SatanG Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 Just now, spooncreek said: Jag är också rätt kass på alla visumvarianter, men fattat det som att det handlar om de som har det vi kallar för pensionärsvisa, men det finns väl i alla två varianter på det? Det var min första tanke också tills en granne nyligen sa att han visste ingen som hade det och det knappast berör många. Bäst någon kommer och läxar upp mig lite / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 26 minuter sedan, skrev spooncreek: Jag kan i viss mån förstå hur ni resonerar, visst bidrar pensionärerna på flera sätt genom att spendera sina slantar från andra länder i Thailand, och en del skatt blir det också på konsumtionen. Men till syvende sist: Ska personer med tillfälliga uppehållstilstånd i ett land få ta del av de välfärdssystem som i grunden är till för de egna medborgarna? Kanske, men inte helt självklart som en princip. Vi är en icke obetydlig del i deras välfärdssystem, där vi snarare är närande än tärande. Det finns idag många hungriga thailändare som saknar jobb och inkomst, thailändare som vi i normala tider håller under armarna med våra pengar. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 (ändrad) 53 minutes ago, Jive said: Vi är en icke obetydlig del i deras välfärdssystem, där vi snarare är närande än tärande. Det finns idag många hungriga thailändare som saknar jobb och inkomst, thailändare som vi i normala tider håller under armarna med våra pengar. Medhåll, visst är det så att pensionärerna bidrar när de konsumerar, men samtidigt ska man inte överdriva pensionärernas betydelse för Thailands välfärdssystem. 80 000 pensionärsvisum utfärdades 2018 säger google/immigration. Till det tillkommer väl ett okänt antal till som är pensionärer med marriage visa. Ändrades Juni 17, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 (ändrad) 33 minuter sedan, skrev spooncreek: Medhåll, visst är det så att pensionärerna bidrar när de konsumerar, men samtidigt ska man inte överdriva pensionärernas betydelse för Thailands välfärdssystem. 80 000 pensionärsvisum utfärdades 2018 säger google/immigration. Till det tillkommer väl ett okänt antal till som är pensionärer med marriage visa. Har du uppgift på i vilka länder som dessa 80 000 visum utfärdades? Ändrades Juni 17, 2021 av Jive Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Juni 17, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Juni 17, 2021 1 timme sedan, skrev Jive: Har du uppgift på i vilka länder som dessa 80 000 visum utfärdades? Skulle tro att det handlar om 80k extension based on retirement dvs utfärdat i Thailand. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 (ändrad) 1 hour ago, Jive said: Har du uppgift på i vilka länder som dessa 80 000 visum utfärdades? 15 minutes ago, Esspe said: Skulle tro att det handlar om 80k extension based on retirement dvs utfärdat i Thailand. Jag plockade uppgiften härifrån, ska se om det går att grotta ner sig mer i dessa siffror så småningom. Just nu upptar dock EURO 2020 väldigt mycket fritid. Kanske någon pensionär som har mer tid att kolla? 😎 Thailand issued almost 80,000 retirement visas in 2018, an increase of 30% from 2014, with Britons accounting for the bulk. Research by Kasikornthai Bank estimated that in 2016, there were 68,300 foreigners over 50 years old holding long-stay visas, a 9% increase over the preceding two years. https://asia.nikkei.com/Economy/Thailand-s-foreign-retirees-see-their-good-life-slip-away Ändrades Juni 17, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 18 minuter sedan, skrev Esspe: Skulle tro att det handlar om 80k extension based on retirement dvs utfärdat i Thailand. Ja, Immigration i Thailand utfärdar inga visum, utan det görs på deras ambassader i resp länder. Förlängt uppehållstillstånd (extension of stay) utfärdas däremot på Imm I Thailand. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 20 minutes ago, spooncreek said: Jag plockade uppgiften härifrån, ska se om det går att grotta ner sig mer i dessa siffror så småningom. Just nu upptar dock EURO 2020 väldigt mycket fritid. Kanske någon pensionär som har mer tid att kolla? 😎 Thailand issued almost 80,000 retirement visas in 2018, an increase of 30% from 2014, with Britons accounting for the bulk. Research by Kasikornthai Bank estimated that in 2016, there were 68,300 foreigners over 50 years old holding long-stay visas, a 9% increase over the preceding two years. https://asia.nikkei.com/Economy/Thailand-s-foreign-retirees-see-their-good-life-slip-away Jag undrar vad genomsnittet ligger på vad en pancho spenderar? Blir ju ganska betydande siffror om man låtsas de spenderar 500k/år. Detsamma som ca. 350,000 arbetare med minimilön, dvs 1% av totala arbetsstyrkan. Högt eller lågt, ingen aning men visst bidrar det och troligen till stor del till förmån för den del av befolkningen som inte tillhör överklassen. Fram med mer info nu så vi får veta om vi ska hylla dessa hjältar eller om vi ska beställa fler ättestupor / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 1 minut sedan, skrev SatanG: Jag undrar vad genomsnittet ligger på vad en pancho spenderar? Blir ju ganska betydande siffror om man låtsas de spenderar 500k/år. Detsamma som ca. 350,000 arbetare med minimilön, dvs 1% av totala arbetsstyrkan. Högt eller lågt, ingen aning men visst bidrar det och troligen till stor del till förmån för den del av befolkningen som inte tillhör överklassen. Fram med mer info nu så vi får veta om vi ska hylla dessa hjältar eller om vi ska beställa fler ättestupor / SatanG Tror nog att det är som vanligt med thai, de vill pissa på faranger, men vill oxå gärna ha deras pengar. Såhär har det alltid varit (kanske bara anmälningsbenägenheten som ökat här oxå). Det konstiga (eller iaf väldigt thai) är väl att inte ens nu kan de hålla sig från att pissa lite på faranger, om än en liten del. I alla andra delar av världen skulle det köras charmoffensiv för att få turism etc på fötter igen, men det är liksom inte thaiarnas paradgren (iaf inte fullt ut)...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 (ändrad) 25 minutes ago, frogfish said: Tror nog att det är som vanligt med thai, de vill pissa på faranger, men vill oxå gärna ha deras pengar. Såhär har det alltid varit (kanske bara anmälningsbenägenheten som ökat här oxå). Det konstiga (eller iaf väldigt thai) är väl att inte ens nu kan de hålla sig från att pissa lite på faranger, om än en liten del. I alla andra delar av världen skulle det köras charmoffensiv för att få turism etc på fötter igen, men det är liksom inte thaiarnas paradgren (iaf inte fullt ut)...... Visst har synen på faranger förändrats sedan jag först satte foten härnere men pissa på oss tror jag inte är den gängse uppfattningen. Hoppas jag inte iaf, den dag jag tror så hoppas jag att det blir en spark i röven på mig/oss att dra upp ankaret. Finns fler länder än Thailand här i världen. Håller helt med i det andra, helt fantastiskt hur förbannat korkat det kan bli ibland. Det är väl en av få "positiva" saker med Covid att det möjligen kan få fler att förstå betydelsen av att ta hand om sina turister. Verkar dock ha börjat sippra in att världen inte står på kö för att åka till Thailand för att sitta i karantän. Det här med pensionärerna är ju ytterliggare en härdsmälta från någon framstående minister som fått jobbet pga sina meriter får man väl anta. / SatanG Ändrades Juni 17, 2021 av SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Juni 17, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Juni 17, 2021 Phuket opening går ju strålande. Domestic och expats är inte välkomna, bara rika turister som spenderar biljoner på sina charterresor. Sicka clowner. https://www.bangkokpost.com/business/2133599/rule-flip-flop-deflating-phuket-plan?fbclid=IwAR0kyLaZ2eXc38Awr0_UN2KveyQvRH4Slku4NBKBZrPh4m4bNLY9-R7kY28 Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 17 minuter sedan, skrev SatanG: Visst har synen på faranger förändrats sedan jag först satte foten härnere men pissa på oss tror jag inte är den gängse uppfattningen. Hoppas jag inte iaf, den dag jag tror så hoppas jag att det blir en spark i röven på mig/oss att dra upp ankaret. Finns fler länder än Thailand här i världen. Håller helt med i det andra, helt fantastiskt hur förbannat korkat det kan bli ibland. Det är väl en av få "positiva" saker med Covid att det möjligen kan få fler att förstå betydelsen av att ta hand om sina turister. Verkar dock ha börjat sippra in att världen inte står på kö för att åka till Thailand för att sitta i karantän. Det här med pensionärerna är ju ytterliggare en härdsmälta från någon framstående minister som fått jobbet pga sina meriter får man väl anta. / SatanG Jo, jag raljerade lite grann. Men ibland lyser "utlänningshatet" igenom så pass att de inte kan dölja det. Vem minns inte Anutin som tappade det helt när några backpackers inte ville ha mask och kallade alla faranger för skitiga och att de aldrig duschade. Tror inte han kom på det just där, utan det är nog hans (och många thais) riktiga åsikt. Men mestadels döljer de det nog. Vi har ju utlänningshatare i Svedala oxå, men här brukar vi inte göra ministrar av dem, de får sitta på twitter och hata. Sen helt enig om härdsmältan. Även om dessa pensios vore ett problem är väl inte NU tiden att öppet försvåra för dem. Men iom att jag inte är thai så förstår jag inte thailogik, jag känner bara igen den när jag ser den.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 5 minutes ago, frogfish said: Jo, jag raljerade lite grann. Men ibland lyser "utlänningshatet" igenom så pass att de inte kan dölja det. Vem minns inte Anutin som tappade det helt när några backpackers inte ville ha mask och kallade alla faranger för skitiga och att de aldrig duschade. Tror inte han kom på det just där, utan det är nog hans (och många thais) riktiga åsikt. Men mestadels döljer de det nog. Vi har ju utlänningshatare i Svedala oxå, men här brukar vi inte göra ministrar av dem, de får sitta på twitter och hata. Sen helt enig om härdsmältan. Även om dessa pensios vore ett problem är väl inte NU tiden att öppet försvåra för dem. Men iom att jag inte är thai så förstår jag inte thailogik, jag känner bara igen den när jag ser den.... Anutin är ju en riktig jubelåsna och det uttalandet gjorde nog väldigt många faranger heligt förbannade. Fick nog inte lika många thailändare att höja ögonbrynen då alla vet att det är så han funkar. Gorma först och tänk senare eller aldrig. Men om jag inte minns helt fel (någon får gärna rätta isf) så fick detta utspel en hel del thailändare att gå ut på hans FB och skriva vad de tyckte om det. Det var en grym majoritet som ogillade det utspelet och bara någon dag senare fick han förklara sig och be om ursäkt innan han tvingades att stänga ner sidan. Nu menar jag inte att det var en ödmjuk ursäkt men med tanke på att det svider ordentligt för en åsna i hans ställning ska man nog komma ihåg, det är inget han är van att göra och i rättvisans namn var det thailändare som fick honom till det. Förstår att du inte menar det bokstavligt men det är nog annars en ganska vanlig uppfattning bland många av oss faranger, därför jag skriver det. Tror annars hans utspel visar på en syn på faranger bland vissa delar av överklassen men just detta utspel var nog för att flytta fokus från fiaskot/korruptionen som just då hände med ansiktsmaskerna. https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1852949/health-minister-apologises-for-anti-western-slurs / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 28 minuter sedan, skrev SatanG: Anutin är ju en riktig jubelåsna och det uttalandet gjorde nog väldigt många faranger heligt förbannade. Fick nog inte lika många thailändare att höja ögonbrynen då alla vet att det är så han funkar. Gorma först och tänk senare eller aldrig. Men om jag inte minns helt fel (någon får gärna rätta isf) så fick detta utspel en hel del thailändare att gå ut på hans FB och skriva vad de tyckte om det. Det var en grym majoritet som ogillade det utspelet och bara någon dag senare fick han förklara sig och be om ursäkt innan han tvingades att stänga ner sidan. Nu menar jag inte att det var en ödmjuk ursäkt men med tanke på att det svider ordentligt för en åsna i hans ställning ska man nog komma ihåg, det är inget han är van att göra och i rättvisans namn var det thailändare som fick honom till det. Förstår att du inte menar det bokstavligt men det är nog annars en ganska vanlig uppfattning bland många av oss faranger, därför jag skriver det. Tror annars hans utspel visar på en syn på faranger bland vissa delar av överklassen men just detta utspel var nog för att flytta fokus från fiaskot/korruptionen som just då hände med ansiktsmaskerna. https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1852949/health-minister-apologises-for-anti-western-slurs / SatanG Jo, det är många som när de kommer över smekmånaden i början blir paranoida och tror att alla thaiarna vill de ont. Men även thailändarna är nog som folk i allmänhet, det finns all möjliga sorter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 17, 2021 Dela Inlagd Juni 17, 2021 4 hours ago, SatanG said: Jag undrar vad genomsnittet ligger på vad en pancho spenderar? Blir ju ganska betydande siffror om man låtsas de spenderar 500k/år. Detsamma som ca. 350,000 arbetare med minimilön, dvs 1% av totala arbetsstyrkan. Högt eller lågt, ingen aning men visst bidrar det och troligen till stor del till förmån för den del av befolkningen som inte tillhör överklassen. Fram med mer info nu så vi får veta om vi ska hylla dessa hjältar eller om vi ska beställa fler ättestupor / SatanG Varför skulle det vara så stor skillnad på oss pancho som er ungdommar?😇😇😇 Spenderar lika mycket/lite som snart 80 som när jag flyttade hit, det kostar lika mycket/lite med familj och livet i allmänhet och det tror jag de flesta upplever. Hur stor den summan är måste ju vara väldigt individuell beroende på inkomst, men har man startat upp en nivå är det nog inte lätt att reducera den, man rättar ju mun efter matsäcken heter det väl. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Juni 18, 2021 Dela Inlagd Juni 18, 2021 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Juni 18, 2021 Dela Inlagd Juni 18, 2021 Svenskar inte valkomna i Phuket just nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Juni 18, 2021 Dela Inlagd Juni 18, 2021 11 hours ago, Baa said: Varför skulle det vara så stor skillnad på oss pancho som er ungdommar?😇😇😇 Spenderar lika mycket/lite som snart 80 som när jag flyttade hit, det kostar lika mycket/lite med familj och livet i allmänhet och det tror jag de flesta upplever. Hur stor den summan är måste ju vara väldigt individuell beroende på inkomst, men har man startat upp en nivå är det nog inte lätt att reducera den, man rättar ju mun efter matsäcken heter det väl. Självklart spenderar alla individuellt, min tanke var att man oftast tjänar mer innan man blir pancho och oftare har familj tidigare. Så det var bara en gissning på 500k/pancho/år. Vad tror du själv? Menade inget illa om det nu uppfattades så, tvärtom tror jag ni är en bra grupp för samhället härnere. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 19, 2021 Dela Inlagd Juni 19, 2021 On 6/18/2021 at 10:47 AM, SatanG said: Självklart spenderar alla individuellt, min tanke var att man oftast tjänar mer innan man blir pancho och oftare har familj tidigare. Så det var bara en gissning på 500k/pancho/år. Vad tror du själv? Menade inget illa om det nu uppfattades så, tvärtom tror jag ni är en bra grupp för samhället härnere. / SatanG Tog absolut inte illa upp, det är fler parametrar att ta hänsyn till, med åldrandet följer i allmänhet ett mindre aktivt liv varför utgifterna inte behöver vara lika för att uppnå samma personliga livskvalitet. Har ingen bra gissning på utgifter o inkomsters förändring, Många har ju avyttrat boende och har en buffert därifrån medans andra laddat pensionssparande i olika form, eller sparat på banken, leva på enbart pension går kanske om man är ensam men då kommer andra villkor in i bilden. Något svenskt skyddsnät existerar ju inte om man flyttar hit. Har man sett om sitt hus är nog inte 500k om året i överkant, snarare tror jag om man väger in husköp, bildito etc på lite mer... Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd Juni 22, 2021 Dela Inlagd Juni 22, 2021 7 minuter sedan, skrev John Khonken: Förlåt. jag trodde det var viktigt för er som kan flyga till Thailand. Men självklart skriver jag inget mer här om detta. Märkligt att du inte vill ha tips. Jag skulle vara och är när du informerar oss om allt just nu väldigt tacksam För alla som vill flyga till Thailand är det INTE viktigt att få läsa Konsperitationsteorier Fake news Alternative facts Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Juni 22, 2021 Dela Inlagd Juni 22, 2021 Även du borde väl veta att det finns statestik på att det kan hända saker på långflygningar. Vaccinet verkar öka % väldigt mycket när friska piloter får problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Juni 22, 2021 Dela Inlagd Juni 22, 2021 On 2021-06-18 at 04:47, skrev Scandinaviancorner: Svenskar inte valkomna i Phuket just nu Nu verkar det bättre Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Juni 23, 2021 Dela Inlagd Juni 23, 2021 https://www.gp.se/nyheter/sverige/skandinaver-i-Thailand-vill-ha-vaccin-1.49946956?fbclid=IwAR1yubVWfHdzZV4URpnt7gSf3TleYKSwxUp9P8qjlBQOwa3omA8Ic7bJoQQ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juni 24, 2021 Dela Inlagd Juni 24, 2021 Trevlig midsommar på er 😷 "The World Economic Forum and other global elites are in full-on attack mode… Promising that by 2030 you'll own nothing. But be happy. These parasites want you: · Eating bugs and fake meat. · Abandoning travel forever. · Staying isolated at home until you die of loneliness (or starve to death). · Handing over your last bits of privacy and control. · Paying out more extortion cash (Including taxes to the UN and other world organizations). · Implanting "mind-reading" chips under your skin (no, I'm not kidding, read Klaus Schwab’s WEF speech). · And using digital currencies that they control and can turn off any time they want." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu