Jump to content
IGNORERAD

Räkmacka eller gemensamt ansvar ?

dandy

Delat eller ej ?  

123 röster

1. 1. Hur delas ekonomin upp hemma hos er ?

• Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.
      76
    • Hon lägger några tusen varje månad, resten spenderar hon på egen hand.
      7
    • Jag står för allt utom hennes kläder.
      19
    • Jag har inget förhållande med thailändska.
      21

Recommended Posts

Kika forst pa boendekostnaderna. En tva:a langs med Sukhumvit i ok skick far du iaf betala minst ca 50,000/manad for. Sen springer det ivag.

Ja det var ju inte billigt. Då bor man ju billigare på hotell även om det blir lite opersonligare.

Dela på andra sajter

• Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• BaBoo

27

• Sabura

18

• dandy

18

• Baa

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Buzzen & Wille, vad ligger era kostnader i månaden? Såsom hyra, el, internet, mat och försäkringar? Hade varit kul och veta, hoppas ni svara och inte tycker det är för personligt. smile.gif

Jag är ju fullt medveten om att det skiljer sig rätt mycket på att leva i BKK eller Pattaya kontra Isaan.

Våra månadskostnader lite snabbt överslaget (för 2 vuxna och 2 barn):

16 000 Hyra

1 000 Internet & kabeltv

2 500 El

500 Vatten

6 000 Skolavgifter (ökas till 30 000 per månad nästa år och 50 000 per månad om 1,5 år)

7 000 Försäkringar (För flickvän och barn. Jag har ingen eftersom jag inte får någon)

1 000 Visumkostnader

20 000 Mat och vardagliga inköp

2 000 Bensin

58 000 Per månad

+ Telefonkostnader, nöjen och övriga kostnader och inköp som jag glömt.

Kan inte minnas när vi gjorde av med mindre än 100 000 baht en månad sist.

Tror inte att det har hänt en enda gång sen April 2004 (då jag började bo i Thailand).

Sedan i Mars i år har vi gjort av med ganska exakt 300 000 SEK.

Alltså i snitt ca 135 000 baht per månad.

Räknar med att vi måste dra runt minst ca 200 000 - 220 000 baht per månad när ungarna ska i vettig skola om några år.

Exklusive sparande alltså.

Så, det kommer behövas att vi drar in ca 250 000 varje månad för att kunna föra en halvvettig tillvaro här.

Dela på andra sajter

Tror inte man kommer under 50.000 Baht per månad om man bor i en tvårummare på hotell.

Jag har iofs bara bott på ett ställe i Bangkok men där kostade det från 18000 baht i månaden. Det var två rum och ett pentry med kokplattor om man villa göra mat själv. Det första rummet var väl inte mycket att hurra över.

Det fanns en soffa, ett bord, en bänk med en tv på och ett kylskåp. Sovrummet såg ut som de flesta hotellrum brukar göra.

Jag kommer inte ihåg namnet mer än att det slutade på "mansion" och låg en bit ner på soi Nana.

Vad som ingick i det priset vet jag inte heller för jag var inte spekulant utan såg det när jag bläddrade igenom deras informationspärm och la priset på minnet för att få en liten prisuppfattning.

Kanske skulle jag säga vad som inte ingick i priset. Eventuellt får man betala extra för städning och byte av sängkläder men det ska jag låta vara osagt. Jag vet heller inte om det var just det rummet jag bodde i som det priset gällde. Det stod att de hade några rum till långtidsuthyrning.

Sedan har jag en kompis som bor i LA Tower och de hade lägenheter för uthyrning från 15000 baht för en tvåa. Själv hyrde han en ette och betalar 6000 baht för den inkl. internet men utan något annat. Hur centralt det ligger vet jag inte men i Bangkok är det ju.

Dela på andra sajter

Tja, var i tråden står det att denna enbart handlar om ett liv i Thailand??

Rock on!

Sorry! Har inte läst något inlägg som deklarerade att det var bara mannen som bidrog här i Sverige.

Så jag tog för givet att du komenterade ett förhållande i Thailand.

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Våra månadskostnader lite snabbt överslaget (för 2 vuxna och 2 barn):

16 000 Hyra

1 000 Internet & kabeltv

2 500 El

500 Vatten

6 000 Skolavgifter (ökas till 30 000 per månad nästa år och 50 000 per månad om 1,5 år)

7 000 Försäkringar (För flickvän och barn. Jag har ingen eftersom jag inte får någon)

1 000 Visumkostnader

20 000 Mat och vardagliga inköp

2 000 Bensin

58 000 Per månad

+ Telefonkostnader, nöjen och övriga kostnader och inköp som jag glömt.

Kan inte minnas när vi gjorde av med mindre än 100 000 baht en månad sist.

Tror inte att det har hänt en enda gång sen April 2004 (då jag började bo i Thailand).

Sedan i Mars i år har vi gjort av med ganska exakt 300 000 SEK.

Alltså i snitt ca 135 000 baht per månad.

Räknar med att vi måste dra runt minst ca 200 000 - 220 000 baht per månad när ungarna ska i vettig skola om några år.

Så, det kommer behövas att vi drar in ca 250 000 varje månad för att kunna föra en halvvettig tillvaro här.

Intressant, men då hyr ni lägenheten eller?

Pengar har en otrevlig vana att gå åt även om man försöker att ha koll på dem.

Men vad menar du att du inte får någon försäkring? Det låter ju inget vidare.

Dela på andra sajter

Nobuzz,då gäller det att ha rejält på kistbotten eller ett j-ligt bra betalt jobb.Min kalkyl när(om)vi flyttar ner ligger på ca.50000bath/mån.men då har vi ingen hyra och har eget ris och vatten + att man då är så gammal att man inte orkar härja som man gör nu :whistle: .Om vi lever normalt idag så gör vi inte av med 25000/mån och då äter vi bra + att vi tar hand om svärmors omkostnader(inom vissa gränser)om hon inte betalar för alla munkar i byn själv.och nu pratar jag bath :crazy: dina siffror på 250000/mån är helt orimliga för mig.Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Går det spara med de omkostnaderna?

Och kommer du att få så hög pension att du har råd att bo kvar?

Dela på andra sajter

Tack, Wille och Buzzen! Förhoppningsvis så räcker väl 100k i månaden, den dagen man flyttar ner.. dock så är det ett tag tills dess. :)

Sen beror det ju på vart man väljer att bo nånstans. :/

Ändrades av wUThai
Dela på andra sajter

Har ett litet exempel=En lokal chef på Bangkok bank som vi känner tjänar 28000 bath i månaden,han är gift och har två barn,han har en motorcykel,en bil(2006:a)bor i hus(säkert bra ränta eller ingen alls genom banken alt.bankens hus)Han har 3 veckors semester varje år då de äker till någon turistort och slappar,de har en maid från kambodja(säkert dåligt avlönad)och han verkar ha ett jävligt lyckligt liv.Nu vet jag inte om han får några mutpengar men det är inget han har krävt av oss iaf :great: Så nog f-n ska man kunna leva bra på 50000 bath/mån.Annars får man väl flytta hem och leva på er som pröjsar in skatt hela dagarna :whistle: Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Måne jag tror du har rätt i vad man klarar sig på.

Jag känner oxå en lokal chef på BKK-bank och han tjänar runt 35 000 Baht.

Det verkar inte gå någon nöd på honom alls.

Allt beror ju förståss på vad man skaffar sig för vanor och vilka man har att försörja.

Ändrades av Stickan

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Intressant, men då hyr ni lägenheten eller?

Pengar har en otrevlig vana att gå åt även om man försöker att ha koll på dem.

Men vad menar du att du inte får någon försäkring? Det låter ju inget vidare.

Japp, vi hyr ett hus. Och du har rätt.. pengar går åt. Det är hela tiden en massa oväntade engångskostnader som spräcker alla budgetar.

En möbel behövs, kylskåp går sönder, ny TV, polare kommer på besök måste ut och käka, någon dör, någon annan gifter sig och måste besökas etc etc.

Har ingen försäkring eftersom jag blir nobbad av försäkringsbolagen. Blev diagnostiserad med KOL som 36-åring när jag slutade röka för 6 år sen.

Den är extremt lindrig, har inga besvär och jag har samma lungfunktion som en jämnårig ickerökare som aldrig rökt.

Men det spelar ingen roll, eftersom jag är diagnostiserad så tar inga försäkringsbolag mig.

Får skita i infarkter helt enkelt.

Dela på andra sajter

Allt star sjalvklart i relation till vad man anser sig behova och vad man anser vara "draglig" levnadsstandard.

Det drar ivag nar man har en smatting. Valling, blojor, osv kostar skjortan och dagis kostar en del redan nu trots att det lar ga upp mot ca 50,000/manad snart da vi siktar pa att byta nar det ar dags for forskola.

Visst hade vi kunnat bo billigare men vill man bo i var del av Bangkok sa kostar det. Jag hade mkt tur nar jag hittade lght:en och den ar betydligt mkt billigare an andra jamforbara lagenheter i narheten. Det ar ett aktivt val att bo centralt och nara bade mitt och Alisa's jobb da vi tycker den lilla tid vi har gemensamt ar vardefull. For vardefull for att slosas bort i bilkoer pa vag till eller fran jobbet.

Tidigare har jag namnt att jag inte skulle vilja bo i Thailand utan en gemensam inkomst pa mindre an 150,000/manad (100,000 utan barn). Detta ar nog lite i underkant da jag ocksa vill ha utrymme for arlig hemresa, pensionssparande osv.

Detta ar ju dock for en bangkokfamilj med sma barn och som befinner sig mitt i livet och knappast en budget for nagon som vill trappa ned och ga i ide i nagon lantlig idyll nagonstans.

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

2 vuxna, eget hus i Pattaya - i snitt/mån

El. 3 000

Gas 150

Vatten/security 650

Internet/fast tel. 1 350

TV UBC 1 500

TV Kabel 300

Försäkr frun 1 700

Diesel/bensin 3 500

Bilskatt 620

Bilförsäkr. 900

Hushåll/nöjen 55 000

Övrigt ca 15 000

S:a 82 670

Alltså, med ett normalt liv för två vuxna med eget boende i Pattaya och utan några större utsvävningar, så hamnar man på 80 - 100 000 Baht/mån. Detta enligt min och flera andras erfarenhet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

När jag flyttade till Thailand for 11 ar sedan levde jag på en blygsam svensk "traineelon", typ 60 kbaht i månaden, men lyckades ändå spara pengar trots att jag/vi bodde i Bkk. Numera räknar jag på 150 kbaht i månaden och närmare 200 kbaht i månaden om jag räknar in engångskostnader typ Sverigeresa, forsäkringar mm. Den storsta skillnaden i kostnader är givetvis skolavgiften for dottern men också att vi spenderar mer allteftersom vi har mer utan att leva lyxliv.

Frugan har numera ingen inkomst då vi valt att hon ska vara hemmafru. Men det jobb jag har med 2-3 resor per månad så skulle vi behovt ha både nanny och maid om frugan jobbat heltid så vi har gjort det valet. Självklart har vi gemensam ekonomi då vi bidrar lika mycket om än på olika sätt. Allt som blir over sparar och investerar vi ihop forutom huset här i byn som är helt hennes, men vem fan skulle vilja sitta här om det en dag tog slut mdr.gif . Jag gor dock av med min snus och mina bärs helt på egen hand och det blir ett par tusen i veckan bara det.

Dela på andra sajter

Vi är två vuxna och två barn, 8 år och 16 år.

Mat hemma: 3000

Mat ute: 5000

Div. nöjen: 5000

El: 3000

Internet: 1500

UBC: 1100

Tel: 1000

Månadspeng till barnen: 2000

Billån: 26000

Diesel: 3000

Bensin: 400

Bilskatt/försäkring: 1000

Skola:1500

Hygien/Diskmedel/tvättmedel mm: 2000

Hus avbetalning: 6000

Pengar till "mormor": 3000

Plus lite annat som jag säkert glömt...

Totalt: ca 64.500 Baht i Surin. Fast med ny bil då. 38.500 när den är betald.

Dela på andra sajter

Mycket el 3000 i månaden, hur många ac har ni då?

Betalade våran elräkning idag på 533 bath men har då ingen ac, bara takfläktar

Snålänningen Kennethwhistle.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Mycket el 3000 i månaden, hur många ac har ni då?

Betalade våran elräkning idag på 533 bath men har då ingen ac, bara takfläktar

Snålänningen Kennethwhistle.gif

Vi har 3 AC, men kör i stort sett bara en, och den går 24 h/dygn - 28 grader.

2 st kyl/frys, fläktar, vattenpump, tvättmaskin, ugn, inom-och utomhusbelysning som vi inte snålar med etc.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Tråden har spårat ut fullständigt så det är bara att ge upp. suicide.gif

Det går att leva hur dyrt eller billigt som helst i Thailand beroende på vilken standard man vill ha.

Spekulerar lite om hur svärmorsans budget kan se ut.

Hyra 0

El 500

Gas 100

Vatten 100

Tel 100

Internet 0

UBC 0

Bil 0

Drivmedel 0

Hygien 200

Mat 1000

Diverse 500

Totalt: 2500 baht

dandy

Dela på andra sajter

Vi är två vuxna och två barn, 8 år och 16 år.

Mat hemma: 3000

Mat ute: 5000

Div. nöjen: 5000

El: 3000

Internet: 1500

UBC: 1100

Tel: 1000

Månadspeng till barnen: 2000

Billån: 26000

Diesel: 3000

Bensin: 400

Bilskatt/försäkring: 1000

Skola:1500

Hygien/Diskmedel/tvättmedel mm: 2000

Hus avbetalning: 6000

Pengar till "mormor": 3000

Plus lite annat som jag säkert glömt...

Totalt: ca 64.500 Baht i Surin. Fast med ny bil då. 38.500 när den är betald.

Mat hemma 100 baht om dagen för hela familjen?

För det tar vi oss inte ens förbi frukosten.

Min yogurt (den där på foodland) på morgonen kostar 53 baht.

Sylten jag har i yogurten kostar ungefär 10 baht.

Kaffet jag dricker ca 20 baht (2 koppar).

Summa 83 baht.

Det skulle vara 17 baht kvar till frukost för resten av familjen om jag hade din budget. smile.gif

Och sen fick det bli att slicka yogurtburk till lunch och middag.

post-3082-126215527924_thumb.jpg

post-3082-126215527924_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Tråden har spårat ut fullständigt så det är bara att ge upp. suicide.gif

Det går att leva hur dyrt eller billigt som helst i Thailand beroende på vilken standard man vill ha.

Spekulerar lite om hur svärmorsans budget kan se ut.

Vet inte hur gammal din svärmor är men gisssar att du missat hennes maak-kostnad. :)

Dela på andra sajter

2 vuxna, eget hus i Pattaya - i snitt/mån

El. 3 000

Gas 150

Vatten/security 650

Internet/fast tel. 1 350

TV UBC 1 500

TV Kabel 300

Försäkr frun 1 700

Diesel/bensin 3 500

Bilskatt 620

Bilförsäkr. 900

Hushåll/nöjen 55 000

Övrigt ca 15 000

S:a 82 670

Alltså, med ett normalt liv för två vuxna med eget boende i Pattaya och utan några större utsvävningar, så hamnar man på 80 - 100 000 Baht/mån. Detta enligt min och flera andras erfarenhet.

Tjena Jive,

Att ange sina månatliga utgifter med 4 värdesiffror måste tyda på ett tidigare liv som revisor great.gif .

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...