berlitz Inlagd April 16, 2021 Dela Inlagd April 16, 2021 Intressant ang ämnet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd April 16, 2021 Dela Inlagd April 16, 2021 Jag bor ju mitt i Corona-Epedimin i Thailand! Här testat inte någon...men dom är ju starka att informera att smittan inte finns här! Kampangphet tillhör ju dom provinser som har: alla besökare måste ha karantän! Jag och frugan drog upp till Kampangphet city för att handla på Makro....inte en enda check-point eller Polis-kontroll på vägen!!! Det funkad kanon att handla vad vi behöver!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krille Inlagd April 16, 2021 Dela Inlagd April 16, 2021 22 timmar sedan, skrev John Khonken: Krille du flyttade fokus från dina egna misstag. Till skillnad mot dig erkänner jag när jag gör fel. Läs dina egna föregående inlägg . Vad säger du om min ändrade skrift. Har jag rätt eller fel i så fall varför. Vad vi diskuterar borde väl du veta som startade detta. se ovan Jag har faktiskt svårt att förstå vad du skriver om? Vad är det t ex för egna misstag du syftar på? Diskuterar du vaccin generellt eller coronavaccin? /Krille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 On 4/15/2021 at 11:19 PM, SatanG said: Ja svårt att vara säker, kan ju bara spekulera. En del vill ha det till att vara värre än det är och det motsatta också. Flera företag i G-Tower, Rama 9, har upptäckt smittade vet jag från frugan som jobbar där, lillgrabbens kindergarten samt många som sagt på äldsta grabbens skola. Just vi kan ju ha otur men ser man på paniken bland myndigheter som verkar testa stenhårt, det är dubbel väntetid på svar just nu, så tyder jag det som att det är antingen många som faktiskt är smittade och/eller att det går mycket fort. Vi får väl se hur det spelar ut. / SatanG Vid första vågen kändes Covid väldigt avlägset; som närmast var det någon bekant vars kompis hade en jobbarkompis och liknande exempel 3 cirklar bort. Vid den andra vågen var det 90% burmeser och det märktes inte alls, ja förutom att alla uteställen samt skolan stängde i drygt en månad. Den här gången känns det klart närmare; minst 10 personer jag är bekant med, även om jag inte kan påstå att jag direkt känner fler än 2 av dem, som är konfirmerade. I frugans LINE-grupp med föräldrar i internationella skolor så är det en bra bit över 100 rapporterade fall. Känner dock inte till någon som dött och ingen som varit särskilt sjuk, men det hör val samman med att alla fall jag känner till är mellan 45 och 55 år gamla. Dyker dock upp allt fler som påstår att de officiella siffrorna, både över smittade och döda, är klart lägre än de riktiga siffrorna. Det hänvisas till "kompisar" och "släktingar" som jobbar på sjukhus eller myndigheter både i Bangkok och ute i landet som inte "vågar säga hur det egentligen ligger till". Personligen så tror jag inte att det direkt fuskas med resultaten men givetvis är det en eftersläpning och det testas nog inte så mycket ute i byarna och kanske att de skiter i att testa en döende äldre dam. 10,000 bekräftade fall senaste veckan borde ju innebära runt 50 döda med 0.5% dödlighet men än så länge är det väl bara 3 stycken, kan dock givetvis se helt annorlunda ut om en vecka. Jag tror också att systemet de skapat, där man nästan tvingas till 14 dagars karantän på sjukhus om man testar positivt, gör att många drar sig för att testas så chansen är ju överhängande att det är många fler smittade; vilket i så fall gör dödligheten ännu lägre. Stannade till på Central Bangna på vägen hem idag och kändes inte som att det var någon större panik. Jag antar att det mesta av paniken, precis som regeringens stödpengar, slösades bort på de första två minivågorna. Kan bli trist om det verkligen blir en "riktig" våg nu när folk kommer tillbaka till Bangkok efter Songkran och lämnat kvar sin Covid hos hellre släktingar i byar utan riktiga sjukhus. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 20 minutes ago, Atom said: Vid första vågen kändes Covid väldigt avlägset; som närmast var det någon bekant vars kompis hade en jobbarkompis och liknande exempel 3 cirklar bort. Vid den andra vågen var det 90% burmeser och det märktes inte alls, ja förutom att alla uteställen samt skolan stängde i drygt en månad. Den här gången känns det klart närmare; minst 10 personer jag är bekant med, även om jag inte kan påstå att jag direkt känner fler än 2 av dem, som är konfirmerade. I frugans LINE-grupp med föräldrar i internationella skolor så är det en bra bit över 100 rapporterade fall. Känner dock inte till någon som dött och ingen som varit särskilt sjuk, men det hör val samman med att alla fall jag känner till är mellan 45 och 55 år gamla. Dyker dock upp allt fler som påstår att de officiella siffrorna, både över smittade och döda, är klart lägre än de riktiga siffrorna. Det hänvisas till "kompisar" och "släktingar" som jobbar på sjukhus eller myndigheter både i Bangkok och ute i landet som inte "vågar säga hur det egentligen ligger till". Personligen så tror jag inte att det direkt fuskas med resultaten men givetvis är det en eftersläpning och det testas nog inte så mycket ute i byarna och kanske att de skiter i att testa en döende äldre dam. 10,000 bekräftade fall senaste veckan borde ju innebära runt 50 döda med 0.5% dödlighet men än så länge är det väl bara 3 stycken, kan dock givetvis se helt annorlunda ut om en vecka. Jag tror också att systemet de skapat, där man nästan tvingas till 14 dagars karantän på sjukhus om man testar positivt, gör att många drar sig för att testas så chansen är ju överhängande att det är många fler smittade; vilket i så fall gör dödligheten ännu lägre. Stannade till på Central Bangna på vägen hem idag och kändes inte som att det var någon större panik. Jag antar att det mesta av paniken, precis som regeringens stödpengar, slösades bort på de första två minivågorna. Kan bli trist om det verkligen blir en "riktig" våg nu när folk kommer tillbaka till Bangkok efter Songkran och lämnat kvar sin Covid hos hellre släktingar i byar utan riktiga sjukhus. Hehe vet inte om du märkt detsamma men så fort det börjas panika i massmedia med ökad smitta så ser man långt fler människor ute. Var på Homepro häromdagen brukar aldrig vara så mycket folk som det var då, på en vardag dessutom. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 2 minutes ago, SatanG said: Hehe vet inte om du märkt detsamma men så fort det börjas panika i massmedia med ökad smitta så ser man långt fler människor ute. Var på Homepro häromdagen brukar aldrig vara så mycket folk som det var då, på en vardag dessutom. / SatanG Så är det helt klart; gäller ju att passa på innan Anutin helt stänger ned stan 😉. Idag var vi mest på Tops på bottenplan och det var oerhört mycket fler folk än jag hade trott; väldigt många Bangkokbor är ju trots allt fortfarande bortresta och kommer inte tillbaka förrän imorgon. Enligt frugan var det ordentligt utplockat på många varor och många tänker nog som så att nästa vecka kommer det bli betydligt fler fall och eventuellt hårdare restriktioner så bäst att köpa på sig alkohol och diverse färskvaror så man klarar sig och slipper ge sig ut på en vecka eller två. Jag var uppe på 5:e våningen och betalade min telefonräkning och där var det riktigt tomt. Om det beror på att många inte är tillbaka i Bangkok än eller om det berodde på att folk inte vill traska runt och köpa "onödiga saker" vet jag dock inte. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 (ändrad) 9 minutes ago, Atom said: Jag var uppe på 5:e våningen och betalade min telefonräkning och där var det riktigt tomt. Om det beror på att många inte är tillbaka i Bangkok än eller om det berodde på att folk inte vill traska runt och köpa "onödiga saker" vet jag dock inte. Det beror på att de som hänger med i utvecklingen numera betalar telefonräkningen online. 😎 Ändrades April 17, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 (ändrad) 51 minutes ago, Atom said: Vid första vågen kändes Covid väldigt avlägset; som närmast var det någon bekant vars kompis hade en jobbarkompis och liknande exempel 3 cirklar bort. Vid den andra vågen var det 90% burmeser och det märktes inte alls, ja förutom att alla uteställen samt skolan stängde i drygt en månad. Den här gången känns det klart närmare; minst 10 personer jag är bekant med, även om jag inte kan påstå att jag direkt känner fler än 2 av dem, som är konfirmerade. I frugans LINE-grupp med föräldrar i internationella skolor så är det en bra bit över 100 rapporterade fall. Känner dock inte till någon som dött och ingen som varit särskilt sjuk, men det hör val samman med att alla fall jag känner till är mellan 45 och 55 år gamla. Dyker dock upp allt fler som påstår att de officiella siffrorna, både över smittade och döda, är klart lägre än de riktiga siffrorna. Det hänvisas till "kompisar" och "släktingar" som jobbar på sjukhus eller myndigheter både i Bangkok och ute i landet som inte "vågar säga hur det egentligen ligger till". Personligen så tror jag inte att det direkt fuskas med resultaten men givetvis är det en eftersläpning och det testas nog inte så mycket ute i byarna och kanske att de skiter i att testa en döende äldre dam. 10,000 bekräftade fall senaste veckan borde ju innebära runt 50 döda med 0.5% dödlighet men än så länge är det väl bara 3 stycken, kan dock givetvis se helt annorlunda ut om en vecka. Jag tror också att systemet de skapat, där man nästan tvingas till 14 dagars karantän på sjukhus om man testar positivt, gör att många drar sig för att testas så chansen är ju överhängande att det är många fler smittade; vilket i så fall gör dödligheten ännu lägre. Stannade till på Central Bangna på vägen hem idag och kändes inte som att det var någon större panik. Jag antar att det mesta av paniken, precis som regeringens stödpengar, slösades bort på de första två minivågorna. Kan bli trist om det verkligen blir en "riktig" våg nu när folk kommer tillbaka till Bangkok efter Songkran och lämnat kvar sin Covid hos hellre släktingar i byar utan riktiga sjukhus. Medhåll på det stora hela, Smittotalet är med största säkerhet betydligt större av de skäl du anför. Däremot är jag klart mer tveksam till att de kan mörka dödstalet i någon större utsträckning. Med tanke på den allmänna paniken hade visselblåsarna varit många. Paniken här i Sin City är dock numera rätt låg. Kontrollen från polisen är inte i närheten av hur det var för ett år sedan. Vi får se hur det blir från och med i morgon med de nya restriktionerna, som man inte får kalla för vare sig lockdown eller curfew, men som i praktiken är just det. Ändrades April 17, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 2 minutes ago, spooncreek said: Det beror på att de som hänger med i utvecklingen numera betalar telefonräkningen online. 😎 Varuhusen i Bangkok är lite större än de i Pattaya; hela våningsplan för att betala telefonräkningar har vi inte 😉 Jag har fortfarande ett svenskt Eurocard från företaget och så långt i utvecklingen har inte AIS kommit att du kan betala med utländska kreditkort on-line, eller ens i deras ATM-liknande maskiner. Eller så fungerar det nu, har inte provat på ett par år. De har så många söta kassörskor på Telewiz att jag nästan hoppas att det inte går att betala on-line 😉 Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 (ändrad) 5 minutes ago, Atom said: Varuhusen i Bangkok är lite större än de i Pattaya; hela våningsplan för att betala telefonräkningar har vi inte 😉 Jag har fortfarande ett svenskt Eurocard från företaget och så långt i utvecklingen har inte AIS kommit att du kan betala med utländska kreditkort on-line, eller ens i deras ATM-liknande maskiner. Eller så fungerar det nu, har inte provat på ett par år. De har så många söta kassörskor på Telewiz att jag nästan hoppas att det inte går att betala on-line 😉 Jag viker ner mig, betala med utländskt kreditkort funkar fortsatt inte med AIS. Dessutom har du helt rätt i att Telewiz har en bra rekryteringsstrategi. Ändrades April 17, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 7 minutes ago, spooncreek said: Medhåll på det stora hela, Smittotalet är med största säkerhet betydligt större av de skäl du anför. Däremot är jag klart mer tveksam till att de kan mörka dödstalet i någon större utsträckning. Med tanke på den allmänna paniken hade visselblåsarna varit många. Paniken här i Sin City är dock numera rätt låg. Kontrollen från polisen är inte i närheten av hur det var för ett år sedan. Vi får se hur det blir från och med i morgon med de nya restriktionerna, som man inte får kalla för vare sig lockdown eller curfew, men som i praktiken är just det. Jag har bara varit tillbaka i Bangkok sedan lunchtid och förutom ett stopp på Central Bangna har jag inte varit ute, så jag kan inte bedöma paniknivån. När dotterns skola insisterade på att de skulle sitta sin exam i skolan nästa vecka var det dock tydligt att en klar majoritet (av de högljudda, dvs thailändska morsor) var kraftigt emot det. I den första vågen var det huvudsakligen utländska (kinesiska) turister som smittade folk som jobbade inom turistindustrin och i andra vågen var det burmesiska arbetskraftinvandrare. Den här gången tog det fart bland hi-so klubbarna i Thong Lor och det är en grupp som reser mycket, träffar mycket folk och, framförallt, skiter fullständigt i regeringens regler och förmaningar. Jag är inte, och har aldrig varit, orolig för Covid men ska man se helt nyktert på läget just nu så är det minst 10 gånger värre än tidigare vågor av ovan nämnda anledningar. Att Songkran precis inföll kan givetvis bidra till The Perfect Storm. Jag tror aldrig vi kommer se siffror som i Europa men 100,000 smittade och tusen döda närmaste månaden känns ju inte orimligt. Inte mycket att orda om i ett land med 70 miljoner invånare, men tungt i ett land som fortfarande inte ens kommit upp i 100 döda och närmast gjort Covid-statistik till en Nationalsport. Det trista är att det givetvis också innebär fördröjningar för Sandbox och andra turismsatsningar vilket kommer kosta miljoner jobb med tillhörande ekonomiskt och mänskligt lidande. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 (ändrad) 38 minutes ago, Atom said: Jag har bara varit tillbaka i Bangkok sedan lunchtid och förutom ett stopp på Central Bangna har jag inte varit ute, så jag kan inte bedöma paniknivån. När dotterns skola insisterade på att de skulle sitta sin exam i skolan nästa vecka var det dock tydligt att en klar majoritet (av de högljudda, dvs thailändska morsor) var kraftigt emot det. I den första vågen var det huvudsakligen utländska (kinesiska) turister som smittade folk som jobbade inom turistindustrin och i andra vågen var det burmesiska arbetskraftinvandrare. Den här gången tog det fart bland hi-so klubbarna i Thong Lor och det är en grupp som reser mycket, träffar mycket folk och, framförallt, skiter fullständigt i regeringens regler och förmaningar. Jag är inte, och har aldrig varit, orolig för Covid men ska man se helt nyktert på läget just nu så är det minst 10 gånger värre än tidigare vågor av ovan nämnda anledningar. Att Songkran precis inföll kan givetvis bidra till The Perfect Storm. Jag tror aldrig vi kommer se siffror som i Europa men 100,000 smittade och tusen döda närmaste månaden känns ju inte orimligt. Inte mycket att orda om i ett land med 70 miljoner invånare, men tungt i ett land som fortfarande inte ens kommit upp i 100 döda och närmast gjort Covid-statistik till en Nationalsport. Det trista är att det givetvis också innebär fördröjningar för Sandbox och andra turismsatsningar vilket kommer kosta miljoner jobb med tillhörande ekonomiskt och mänskligt lidande. Att det är främst hi-so som står för den officiella smittspridingen denna gång är onekligen intressant. En annan intressant aspekt apropå smittspridningen enligt nedan. Det fanns en liknade nyhetsflash tidigare idag avseende Phuket: Ändrades April 17, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 2 minutes ago, spooncreek said: Att det är främst hi-so som står för den officiella smittspridingen denna gång är onekligen intressant. En intressant aspekt apropå smittspridningen. Det fanns en liknade nyhetsflash tidigare idag avseende Phuket: Vad jag hört är att om man testar positivt på ett statligt sjukhus eller vid någon ambulerande provtagningsstation så måste man gå i karantän på ett sjukhus i 2 veckor. Tar man dock sitt test på ett privat sjukhus så gäller någon form av sjukhussekretess och man kan smita undan och köra karantän hemma. Bangkok Post hade ju också en artikel för någon dag sedan om hur man kan göra karantän hemma. Inte en chans att någon övre medelklasssnubbe i Bangkok som varit på en after hours bar i Thong Lor skulle stå i kö i en timme för gratis provtagning vid någon skola. Förmodligen tar de inget prov alls, och gör de det så åker de till Samitivet eller Bumrungrad och sedan stannar de bara hemma en vecka om de testar positivt. Som sagt, de som sägs ha startat den senaste vågen är inte några låginkomsttagare inom turistindustrin eller livrädda migranter från Burma; det är välbesuttna snubbar som är vana att göra vad de vill och även Anutins bästa kompis ingår ju i det gänget så vad ska Regeringen göra åt det utan att skita i sin egen trädgård? Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 (ändrad) 12 minutes ago, Atom said: Vad jag hört är att om man testar positivt på ett statligt sjukhus eller vid någon ambulerande provtagningsstation så måste man gå i karantän på ett sjukhus i 2 veckor. Tar man dock sitt test på ett privat sjukhus så gäller någon form av sjukhussekretess och man kan smita undan och köra karantän hemma. Bangkok Post hade ju också en artikel för någon dag sedan om hur man kan göra karantän hemma. Inte en chans att någon övre medelklasssnubbe i Bangkok som varit på en after hours bar i Thong Lor skulle stå i kö i en timme för gratis provtagning vid någon skola. Förmodligen tar de inget prov alls, och gör de det så åker de till Samitivet eller Bumrungrad och sedan stannar de bara hemma en vecka om de testar positivt. Som sagt, de som sägs ha startat den senaste vågen är inte några låginkomsttagare inom turistindustrin eller livrädda migranter från Burma; det är välbesuttna snubbar som är vana att göra vad de vill och även Anutins bästa kompis ingår ju i det gänget så vad ska Regeringen göra åt det utan att skita i sin egen trädgård? På samma tema: Min granne, farang, som var tvungen att testa sig för att han skulle till Kina på jobb fick problem direkt. Han och hans fru testade båda "positivt" för antikroppar. Stort pådrag, minst tre olika myndigheter i stora bilar med personal i all upptänklig skyddsutrustning utanför dörren då de vägrade karantän (av förklarliga skäl). Lång historia kort, de fick göra en vecka i karantän i Thailand, och kom aldrig iväg till Kina, som inte heller tillåter att man har antikroppar om jag förstått det rätt. Ändrades April 17, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 17, 2021 Dela Inlagd April 17, 2021 7 minutes ago, spooncreek said: På samma tema: Min granne, farang, som var tvungen att testa sig för att han skulle till Kina på jobb fick problem direkt. Han och hans fru testade båda "positivt" för antikroppar. Stort pådrag, minst tre olika myndigheter i stora bilar med personal i all upptänklig skyddsutrustning utanför dörren då de vägrade karantän (av förklarliga skäl). Lång historia kort, de fick göra en vecka i karantän i Thailand, och kom aldrig iväg till Kina, som inte heller tillåter att man har antikroppar om jag förstått det rätt. Det har blivit en så sjuk och skev bild i Thailand; att testa positivt för Covid är som att testa positivt för HIV i Sverige på 80-talet. Frugan har en kompis från skolan som flyttade till Sverige med sin man för 2 år sedan och för några månader sedan lade han ut en post på FB om att nu hade familjen till slut fått Covid. Någon av hennes gamla kompisar i Thailand hade även honom som FB-vän och det spred sig att "Bee" minsann hade Covid. När hon upptäckte "skadan" var hon tvungen att meddela alla gamla kompisar i Thailand att inte säga något; hennes äldsta dotter var ju trots allt kvar i Bangkok och det kunde påverka henne negativt....... I Sverige är det positivt att ha haft Covid (om man inte har några bestående men) men i Thailand är det som att man har det för evigt. Där tror jag det kan hjälpa mot stigmatiseringen när nu flera rika och kända personer "kommer ut"; gemene man kommer då förhoppningsvis förstå att det bara är en något mer allvarlig influensa som faktiskt alla kan få. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd April 18, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 18, 2021 20 timmar sedan, skrev spooncreek: Att det är främst hi-so som står för den officiella smittspridingen denna gång är onekligen intressant. En annan intressant aspekt apropå smittspridningen enligt nedan. Det fanns en liknade nyhetsflash tidigare idag avseende Phuket: Vore ju klart bättre om dom som har covid utan att vara sjuka fick hemkarantän med kontrollfunktion än att låta dom ta upp platser för dom som verkligen behöver det. Men då skulle ju regeringen medge att dom haft fel strategi från början. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd April 18, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 18, 2021 19 timmar sedan, skrev spooncreek: På samma tema: Min granne, farang, som var tvungen att testa sig för att han skulle till Kina på jobb fick problem direkt. Han och hans fru testade båda "positivt" för antikroppar. Stort pådrag, minst tre olika myndigheter i stora bilar med personal i all upptänklig skyddsutrustning utanför dörren då de vägrade karantän (av förklarliga skäl). Lång historia kort, de fick göra en vecka i karantän i Thailand, och kom aldrig iväg till Kina, som inte heller tillåter att man har antikroppar om jag förstått det rätt. Det där var väl på Bkk Hospital så då gällde inte ev. sekretess så mycket. Eller var det för att dom vägrade göra krantän där som det läckte till myndigheterna? Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd April 18, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 18, 2021 19 timmar sedan, skrev Atom: Det har blivit en så sjuk och skev bild i Thailand; att testa positivt för Covid är som att testa positivt för HIV i Sverige på 80-talet. Frugan har en kompis från skolan som flyttade till Sverige med sin man för 2 år sedan och för några månader sedan lade han ut en post på FB om att nu hade familjen till slut fått Covid. Någon av hennes gamla kompisar i Thailand hade även honom som FB-vän och det spred sig att "Bee" minsann hade Covid. När hon upptäckte "skadan" var hon tvungen att meddela alla gamla kompisar i Thailand att inte säga något; hennes äldsta dotter var ju trots allt kvar i Bangkok och det kunde påverka henne negativt....... I Sverige är det positivt att ha haft Covid (om man inte har några bestående men) men i Thailand är det som att man har det för evigt. Där tror jag det kan hjälpa mot stigmatiseringen när nu flera rika och kända personer "kommer ut"; gemene man kommer då förhoppningsvis förstå att det bara är en något mer allvarlig influensa som faktiskt alla kan få. Har sett några kändisar som lagt ut på FB att dom har covid och inte är sjuka, så hoppas kan man. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd April 18, 2021 Dela Inlagd April 18, 2021 53 minutes ago, Esspe said: Vore ju klart bättre om dom som har covid utan att vara sjuka fick hemkarantän med kontrollfunktion än att låta dom ta upp platser för dom som verkligen behöver det. Men då skulle ju regeringen medge att dom haft fel strategi från början. Strategin är väl att isolera de smittade främst för andras skull. Thailändare är väl inte direkt kända för att följa regler och instruktioner och många löser nog inte självkarantän. Lite "nudelsoppa måste man väl få gå käka", "Mia noi sa hon ville träffa mig", "Jag skulle bara....." etc skulle nog varit standard Nu när det börjar saknas bäddar är det definitivt läge att ompröva den strategin och hittills har det talats om att vissa undantag ska kunna köra hemkarantän, får se hur det går. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd April 20, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 20, 2021 On 2021-04-18 at 18:03, skrev Esspe: Vore ju klart bättre om dom som har covid utan att vara sjuka fick hemkarantän med kontrollfunktion än att låta dom ta upp platser för dom som verkligen behöver det. Men då skulle ju regeringen medge att dom haft fel strategi från början. Se där ja. Prayut läser tydligen MPR. Undrar vad hans nick är? Sätter en peng på att det inte gäller faranger. https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2102051/recover-at-home-virus-plan Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 24, 2021 Dela Inlagd April 24, 2021 On 4/20/2021 at 12:22 PM, Esspe said: Se där ja. Prayut läser tydligen MPR. Undrar vad hans nick är? Sätter en peng på att det inte gäller faranger. https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2102051/recover-at-home-virus-plan Kanske att någon av Prayuts trainees läst din och många andras liknande inlägg, men framförallt hoppas jag att de läste BPs artikel igår om den 83-åriga tanten i Bkk som dog då det inte fanns någon sjukhusplats medans tusentals helt friska (men Covid-positiva) ungdomar ligger uttråkade och Instagram-uppdaterar på bäddar som hon skulle behövt. 2,839 nya fall idag; nytt rekord och en 50% ökning mot igår, vilket var ett nytt rekord då. Bara 8 döda men också det ett rekord. Fortfarande en västanvind jämfört mot många andra länder i världen men för ett land som som för inte så länge sedan firade 100 dagar utan något fall så är det givetvis en stor sak; som kan bli väldigt mycket större väldigt snart. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd April 24, 2021 Dela Inlagd April 24, 2021 Nu händer det saker i byn. Folk från nån myndighet är där och inventerar inför vaccinering. Ryktet säger at det inte är långt borta. Nån annan som har info eller erfarenhet om detta (first hand)? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 24, 2021 Dela Inlagd April 24, 2021 11 minutes ago, frogfish said: Nu händer det saker i byn. Folk från nån myndighet är där och inventerar inför vaccinering. Ryktet säger at det inte är långt borta. Nån annan som har info eller erfarenhet om detta (first hand)? Jag har ingen "first hand" information och förmodligen finns det ingen som har det, inte ens Prayut. Det officiella thailändska målet är att 70% av alla thailändare över 18 år ska vara vaccinerade innan årets slut. Förtur ska ges till folk som jobbar inom sjukvården, folk som är extra utsatta samt folk som bor i turismområden. Om jag förstått det rätt så är "din" by i Buriram vilket gör att bara de som jobbar på sjukhus, är över 70 eller på annat sätt sårbara har en chans att få vaccin i år. Buriram är dock lite speciellt; nästan som en egen liten stat inom Thailands gränser. Det vore inte alltför märkligt om Newin, Anutin och/eller Leicester FC på något sätt skulle hitta en speciell lösning att få in kinesiskt eller ryskt vaccin till Buriram. Personligen räknar jag också med att kunna vaccinera mig om runt 3 månader även om det nog skulle ta 1 år att vänta på den officiella sprutan; tror dock inte Anutin sponsrar mig utan det blir för egna pengar, eller kanske snarare företagets. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd April 24, 2021 Dela Inlagd April 24, 2021 9 minuter sedan, skrev Atom: Jag har ingen "first hand" information och förmodligen finns det ingen som har det, inte ens Prayut. Det officiella thailändska målet är att 70% av alla thailändare över 18 år ska vara vaccinerade innan årets slut. Förtur ska ges till folk som jobbar inom sjukvården, folk som är extra utsatta samt folk som bor i turismområden. Om jag förstått det rätt så är "din" by i Buriram vilket gör att bara de som jobbar på sjukhus, är över 70 eller på annat sätt sårbara har en chans att få vaccin i år. Buriram är dock lite speciellt; nästan som en egen liten stat inom Thailands gränser. Det vore inte alltför märkligt om Newin, Anutin och/eller Leicester FC på något sätt skulle hitta en speciell lösning att få in kinesiskt eller ryskt vaccin till Buriram. Personligen räknar jag också med att kunna vaccinera mig om runt 3 månader även om det nog skulle ta 1 år att vänta på den officiella sprutan; tror dock inte Anutin sponsrar mig utan det blir för egna pengar, eller kanske snarare företagets. Vi får väl se vad som händer. Vet bara att frun sa att personal från nånstans var i byn och skrev upp folk på en lista inför vaccinering. Alla fick skriva upp sig, men som du säger sker väl nån typ av prioritering. Vi får väl se vad som händer. Har sagt till att de ska hålla öronen på spänn angående att kunna betala på sjukhuset, då kör vi på det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 24, 2021 Dela Inlagd April 24, 2021 7 minutes ago, frogfish said: Vi får väl se vad som händer. Vet bara att frun sa att personal från nånstans var i byn och skrev upp folk på en lista inför vaccinering. Alla fick skriva upp sig, men som du säger sker väl nån typ av prioritering. Vi får väl se vad som händer. Har sagt till att de ska hålla öronen på spänn angående att kunna betala på sjukhuset, då kör vi på det. En sådan drive hade de här också för två veckor sedan. Man fick ange om man ville bli vaccinerad samt ange skäl till varför man skulle vara prioriterad (arbetssituation, ålder, sjukdomar etc). Det var folk från Amphoe och gällde den statliga vaccineringen och den är helt gratis, även för utlänningar med "uppehållstillstånd". Som sagt, Buriram kan dock vara annorlunda pga de "personligheter" som finns med starka anknytningar till provinsen. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu