LTD Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 7 minuter sedan, skrev Esspe: Men du anser att din tolkning alltid tillhör den rätta tron. Min tolkning är aldrig mindre rätt än din Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd December 27, 2020 Trådstartare Dela Inlagd December 27, 2020 18 minuter sedan, skrev SatanG: Absolut men jag kommer inte på någon anledning till varför jag inte skulle vilja ha rätt antal döda eller sjuka. Hittar du en bra länk som väger in de flesta faktorer så uppskattar jag det, tycker inte vi ska dölja eller överdriva sanningen. Vi kan ju även som jag tidigare skrivit även bredda oss lite och göra det till en större fråga än bara hur många som dör och överlever. Såg en undersökning som visade på att ca 1/5 inlagda även får hjärtproblem. Eller varför inte vilka trauman det kan ge att gå igenom skiten på intensiven, har själv en vän som inte är tillbaka än efter 7 månader och drog på sig PTSD/depression och kan numera bara gå korta sträckor. Allt handlar inte om att leva eller dö. Men generellt är jag nog på din sida i fler fall än du tror, får vi skiten så får vi ta vad vi får, rädslan särskilt i Thailand är totalt utom proportioner. Där har det ju gått helt överstyr tyvärr. / SatanG Att få fram en "rätt" siffra är nog lika svårt som att bevisa att mask hjälper. Och som jag visat tidigare finns det mångfalt fler människor som lider oerhört av konsekvenserna av "bekämpandet" än dom som blivit allvarligt sjuka av coronan. För deras del blir det ofta leva eller dö och en del väljer tyvärr det senare. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd December 27, 2020 Trådstartare Dela Inlagd December 27, 2020 4 minuter sedan, skrev LTD: Min tolkning är aldrig mindre rätt än din Jo jag tycker det. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 47 minutes ago, Esspe said: Att få fram en "rätt" siffra är nog lika svårt som att bevisa att mask hjälper. Och som jag visat tidigare finns det mångfalt fler människor som lider oerhört av konsekvenserna av "bekämpandet" än dom som blivit allvarligt sjuka av coronan. För deras del blir det ofta leva eller dö och en del väljer tyvärr det senare. Är du säker på det? "Ingen ökning av självmord Det fanns en oro för att pandemin även skulle få självmorden att öka i Sverige. Det är inget som syns i den senaste statistiken från Socialstyrelsen. Antalet självmord uppgick till 611, 437 män och 174 kvinnor. Det kan jämföras med totalt 638 självmord under motsvarande period förra året." https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-dodsorsakerna-i-sverige-1 / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 (ändrad) 2 hours ago, Atom said: Jag vet inte heller om alla byter mask varje dag men jag, och alla jag känner, gör det och på dotterns skola är det ett krav. Värdet av symbolik och solidaritet kan givetvis alltid diskuteras men jag har följt min kusins fru på FB senaste veckorna. Hon är sjukgymnast men pga att sjuksköterskorna är helt slutkörda och behöver en dags ledighet så har hon hoppat in på 16 timmars "Corona-pass" veckan innan jul och hennes uppgivenhet över att gå in på ICA Maxi i Skövde igår för att se hundratals människor som trängs, och bara ett fåtal med munskydd, var ganska tydlig "Här ger jag upp en jul med min familj och ni orkar inte ens ta på er ett jävla munskydd". Njae, jag köper fortsatt inte symbolikargumentet, hur mycket du än ihärdar. Om vi ska bygga argumenten på våra vänner och familj så har jag relativt många vårdanställda i min bekantskapskrets, och jag har svårt att tänka mig samma reaktion från dem som din kusin angående ansiktsmask. Såsom anhörig till ett par personer i min närmsta familj i Sverige i riskgrupp och som fick sina positiva covidsvar igår , har jag också personligen svårt att tycka att det som anhörig skulle vara bättre (symboliskt eller praktiskt) om svenskar burit ansiktsmask i större utsträckning. Det känner jag mig även rätt övertygad om att mina nu smittade och insjuknade anhöriga inte heller skulle känna. Ändrades December 27, 2020 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 (ändrad) 1 minut sedan, skrev spooncreek: Njae, jag köper fortsatt inte symbolikargumentet, hur mycket du än ihärdar. Om vi ska bygga argumenten på våra vänner och anhöriga så har jag relativt många vårdanställda i min bekantskapskrets, och jag har svårt att tänka mig samma reaktion från dem som din kusin angående ansiktsmask. Såsom anhörig till ett par personer i min närmsta familj i Sverige i riskgrupp och som fick sina positiva covidsvar igår , har jag också personligen svårt att känna att det som anhörig skulle vara bättre (symboliskt eller praktiskt) om svenskar burit ansiktsmask större utsträckning. De känner jag mig även rätt övertygad om att mina nu smittade och insjukande anhöriga skulle inte heller skulle tycka. Du känner dig övertygad om hur dina vänner tycker och känner men du tycks inte ha frågat dem? Ändrades December 27, 2020 av LTD Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 (ändrad) 2 minutes ago, LTD said: Du känner dig övertygad om hur dina vänner tycker och känner men du tycks inte ha frågat dem? Jodå, vi har haft diskussioner om det mesta kring covid ända sen i mars. Varför är du så rabiat i alla dina inlägg idag. Sovit dåligt? Ändrades December 27, 2020 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 6 hours ago, Esspe said: Förstår jag inte. Det är ju den enda rättvisande siffran på hur farligt covid är. Hur många fler har det dött under 2020 än ett snitt på tidigare fem år. Det är ju nästintill en omöjlig jämförelse. Att lyckas rensa allt data på saker som är olika från år till år. Varför inte kolla hur många som dör pga covid, dom siffrorna får du dagligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 (ändrad) Stockholm är immunt nu. Kolla siffrorna på SVT nyheter dom har utmärkt grafik för landet och regionerna. Dessutom drog vaccinationen igång nu som grädde på moset. Vi kommer se starkt vikande siffror. It's over! Siffror för ny smittade / dygn usa nedan. Tror inte på bakslag nu såvida inte den muterade lyfter upp det lite grand men lär isåfall blåsa över inom 3 veckor. Viker lika fort ner som upp. (givetvis) Ändrades December 27, 2020 av Nicholas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 22 minuter sedan, skrev Nicholas: dör pga covid, dom siffrorna får du dagligen. Nä det får vi inte, däremot döda MED covid. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd December 27, 2020 Trådstartare Dela Inlagd December 27, 2020 1 timme sedan, skrev SatanG: Är du säker på det? "Ingen ökning av självmord Det fanns en oro för att pandemin även skulle få självmorden att öka i Sverige. Det är inget som syns i den senaste statistiken från Socialstyrelsen. Antalet självmord uppgick till 611, 437 män och 174 kvinnor. Det kan jämföras med totalt 638 självmord under motsvarande period förra året." https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-dodsorsakerna-i-sverige-1 / SatanG Finns säkert en massa andra faktorer som påverkar det 😉 Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 37 minuter sedan, skrev Nicholas: Det är ju nästintill en omöjlig jämförelse. Att lyckas rensa allt data på saker som är olika från år till år. Varför inte kolla hur många som dör pga covid, dom siffrorna får du dagligen. Var hittar du siffrorna på hur många som dör pga covid? Det är väl en grov missuppfattning? Siffrorna som presenteras är antal döda, oavsett dödsorsak, som även har covid. mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd December 27, 2020 Trådstartare Dela Inlagd December 27, 2020 42 minuter sedan, skrev Nicholas: Det är ju nästintill en omöjlig jämförelse. Att lyckas rensa allt data på saker som är olika från år till år. Varför inte kolla hur många som dör pga covid, dom siffrorna får du dagligen. Dom siffrorna innehåller folk som har cancer, lunginflammation, sepsis m.m. och därtill haft oturen att även åka på covid så vad dog dom av? Tror t.o.m. att dödsoffer i en bilolycka räknas in om dom hade covid. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 (ändrad) 1 hour ago, Soengsang said: Nä det får vi inte, däremot döda MED covid. Sant. Vi kan enligt er önskan leka med tanken att vi inte har överdödlighet. Ska jag åka bums och stänga av respiratorerna på IVA och be dom ta sina sängar och gå? Simulanter. Men om våra åtgärder haft en nytta som står i förhållande till kostnaden tycker jag definitivt ska diskuteras. Fler respiratorer och ett öppet samhälle hade förmodligen varit billigare. Munskydd är rätt billiga också. Inget är ett 100% skydd i ett samhälle fullt av folk som är lagom intresserade och förstående inför varför man ska göra vissa saker. Även att hålla avstånd som AT förordar som mirakelkur missköts. Avstånd funkar inte till 100% och det gör givetvis inte munskydd heller. Men alla bäckar små. Hursomhelst, spelar ingen roll nu. Det är över. Immunitet, munskydd, vaccin och värme. I Thailand kom värmen tillbaka nu i Lampang big time. Så viruset får packa ihop igen och gå hem. (till Kina) Ändrades December 27, 2020 av Nicholas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 Alla har haft corona. https://www.youtube.com/watch?v=BO5SBnJj4aU Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abercrombie Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 På SVT Text sidan 108 så säger en expert att "till sommaren kanske vi kan göra vår vanliga semesterresa." Och jag går i taket av hopp! Men så måste ju Thailand släppa in mig också. Utan karantän... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 2 timmar sedan, skrev Abercrombie: På SVT Text sidan 108 så säger en expert att "till sommaren kanske vi kan göra vår vanliga semesterresa." Och jag går i taket av hopp! Men så måste ju Thailand släppa in mig också. Utan karantän... Då måste du först få thailändarna att läsa på SVT Text. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fager Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 Förhoppningsvis så har vi snart klarat oss förbi det värsta med Covid-19. Men vad kommer näst? Detta är ett intressant reportage från Congo om hur nästa svåra smitta kanske kan uppstå. https://edition.cnn.com/videos/world/2020/12/24/coming-contagion-congo-sam-kiley-doc-intl-ldn-vpx.cnn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 Inte ens käbbelminsterns lakejer gör som han säger... Avgå alla https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/minister-shoppade-julklapp-pa-mellandagsrean Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 50 minuter sedan, skrev Enis: Inte ens käbbelminsterns lakejer gör som han säger... Avgå alla https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/minister-shoppade-julklapp-pa-mellandagsrean Enis Jo men när virusdropparna nått ner till hans nivå så är han ju hemma för länge sedan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 Jag har inte förstått de förvånade reaktionerna på virusets spridning. Dom flesta har väl jobbat på som vanligt, och några mun skydd ska vi ju inte ha. Det var bara sista veckorna som vi hade munskydd på mitt f.d. jobb. (Så skönt det känns att skriva f.d.) Och det var ju på order av de schweiziska ägarna, inte p.g.a. någon politiskt påbud. Ändå så står politikerna där och förvånat utbrister, "Vi har misslyckats!". Vad trodde dom, att det gick att beordra viruset? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 12 minuter sedan, skrev Batting: Ändå så står politikerna där och förvånat utbrister, "Vi har misslyckats!". Vad trodde dom, att det gick att beordra viruset? Kanske det gick och nå fram till alla sunda individer och dess logiska konstruktiva tänkande innan de handlade.... Verkar tyvärr inte vara många av den arten.... Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd December 27, 2020 Dela Inlagd December 27, 2020 9 minuter sedan, skrev Enis: Kanske det gick och nå fram till alla sunda individer och dess logiska konstruktiva tänkande innan de handlade.... Verkar tyvärr inte vara många av den arten.... Enis Nu tänkte jag inte enbart på Mellandagsrean. Den finns ju för övrigt lika mycket på nätet så det vore väl inte så svårt att avstå den. Folk är ju tvungna att jobba, och har man ingen bil så åker man kollektivt. Jag hörde en sådan där politiker som uttalade sig om att folk skulle avstå att åka buss om det var mycket folk på den. Tror politiker att vanligt folk får komma och gå lite som dom vill på sina jobb? Vårdanställda ska ju tydligen jobba dygnet runt, men ibland måste dom ju åka hem och träffa familjen. Familjen som består av man och barn som varit på sina jobb/skolor. Vad är det som är så förvånande med att viruset sprids på vårdhem m.m. Enda sättet att sänka spridningen är väl att "Stänga ner" allt, men vill man det, eller kan man ens det? Det är väl bara att inse att vi har en Pandemi, och sådana sprider sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd December 28, 2020 Trådstartare Dela Inlagd December 28, 2020 Thailändska regeringen verkar inta en något sundare attityd till restriktioner nu. Hoppas dom lärt sig från förra rundan. https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2042011/covid-situation-more-serious Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd December 28, 2020 Trådstartare Dela Inlagd December 28, 2020 13 timmar sedan, skrev Enis: Inte ens käbbelminsterns lakejer gör som han säger... Avgå alla https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/minister-shoppade-julklapp-pa-mellandagsrean Enis Han är ju för go. ”Jag besökte ett köpcentrum på annandagen för att handla en försenad julklapp till mina föräldrar. Det var oförsiktigt, och jag borde ha planerat det inköpet bättre. Det var dock ingen trängsel, och det gick att hålla säkra avstånd tack vare de vakter som reglerade antalet besökare.”, skriver han. Och det kom han på när han blev påkommen. Han hade kanske mask så dom inte skulle känna igen honom? Varför inte säga som det är, "sånt gäller ju inte mig". Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu