Jump to content
IGNORERAD

Transferwise


Esspe

Recommended Posts

Precis nyss, skrev Wanchai:

Pengarna brukar vara prick kl 14.00 på kontot varje gång så möjligtvis 47 minuter snabbare.  😉

I morgon bitti vid 8-tiden så får jag ett mejl som säger att de betalt ut pengarna men att bankerna i Thailand är långsamma!

 

Säger de som suttit på pengarna ett dygn redan, hehe. Ingen blygsamhet där inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
4 timmar sedan, skrev thaiola:

vad har wise for Bic eller swift 

Man använder inte Bic eller swift om du skickar till Wise från appen i Sverige. Man betalar via kreditkort som är det snabbaste eller genom banköverföring. Sedan finns det ett alternativ genom Trustly som är dyrast, då tror jag man blir inloggad till sin egna bank och kan föra över pengar därifrån. Tidigare fick jag upp ett alternativ med ett BG-nummer, men när jag gjorde betalning för någon dag sedan kom bara banköverföring upp d v s att man gör överföring till en annan svensk bank och Wise använder Citibank som har clearingnr 9040. Så man gör ingen utlandsbetalning utan en överföring till en annan svensk bank och då behöver man inget swift eller bic. Jag gjorde överföringen från Skandiabanken kl 8.00 till Citibank och pengarna fördes över i Skandias första körning som var strax innan kl 11.00. Det tog alltså bara tre timmar för första överföringen. Bara någon minut senare var pengarna på det thailändska bankkontot. När man klickar sig vidare i Wise så ser man alla alternativ. Vad kostnaden blir och hur man ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
On 2021-06-30 at 01:26, skrev thaiola:

hjalp   jag skall lagga in wise pa swedbank men hittar inte  wise pa nya mottagare 

Du ska inte lägga in Wise som mottagare utan Citibank och göra en överföring till Wise bankkonto som finns i banken Citibank som har svenskt clearingnr. Tidigare fick jag upp ett alternativ med överföring till ett BG och det stod i Wise namn, men det finns kanske inte längre, för jag får inte upp det som alternativ? Jag har nyligen provat att föra över pengar till Wise konto hos Citibank och det fungerade bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Jordbromannen said:

Man använder inte Bic eller swift om du skickar till Wise från appen i Sverige. Man betalar via kreditkort som är det snabbaste eller genom banköverföring. Sedan finns det ett alternativ genom Trustly som är dyrast, då tror jag man blir inloggad till sin egna bank och kan föra över pengar därifrån. Tidigare fick jag upp ett alternativ med ett BG-nummer, men när jag gjorde betalning för någon dag sedan kom bara banköverföring upp d v s att man gör överföring till en annan svensk bank och Wise använder Citibank som har clearingnr 9040. Så man gör ingen utlandsbetalning utan en överföring till en annan svensk bank och då behöver man inget swift eller bic. Jag gjorde överföringen från Skandiabanken kl 8.00 till Citibank och pengarna fördes över i Skandias första körning som var strax innan kl 11.00. Det tog alltså bara tre timmar för första överföringen. Bara någon minut senare var pengarna på det thailändska bankkontot. När man klickar sig vidare i Wise så ser man alla alternativ. Vad kostnaden blir och hur man ska göra.

Skiljer obetydligt om du använder Dig av Trustly, vad jag uppfattat, rätt eller fel? Använder du kortköp blir det väl max 15 000 SEK i veckan som är automatisk spärr men med Trustly är det väl som en betalning och du kan plocka ut mer vid behov..Eller???

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
54 minuter sedan, skrev Baa:

Skiljer obetydligt om du använder Dig av Trustly, vad jag uppfattat, rätt eller fel? Använder du kortköp blir det väl max 15 000 SEK i veckan som är automatisk spärr men med Trustly är det väl som en betalning och du kan plocka ut mer vid behov..Eller???

Vet inte vad det är för gräns på 15’ per vecka med kort du skriver? Men det kan säkert bero på var du har ditt kreditkort? Valde på kul 50000 THB i Wise och får då upp dessa olika kostnader, mellan 90kr - 125kr. På Komplettbank kreditkort är Wise registrerat som ett köp. Ingen gräns på 15’ och inte ränta direkt vid köpet som vid t ex bankomatuttag.

2B0B6F43-C0CA-4460-92B3-6B9945E5B467.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Gjorde en överföring nyss med "fast transfer",  med ett debitkort knutet till konto i Nordea och överföring till eget konto i Bangkok Bank: 

 

image.png.4c27b3f0e217ada0d8538a1352460e58.png

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev spooncreek:

Gjorde en överföring nyss med "fast transfer",  med ett debitkort knutet till konto i Nordea och överföring till eget konto i Bangkok Bank: 

 

image.png.4c27b3f0e217ada0d8538a1352460e58.png

Jag har försökt med mitt debitkort i Nordea, fast transfer, också och fick pengarna dagen efter kl 14.00.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-06-28 at 13:36, skrev Wanchai:

Jag har skickat olika summor, första gången som test att jag gjort allt rätt 1000, sen 5000, 10000 och 15000. Alla gånger har pengarna varit på kontot i Thailand dagen efter kl. 14.

Samma för mig men jag har aldrig testat "fast transfer", förut betalde jag med trustly men funkar inte med bankid för mig längre så nu väljer jag banköverföring. Dagen efter kl 14 om jag inte skickar på en fred, då kommer dom på månd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Dagens Wise-test:

Via appen, HB-bankkort, till Bkk Bank, asap.

 

Skickade först 15000 baht, det tog 4 sekunder.

Skickade därefter 5000 till (fråga inte varför....), tar 9 timmar och beräknas ploppa in på Bkk bank-kontot kl 20 ikväll (svensk tid).

 

Börjar nästan tro att Wise är av kvinnligt kön.......🙉

 

Men är fortfarande rätt så nöjd (ibland)...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dagens Wiseöverföring på 15000 bahtare tog 8 sek.

En bra dag för Wise, en dålig för min plånka...🐵

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev frogfish:

Dagens Wiseöverföring på 15000 bahtare tog 8 sek.

En bra dag för Wise, en dålig för min plånka...🐵

En iaktagelse som jag gjorde vid min senaste överföring för en vecka sen, tog ett dygn som vanligt, var att jag noterade att "skicka till en vän på några minuter". Jag skickar alltid från mig själv till mig själv. Jag ska testa att göra en överföring senare till min flickvän och se om det går på några minuter som många säger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wanchai:

En iaktagelse som jag gjorde vid min senaste överföring för en vecka sen, tog ett dygn som vanligt, var att jag noterade att "skicka till en vän på några minuter". Jag skickar alltid från mig själv till mig själv. Jag ska testa att göra en överföring senare till min flickvän och se om det går på några minuter som många säger. 

Prova på.

Jag skickar alltid till eget konto i Bkk bank. Fast utgår från att Wise inte har en aning om att vi är samma person.

Jag skickar alltid förmiddagar när det går snabbt. Kanske spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-08-06 at 23:20, skrev frogfish:

Prova på.

Jag skickar alltid till eget konto i Bkk bank. Fast utgår från att Wise inte har en aning om att vi är samma person.

Jag skickar alltid förmiddagar när det går snabbt. Kanske spelar in.

Gjorde ett test idag att skicka till min tjej. Nordea debit-kort till tjejens Kasikorn Bank och se på fan, de slog Magnus Ugglas 4 sekunder! Framme på 3 sekunder!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Detta kanske inte är direkt kopplat till (Transfer)Wise, men har ändå med överföring av pengar att göra.

 

Jag har en liten tradition med Bangkok Bank som jag kallar The Bangkok Bank shuffle. Den går till enligt nedan.

 

Oftast, om jag för över pengar med Wise på en fm, så går det snabbt att få in dem på kontot i Thailand. Men ibland tar sig mottagande bank rätten att tjuvhålla lite på pengarna, och jag får ett meddelande i Wise att pengarna är överförda men mottagande bank kan ta upp till 2 dagar på sig att knuffa in dem på mitt konto (tror det tom är 4 dagar).

 

Detta är ju j*kligt trist (tycker jag), så då har jag en mailmall som jag ändrar transaktionsnummer etc på som jag brukar skicka till banken, där jag beklagar mig över att transaktionen fastnat hos dem. Av nån anledning verkar banken inte vilja skylta med det vi båda vet, att de tjuvhåller på mina stålar. Så det som alltid händer i detta skede är att inom ca 1 timme kommer ett vanligt sms från banken att pengarna finns på mitt konto, plus att det kommer ett mail från banken där de beskriver att de inte kan hitta nån fördröjning eller nåt fel med min transaktion. Att pengarna kommer in på mitt konto direkt efter jag efterfrågat dem (varje gång) är tydligen en oerhörd slump😆.

 

I mina yngre dagar hade jag i svensk anda krävt vidare svar som förklarade vad som hänt (trots att vi båda vet det). Men lite Thailandsvisare som jag blivit, så nöjer jag mig numera med att få mina pengar. Och Bangkok Bank behöver inte närmare förklara att de tjuvhållit på mina pengar (vilket de givetvis har rätt till, men ingen vill reta kunder (förutom svenska banker....)).

 

Så det är The Bangkok Bank shuffle🙃

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2021-08-20 at 12:25, skrev frogfish:

Detta kanske inte är direkt kopplat till (Transfer)Wise, men har ändå med överföring av pengar att göra.

 

Jag har en liten tradition med Bangkok Bank som jag kallar The Bangkok Bank shuffle. Den går till enligt nedan.

 

Oftast, om jag för över pengar med Wise på en fm, så går det snabbt att få in dem på kontot i Thailand. Men ibland tar sig mottagande bank rätten att tjuvhålla lite på pengarna, och jag får ett meddelande i Wise att pengarna är överförda men mottagande bank kan ta upp till 2 dagar på sig att knuffa in dem på mitt konto (tror det tom är 4 dagar).

 

Detta är ju j*kligt trist (tycker jag), så då har jag en mailmall som jag ändrar transaktionsnummer etc på som jag brukar skicka till banken, där jag beklagar mig över att transaktionen fastnat hos dem. Av nån anledning verkar banken inte vilja skylta med det vi båda vet, att de tjuvhåller på mina stålar. Så det som alltid händer i detta skede är att inom ca 1 timme kommer ett vanligt sms från banken att pengarna finns på mitt konto, plus att det kommer ett mail från banken där de beskriver att de inte kan hitta nån fördröjning eller nåt fel med min transaktion. Att pengarna kommer in på mitt konto direkt efter jag efterfrågat dem (varje gång) är tydligen en oerhörd slump😆.

 

I mina yngre dagar hade jag i svensk anda krävt vidare svar som förklarade vad som hänt (trots att vi båda vet det). Men lite Thailandsvisare som jag blivit, så nöjer jag mig numera med att få mina pengar. Och Bangkok Bank behöver inte närmare förklara att de tjuvhållit på mina pengar (vilket de givetvis har rätt till, men ingen vill reta kunder (förutom svenska banker....)).

 

Så det är The Bangkok Bank shuffle🙃

Hahaha!!!

 

Har haft en danssession med Bangkok Bank igen.

Skickade stålar i igår som fastnade i deras räntescam. Orkade inte vänta på att de skulle släppa stålarna efter 2-4 dgr, så jag skickade mitt sedvanliga mail och frågade om det var problem med min överföring. Och som vanligt fick jag svar att de inte såg nåt problem (ungefär samma minut som stålarna poppade in på mitt konto).

 

Så nu blir det lite stretching efter morgondansen😆

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
52 minuter sedan, skrev frogfish:

Hahaha!!!

 

Har haft en danssession med Bangkok Bank igen.

Skickade stålar i igår som fastnade i deras räntescam. Orkade inte vänta på att de skulle släppa stålarna efter 2-4 dgr, så jag skickade mitt sedvanliga mail och frågade om det var problem med min överföring. Och som vanligt fick jag svar att de inte såg nåt problem (ungefär samma minut som stålarna poppade in på mitt konto).

 

Så nu blir det lite stretching efter morgondansen😆

I går den 4 tog överföring  hela 5 sek till Bangkok bank (kl 10 ca) enligt WISE.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev chevrolet-48:

I går den 4 tog överföring  hela 5 sek till Bangkok bank (kl 10 ca) enligt WISE.

Det brukar gå snabbt. Men Wise styr inte över vad mottagande bank hittar på, så även om det tar några sek för Wise så händer det att mottagande bank (i det här fallet Bkk Bank) försöker tjäna ränta på stålarna. Men det brukar lösa sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
2 timmar sedan, skrev frogfish:

Det brukar gå snabbt. Men Wise styr inte över vad mottagande bank hittar på, så även om det tar några sek för Wise så händer det att mottagande bank (i det här fallet Bkk Bank) försöker tjäna ränta på stålarna. Men det brukar lösa sig.

Ingen aning har inte haft det problemet ,pengarna satt på mitt konto ,kolla  upp 1 minut efter jag sände trevligt att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förut tog det alltid 2 dagar wise/Bkk bank men sen ett par mån tillbaka tar det nu alltid en dag, förutsatt att man inte skickar på en fredag. 

Och då väljer jag alltid manuell överföring (billigast) pga att det sen typ ett år inte funkar att köra via truly längre. Bökigare är med truly men truly accepterar inte mitt bank id längre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, thaiola said:

vad ar max man kan skicka med Wise 

Beror på din bank (Varifrån pengarna kommer ifrån) Min bank SEB har maxgränsen SEK 150.000

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev thaiola:

vad ar max man kan skicka med Wise 

Ska du skicka större belopp så är oftast en vanlig banköverföring billigare. Tror gränsen går runt 20-25k, sen blir Wise dyrare.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...