Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0

Esspe

Recommended Posts

– Jag tycker det är bra att man nu pekar på de problem som funnits i äldreomsorgen, som man också påpekar funnits i årtionden. Vi får hoppas det här leder till att vi får en omfattande förbättring, säger Tegnell till P1 Morgon. 

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Alarik:

– Jag tycker det är bra att man nu pekar på de problem som funnits i äldreomsorgen, som man också påpekar funnits i årtionden. Vi får hoppas det här leder till att vi får en omfattande förbättring, säger Tegnell till P1 Morgon. 

Inte bara det utan hela vårdapparaten kommer i fokus. Problemen har funnits länge men har inte lyfts fram tidigare. Långa vårdköer osv. Väldigt svårt att öht få boka en tid på en VC. På min VC byttes t.ex. samtliga 4 läkare ut på en sommar. Dom slutade eller var inhyrda. Varför har t.ex. så många sjuksköterskor och läkare jobbat i Norge och Danmark isf Sverige. Det största problemet nu verkar ju vara underbemanning. Det här är inte ett Coronaproblem utan ett grundläggande problem i Sverige sedan 10-20 år tillbaka. Varför?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Inte bara det utan hela vårdapparaten kommer i fokus. Problemen har funnits länge men har inte lyfts fram tidigare. Långa vårdköer osv. Väldigt svårt att öht få boka en tid på en VC. På min VC byttes t.ex. samtliga 4 läkare ut på en sommar. Dom slutade eller var inhyrda. Varför har t.ex. så många sjuksköterskor och läkare jobbat i Norge och Danmark isf Sverige. Det största problemet nu verkar ju vara underbemanning. Det här är inte ett Coronaproblem utan ett grundläggande problem i Sverige sedan 10-20 år tillbaka. Varför?

Läkare och sjuksköterskor söker sig dit där de tjänar bra mycket mer.

Till, som du nämner, Norge och Danmark.

Även till bemanningsföretagen vilket resulterar i fördyrad vård och gör att det blir stor omsättning på personal.

Väldigt många läkare från Island söker sig däremot till Sverige. De gillar kanske inte danskar och norrmän?

Dela på andra sajter

1 hour ago, Alarik said:

Även till bemanningsföretagen vilket resulterar i fördyrad vård och gör att det blir stor omsättning på personal.

Väldigt många läkare från Island söker sig däremot till Sverige. De gillar kanske inte danskar och norrmän?

Jag skulle klara mig som stafettläkare i Sverige eftersom lönen kan ligga uppåt 200.000 kr i veckan. Sedan över till Norge andra halvåret 😉

Jag behöver inte mycket.

Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag skulle klara mig som stafettläkare i Sverige eftersom lönen kan ligga uppåt 200.000 kr i veckan. Sedan över till Norge andra halvåret 😉

Jag behöver inte mycket.

ähhh det är väl vad du degar om dagen .... i BitCoinuppgång

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

11 minutes ago, Enis said:

ähhh det är väl vad du degar om dagen .... i BitCoinuppgång

Enis

Men nästan alla här säger att den inte har någon substans utan bara luft och 1:or och nollor. Så då måste det väl vara så.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mr atm:

Jag behöver inte mycket.

Du som jag har inte så stora pretensioner.

Dela på andra sajter

https://www.affarsvarlden.se/kronika/utan-personligt-ansvar?fbclid=IwAR2550h4-IqwP0Ry_AzNtHUM5KQlbb4xQYmNoH8DM-r3I8Wku0yd5w6cgh4

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO:s) skoningslösa kritik tisdagen den 24 november mot den svenska vården av äldre covid-sjuka är något av det mest skoningslösa jag tagit del av. Och sorgliga.

Var femte coronasjuk på landets äldreboenden fick ingen egen läkarbedömning. Endast en handfull procent fick träffa en läkare. Istället sattes allt som oftast in livsavslutande palliativ vård med mediciner som lugnar och minskar andningen utan läkarundersökning.

Vänta nu, när blev Sverige ett land som i praktiken avlivar äldre? Som kollektivt beslutar om vårdinsatser utan konsultation av läkare i varje individuellt fall. När jag såg IVO:s presskonferens tänkte jag: Någon måste avgå. Men debatten bara puttrade på lite lagom. Om det inträffade hade hänt i ett enda fall borde det tas till domstol. Men nu har det hänt i flera hundra fall, kanske tusentals, för IVO har bara granskat de mest illavarslande exemplen, och när skandalen är tillräckligt stor kan de ansvariga huka undan.

Ännu mer hårresande är att dessa gamla nekades vård trots att det hela våren fanns lediga sjukhussängar. Det medialt upphaussade fältsjukhuset vid Älvsjömässan utnyttjades aldrig. Inte heller ändrades den palliativa praxisen när smittläget lättade och de befarade långa köerna till intensiven uteblev. Det var inte platsbrist som avgjorde. Detta var döden beslutad enligt administration, vilket journalisten Maciej Zaremba visade för en tid sedan.

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

Klockrent Nicholas!

Mord.

Dom gamla betalar skatter men dom har väldigt svårt att få hjälp inom sjukvården.

Dela på andra sajter

1 minute ago, Nicholas said:

1år senare. 

No shit, Sherlock... 

Långsammare än långsammast. 

Screenshot_20201216-225751_TextTV.jpg

Ingen sol på vintern. Inga d-vitaminer.

Åk ner till solen på vintern och alla mår kanon. Undrar varför???

Sen ska dom alltid köra med "experter och professorer". Så tror folket vad som helst.

Dom behöver inte tänka själva.

Och gör dom det då är dom foliehattar.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

https://www.affarsvarlden.se/kronika/utan-personligt-ansvar?fbclid=IwAR2550h4-IqwP0Ry_AzNtHUM5KQlbb4xQYmNoH8DM-r3I8Wku0yd5w6cgh4

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO:s) skoningslösa kritik tisdagen den 24 november mot den svenska vården av äldre covid-sjuka är något av det mest skoningslösa jag tagit del av. Och sorgliga.

Var femte coronasjuk på landets äldreboenden fick ingen egen läkarbedömning. Endast en handfull procent fick träffa en läkare. Istället sattes allt som oftast in livsavslutande palliativ vård med mediciner som lugnar och minskar andningen utan läkarundersökning.

Vänta nu, när blev Sverige ett land som i praktiken avlivar äldre? Som kollektivt beslutar om vårdinsatser utan konsultation av läkare i varje individuellt fall. När jag såg IVO:s presskonferens tänkte jag: Någon måste avgå. Men debatten bara puttrade på lite lagom. Om det inträffade hade hänt i ett enda fall borde det tas till domstol. Men nu har det hänt i flera hundra fall, kanske tusentals, för IVO har bara granskat de mest illavarslande exemplen, och när skandalen är tillräckligt stor kan de ansvariga huka undan.

Ännu mer hårresande är att dessa gamla nekades vård trots att det hela våren fanns lediga sjukhussängar. Det medialt upphaussade fältsjukhuset vid Älvsjömässan utnyttjades aldrig. Inte heller ändrades den palliativa praxisen när smittläget lättade och de befarade långa köerna till intensiven uteblev. Det var inte platsbrist som avgjorde. Detta var döden beslutad enligt administration, vilket journalisten Maciej Zaremba visade för en tid sedan.

Ja fy fan.

Dela på andra sajter

49 minutes ago, Alarik said:

Ja fy fan.

Ja ni vet ju vart stor del av våra surt förvärvade skattepengar går till.

Alla måste även låna mer och mer pengar och vissa tror att det är lugnt.

Ett exempel på slutmålet är att vi bla. inte ska äga något utan hyra och vara lyckliga.

Dom superrika kommer att äga allt och vara ännu lyckligare :-).

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Alarik:

Det här har vi ju vetat länge men varför har intresset för att åtgärda varit så lågt? Inhyrda läkare som är dubbelt så dyra är ju ett systemfel av modell större. Det enda man lagt energi på är om vården ska vara privat eller inte.

Dela på andra sajter

En liten räkneövning. 

Enbart sjuksköterskor med vaccin utbildning ska få ge vaccin sprutor. 

Hur lång tid tar det då att vaccinera Sveriges befolkning?

Svar : ca 10 år?

Jag vet inte exakt men det blir iallafall helt orimligt lång tid. 

Sedan var det ju lustigt med Steffe som köpte 10 miljoner doser och jag blev häcklad när jag ifrågasatte detta. 

Det skojades om huruvida han skulle sälja dom svart. 

Tyvärr överträffar verkligheten dikten, för det var exakt vad han gjorde. 

Sålde 500K doser till Norge eftersom dom inte var med i EU. 

Och han lovade att han hade fler doser att sälja om det skulle behövas. 

WTF. 

Utbildning av dessa sjuksköterskor i mitten av Januari. 

Ja här går det i den vanliga lunken, lugnt och fint.

Screenshot_20201217-071248_TextTV.jpg

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

Virus nivåer i vatten har ju Anders Tegnell avfärdat som humbug. 

Den mest precisa uppskattning man kan få på värdet relativt över tid. 

Utvecklad av forskare som kan tänka. 

Avfärdas av idi*ten som bör köras på en skottkärra fram. 

Screenshot_20201217-072903_TextTV.jpg

Dela på andra sajter

On 2020-12-15 at 18:00, skrev Mr atm:

Jo kampanjer veckor innan första positiva covidsmittan i Italien.

Jag har pratat och skrivit länge om vikten av STARKA d-vitaminer.

Men dom tog fort slut när vissa kunniga inom området fick tv-tid vilket jag är förvånad över.

Ja D vitamin är ju bra så jag har precis varit ute och fått dagens dos. 

Det jäkliga är att solstolen börjar bli sliten så det är snart dags att köpa en ny. 

Är det vad man kallar för i Lands problem? 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Avfärdas av idi*ten som bör köras på en skottkärra fram. 

Vad har Donald Trump med det här att göra?

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Sedan var det ju lustigt med Steffe som köpte 10 miljoner doser och jag blev häcklad när jag ifrågasatte detta. 

Nu var det ju ditt uttalande som jag citerar nedan som jag reagerade surt på, och det står jag för alla dagar i veckan.

"Steffe säger han har säkrat 10Miljoner doser.

Ska kan slita nyfödda barn ur sina mödrars famn och vaccinera dom ?"

För övrigt är det skoj att se att du återfått förtroendet för SVT, det TV-bolag som du tidigare spytt så mycket galla över. :great:

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

15 minutes ago, Fritz said:

Nu var det ju ditt uttalande som jag citerar nedan som jag reagerade surt på, och det står jag för alla dagar i veckan.

"Steffe säger han har säkrat 10Miljoner doser.

Ska kan slita nyfödda barn ur sina mödrars famn och vaccinera dom ?"

För övrigt är det skoj att se att du återfått förtroendet för SVT, det TV-bolag som du tidigare spytt så mycket galla över. :great:

Skall inte varje person ha två doser innan det är klart?

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev 65Selander:

Skall inte varje person ha två doser innan det är klart?

Så har det iaf stått och sagts i media.

För övrigt tråden lite trist utan @Bike 😂😂

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Apropå SVT och massvaccinering så rekommenderar jag starkt dokumentärserien Vaccinkrigarna som finns på SVT Play, tre avsnitt.

Världens forskare arbetar hårt på att få fram ett fungerande vaccin mot coronaviruset och snart väntas massvaccinering påbörjas.

I skuggan av vaccinets utveckling växer en antivaccineringsrörelse fram, vilket SVT-dokumentären Vaccinkrigarna skildrar.

Dokument inifrån: Vaccinkrigarna - Avsnitt 1 | SVT Play

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Soengsang:

Be careful what you wish for.....🙉

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Vart har Han tagit vägen? Antalet inlägg har ju halverats. Nytt nick?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...