Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0

Esspe

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Esspe:

Jag vet ju inte hur illa det är med din mor men min bodde också på ett demensboende. Hon blev 92 år och var inte medveten om vad som hände omkring henne mer än i korta ögonblick. Skulle ALDRIG ha utsatt henne för att vårdas i respirator eller liknande för att förlänga livet ett par månader. Säkerligen många gamla i dåligt skick som helt enkelt inte klarar av en sån vård heller men då heter de att man tar livet av dom. BS. Min mor dog i somras och om det var Corona inblandat vet jag inte, ingen testning och varför skulle dom göra det.

Du har naturligtvis rätt i det du skriver, förhoppningsvis är det bara några udda figurer som tex konspirationsteoretikern Nicholas som hävdar det jag fetmarkerat.

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Paniknivån i Thailand når nya nivåer från en redan hög sådan. Nu har smittan från Samut Sakhon nått Bangkok. 

Nästkommande veckas  vadslagning landar därmed i ett bet att vi kommer att få ökade restriktioner, där första steget blir att konserter och liknande aktiviteter ställs in under nyårsfirandet. Lite trist för oss i Sin City, som hade fått en nödvändigt boost av inhemsk turism, under "Pattaya Countdown". Dessutom såg jag fram emot att få se Carabao, det var ett tag sedan. Istället kommer kanske taggtråden även till oss.

Det är farligt att leva, man kan dö. Fast risken att dö i covid-19 är fortsatt väldigt, väldigt liten. 90 % av de smittade i den här pågående smittspårningen var, som det heter nuförtiden, asymptomatiska.

image.png.063bc1fea0a27d156b98ae85ac530def.png

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2038403/10-000-to-be-tested-after-samut-sakhon-outbreak-spreads-to-Bangkok

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Paniknivån i Thailand når nya nivåer från en redan hög sådan. Nu har smittan från Samut Sakhon nått Bangkok. 

Nästkommande veckas  vadslagning landar därmed i  bet att vi kommer att få ökade restriktioner, där första steget blir att konserter och liknande aktiviteter ställs in under nyårsfirandet. Lite trist för oss i Sin City, som hade fått en nödvändigt boost av inhemsk turism, under "Pattaya Countdown". Dessutom såg jag fram emot att få se Carabao, det var ett tag sedan. Istället kommer kanske taggtråden även till oss.

Det är farligt att leva, man kan dö. Fast risken att dö i covid-19 är fortsatt väldigt, väldigt liten. 90 % av de smittade i den här pågående smittspårningen var, som de heter nuförtiden, asympomatiska.

image.png.063bc1fea0a27d156b98ae85ac530def.png

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2038403/10-000-to-be-tested-after-samut-sakhon-outbreak-spreads-to-Bangkok

Ytterligare ett bevis på att man inte kan ta dö på viruset genom att isolera sig eller få befolkningen att använda mask. England är väl inne på sin tredje lock-down nu och maskfabrikanterna skär guld. Danmark och Tyskland klarade sig ett tag tills det sprack. Blir spännande att se hur länge Finland och Norge klarar sig. 

Kortad karantän kan vi nog drömma om nu. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

On 2020-12-19 at 11:06, skrev SatanG:

Snackade med en kompis häromdagen som åkte på C19. 16 dagar låg han inne på intensiven och kom ut i slutet på Maj.

Han sket ned sig, ofta även på golvet på väg till toaletten de få gånger han trodde sig kunna klara gå dit. 

När än han vaknade var det fullt ös i rummet med personalen i rymddräkter. Konstanta mardrömmar att han var en fisk på land som inte kunde få luft, etc etc etc. Han är inte ok än, klarar knappt att gå och blir andfådd vad han än gör, musklerna förtvinat, depression/PTSD. 

Kort sagt, det handlar inte bara om att överleva utan om att även klara sig tillbaka för en del. Det är inte bara över/underdödlighet som är med i matchen utan mycket mer än så. Många verkar inte haja att det kan finnas något mellan livet och döden orsakat av den här smittan. 

/ SatanG 

Att det finns ett fåtal som råkar illa ut av covid eller någon annan sjukdom kan ju inte vara vägledande för dom restriktioner som sätts in. Dödligheten är ungefär som en vanlig influensa kanske t.o.m. lägre och dom absolut allra flesta blir inte mer än lindrigt sjuka om ens det. 

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

Intressant hur en nysning/hosta blir vid olika masker vs utan mask.

/ SatanG

4 timmar sedan, skrev LTD:

Rätt fantastiskt att det ska till såna här filmer för att en del ska förstå att mask gör skillnad. Några förstår väl fortfarande inte. 

4 timmar sedan, skrev thomas001:

Detta filmklipp borde väl vara ett bevis på ansiktsmaskens vara eller icke vara!!

3 timmar sedan, skrev SatanG:

Det kan man ju tro men gissningsvis blir det istället högljudda toner om falsk säkerhet, fake news och Covidtalibaner :-)

/ SatanG

Saknade tyvärr test på hur människor använder dem i verkligheten

Endast på munnen

endast på näsan

Hål i masken så det blir lättare att andas

i pannan

runt halsen

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Esspe:

Att det finns ett fåtal som råkar illa ut av covid eller någon annan sjukdom kan ju inte vara vägledande för dom restriktioner som sätts in. Dödligheten är ungefär som en vanlig influensa kanske t.o.m. lägre och dom absolut allra flesta blir inte mer än lindrigt sjuka om ens det. 

Så det är lögn och förbannad dikt den info som man ständigt får som säger att vården går på knäna (snällt sagt) just pga covid?

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 minuter sedan, skrev Fritz:

Så det är lögn och förbannad dikt den info som man ständigt får som säger att vården går på knäna (snällt sagt) just pga covid?

Det gjorde man redan innan Covid. Vården har ju alltid gått på knäna

Dela på andra sajter

15 minutes ago, Enis said:

Endast på munnen

endast på näsan

i pannan

runt halsen

Enis

Filmen visar ju skyddseffekten av att använda ansiktsmask på ett rätt sätt och att inte använda!! 

Inte hur man inte använder ansiktsmask!!!

Dela på andra sajter

35 minutes ago, Enis said:

Endast på munnen

endast på näsan

i pannan

runt halsen

Enis

Precis så. När man tar masken ut från  labbet och bort från flashiga videos på youtube, och istället in i verkligheten inträder den mänskliga faktorn. Apropå nysande och hostande är det lätt hänt att det instinktivt blir så att masken åker av då. Gäller både mig själv och andra man ser i sin omgivning efter snart 9 månaders dagligt maskanvändande. För övrigt gör maskbärandet att man nyser lättare, i alla fall enligt mina empiriska studier.

Mina masker, trots att jag hör till en av få som faktiskt tvättar dem ibland, är givetvis också det mest bakteriespridande plagget jag har, troligen i nivå med en skitig disktrasa.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det gjorde man redan innan Covid. Vården har ju alltid gått på knäna

Ja, och knägången accelererade påtagligt efter 1993 då regeringen Carl Bildt legaliserade vinstdrivande arbetsförmedling och personaluthyrning vilket avsevärt fördyrade sjukvården.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Alarik:

Ja, och knägången accelererade påtagligt efter 1993 då regeringen Carl Bildt legaliserade vinstdrivande arbetsförmedling och personaluthyrning vilket avsevärt fördyrade sjukvården.

Kanske

Hade vården fungerat så hade inte den marknaden funnits. 

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

Kanske

Hade vården fungerat så hade inte den marknaden funnits. 

Handlade, inte i första hand, om hur vården fungerade

handlade om ideologi och om löner.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Att folk legat i korridorer i timmar utan hjälp, långa vårdköer m.m. är ju inget nytt.  Svenska vårdapparaten har en lång nedåtgående trend.

Att det i vanlig ordning överdrivs av media för att få fina klicklänkar är jag övertygad om.

Att det ibland kan bli fullt på IVA i någon region är inte heller något nytt men än har det inte skett vad jag vet. Var ett jäkla hallå i våras om Älvsjö, inte en enda patient behövde behandlas där.

Att det överdrivs av myndighetspersoner för att få folk in i fållan är jag också övertygad om.

Att sjukvårdspersonal klagar över hur jobbigt det är, inte heller nåt nytt. Därmed inte sagt att det inte är så.

Enligt vad jag läst mig till så är det personalbrist som är det största problemet inte antalet vårdplatser. Den personalbristen har funnits i decennier. 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 minuter sedan, skrev Alarik:

Jasså! Började personalen tjäna bättre och så blev det dyrare?

Tråkigt värre

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Alarik:

Var det då den stora flykten till Danmark och Norge startade?

Dela på andra sajter

Jag tror att jag ska sluta läsa svenska tidningar och lyssna på Esspe istället, så man får korrekt info.😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

4 hours ago, Fritz said:

Du har naturligtvis rätt i det du skriver, förhoppningsvis är det bara några udda figurer som tex konspirationsteoretikern Nicholas som hävdar det jag fetmarkerat.

Inte alla som dog befanns sig i ett likvärdigt tillstånd som exemplet. 

Förmodligen inte ens en majoritet. 

Men frågan om huruvida man ska låta dom dementa dö rakt upp och ned är intressant. 

Uppenbarligen tycker ju SKR det. 

Aktiv dödshjälp är ju förbjudet, men covid kanske kom som en hjälpande hand. 

Gäller dock inte alla. 

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

År 2018 hade Sverige minst antal vårdplatser per capita i hela EU. Jag tror vi har drygt 2 vårdplatser per 1000 invånare. EU snittet ligger på drygt 4 per 1000 invånare. Så hade vi bara hållt ett EU snitt även i Sverige hade vården inte haft nåt problem med kapaciteten.

Palestine is not a country, it's a terrorist state.

Dela på andra sajter

4 minutes ago, Jive said:

Jag tror att jag ska sluta läsa svenska tidningar och lyssna på Esspe istället, så man får korrekt info.😉

Gäller att välja tidning, svenska mad hade nog givit ungefär samma innehåll

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Inte alla som dog befanns sig i ett likvärdigt tillstånd som exemplet. 

Förmodligen inte ens en majoritet. 

Men frågan om huruvida man ska låta dom dementa dö takt upp och ned är intressant. 

Aktiv dödshjälp är ju förbjudet, men covid kanske kom som en hjälpande hand. 

Gäller dock inte alla. 

Det handlar inte om enbart dementa men du svänger till det som vanligt. Många av dom äldre och sjuka är helt enkelt inte i skick för att klara av t.ex. IVA vård.

Dela på andra sajter

Dubbel

Ändrades av Esspe
Dubbel

Dela på andra sajter

2 minutes ago, Esspe said:

Det handlar inte om enbart dementa men du svänger till det som vanligt. Många av dom äldre och sjuka är helt enkelt inte i skick för att klara av t.ex. IVA vård.

Men det betydde ju inte alla.

Så vem svänger till det från början? 

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Baa:

Gäller att välja tidning, svenska mad hade nog givit ungefär samma innehåll

Är det nåt specifikt i mitt inlägg som du tycker borde hamna i Mad?

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Men det betydde ju inte alla.

Så vem svänger till det från början? 

Ändrat lite i inlägget ser jag.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...