Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera ?

Guest Plätt

Recommended Posts

Avregistrerad clion

Hej !

Det är ju en djungel där ute bland alla kameror,ska själv köpa ny kamera och funderar i vilken pris-

klass ska man lägga sig som nybörjare.

Billigt , då kanske man måste uppgradera ganska snabbt om man fastnar och tycker det är kul med foto.

Nikon 3100 canon 550d sony A33.

Mellanklass nån tusing till (övre instegsklass ).

nikon 5100 canon 600d sony A580 eller lite dyrare nikon7000 eller canon 60d.

jag själv vet inte om jag ska satsa fullt ut på dom lite dyrare varianterna eller snåla lite , det enda som är säkert

är ju mer man läser desto svårare att välja.

Nä jag tror jag fläskar till och köper någon av nikon 7000 eller canon 60d men vilken ?.

BamBam

Det valet är nog det rätta i alla fall enl tester i blaskan Digitalfoto

Sen är ju det priset på objektiv som man får ta hänsyn till

Men Googla på Fotosidan och Digitalfoto så kanche du får lite mer kött på benen

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
  • Svar 294
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Avregistrerad clion

50

• andrejsdenruskige

25

• C-dude

13

• korp

11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Såja.

Nu har jag tittat på några alternativ till kameror.

Tog ett snabbt eget paket för att slippa det allt för bedrövliga kit-objektivet som kameratillverkarna vill pracka på mig.

Eftersom jag är snål, saknar kunnskap, är dum och inte vet ett skit. Kan någon vara vänlig att kommentera detta paket. Lägg till eller dra av efter eget tycke.

post-3653-0-09030300-1306423010_thumb.jp

EDIT:

Samyang har även ett 8mm fisköga som kan vara roligt. Ett ikke raktecknande objektiv kanske kan ge roligare effekter, eller?

Ändrades av andrejsdenruskige
Dela på andra sajter

Såja.

Tog ett snabbt eget paket för att slippa det allt för bedrövliga kit-objektivet som kameratillverkarna vill pracka på mig.

Eftersom jag är snål, saknar kunnskap, är dum och inte vet ett skit. Kan någon vara vänlig att kommentera detta paket. Lägg till eller dra av efter eget tycke.

EDIT:

Samyang har även ett 8mm fisköga som kan vara roligt. Ett ikke raktecknande objektiv kanske kan ge roligare effekter, eller?

Jag skulle som sagt inte köpa annat än Canon... men om man inte är en Canon fanboy som jag så skulle det kanske i ditt fall vara bra att skippa Samyangen. Är helt säker på att du kommer att ångra att du lagt 3200 kr på ett objektiv som du inte kommer att använda så mycket.

Fanboy som jag är skulle jag säga Canon 600D med 24-70 f/2.8 L och senare ett 70-200 f/2.8 alt. f/4.0 om du inte har större behov av nattbilder med tele, f/4.0 släpper in hälften av ljuset jämfört med f/2.8.

Edit:

Och hur kul är det att få såna här bilder med Samyang? http://pliki.optyczne.pl/sam14II/sam14_fot17.JPG

Från: http://www.lenstip.com/239.11-Lens_review-Samyang_14_mm_f_2.8_ED_AS_IF_UMC_Summary.html

Ändrades av Thaikalle
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag skulle som sagt inte köpa annat än Canon... men om man inte är en Canon fanboy som jag så skulle det kanske i ditt fall vara bra att skippa Samyangen. Är helt säker på att du kommer att ångra att du lagt 3200 kr på ett objektiv som du inte kommer att använda så mycket.

Fanboy som jag är skulle jag säga Canon 600D med 24-70 f/2.8 L och senare ett 70-200 f/2.8 alt. f/4.0 om du inte har större behov av nattbilder med tele, f/4.0 släpper in hälften av ljuset jämfört med f/2.8.

2,8 ar ju en riktig klump ocksa. Lanade ett i en vecka innan jag valde att kopa 4,0 for halva priset och halva vikten istallet. Fanns inte en chans att jag skulle orka slapa med mig en klump 1,5 kg i kameravaskan utan den skulle nog bli liggande alldeles for ofta.

Dela på andra sajter

Såja.

EDIT:

Nu e ju jag inget kameraproffs men sitter faktiskt själv o kollar på sony slt A55.

du kan ju köpa den på http://www.dustinhome.se/pd_5010546466.aspx

för lite billigare penning och då får du visserligen detta skitkit objektiv på köpet :whistle:

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Edit:

Och hur kul är det att få såna här bilder med Samyang? http://pliki.optyczn...sam14_fot17.JPG

Från: http://www.lenstip.c...MC_Summary.html

Eftersom det verkade bli lite vågit med samyang 14 bla bla så kanske det skulle vara lika bra att gå på 8:an.

Vill ha en extrem vidvinkel för inomhusfotografier och effekten som dom ger i övrigt.

Fotograferar inte så mycket, och speciellt inte med långbrännvidd, men vem vet om man kanske skulle önska sig en sådan efter ett tag.

Fördelen med Sony är deras "fusk panorama". Men den blir totalt värdelös om inte motivet är helt stilla.

2,8 ar ju en riktig klump ocksa. Lanade ett i en vecka innan jag valde att kopa 4,0 for halva priset och halva vikten istallet. Fanns inte en chans att jag skulle orka slapa med mig en klump 1,5 kg i kameravaskan utan den skulle nog bli liggande alldeles for ofta.

Jo, klumpighet är ju något man drar sig för.

Har t.o.m funderat på en NEX-5:a med 18-200 och 16 pancake + att jag smyger in med en VV converter.

Djungeln i Amazonas är inget i jämförelse med kamera/objektiv djungeln. Och speciellt inte om man är snål och inte gillar att lägga allt för mkt pengar på kameror.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu e ju jag inget kameraproffs men sitter faktiskt själv o kollar på sony slt A55.

du kan ju köpa den på http://www.dustinhom...5010546466.aspx

för lite billigare penning och då får du visserligen detta skitkit objektiv på köpet :whistle:

C;D

Det ska tydligen vara en riktigt bedrövlig glugg som följer med. Därför tänkte jag mig något som var lite mindre bedrövligt.

Det blir visserligen dyrare och kanske inte direkt bra. Men det blir förhoppningsvis bättre.

Dela på andra sajter

Vikten är stora nackdelen med att köpa 2.8:n. Måste faktiskt erkänna att jag köpte själv 4.0:n en vecka sedan framför allt pga vikten men också för att den är mindre (längd, diameter) och hålet i plånboken blev häften så stor :).

Dela på andra sajter

Okej, som jag ser det som en total amatörfotograf så är alla kameror smartare än jag är. Köper jag en Nikon D90 eller Canon EOS så är kameran smartare än mig. Det innebär att det finns så jäklans många inställningar som jag inte fattar eller överhuvudtaget känner till.

så med andra ord, köp en kamera av ett känt märke så blir du förmodligen inte besviken på själv kameran. Däremot blir du kanske dumförklarad av dig själv när du läser manualen och fattar nada (det blev iallafall jag)

Dela på andra sajter

EDIT:

Några bilder med Samyang fiskögat

post-3227-0-24936900-1306432483_thumb.jp

post-3227-0-41440200-1306432578_thumb.jp

post-3227-0-65889700-1306433153_thumb.jp

post-3227-0-24936900-1306432483_thumb.jp

post-3227-0-41440200-1306432578_thumb.jp

post-3227-0-65889700-1306433153_thumb.jp

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Såja.

EDIT:

Du gör ett bra köp på 55an

angående objektiven så är inte standardobj sämre än de som följer med canons och nikons kameror.

fiskögon objektivet kommer du bara att använda några ggr per år.så det kann du skippa

jag skulle föreslå Tamron 90mm 2:8 macro för macrofoton finns på mediamarkt

sen sigma 70-300 1:4-bländre 5.6 ett teleobjektiv so är billigt men jäkligt bra

vidvinkel sigmas 24-70mm med bländre 2.8 men köp inte fullformatsobjektivet som jag har det heterDG HSM

där har du hela uppsättningen för olika typer av foto

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Dela på andra sajter

Köp dig en kamerausling med ett vidvinkel objektiv med makro. Sen köper du dig ett teleskops objektiv om du känner att du vill fota på långdistans.

Kamerahus, canon, nikon whatever.Det är det enda du behöver.

Gå sen hellre en fotokurs eller börja plåta med någon som är duktig på inställningar

iso slutartid, bländare, motljus. Du kan låta kameran bestämma allt det där åt dig men om du köper värsta systemkameran och bara fotar i autoläget så kommer du inte att få ut maximalt av kameran.

Det jag menar är att det handlar inte så mycket om vilken den bästa kameran är just nu utan hur duktig du själv är på att fota och veta vilka inställningar som gäller för det aktuella foto objektet.

Självklart säger alla att deras egna kamera är bäst men fråga dig själv vad du vill göra med dina foton. Hur vill du komponera bilderna?

Det handlar inte om att hitta den bästa kameran, det handlar om att ta kort på rätt sätt med rätt inställningar och då spelar det ingen roll om du väljer canon eller nikon.

Dela på andra sajter

När vi ändå pratar om objektiv, hur mkt billigare är dom i Thailand jämte Sverige?

C;D

Ändrades av C-dude

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

När vi ändå pratar om objektiv, hur mkt billigare är dom i Thailand jämte Sverige?

C;D

Skicka mig ett pm med kamera märke och iallafall ungefär vilket objektiv du vill ha så ska jag gå och kolla åt dig nästa gång jag åker till jungceylon.

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

du kan googla på Big Camera Thailand

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Köp dig en kamerausling med ett vidvinkel objektiv med makro. Sen köper du dig ett teleskops objektiv om du känner att du vill fota på långdistans.

Kamerahus, canon, nikon whatever.Det är det enda du behöver.

Gå sen hellre en fotokurs eller börja plåta med någon som är duktig på inställningar

iso slutartid, bländare, motljus. Du kan låta kameran bestämma allt det där åt dig men om du köper värsta systemkameran och bara fotar i autoläget så kommer du inte att få ut maximalt av kameran.

Det jag menar är att det handlar inte så mycket om vilken den bästa kameran är just nu utan hur duktig du själv är på att fota och veta vilka inställningar som gäller för det aktuella foto objektet.

Självklart säger alla att deras egna kamera är bäst men fråga dig själv vad du vill göra med dina foton. Hur vill du komponera bilderna?

Det handlar inte om att hitta den bästa kameran, det handlar om att ta kort på rätt sätt med rätt inställningar och då spelar det ingen roll om du väljer canon eller nikon.

Ja, det var något sådant jag hade tänkt mig.

Allt utom m4/3 som har crop 2,0.

Kamerahusen är nog alldeles tillräckligt bra.

Om man behöver köra mkt med höga iso och snabbhet så är nog Pentax K-5 bra.

Sony funkar oxå.

Nikon/cannon är samma för mig. Men jag gillar inte att canon har 1,6 crop. En skitsak, jag vet, vi får se vad frugan ger mig lov till. ;)

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja, det var något sådant jag hade tänkt mig.

Allt utom m4/3 som har crop 2,0.

Kamerahusen är nog alldeles tillräckligt bra.

Om man behöver köra mkt med höga iso och snabbhet så är nog Pentax K-5 bra.

Sony funkar oxå.

Nikon/cannon är samma för mig. Men jag gillar inte att canon har 1,6 crop. En skitsak, jag vet, vi får se vad frugan ger mig lov till. ;)

Kann ju tilläga att i senaste numret av Digitalfoto fick Pentax K 5 strålande betyg i jämförelse ,ed Nikons D3 och canons fullformatare tror den tog 2 plattsen

Dela på andra sajter

Samyang är bra för du kan köpa optik med ex fishey eller bra vidvinkel billigt, samma optik av orginal eller etablerade optikfabrikat är allt riktigt mycket dyrare. Kvalitén är väl också ok. MEN det är manuell focus och de är inte kompatibla med alla kameror, så kolla först!

Dela på andra sajter

Ni som känner att ni inte riktigt har koll på bländare, ISO och "allt-vad-det-heter" men vill lära er så rekommenderar jag varmt den här videon:

Dela på andra sajter

Guest wille

Skicka mig ett pm med kamera märke och iallafall ungefär vilket objektiv du vill ha så ska jag gå och kolla åt dig nästa gång jag åker till jungceylon.

Nog snabbare och smidigare att jamfora priser direkt pa

http://www.fotofile.net/index.php?lang=en

eller

http://bigcamera.co.th/index.php?sl=EN

Angaende olika linser sa innan man kikar pa en bra tele-glugg eller ett fisheye sa ska man val se till att hitta den ultimata all around-gluggen. Det ar meckigt att halla pa att slapa med sig utrustning och byta linser i tid och otid. Saval en hogre zoomlins som ett fishey ar rejalt begransat och man anvander det bara i ganska specifika situationer. 95% av alla foton jag tar ar tagna med min 17-55 lins. Det ger mig det perfekta omfanget for den typ av foton jag gillar och ta. Visst har jag en 70-200 IS 4,0 L etc. men de anvands inte alls sa ofta.

Sen ar det ju kul att kunna foto nar det ar skymning, pa kvallen, eller inomhus utan att behova kora blixt eller maxa ISO. Da ar det mkt vettigt med en ljusstark lins. Kanske inte att sitta pa zoomen utan kanse pa en fast lins. Tex, Canon 50 1.8 ar en riktigt ljusstark glugg som kostar gratis. Den ligger pa under 5,000 baht i Thailand men kan vara stralande for inomhhus partybilder etc. Ett annat alternativ ar att kopa en ljusstark all around-zoom som tex. 17-55 2,8 IS. Den ger stor flexibilitet och man blir sallan begransad pga linsen iaf. http://bigcamera.co.th/index.php?sl=EN ar en annorlunda review.

Oavsett om du koper CANON, sony eller nikon sa skulle jag satsa pa en riktigt bra grund zoom som stracker sig fran ca 17-18mm till iaf 50-60mm innan jag funderade pa andra gluggar.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nog snabbare och smidigare att jamfora priser direkt pa

http://www.fotofile.dex.php?lang=en

eller

http://bigcamera.co.th/index.php?sl=EN

Angaende olika linser sa innan man kikar pa en bra tele-glugg eller ett fisheye sa ska man val se till att hitta den ultimata all around-gluggen. Det ar meckigt att halla pa att slapa med sig utrustning och byta linser i tid och otid. Saval en hogre zoomlins som ett fishey ar rejalt begransat och man anvander det bara i ganska specifika situationer. 95% av alla foton jag tar ar tagna med min 17-55 lins. Det ger mig det perfekta omfanget for den typ av foton jag gillar och ta. Visst har jag en 70-200 IS 4,0 L etc. men de anvands inte alls sa ofta.

Sen ar det ju kul att kunna foto nar det ar skymning, pa kvallen, eller inomhus utan att behova kora blixt eller maxa ISO. Da ar det mkt vettigt med en ljusstark lins. Kanske inte att sitta pa zoomen utan kanse pa en fast lins. Tex, Canon 50 1.8 ar en riktigt ljusstark glugg som kostar gratis. Den ligger pa under 5,000 baht i Thailand men kan vara stralande for inomhhus partybilder etc. Ett annat alternativ ar att kopa en ljusstark all around-zoom som tex. 17-55 2,8 IS. Den ger stor flexibilitet och man blir sallan begransad pga linsen iaf. http://bigcamera.co.th/index.php?sl=EN ar en annorlunda review.

Oavsett om du koper CANON, sony eller nikon sa skulle jag satsa pa en riktigt bra grund zoom som stracker sig fran ca 17-18mm till iaf 50-60mm innan jag funderade pa andra gluggar.

Ja, en normal-zoom är ju ett måste. Att sitta med tele-glugg och ett fisheye gör väl ingen människa lycklig.

Det är väl något liknande som du skriver i din sista rad som jag tänkt mig. En normal-zoom och så plussar jag på pla-taa lins ;)

Dela på andra sajter

Där satt den! great.gif

Mvh

Skibi

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Och det blev en,,,,,

post-3103-0-29423000-1306592271_thumb.jp

stolt ägare av Sonys A-55

Precis upptagen ur kartongen. Minneskortet har jag stoppat i helt själv :av-109998:

batteriet e på laddning, och jag har börjat bläddra i den medföljande bruksanvisningen :suicide:

C;D

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Då kanske vi kan få en snabbreview på den om 5 månader eller något sådant! :av-109998:

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Och det blev en,,,,,

stolt ägare av Sonys A-55

Precis upptagen ur kartongen. Minneskortet har jag stoppat i helt själv :av-109998:

batteriet e på laddning, och jag har börjat bläddra i den medföljande bruksanvisningen :suicide:

C;D

:great:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...