlagd Oktober 20, 2021 26 minuter sedan, skrev Risifrutti: Går jag på bio så bokar jag alltid plats längst bak i salongen. Som sagt allt ligger i betraktens ögon. Dock dumt att gå över ån efter vatten. Har servat otaliga konferens anläggningarna dom senaste 10 åren, så vet hur fel det kan bli om man inte gör rätt val. Kan också appliceras i hemmiljö. Less is more... Går jag på bio så blir det aldrig längre bak en mittersta raden i salongen Förutom att man vill att bilden skall omsluta en så vil man ju även få optimalt surroundljud Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu