Jump to content
IGNORERAD

Räkmacka eller gemensamt ansvar ?

dandy

Delat eller ej ?  

123 röster

1. 1. Hur delas ekonomin upp hemma hos er ?

• Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.
      76
    • Hon lägger några tusen varje månad, resten spenderar hon på egen hand.
      7
    • Jag står för allt utom hennes kläder.
      19
    • Jag har inget förhållande med thailändska.
      21

Recommended Posts

22000 baht?

Det är ju som 4 barnbidrag. Borde hon ju kunna leva flott på enligt bidragsbetalarna här på forumet.

Och blir det knapert kan hon ju alltid sälja moppen och skafffa sparkcykel.

Själv tycker jag att det är lite och skulle nog höja till minst det dubbla.

Varför inte skaffa ett arbete?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

• Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• BaBoo

27

• Sabura

18

• dandy

18

• Baa

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är kanske för mycket begärt att få seriösa svar!

HansG

Kan du förklara vad du menar, vad var så roligt med mitt svar?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Är vi tillbaka på stenåldern, då kvinnorna skulle vara hemma och ta hand om barnen och hemmet??

Vad har hänt med jämnställdheten, som vi har arbetat så mycket med i Sverige??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Du kanske missat att det är mest i Sverige vi arbetat med "jämnställdheten".

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

HansG,tycker nog 22ooo är mer än tillräckligt.Och ni bor väl i östra Thailand och inte i Bangkok så det borde betyda ett drägligt liv för de pengarna.Om du nu inte räknar in ev.öl och spritkonsumtion i dessa pengar för då är det inte mycketmen du verkar vara en måttlig man så du betalar säkert lite extra utöver :whistle: Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Seriöst HansG, det låter lite i överkant eftersom Ni bor "gratis" och inte nyttjar starkt, kanske Din Fru sparar lite varje månad som en extra försäkring och inte vill berätta det? Bara en tanke. Eller har Ni fler munnar att mätta?

TV o IT borde inte kosta mer än mellan 1200 och 2000 beronde på leverantörer, soppa till MC max 250 i månaden (om Ni inte åker långa sträckor flera ggr i veckan)el runt 1000-1500 beroende på hur mycket AC ni använder och vattenräkning 4-500. Högt räknat borde Ni klara grundavgifterna på max 5-6 000 bath, alltså runt 16 000 till mat, njaaa, har det inte handlats en del inredningsartiklar också som Du inte tänker på i kalkylen, sanitetsprylar och sådant är inte heller gratis.

Prova att göra en inköpskontrollista i ett par månader så kommer Du att få svaret på Din fråga, och be hustrun vara noga att notera småhandlandet typ lite plockmat på marknaden, många bäckar små.

Baa (det räcker inte hos oss heller)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

4 tonfiskburkar (finns i olika smaker) per dag = 128 baht = 3840 baht per manad.

Grönsakerna förutsätter jag att ni odlar själva.

Plus grundavgifter 5 - 6000 baht.

Det ger max 10 000 baht per månad.

Allt över detta belopp är slöseri och onödig lyx.

Dela på andra sajter

Helt rätt buzzen,varför ändra på ett fungerande koncept.Det är ju lyx med tonfisk härhemma så då får man lyxa till det när man är i Thailand :great: Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Hans G, synd att ni inte tog er in till Udonträffen, för där kunde du träffat många långliggare som kunnat ge dig goda rådgreat.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Buzzen & Wille, vad ligger era kostnader i månaden? Såsom hyra, el, internet, mat och försäkringar? Hade varit kul och veta, hoppas ni svara och inte tycker det är för personligt. :)

Jag är ju fullt medveten om att det skiljer sig rätt mycket på att leva i BKK eller Pattaya kontra Isaan.

Dela på andra sajter

4 tonfiskburkar (finns i olika smaker) per dag = 128 baht = 3840 baht per manad.

Grönsakerna förutsätter jag att ni odlar själva.

Plus grundavgifter 5 - 6000 baht.

Det ger max 10 000 baht per månad.

Allt över detta belopp är slöseri och onödig lyx.

AHA

Har alltid undrat hur Du byggt upp Din kropp, nu fick man svaret, tonvis med tonfisk. :rolleyes:

Baa

Dela på andra sajter

Min fru får 22000 bath i månaden för mat, el internet bensin till moppen, men det räcker inte. Nu vet jag inte om det är mycket eller lite. Jag läste här att lönen kan ligga på 10000 bath per månad. Då har jag blivit lite fundersam?

HansG

Hej!

Ni bor väl tillsammans i Thailand, om jag har fattat det hela rätt? Om hon hushåller för två personer för 22 000 THB/månad så tror jag att hon gör ett bra jobb. Själv kalkylerar jag med 30 - 50 000 per månad i framtiden, för två vuxna och ett barn.

jap.gif

Såg nu att du har fått många svar: Med gratis boende, och dina modesta krav på mat och alkohol,så verkar det faktiskt lite som om pengarna rinner mellan fingrarna. Antagligen finns det lite åtagande vid sidan om - barn, föräldrar, sparande (pojkvänicon_baggirl.gif ) ... ???

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Dela på andra sajter

Hej Måne!

Jag vill nog kalla mig dumsnäll! Vi betalar ingen hyra då vi bor i ett hus som min fru äger.

HansG

Så för 4774 SEK bor du i hus, äter, klär dig, kör moppe, har fru, betalar räkningar. GRATULERAR!!

Du har en dumsnäll hustru!

Dela på andra sajter

Hans då har du en fru som lever för två vem den andra är återstår för dig att lista ut.

För 3 menar du väl isf?

4747 svenska spänn delat på 3!

Du driver med mig när du tycker det är mycket för mat, el ,hus, moppe, kläder, internet osv.. (+ att de är 2)??

Dela på andra sajter

Är vi tillbaka på stenåldern, då kvinnorna skulle vara hemma och ta hand om barnen och hemmet??

Vad har hänt med jämnställdheten, som vi har arbetat så mycket med i Sverige??

Rock on!

Hade han velat bo i Sverige så hade han väl inte flyttat till Thailand?

Dela på andra sajter

Roade mig med att kolla inköpen de senaste veckorna på BigC, (använder kort så det var lätt) och fann att det vi gör av ned är c:a 1800 bath i snitt fördelat på 2 tillfällen i veckan, alltså c:a 15 000 per månad. Det har förmodligen slunkit med en o annan klädtrasa, men ändå rätt OK.

Sedan handlar vi färskvaror typ grönt och den alltid så ofrånkomliga Issanska SomTamen samt en o annan kött,fläsk o kycklingbit för typ 100 bath om dan, ger ytterligare 3000. Tillkommer småsaker som tvätt av sängkläder som vi inte gör själva, nån dricka eller glass, så 22 000 låter som om det inte skulle bli mycket att deala med, tar tillbaka mitt tidigare införda misstag.

Baa

Dela på andra sajter

Jo och tjäna en tusing mer i månaden och Hans får laga sin mat, tvätta sina kläder osv.. MEN värst av allt, sitta ensam hela dagarna (det kan han väl göra i Sverige)!

Om vi går tillbaka till att skaffa ett arbete... Var står det att jag pratar enbart om Hans G situation?

Det var generellt, om kvinnorna är behov av mer pengar, ja då får dom väl skaffa sig ett arbete som alla andra får göra..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Du kanske missat att det är mest i Sverige vi arbetat med "jämnställdheten".

Tja, var i tråden står det att denna enbart handlar om ett liv i Thailand??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Buzzen & Wille, vad ligger era kostnader i månaden? Såsom hyra, el, internet, mat och försäkringar? Hade varit kul och veta, hoppas ni svara och inte tycker det är för personligt. :)

Jag är ju fullt medveten om att det skiljer sig rätt mycket på att leva i BKK eller Pattaya kontra Isaan.

Nja, utan att ga in pa detaljer kan jag konstatera att de foreslagna 22,000 baht inte tacker vara manadskostnader for mat och besin iaf. 100,000 baht/manad ar inte en orimlig manadskostnad om man valjer att bo i centrala Bangkok skulle jag tro.

Dela på andra sajter

Nja, utan att ga in pa detaljer kan jag konstatera att de foreslagna 22,000 baht inte tacker vara manadskostnader for mat och besin iaf. 100,000 baht/manad ar inte en orimlig manadskostnad om man valjer att bo i centrala Bangkok skulle jag tro.

Det låter orimligt mycket?

Vad är medräknat i den summan?

Dela på andra sajter

Det låter orimligt mycket?

Vad är medräknat i den summan?

Kika forst pa boendekostnaderna. En tva:a langs med Sukhumvit i ok skick far du iaf betala minst ca 50,000/manad for. Sen springer det ivag.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...