noBuzz Inlagd November 27, 2009 Dela Inlagd November 27, 2009 Thaksin säger att om regeringen garanterar honom amnesti och han slipper fängelse så kommer UDDs demonstrationer att upphöra och man låter demokraterna få behålla makten i fred. http://www.bangkokpost.com/news/local/28157/thaksin-will-stop-protests-if-govt-spares-him-from-jail Tydligare än så här blir nog inte politiken "för de fattiga". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 27, 2009 Dela Inlagd November 27, 2009 Lite oväsentlig info från risbyggden. UdonThani, pop. Muang 275 000, regionen 1.700.000 c:a Som jag tidifare berättat har de röda nån sorts "huvudkvarter" några soier hemifrån så vi brukar höra lite tjo o tjim när det är demonstrationsdax. I dag tog jag MC:s och smög mig in på soien, det visade sig vara på stallbacken på Udonracingtrack man gade samligsplats, men, öde, inte en röd, (eller häst heller för den delen). På marknaden tvärs över gatan hade många på sig röda skjortor men såg inte ett dugg intresserade ut när TV:n basunerade ut nyheter. Verkar ha tappat intresset för tilfället, eller kan det helt enkelt vara så att när det inte kom några bathingar så tar dom "time out" från politiken. Riktigt klok på hur dom resonerar blir man aldrig. Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd November 27, 2009 Dela Inlagd November 27, 2009 Ja, med detta uttalande från Thaksin så kan vi ju avsluta diskusionen angående om han bryr sig om de fattiga eller inte. Som så många sagt här tidigare, Thaksin bryr sig om Thaksin, ingen annan. En del på MPR som inte gillar politiska trådar, de måste ju vara glada nu när Thaksin till slut lagt korten på bordet, och det blivet omöjligt att missuppfata honom som folkets man. I Pattaya plockade idag de röda ihop sitt stora tält och försvann från den gigantiska marknadsplats de hyrt för att ha massprotester de närmaste veckorna. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Aja,det finns något 100-tal som demonstrerar utan betalning ser det ut som http://www.bangkokpost.com/breakingnews/161349/red-shirts-rally-against-pm-abhisit Det var väl iofs inte så oväntat att Thakisn endast var ute efter att gynna sig själv och sin familj i första hand. Iallafall för de som har valt att se hela bilden av honom. Problemet är att oavsett vad Thakisn säger sig gå med på så kommer han inte att hålla det. De vet alla. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Mai Chai Är du utbildad journalist? Personligen har jag svårt att tro detta. Den stora Rubriken om Thailand idag ´ De röda upphör med demonstatrationerna om Thaksin slipper fängelse?` För mig låter denna rubrik som en propaganda- lögn från Thaksins politiska motståndare, dvs de priviligierade i Bangkok. Jag är inte journalistutbildad i Sverige, men jag tycker nog att om detta otroliga påståeende om Thaksin framförs i den thailändska hårt styrda pressen, så borde det första en svensk utbildad journalist gör är att kontrollera källan. Har Thaksin verkligen framfört något så korkat? Står Thaksin för detta påstående idag ? Har De röda bekräftat att detta är korrekt? Väntar på ditt svar Mai Chai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Har Thaksin verkligen framfört något så korkat? Står Thaksin för detta påstående idag ? Har De röda bekräftat att detta är korrekt? Bossej, du och jag har ju inte direkt samma politiska åsikt angående Thaksin, men... Har kollat runt idag och bara hittat denna nyhet i Bangkok post, verkar lite underligt att ingen annan tidning nämner detta. Är det kanske så att jag missat detta? Alla som kan lite om Thailändsk politik kan ju rätt lätt förstå att ett uttalande från Thaksin typ detta, antagligen gör honom både politiskt död och begraven, t.o.m. i Thailand. Blir intressesant att se vad som är källan till denna nyhet och om den kan verifieras. Skulle jag vilja vara elak så önskar jag att han sagt detta, men nu är jag ju inte elak.. Enligt Thaksin själv är ju pengarna på väg att ta slut, så då kanske de fattiga i Isan får stryka på foten för hans eget välbefinnande, men som sagt, vi får väl se vad som är sant och inte. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Kom igen nu Mai Chai Så vitt jag och Vaxet kan se så är det enda underlaget till rubriken i denna tråd en artikel i Bangkok Post. Nu ber vi dig som journalist granska källorna. Har Thaksin bekräftat detta påstående? Står Thaksin för detta krav? Har ledarna för De röda bekräftat detta påstående? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Den stora frågan blir nog om de röda tror på det eller inte. För cyniker som undertecknad och en del andra råder det väl ingen tvekan om vad som driver Thaksin. Jag trodde han gjorde politiskt självmord i våras när han lovade komma till Thailand och leda "sitt folk". Istället plockade han ut sin familj och alla lögner och löften rann bara av honom. Kanske fanns det då några röda som såg honom för vad han är men för de flesta verkar det som om inga andra alternativ finns och man har hakat upp sig på Thaksin och all information som borde rubba hjälteglorian ignoreras eller förkastas som elak propaganda från militärdiktaturen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Bossej, du och jag har ju inte direkt samma politiska åsikt angående Thaksin, men... Har kollat runt idag och bara hittat denna nyhet i Bangkok post, verkar lite underligt att ingen annan tidning nämner detta. Är det kanske så att jag missat Vaxet Jag har ingen politisk åsikt om Thaksin/ Bosse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Mai Chai Är du utbildad journalist? Personligen har jag svårt att tro detta. Den stora Rubriken om Thailand idag ´ De röda upphör med demonstatrationerna om Thaksin slipper fängelse?` För mig låter denna rubrik som en propaganda- lögn från Thaksins politiska motståndare, dvs de priviligierade i Bangkok. Jag är inte journalistutbildad i Sverige, men jag tycker nog att om detta otroliga påståeende om Thaksin framförs i den thailändska hårt styrda pressen, så borde det första en svensk utbildad journalist gör är att kontrollera källan. Har Thaksin verkligen framfört något så korkat? Står Thaksin för detta påstående idag ? Har De röda bekräftat att detta är korrekt? Väntar på ditt svar Mai Chai Visst är jag utbildad journalist, men är det jag som skrivit den artikel som tråden handlar om? Startade jag tråden? Har jag gjort det till en nyhet i Sverige? Jag kommenterade en text i Bangkok Post som av de flesta neutrala personer anses vara den mest objektiva engelskspråkiga tidningen i Thailand. Får jag som journalist inte ha en egen privat åsikt? För mig är MPR ett forum för diskussion, inte en nyhetsbyrå. Här kan jag, trodde jag iallafall, ventilera mina personliga åsikter som kanske skiljer sig från vad jag skriver för min arbetsgivare. Mina privata åsikter låter jag inte skina igenom i mitt arbete som journalist, kan du hitta någon text i en svensk tidning där jag favoriserar den ena sidan i Thailändsk politik framför den andra så är du välkommen att visa mig den. Jag lovar att genast lämna in min avskedsansökan om så är fallet. Du ber mig att granska källorna som Bangkok Post har... Står du för kostnaderna för denna granskning eller? För jag är ganska säker på att min arbetsgivare inte är intresserad av att jag lägger ner tid och pengar på en artikel i Bangkok Post som vi inte tänker citera ändå. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Bosse. Har Du någon länk till Thaksin's dementi ? Thaksin brukar inte vara sen till dementier t.ex. tog det innan många timmar innan han dementerade sitt påstått "nya namn". Poffa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd November 28, 2009 Trådstartare Dela Inlagd November 28, 2009 För mig låter denna rubrik som en propaganda- lögn från Thaksins politiska motståndare, dvs de priviligierade i Bangkok. Märkligt att inte The Nation har samma artikel om det vore propaganda. The Nation är ju betydligt mer antiThaksin än Bangkok Post. Varför tycker du att det låter korkat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Lite av Thaksinfebern finns väl lite varstans i Thailand, men verkar vara mer framstående i Issan, eller är det bara på MPR det framställs på det viset? Hustrun är långt ifrån outbildad sett ur hur Issanbefolkningen framställs på forumet, dumma risbönder som inget begriper, sorry, jag måste göra Er besvikna, de flesta kan både läsa och skriva, t. ex. min korkade hustru som är född av en fattig familj och därför inte borde få öppna munnen förutom att möjligen intaga föda. Hon är "röd" i sin uppfattning, dock icke DrT anhängare ( hur får man ihop det?) Jo, hon vill se en bättre fördelning av t.ex. utbildning och sjukvård inom "sitt" Thailand. Jamen, visst, vill inte alla det? Inte om man skall tro på 99% av Issans befolkning, dom ÄR övertygade om den orättvisa som bedrivs med BKK som huvudmotsats, finns det nån räddning? Om dom har rätt eller fel är för mig ointressant, njaa, kanske mer opåverkbart. sådan ÄR stämmningen här, men varför? Förmodligen finns det en förklaring som stavas DrT, han gjorde i alla fall nånting, kan efter vad jag fått förklarat för mig inte många andra statschefer belastas för. Svårt att få en "oinvigd" farang att fatta nåt om Thailands politik, men det verkar inte som om dom själva gör det, so why not? Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd November 28, 2009 Dela Inlagd November 28, 2009 Lite av Thaksinfebern finns väl lite varstans i Thailand, men verkar vara mer framstående i Issan, eller är det bara på MPR det framställs på det viset? Hustrun är långt ifrån outbildad sett ur hur Issanbefolkningen framställs på forumet, dumma risbönder som inget begriper, sorry, jag måste göra Er besvikna, de flesta kan både läsa och skriva, t. ex. min korkade hustru som är född av en fattig familj och därför inte borde få öppna munnen förutom att möjligen intaga föda. Hon är "röd" i sin uppfattning, dock icke DrT anhängare ( hur får man ihop det?) Jo, hon vill se en bättre fördelning av t.ex. utbildning och sjukvård inom "sitt" Thailand. Jamen, visst, vill inte alla det? Inte om man skall tro på 99% av Issans befolkning, dom ÄR övertygade om den orättvisa som bedrivs med BKK som huvudmotsats, finns det nån räddning? Om dom har rätt eller fel är för mig ointressant, njaa, kanske mer opåverkbart. sådan ÄR stämmningen här, men varför? Förmodligen finns det en förklaring som stavas DrT, han gjorde i alla fall nånting, kan efter vad jag fått förklarat för mig inte många andra statschefer belastas för. Svårt att få en "oinvigd" farang att fatta nåt om Thailands politik, men det verkar inte som om dom själva gör det, so why not? Baa Jag är helt säker på att Thaksin idag bara är populär i norra och nordostra Thailand plus givetvis bland enskilda personer over hela landet. Jag bor, eller kanske snarare bodde, i en provins som ligger mellan Bkk och Isaan och där var Thaksin också mycket populär till att borja med men inte längre. Jag tror att du forstått, men många andra verkar fortfarande ha svårt att acceptera, att Demokraterna inte är Moderaterna och TRT/PPP/PT/UDD inte är Socialdemokraterna, de är bara geografiska varianter av KD. Det vore ju sa mycket enklare att relatera till om det vore en vänster-hoger fråga men så är det absolut inte. Thailändare i gemen är tyvärr relativt ointresserade av politik och om de är det pga korrumperade politiker eller om politikerna är korrumperade pga ointresserade väljare är nog intressant nog for en egen tråd. Faktum kvarstår dock och jag ser ingen forändring om inte en gigantisk omvärdering av hela kwaampenthai begreppet gors och att det resulterar i en omvälvande forandring i utbildningssystem och rättssystem. Nog inget som kommer ske med Abhisit som statsminister och det skulle absolut inte skett med Tacky vid rodret. Thailand är demokratiskt sett inte mycket mer utvecklat än Nigeria eller Tchad, folk rostar i allmänhet på provinsens/stammens starke man och dessa "starka män" håller sedan de "seriosa" partierna som gisslan genom att sälja sig till hogstbjudande. Thailands demokrati är i grunden odemokratisk då man måste ha en universitetsexamen for att bli invald och det dessutom inte finns något partistod så bara rika universitetsutbildade gore sig overhuvudtaget besväret att forsoka. Ju fattigare en provins är ju färre finns det att välja på och ju enklare är det for en klan att helt dominera. I många provinser äger en klan alla storre marknader, storsta byggforetaget, flera dominerande industrier, storsta kopcentrat mm. De har ocksa folk pa alla hogre platser inom lokal admistration (amphoe och tambol) samt andra statliga verksamheter. De "äger" också oftast alla kamnan och andra lokalt valda personer. Vilket parti eller partifraktion de for tillfället ar ledare for spelar ingen roll när det är dags for val; "farfar och farsan rostade på hans farfar och farsa så jag gor likandant, min chef är ju dessutom syssling med hans kusin och de planterar ju så fina blommor och arrangerar Songkhranfest varje år". Som en liten anekdot kan jag berätta om en händelse for något år sedan, under PPP`s styre. Svärfar var då den ende av mina in-laws som fortfarande gillade Thaksin men då han är fodd i Suphanburi så rostade han samvetsgrannt på Banharn. Den gode Sa Banharn (om han verkligen är giltig thailändsk medborgare är fortfarande tveksamt) var och invigde någon park och stod på en träbro och holl tal. Plotsligt brast bron och Banharn med folje foll i dammen. Banharn kom upp med en lotus på huvudet och jag, frugan och svärmor (som alla foraktar Banharn och allt han står for) skrattade så vi holl på att do. Svärfar, den gamle soldaten som tjänstgjort i sodra Thailand och Ostra Timor, torkade tårarna. Hans forebild hade forlorat ansiktet och hans fru, enda barn och svärson skrattade, vad hade han gjort for fel? Demokraterna är i detta avseende inte bättre än TRT/PPP/PT, de kopte over just dessa feodalherrar (Newin-Buriram, Banharn-Suphanburi mm) från Thaksin. Det enda som enligt mig gor Demokraterna bättre än "de andra" är att de leds av en vettig och till synes ärlig person istället for en kleptoman, resten är ju i stort sett samma personer. Till Tackys fordel ska ändå nämnas att han hade visioner och ett driv att genomfora sina projekt, tyvärr kom hans ego och pengahunger i vägen, precis som for så många andra "roda revolutionärer". Jag har sagt det mesta av detta innan så ni får ursäkta eventuella upprepningar. Nu är klockan 1:30 i Shanghai och dags att lägga sig. Tänk vad tråkigt ändå om Thailand vore som Kina, vad skulle vi diskutera då, om Hu Jintao's slips är snygg eller inte? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd November 29, 2009 Dela Inlagd November 29, 2009 Kom igen nu Mai Chai Så vitt jag och Vaxet kan se så är det enda underlaget till rubriken i denna tråd en artikel i Bangkok Post. Nu ber vi dig som journalist granska källorna. Har Thaksin bekräftat detta påstående? Står Thaksin för detta krav? Har ledarna för De röda bekräftat detta påstående? Förstår att du har fullt upp med att ploga igenom artiklar där jag skriver partiskt om siutationen i TThailand. Ska ge dig ett tips, sök på sr.se efter et nyhetsklipp från den 14 april i år där jag utfrågas i radions morgonsändning om situationen i Thailand just då, under songkrahnupploppet, och programledaren frågar mig vad jag anser ligga bakom situationen. Där säger jag ungefär så här att konflikten är inte så enkel som man vill göra den i väst, det är inte rik mot fattig eller högern mot vänstern utan det är två partier på högerflanken som gör upp där det ena partiet utmålar sig som de fattigas riddare. Men hon bad om min åsikt... Fundera nu lite å det hela själv, ifall thaksin nu överväger detta. Tror du han går ut med det på sin hemsida eller han låter någon underhuggare sondera terrängen först innan han låter sina "spin-doctors" vända på det hela så att det låter som det gynnar de fattiga? "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.