andrejsdenruskige Inlagd Maj 10, 2023 Dela Inlagd Maj 10, 2023 9 timmar sedan, skrev Elmeri: 67 rockwell nu överdriver du, hårda knivar brukar ligga på 52 till 64 hrc...sen finns det nått som heter CBN slipning..... Jag överdriver inte alls Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Maj 10, 2023 Dela Inlagd Maj 10, 2023 On 2023-05-08 at 11:22, skrev Soengsang: Maten blir liksom inte godare för att ha grillar för 20k och knivar för 5k. Tacka vetja grillar från Biltema/Jula. För en skull eller kanske flera ggr håller jag med dej. Tomtenissar som bet 20 -30 tusen för en grill som används 5 - 6 ggr per år Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Maj 10, 2023 Dela Inlagd Maj 10, 2023 Såklart man har elgrill enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Maj 10, 2023 Dela Inlagd Maj 10, 2023 2 minuter sedan, skrev apknug: Det viktiga är att man inte grillar rövhål. Jag har hört att det fortfarande finns dårar som lägger en tändvätskmarrinerad sk. "flintastek" på grillen...... Tändvätskemarinerar man en flintastek före man grillar. Du är försten som jag hört det ifrån Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dalton Inlagd Maj 10, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Maj 10, 2023 Några bärs såhär på förmiddan innan pizzatime efter att degen fått jäsa 48h var det dags att knåda lite pizzahelvete!! Det slutade med kebabpizza för mig och nåt annat för kärringen… men in i helvete gott blev de! Perfekt pizzabotten även om kanterna ser lite bleka ut… men dom var perfekt krispiga och supergoda!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 10 timmar sedan, skrev Boa52: För en skull eller kanske flera ggr håller jag med dej. Tomtenissar som bet 20 -30 tusen för en grill som används 5 - 6 ggr per år Med en bra grill så kan man grilla på nyårsafton även i Umeå. Behändigare, bekvämare och enklare att lyckas. Det går ju att grilla korv över majbrasan också men det blir knepigare att grilla lammracks vid samma majbrasa. Sedan så har man inte en grill, man har åtminstone två grillar, på lik linje som att man inte bara har en 3 liters kastrull i köket och en kokplatta. Det är för så vitt inte grillen som ger smaken till maten, precis som att en 3 liters kastrull inte heller ger någon smak till maten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 😁 https://alltommat.expressen.se/artiklar/smaken-av-gris-allkrydda-och-brand-plast-det-ar-sommar-det/ “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 (ändrad) Mina två grillidoler... Ändrades Maj 11, 2023 av Benriach Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 12 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige: Med en bra grill så kan man grilla på nyårsafton även i Umeå. Behändigare, bekvämare och enklare att lyckas. Det går ju att grilla korv över majbrasan också men det blir knepigare att grilla lammracks vid samma majbrasa. Sedan så har man inte en grill, man har åtminstone två grillar, på lik linje som att man inte bara har en 3 liters kastrull i köket och en kokplatta. Det är för så vitt inte grillen som ger smaken till maten, precis som att en 3 liters kastrull inte heller ger någon smak till maten. Man kan grilla ilen årstid det än gäller, behöver ingen kok platta eller två grillar. Bara att göra upp eld med ved så har man grillkol. Det gör man alltid när man jagar,Inga problem Behöver inte en gasgrill för 20 tusen sen mycke godare att grilla i skogen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 13 minuter sedan, skrev Boa52: Man kan grilla ilen årstid det än gäller, behöver ingen kok platta eller två grillar. Bara att göra upp eld med ved så har man grillkol. Det gör man alltid när man jagar,Inga problem Behöver inte en gasgrill för 20 tusen sen mycke godare att grilla i skogen Jaha, så en bra grill gör inte maten godare, men en skog gör maten godare? Hur är det med simhall och idrottsarena. Var blir grillningen godast mellan dessa två? Man får inte grillkol bara av att göra upp en eld. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 3 timmar sedan, skrev Kenneth4618: 😁 https://alltommat.expressen.se/artiklar/smaken-av-gris-allkrydda-och-brand-plast-det-ar-sommar-det/ Jävligt kul text: "Grillandet har blivit så komplicerat. Nördiga moderna grillare har utvecklat både säkerhetstänk och impulskontroll. De grottar ner sig i grilltekniker, inspireras av andra grillkulturer och de ratar miljöfarliga alternativ som gasol och tändvätska för att i stället tända sin grill med krångliga skorstenständare och högteknologiska looftlighters. De använder inte ens engångsgrillar längre, då de läst en artikel i lokaltidningen om alla fotsuleskador som varje år sker på grund av kvarlämnade grillar i skog och mark. I stället tar de med sin specialimporterade japanska keramikgrill till parken där de varken grillar korv eller flinta utan ”spetskål med skirat smör och rostade hasselnötter”. Herregud. Sedan sitter de där, sippande alkoholfri hantverkspilsner med en liten bärbar brandsläckare mellan benen. Om någon börjar brinna, har de naturligtvis med sig en handsvirkad brandfilt. Och konceptet ”lokalt producerad, ekologiskt hantverksgrillkol”, som bara för några år sedan var ämnet för en sketch i ”Grotesco”, hittar man i dag stora påsar av i nästan vartenda villagarage. Unga entreprenörer designar flashiga grillkolsetiketter och går ner sig i kolmilor. Är det utveckling det? " Påföljande beskrivning av hur man grillade sin flintastek nästan ännu roligare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: en skog gör maten godare? Det gör den faktiskt, sen vet jag inte om det beror på andra saker än utrustning man lagat den i. Kaffe, korv, smörgås jävligt gott vid lägereld, även fisk halstrat vid glöden, mums. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 1 minut sedan, skrev Amigo: Det gör den faktiskt, sen vet jag inte om det beror på andra saker än utrustning man lagat den i. Kaffe, korv, smörgås jävligt gott vid lägereld, även fisk halstrat vid glöden, mums. Helt rätt det är läget som gör om det är extra gott eller inte. Sitta ute i skogen, snö eller inte så är vilken korv som helst gott. Men har man inte provat vet man inte utan bara grillat på baksidan huset med en grill för 20000 tusen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 11 minuter sedan, skrev Boa52: Helt rätt det är läget som gör om det är extra gott eller inte. Sitta ute i skogen, snö eller inte så är vilken korv som helst gott. Men har man inte provat vet man inte utan bara grillat på baksidan huset med en grill för 20000 tusen Visst fan har jag eldar både korv och fisk i skogen. Något som är gott är att röka både fisk och kött även om det är hemma på bak-, eller framsidan av huset. Du själv lagade ju otroliga kulinariska måltider i ditt kokskåp, så du känner nog till det mesta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Visst fan har jag eldar både korv och fisk i skogen. Något som är gott är att röka både fisk och kött även om det är hemma på bak-, eller framsidan av huset. Du själv lagade ju otroliga kulinariska måltider i ditt kokskåp, så du känner nog till det mesta. Du eldar både korv och fisk i skogen????? Och jag lagar kulinariska måltider i mitt kokskåp Var får du allt ifrån, Huva Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 11, 2023 Dela Inlagd Maj 11, 2023 3 minuter sedan, skrev Boa52: Du eldar både korv och fisk i skogen????? Och jag lagar kulinariska måltider i mitt kokskåp Var får du allt ifrån, Huva Du kan knappast ha haft något mer avancerat än ett primuskök de få gånger du inte värmt en burk med ärtsoppa över grenröret på någon risig Ford. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Maj 12, 2023 Dela Inlagd Maj 12, 2023 On 2023-05-11 at 03:23, skrev andrejsdenruskige: Med en bra grill så kan man grilla på nyårsafton även i Umeå. Behändigare, bekvämare och enklare att lyckas. Det går ju att grilla korv över majbrasan också men det blir knepigare att grilla lammracks vid samma majbrasa. Sedan så har man inte en grill, man har åtminstone två grillar, på lik linje som att man inte bara har en 3 liters kastrull i köket och en kokplatta. Det är för så vitt inte grillen som ger smaken till maten, precis som att en 3 liters kastrull inte heller ger någon smak till maten. Vi pratar om kolgrill antar jag, för annars duger väl den vanliga ugnen likaväl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 12, 2023 Dela Inlagd Maj 12, 2023 1 timme sedan, skrev Nicholas: Vi pratar om kolgrill antar jag, för annars duger väl den vanliga ugnen likaväl. Vi pratar kol, gasol, pellets, el eller vad du nu vill. Om du tror att kolen ger någon smak så misstar du nog dig. Vill du ha smak från någon rök som uppstår så får du nog köra med träflisor och mer eller mindre röka det du grillar. Men visst duger det med ugn också. Det är bara det att det att en grill är enklare att hantera om man vill laga många olika saker samtidigt och normalt sett så är en grill större än en ugn. Vissa grejer kör jag först i gasolgrill för att kunna styra temperaturen bättre och således även tillagningstiden, för att sedan bränna av fettkappa över en kolgrill. Ibland kör jag med searing på 800 grader med gasolgrillens ”sear station” för att sedan grilla inne i grillen. Det finns många sätt att grilla på. Även en engångsgrill från Circle K fungerar, men kanske lite knepigt att fixa en pizza på den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Maj 12, 2023 Dela Inlagd Maj 12, 2023 (ändrad) Körde igång min Z3 för 26'300 idag och brände på lite strömming. Hoppade över tändvätskan 😉😉 Ändrades Maj 12, 2023 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Maj 12, 2023 Dela Inlagd Maj 12, 2023 4 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Körde igång min Z3 för 26'300 idag och brände på lite strömming. Hoppade över tändvätskan 😉😉 själv kör jag med en simpel elgrill blev tvungen att pynta 2,190,840,076 VEF för den. enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Maj 12, 2023 Dela Inlagd Maj 12, 2023 Precis nyss, skrev Enis: själv kör jag med en simpel elgrill blev tvungen att pynta 2,190,840,076 VEF för den. enis Du ska då alltid vara värst 🙂 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 12, 2023 Dela Inlagd Maj 12, 2023 14 minuter sedan, skrev Enis: själv kör jag med en simpel elgrill blev tvungen att pynta 2,190,840,076 VEF för den. enis Funkar säkert fint även med elgrill. Det bör ju vara ganska enkelt att justera temperaturen i den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Maj 12, 2023 Dela Inlagd Maj 12, 2023 Bakåtsträvande gasol och kolgrillare... El är vad som gäller! Framtiden: MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dalton Inlagd Maj 14, 2023 Trådstartare Dela Inlagd Maj 14, 2023 Grillat ryggbiff, fläskfile och sparris idag! potatisen stekt på spisen 😬 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 16, 2023 Dela Inlagd Maj 16, 2023 Nu är det högklassig grillning på g. Thaigrill ska man aldrig underskatta. blåtandshögtalaren är även den igång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu