Jump to content
IGNORERAD

Visum till Thailand


Woodywoman

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar lite om visum: min fru är född i Thailand, har både Thailändskt och Svenskt medborgarskap.

Hon har bara svenskt pass, hennes Thailändska har gått ut.

Nu vill hon besöka Thailand ca 2-3 månader, vilket sorts visum ska hon söka, turistvisa, non-immigrant eller annat ?

Dessutom ska min 4-årige son följa med, han är född i Sverige och har bara svenskt medborgarskap och svenskt pass.

Vilket sorts visum ska han söka?

Är det stor skillnad på visum om de ska resa 2 eller 3 månader?

Kan hon lämna visumansökningar för dem per post till Royal Thai Consulate i Göteborg eller måste de lämna dessa personligen?

Vilka papper ska bifogas?

Det är ju lite bökigt att åka till Stockholm bara för att lämna o hämta ansökan, förut gick det med post men nu är det lite oklart på ambassadens hemsida + att det kanske blir 2 olika sorters visum att söka.

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Din fru ska inte ansöka om visum, ett nytt pass är vad hon ska ha.

Tar ca 4-5 veckor att ansöka om det på ambassaden i Stockholm.

Ang. ditt barn, kan säkert nån svara bättre på än jag. Jag passar.

Men är det bara ditt barn eller ert gemensamma barn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs inget visum för barnet.

Varför behövs inget visum för barnet?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför behövs inget visum för barnet?

Barnet är under 18 år, och är inte straffmyndig. Det som händer är att barnet får overstay

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnet är under 18 år, och är inte straffmyndig. Det som händer är att barnet får overstay

Det är alltså ok att göra som man vill när man är under 18 och inte är straffmyndig..är de det du menar?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnet är under 18 år, och är inte straffmyndig. Det som händer är att barnet får overstay

Hmmm..Straffmyndig blir man när man fyller 15.

Myndig "på riktigt" blir man när man fyller 18.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar lite om visum: min fru är född i Thailand, har både Thailändskt och Svenskt medborgarskap.

Hon har bara svenskt pass, hennes Thailändska har gått ut.

Nu vill hon besöka Thailand ca 2-3 månader, vilket sorts visum ska hon söka, turistvisa, non-immigrant eller annat ?

Dessutom ska min 4-årige son följa med, han är född i Sverige och har bara svenskt medborgarskap och svenskt pass.

Vilket sorts visum ska han söka?

Är det stor skillnad på visum om de ska resa 2 eller 3 månader?

Kan hon lämna visumansökningar för dem per post till Royal Thai Consulate i Göteborg eller måste de lämna dessa personligen?

Vilka papper ska bifogas?

Det är ju lite bökigt att åka till Stockholm bara för att lämna o hämta ansökan, förut gick det med post men nu är det lite oklart på ambassadens hemsida + att det kanske blir 2 olika sorters visum att söka.

MVH Tommy

Din fru kan söka 60 dagars "Tourist Visa" med svenskt pass och sen förlänga på ett Immigration Office i Thailand för ytterliggare 30 dagar för 1900 baht.

Åker hon på giltigt thailändskt pass så behöver hon inte söka visum.

Visum kan fortfarande sökas per post från Konsulatet i Göteborg.

Visumansökan

FÖR ANSÖKAN OM TOURIST VISA KRÄVS FÖLJANDE:

• 1 st. ifylld och undertecknat ansökningsformulär.

• Pass, observera att visumstämpeln tar upp en hel sida i passet. (Passet måste vara giltigt minst 6 månader från inresedagen samt helt och oskadat)

• 2 st. passfoto med namnteckning på baksidan.

• En kopia på biljett eller bokningsbekräftelse.

• 200 kr i avgift per person och resa.(Gratis tom 4 Mars 2010)

VID POSTHANTERING:

• Skicka med ett REK svarskuvert.

Behandlingstid ca: 1 vecka. (Under högsäsong; okt-jan. räkna med 2 till 3 veckor)

Inresa i Thailand måste ske inom 90 dagar efter viseringen.

Tourist visa gäller i 60 dagar från inresedagen, därefter får förlängning sökas i Thailand.

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar lite om visum: min fru är född i Thailand, har både Thailändskt och Svenskt medborgarskap.

Hon har bara svenskt pass, hennes Thailändska har gått ut.

Nu vill hon besöka Thailand ca 2-3 månader, vilket sorts visum ska hon söka, turistvisa, non-immigrant eller annat ?

Dessutom ska min 4-årige son följa med, han är född i Sverige och har bara svenskt medborgarskap och svenskt pass.

Vilket sorts visum ska han söka?

Är det stor skillnad på visum om de ska resa 2 eller 3 månader?

Kan hon lämna visumansökningar för dem per post till Royal Thai Consulate i Göteborg eller måste de lämna dessa personligen?

Vilka papper ska bifogas?

Det är ju lite bökigt att åka till Stockholm bara för att lämna o hämta ansökan, förut gick det med post men nu är det lite oklart på ambassadens hemsida + att det kanske blir 2 olika sorters visum att söka.

MVH Tommy

Du kan fråga Kim här på MPR, hur han gör han har barn och dom är ju i Thailand 4 till 5 månader

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, det blir bara mer och mer invecklat ju mer jag frågar runt och undersöker.

På MV säger de att: "" Det är ingen större skillnad i detta fall på en D-visering och ett uppehållstillstånd för besök. Ett uppehållstillstånd för besök ger inte din svärmor rätt att resa till något annat schengenland (även den är nationell). Fördelen med D-visering som du säger är att din svärmor kan få ett besked direkt ifrån ambassaden.

Med vänlig hälsning

Pia Liljeblad

Upplysningen

Migrationsverket""

Enligt henne finns det ju inga fördelar med UT för besök, eller?

På Kinesiska ambassaden säger de att det går bra att mellanlanda i Peking med China air: " Visas are not required of foreigners, who hold final destination tickets and have booked seats on international airliners flying directly through China, and will stay in a transit city for less than 24 hours without leaving the airport." , på Svenska ambassaden i Bangkok säger de: ""Hon kan inte resa och inte ens mellanlanda någon annanstans eftersom det inte kommer att vara någon transitvisa.""

Lite skillnad i pris, direkt med Thai air = 22300:-, med China air = 3900:-..

Sedan står det på vissa ställen att jag behöver lämna lönekopior mm som bevis för att klara hennes uppehälle, att hon ska visa kopia på försäkring, och att hon ska lämna kopia på flygbiljetten, och på vissa ställen står inget av detta.

Och om kopia på flygbiljett behövs, måste det vara en tur o retur eller räcker det med en enkelbiljett (finns olika åsikter)?

På Travelpartner står det att man bara kan boka ca 300 dagar framåt för returbiljetten, och sedan omboka längre fram till "flygbolagets ombokningskostnader", hur mycket kan det vara tro?

Vem och vad ska man tro på?

MVH Tommy :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, fel tråd, skulle till "Visum för svärmor"

MVH Tom

Hej!

Ja, det blir bara mer och mer invecklat ju mer jag frågar runt och undersöker.

På MV säger de att: "" Det är ingen större skillnad i detta fall på en D-visering och ett uppehållstillstånd för besök. Ett uppehållstillstånd för besök ger inte din svärmor rätt att resa till något annat schengenland (även den är nationell). Fördelen med D-visering som du säger är att din svärmor kan få ett besked direkt ifrån ambassaden.

Med vänlig hälsning

Pia Liljeblad

Upplysningen

Migrationsverket""

Enligt henne finns det ju inga fördelar med UT för besök, eller?

På Kinesiska ambassaden säger de att det går bra att mellanlanda i Peking med China air: " Visas are not required of foreigners, who hold final destination tickets and have booked seats on international airliners flying directly through China, and will stay in a transit city for less than 24 hours without leaving the airport." , på Svenska ambassaden i Bangkok säger de: ""Hon kan inte resa och inte ens mellanlanda någon annanstans eftersom det inte kommer att vara någon transitvisa.""

Lite skillnad i pris, direkt med Thai air = 22300:-, med China air = 3900:-..

Sedan står det på vissa ställen att jag behöver lämna lönekopior mm som bevis för att klara hennes uppehälle, att hon ska visa kopia på försäkring, och att hon ska lämna kopia på flygbiljetten, och på vissa ställen står inget av detta.

Och om kopia på flygbiljett behövs, måste det vara en tur o retur eller räcker det med en enkelbiljett (finns olika åsikter)?

På Travelpartner står det att man bara kan boka ca 300 dagar framåt för returbiljetten, och sedan omboka längre fram till "flygbolagets ombokningskostnader", hur mycket kan det vara tro?

Vem och vad ska man tro på?

MVH Tommy :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...