Jump to content
IGNORERAD

Visum till Rumänien


rauta74

Recommended Posts

Hejsan...

Ska till Rumänien med frun.

Hon har Thaipass med uppehållstillstånd med start från 10 Maj 2009.

Som jag fattat från Rumänska ambassaden så måste hon ha visum för att resa om hon inte har PUT.

Förövrigt den otrevligaste jävla ambassadspersonal jag pratat med.

Skrek i luren och la bara på så blodtrycket åkte upp på otrevliga nivåer.

Mvh/ Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Niklas,

Ja, det blir till att skaffa visum för damen, och det har inte med PUT eller UT att göra snarare huruvida aktuellt land är ett Schengenland. Rumänien är visserligen med i EU, men ej medlem av Schengen. Samma gäller Bulgarien, Storbrittanien och Irland.

Dessutom finns det länder som inte är med i EU, men medlemmar av Schengen till exempel Norge och Island.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Niklas,

Ja, det blir till att skaffa visum för damen, och det har inte med PUT eller UT att göra snarare huruvida aktuellt land är ett Schengenland. Rumänien är visserligen med i EU, men ej medlem av Schengen. Samma gäller Bulgarien, Storbrittanien och Irland.

Dessutom finns det länder som inte är med i EU, men medlemmar av Schengen till exempel Norge och Island.

Herr Chang har talat.

Du har rätt i detta fall (tror jag iaf). Men det är inte så enkelt generellt, tex jag har en kompis som har ett UT för UK, hon behöver inget visum för att resa i resten av EU, oavsett om det är Schengen eller inte. Så reglerna är nog lite mer komplicerade och inte så generella. Dock har jag ingen större koll.

PS: det stavas även Storbritannien ;)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt i detta fall (tror jag iaf). Men det är inte så enkelt generellt, tex jag har en kompis som har ett UT för UK, hon behöver inget visum för att resa i resten av EU, oavsett om det är Schengen eller inte. Så reglerna är nog lite mer komplicerade och inte så generella. Dock har jag ingen större koll.

Tja, de UT/PUT som utfärdas av Sverige gäller i vart fall vanligtvis Schengen.

PS: det stavas även Storbritannien ;)

Shit... skulle nöjt mig med att skriva England ;)

Herr

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Du har rätt i detta fall (tror jag iaf). Men det är inte så enkelt generellt, tex jag har en kompis som har ett UT för UK, hon behöver inget visum för att resa i resten av EU, oavsett om det är Schengen eller inte. Så reglerna är nog lite mer komplicerade och inte så generella. Dock har jag ingen större koll.

PS: det stavas även Storbritannien wink.gif

Tja. är din kompis gift med en Brittisk medborgare? i såfall kan det vara så att din kompis reser med stöd EU Direktiv 38/2004 som stipulerar att familjemedlemmar till EU-medlem kan resa upp till 90 dagar inom EU.

Annars är det som Changen säger att ett uppehållstillstånd i ett Schenegenland ger rätt till resa i Schengenländer dvs även om man är singel el dylikt.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...