Jump to content
IGNORERAD

Double Entry Tourist Visa


lovelos

Recommended Posts

Hej!

Jag flyger den 11 Januari 2010 till Thailand och har hemresan bokad den 28 May 2010.

Normalt så fixar jag bara ett vanligt enkelt "Tourist Visa" och gör sen en "Visa-run" till Penang efter 2+1 månad

och fixar ett nytt "Tourist Visa" där och åker sen tillbaka till Thailand igen.

Funderar på om man skulle fixa ett "Double-Entry Tourist Visa" istället här i Sverige, för att slippa strulet med att gå till

Thai Ambassad/Konsulat därnere.

Vad gäller för ett "Double-Entry" igentligen?

Får man 2 enkla "Tourist Visa" i passet, eller är det bara ett, men som gäller 2 ggr? :unsure:

Jag har förstått att var del går att förlänga med 30 dagar på Immigration i Thailand för 1900 baht precis som enkelt visum,

och att man därför kan stanna max 60+30+60+30.

Vad jag undrar över är hur länge man kan stanna utanför Thailand när första visum-rundan är slut, om det finns någon tidsbegränsning

innan man måste åka tillbaka och börja använda andra delen?

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej!

Jag flyger den 11 Januari 2010 till Thailand och har hemresan bokad den 28 May 2010.

Normalt så fixar jag bara ett vanligt enkelt "Tourist Visa" och gör sen en "Visa-run" till Penang efter 2+1 månad

och fixar ett nytt "Tourist Visa" där och åker sen tillbaka till Thailand igen.

Funderar på om man skulle fixa ett "Double-Entry Tourist Visa" istället här i Sverige, för att slippa strulet med att gå till

Thai Ambassad/Konsulat därnere.

Vad gäller för ett "Double-Entry" igentligen?

Får man 2 enkla "Tourist Visa" i passet, eller är det bara ett, men som gäller 2 ggr? unsure.gif

Jag har förstått att var del går att förlänga med 30 dagar på Immigration i Thailand för 1900 baht precis som enkelt visum,

och att man därför kan stanna max 60+30+60+30.

Vad jag undrar över är hur länge man kan stanna utanför Thailand när första visum-rundan är slut, om det finns någon tidsbegränsning

innan man måste åka tillbaka och börja använda andra delen?

Lovelos

Tja..

Du får ett visum som gäller för 2 inresor. Vid varje inresa får du 60 dagar stämplat i passet. Detta är ju bekvämt om man ska vara borta mellan 60-120 dagar, men du måste trixa till dom sista dagarna på ngn sätt. Detta borde ju gå med att få 60+30 för 1900 hos migration + 60. Vad jag läst så funkar detta men jag har bara använt 2*60 för en 119 dagars vistelse så jag vet inte. /mvh

EDIT Verkar finnas triple entry nu : http://www.thaiembassy.se/documents/TR09eng.pdf END-EDIT

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har totalt 180 dagar på dig att använda turistvisat duble entry visat. Det innebär först 60 dagar + ev. förlängning 30 dagar - visa run och 60 nya dagar + ev. förlängning 30 dagar. Har du noga koll på dagarna kanske du kan få ut c:a 180 dagar eller åtminstone i närheten.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som thaiconsult säger.

Sökt ett dubbel entry, det lika enkelt att få som enkel. Jag förlängde på Immigration i Jomtien med 30 dgr för 1900 THB (om jag inte minns fel) för några veckor sedan. Det var inga problem det heller, tog ca 15 minuter.

Du får 1 visum-stämpel i passet, men i stämpeln anges att du har 2 inresor.

Dock är tipset att inte vänta till sista dagarna med 30-dagarsförlängningen. Jag vet en god vän som knallade iväg till immigration sista dagen för att söka förlängning, just den dagen hade dom stängt så det blev overstay och onödig visa-run för hans del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som thaiconsult säger.

Sökt ett dubbel entry, det lika enkelt att få som enkel. Jag förlängde på Immigration i Jomtien med 30 dgr för 1900 THB (om jag inte minns fel) för några veckor sedan. Det var inga problem det heller, tog ca 15 minuter.

Du får 1 visum-stämpel i passet, men i stämpeln anges att du har 2 inresor.

Dock är tipset att inte vänta till sista dagarna med 30-dagarsförlängningen. Jag vet en god vän som knallade iväg till immigration sista dagen för att söka förlängning, just den dagen hade dom stängt så det blev overstay och onödig visa-run för hans del.

Jag gick oavsiktligt till Immigration en dag för sent. Oavsiktligt i den betydelsen att jag inte hade kollat datumet i passet utan räknade med 60 dagar från att jag landade. Jag landade den 25:e och gick till Immigration i Patong måndagen den 23:e för att fråga om jag skulle återkomma senare eller om de kunde göra det nu.

Han kollade i mitt pass och sa sedan till mig att åka till Immigration i Phuket Town eftersom det var där de sköter sådant. I passet var det stämplat den 22:a eftersom jag skulle åka hem den 22:a nästa månad.

Efter att ha fixat passfoton så åkte jag iväg och ordnade allt. Det var en svensk som jobbade där och hjälpte till att fylla i alla papper och såg till att allt var i ordning när det var min tur. Självklart fick jag vänta till sist för finns det ett väntrum ska det utnyttjas.

Jag fick betala de vanliga 1900 bahten och trots att jag från början var lite nervös för att ha varit där en dag för mycket så stod det så här i passet. "Overstay 1 day(s) on public holiday. Exemption fine." Eftersom det var stängt pga helg så så kostade det inte något extra. Men nästa gång ska jag kolla stämplarna i passet och inte bara datumet på biljetten.

Så din kompis hade säkert kunna göra detsamma som jag gjorde och avvaktat med sin visa-run.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har totalt 180 dagar på dig att använda turistvisat duble entry visat. Det innebär först 60 dagar + ev. förlängning 30 dagar - visa run och 60 nya dagar + ev. förlängning 30 dagar. Har du noga koll på dagarna kanske du kan få ut c:a 180 dagar eller åtminstone i närheten.

Mvh Thaikonsult

Om jag har räknat rätt så varar min resa totalt i 137 dagar med ankomstdagen och hemresedagen inräknade (anländer 12 jan, reser hem 28 maj), av dessa dagar kommer jag dock att stanna utanför Thailand i några dagar efter de första 60+30 dagarnas slut i antingen Penang eller ev Singapore innan jag åker tillbaka till Thailand för att sen vara där tills jag åker hem.

I så fall borde det gå bra att jag flyger ner på ett "Double Entry" Visum: först 60+30 dagar i Thailand sen max 7 dagar utanför landet och sen har jag 40 dagar kvar i Thailand på slutet innan hemresan, vilket betyder att jag har ca 20 dagar tillgodo på sista visat som "buffert" ifall jag skulle vilja stanna lite längre! :whistle:

Min huvudfråga är egentligen hur länge kan man vara utanför Thailand mellan dom två visumdelarna? :unsure:

Måste man åka tillbaka direkt när man har korsat gränsen eller kan man vänta några dagar kanske upp till en vecka innan man åker tillbaka och

börjar att använda andra delen av visat?

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Om jag har räknat rätt så varar min resa totalt i 137 dagar med ankomstdagen och hemresedagen inräknade (anländer 12 jan, reser hem 28 maj), av dessa dagar kommer jag dock att stanna utanför Thailand i några dagar efter de första 60+30 dagarnas slut i antingen Penang eller ev Singapore innan jag åker tillbaka till Thailand för att sen vara där tills jag åker hem.

I så fall borde det gå bra att jag flyger ner på ett "Double Entry" Visum: först 60+30 dagar i Thailand sen max 7 dagar utanför landet och sen har jag 40 dagar kvar i Thailand på slutet innan hemresan, vilket betyder att jag har ca 20 dagar tillgodo på sista visat som "buffert" ifall jag skulle vilja stanna lite längre! whistle.gif

Min huvudfråga är egentligen hur länge kan man vara utanför Thailand mellan dom två visumdelarna? unsure.gif

Måste man åka tillbaka direkt när man har korsat gränsen eller kan man vänta några dagar kanske upp till en vecka innan man åker tillbaka och

börjar att använda andra delen av visat?

Lovelos

På mitt Visa står det date of issue 3 januari, No of entry 2, Enter before 2 jul.

Som jag tolkar det kan jag använda det som jag vill bara andra inresan sker före 2 juli.

I varje fall var jag 5 dagar i Hanoi innan jag åkte in igen. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

På mitt Visa står det date of issue 3 januari, No of entry 2, Enter before 2 jul.

Som jag tolkar det kan jag använda det som jag vill bara andra inresan sker före 2 juli.

I varje fall var jag 5 dagar i Hanoi innan jag åkte in igen. /mvh

Ok det låter bra! :great:

Fattar det som att man har 3 månader på sej att använda var visum-del innan tiden går ut! :)

Så en veckas "sightseeing" i tex Singapore skulle inte vara några problem då! :whistle:

Tack för hjälpen! :clapping:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar det som att man har 3 månader på sej att använda var visum-del innan tiden går ut! :)

Nja så kan man se det, fast inte riktigt... Inresorna måste ske senast det datum som står i visumstämpeln (detta datum stämplas av ambassaden, inte vid ankomst till Thailand). Detta datum är 180 dagar efter dagen då ambassaden beviljade visumet.

Du kommer få två datum i visumet, första datumet när visumet beviljades och andra när du senast måste resa in i Thailand (därefter går både dina entry ut).

I vilket fall... Det ordnar sig säkert. Trevlig resa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta datum är 180 dagar efter dagen då ambassaden beviljade visumet.

Du kommer få två datum i visumet, första datumet när visumet beviljades och andra när du senast måste resa in i Thailand (därefter går både dina entry ut).

I vilket fall... Det ordnar sig säkert. Trevlig resa!

Tack, men du menar väl 120 dagar? :unsure:

...eller räknar Ambassaden med förlängningmöjligheten i visumets giltighetstid? :huh:

I "Mamma..."'s fall så var hans visum giltigt från 3 Januari till 2 Juli, dvs 2 månader eller 120 dagar!

...men som du sa så ordnar det sig säkert! ;)

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu hämtat mitt nya pass och skall skicka upp det till Konsulatet för att söka "Tourist Visa" igen,

fast skall prova med 2 entryn den här gången! :whistle:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,igen!

Dax att avsluta den här tråden!

Jag har precis varit nere på "Posten" och hämtat mitt pass med nytt visum!

Tog lite längre tid att få det den här gången, visumet var utfärdat redan den 16 dec,

men sen har väl brevet legat fast i nån "snödriva" tills idag 23 dec! :D

Jag blev dock något förvånad när jag såg att det rekommenderade brevet var öppet!? :blink:

Vet inte om det bara var dåligt igenklistrat eller om nån öppnat det? :huh:

Som tur var låg dock mitt pass kvar däri! :great:

När jag öppnad det för att kolla min visumstämpel så upptäckte jag att man stämplat på två sidor? :mellow:

Visade säg att man stämplat fel på den ena stämpeln stod "One Entry" istället för två som jag sökt!

Man hade försökt att rätta till det genom att stryka över One och skriva "Two" istället sidan om,

men sen hade man tydligen ändå ångrat sej och kryssat över hela visumstämpeln och skrivit "void"!

Till slut hade man stämplat ett nytt "Tourist Visa" på en ny sida, denna gången med "Two entry" !

Står att det måste användas innan 15 Juni 2010.

post-4442-126149412233_thumb.jpg

Nåväl till slut har jag mitt "Double-Entry Tourist Visa" och ett nytt pass!

Skall bli skönt att komma ifrån kylan och snön ett tag!

God Jul & Gott Nytt År! :preved:

Lovelos

post-4442-126149412233_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
mamma bäng fan pappa käng

tja.

Igår reste gumman ut från Arlanda (på ett mindre trevligt ärende ) för 10 dagar tlli BKK.'

Resan skulle vara 01 sep 2010 - 11 sep 2010.

Hennes (Svenska ) pass är giltigt till den 18 mars 2011.

Enligt check in personalen (Thai Air) så skulle hon vara jävligt glad över att hon inte stannade längre.

Så enligt dom skulle det vara utresan som gäller????

Jag tror det är helt fel!!!

MEN Själv skulle jag nog hellre byta mitt pass lite tidigare än bli frågandes gentemot den sortens personal om vad som gäller. :) /

Bara ett tips!!!

mvh

Enligt

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...