Jump to content
IGNORERAD

Transferwise


Esspe

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev Mankan:

Det kan väl inte handla om pengatvätt? Sitter pengarna på kontot är de väl redan rena.

Ja, det går ju att tjafsa om. Hur som helst så var det iaf vad de som jobbar med detta på dessa banker sa.

 

Men, det var ju inte det som var poängen i min kommentar (om man inte har som mål att märka ord i andra led). Poängen var/är att det numera är svårt för en del att skicka pengar till länder som vissa banker spärrat, bla har Länsförsäkringar gjort det väldigt svårt att skicka till Thailand från ett konto i LF. Och innan nån påpekar detta, det finns säkert de som inte har dessa problem, så detta gäller inte er. För att undvika dessa problem, en del får tom sina konton spärrade, kan man i dagsläget skicka via en tjänst i ett land som inte är spärrat, tex Wise. LF bryr sig inte var Wise skickar stålarna i nästa led. Hoppas det blev tydligare.

 

Det finns säkert många ord som kan märkas på här också, men gör gärna inte det. Ta hellre emot tipset, eller strunta i det. Detta är inget jag hittat på, jag förmedlar bara.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Ja, det går ju att tjafsa om. Hur som helst så var det iaf vad de som jobbar med detta på dessa banker sa.

 

Men, det var ju inte det som var poängen i min kommentar (om man inte har som mål att märka ord i andra led). Poängen var/är att det numera är svårt för en del att skicka pengar till länder som vissa banker spärrat, bla har Länsförsäkringar gjort det väldigt svårt att skicka till Thailand från ett konto i LF. Och innan nån påpekar detta, det finns säkert de som inte har dessa problem, så detta gäller inte er. För att undvika dessa problem, en del får tom sina konton spärrade, kan man i dagsläget skicka via en tjänst i ett land som inte är spärrat, tex Wise. LF bryr sig inte var Wise skickar stålarna i nästa led. Hoppas det blev tydligare.

 

Det finns säkert många ord som kan märkas på här också, men gör gärna inte det. Ta hellre emot tipset, eller strunta i det. Detta är inget jag hittat på, jag förmedlar bara.

 

 

Du läser in alldeles för mycket i mitt inlägg. Min intention var inte att märka ord. Jag förstår bara inte vad det har med penningtvätt att göra och men möjligen har jag bara för dålig kunskap i ämnet. Skål

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev sarne:

Gjorde ett räkneexperiment:

500000 kr med Wise ger 1.820.323 baht.  Wise kurs 3.66

500000 kr med SHB till Bangkok Bank. Kurs 3.63 blir 1.812.125 baht. 

Med Wise blir det 8.200 baht mer i handen.  

I bägge fallen har överföringskostnaden räknats bort från summan som skickas.

 

Dock kan max 2 miljoner baht skickas per gång med Wise. Men det är tre gånger högre än SHB.

 

Med 50000 kr ger Wise 181.999. Via bankerna blir det 180.782.

Fördel Wise 1.200 baht.   

 

Skall prova Wise igen nästa gång, har varit tveksam då det tog sju arbetsdagar att överföra förra (första) gången. 

Ska max ta en dag med Wise om du inte skickar på en fredag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skicka pengar till ett privat Paypal bankkonto i Thailand kommer att upphöra att fungera den 1 februari 2022.

Däremot kommer det forfarande fungera att skicka pengar till ett företagskonto på Paypal i Thailand.

 

Det har inte gått att skaffa sig ett nytt Paypal konto för thai människorna i Thailand på 2 år. Det är bara dessa människor som ha skaffa dessa konto innan som forfarande kan använda dessa fram tills den siste januari och sedan försvinner de här kontona också.

 

Jag vet redan flera thai personer i Thailand som har fått deras Paypal konto ner stängda de här året.

 

Paypal är amerikansk, men de måste följa de regler som gäller i Thailand.

Ändringen är gjord för att komma åt svarta pengar.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev LTD:

Ska max ta en dag med Wise om du inte skickar på en fredag. 

Enligt dåvarande Transferwise skulle registrering ny kund kunna ta max 5 arbetsdagar. I mitt fall tog det 7 arbetsdagar, alltså en och en halv vecka. Vill påpeka detta då man ser många som glatt berättar om sekundsnabba transferering av pengar. att det inte alltid är så. 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev sarne:

Enligt dåvarande Transferwise skulle registrering ny kund kunna ta max 5 arbetsdagar. I mitt fall tog det 7 arbetsdagar, alltså en och en halv vecka. Vill påpeka detta då man ser många som glatt berättar om sekundsnabba transferering av pengar. att det inte alltid är så. 

 

Hej

Jag har aldrig använt transferwise tidigare. Men för en vecka sedan fick jag för mig att prova, dvs. Wise, som de heter nu.

Registrering skedde direkt, sedan skickade jag en summa från mitt Nordeakonto, till mitt konto i Bangkok bank.

Det var dessutom söndag.

I samma ögonblick som jag skickade uppdraget uppdaterade jag bankappen, och pengarna fanns på kontot i Thailand.

Så registreringen tog kanske 1 minut, och transferreringen 1 sekund.

Vete fan hur det gick till.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Jag har aldrig använt transferwise tidigare. Men för en vecka sedan fick jag för mig att prova, dvs. Wise, som de heter nu.

Registrering skedde direkt, sedan skickade jag en summa från mitt Nordeakonto, till mitt konto i Bangkok bank.

Det var dessutom söndag.

I samma ögonblick som jag skickade uppdraget uppdaterade jag bankappen, och pengarna fanns på kontot i Thailand.

Så registreringen tog kanske 1 minut, och transferreringen 1 sekund.

Vete fan hur det gick till.

mvh

biker

 

Om jag spekulerar kan det i mitt fall berott på att jag sände 150.000 kr, finns troligen nån spärr i systemet för förstagångsanvändare över en viss summa. Det beror naturligtvis på de f-bannade amerikanska FATCA-reglerna som initierades av cowboyen Georg Bush.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev sarne:

Om jag spekulerar kan det i mitt fall berott på att jag sände 150.000 kr, finns troligen nån spärr i systemet för förstagångsanvändare över en viss summa. Det beror naturligtvis på de f-bannade amerikanska FATCA-reglerna som initierades av cowboyen Georg Bush.  

Ja, det låter väl rimligt. Jag är inte påläst i detaljerna.

Och det var en liten summa jag provade med första gången.

Trevlig fortsättning

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-26 at 20:29, skrev LTD:

Ska max ta en dag med Wise om du inte skickar på en fredag. 

Jag skickade i söndags och var på min thaibank på 4 sekunder. Hann inte avsluta wiseappen innan sms:et från thaibanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Wanchai:

Jag skickade i söndags och var på min thaibank på 4 sekunder. Hann inte avsluta wiseappen innan sms:et från thaibanken.

Hur betalade du? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade lite slantar till frugans lillasyster nyss för inköp av nyårspresenter

Screenshot_20211229-170444_Outlook.jpg.cd654021c5f5f15afbea2d91dbfc4488.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade precis darlingen som sköter överföringen som jag introducerade henne på Transrerwise för ett år sen ,, Funkar allt bra... Ja kommer alltid till syster på några minuter svarade hon ...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Skickade lite slantar till frugans lillasyster nyss för inköp av nyårspresenter

Screenshot_20211229-170444_Outlook.jpg.cd654021c5f5f15afbea2d91dbfc4488.jpg

På vilket sätt anser de att du sparat ≈195 spänn? 

Jämfört med Forex? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

På vilket sätt anser de att du sparat ≈195 spänn? 

Jämfört med Forex? 

"And you saved up to..."

Så jämfört med dyraste konkurrenten?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

På vilket sätt anser de att du sparat ≈195 spänn? 

Jämfört med Forex? 

Det svaret, tjänat UPP TILL 195 betyder ju  0, men fakta, inget valutapåslag om 1-1,5% så Sarnes uträkning om 4000 thb lite drygt mer netto i handen vid 100 000 SEK stämmer ju.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-25 at 15:10, skrev sarne:

Kan tillägga att det gäller obegränsat skattskyldiga i Sverige. För oss som är utskrivna, begränsat skattskyldiga behöver inte banken lämna kontrolluppgift. Men iallafall "min bank" SHB har 150.000 som maxbelopp i sitt system. Har anmärkt på detta, men ingen reaktion. Så det kostar 60 kr plus Bangkok Banks 500 baht varje gång man skickar detta maxbelopp. 

 

 

Då får du byta till en nordligare bank Sarne, Sparbanken Nord. ;) Så här skriver man i ett mejl till mig.

"martina.boman@sparbankennord.se

29 dec. 2021 15:05 (för 20 timmar sedan)

till mig

Hej Hans!

Nu har jag äntligen svaret på din fråga om maxsumma för utlandsbetalningar.

Det finns ingen skriven maxgräns på hur mycket man kan överföra, däremot måste banken förstå vad betalningen avser.

Hoppas att det var svar på din fråga."

 

Gott Nytt År !!

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

"And you saved up to..."

Så jämfört med dyraste konkurrenten?

Haha, jag läste lite snabbt. Man kan ju till och med förlorat något då.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

På vilket sätt anser de att du sparat ≈195 spänn? 

Jämfört med Forex? 

Inte vet jag, och jag bryr mig inte heller då kursen var 3,70 och avgiften 35 spänn

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Inte vet jag, och jag bryr mig inte heller då kursen var 3,70 och avgiften 35 spänn

Ja, kursen är väl det viktigaste.

Sen om det tar 2 sekunder eller två dygn spelar ingen roll för mig.

Likaså avgiften 35 eller 50 spänn det kan jag leva med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Ja, kursen är väl det viktigaste.

Sen om det tar 2 sekunder eller två dygn spelar ingen roll för mig.

Likaså avgiften 35 eller 50 spänn det kan jag leva med. 

Tiden är normalt ointressant även för mig, men denna gång var det till nyårspresenter som är i morgon som jag också skrev i inlägget 🙂

Det har varit en del skriverier här om hur for det går så därför skrev jag inlägget. Swedbank tar ju 50 spänn men då tar även thaibanken en avgift vilket de inte gör med Wise.

 

Vad det kostar är egentligen ointressant för mig då det är frugans pengar jag skickar 🤣

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Prutten eller bankerna som försöker ställa till det för Wise nu?

Snart är vi tillbaka till byteshandel.

FB_IMG_1641520957778.jpg.aea34ff7fe8dbe17052768f90d1fd3c4.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Är det Prutten eller bankerna som försöker ställa till det för Wise nu?

Gissar att det är bankens egna gränser, max 50 000 THB/överföring. Jag t.ex kan ändra beloppet i min internet bank (Bangkok bank) WISE funkar ju så att jag för över till deras svenska konton, när de fått notice om det för de över motsvarande belopp från deras Thai konto till mitt Thai konto. Alltså ingen internationell överföring i princip.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Den här gången går det trögt skicka pengar, skickade i fredags kolla igen på Wise sidan då har dom fått tillbaka pengarna och ska försöka skicka igen 50000:- Bath till Kasikorn bank

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...