Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0

Esspe

Recommended Posts

39 minuter sedan, skrev spooncreek:

Forskare är konstant oense. Mer oense än någon annan yrkesgrupp jag kommit i kontakt med, och det förefaller gälla de allra flesta discipliner.

Jag tycker jag hänger med ganska hyfsat i vad expertisen säger om vilka åtgärder som ska vidtas tex mot det utbrott av smitta som just nu pågår i norr- och västerbotten och alla verkar rörande ense om att vi som bor här måste skärpa till oss och hålla distans till varandra för att det inte ska spåra ur helt. Sjukvården går ju redan på knäna som det är. Jag har inte hört eller läst någon "expert som påstår att faran är över vilket påstås både här och där på detta forum.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

1 minute ago, Fritz said:

Jag tycker jag hänger med ganska hyfsat i vad expertisen säger om vilka åtgärder som ska vidtas tex mot det utbrott av smitta som just nu pågår i norr- och västerbotten och alla verkar rörande ense om att vi som bor här måste skärpa till oss och hålla distans till varandra för att det inte ska spåra ur helt. Sjukvården går ju redan på knäna som det är. Jag har inte hört eller läst någon som påstår att faran är över vilket man kan läsa om både här och där på detta forum.

1. Har det någonsion funnits någon fara?

2. Om det funnits en fara hur definierar man den då? 12 stycken på intensivvården var ditt exempel, är det sett per capita en fara?

3. Om det inte är en fara, varför framställs det då som en?

4. Om det är en fara, varför skulle åtgärder som i praktiken innebär att samma åtgärder som redan införts vara tillräckliga, för att åtgärda faran, när de uppenbarligen inte fungerat innan?

Fyra snabbt uppkomna frågor där jag kan garantera dig att du kommer att få olika svar, inte bara av stenbordsanalytiker på MPR, utan av forskare. Även de som är inom samma disciplin och som råkar ha koll på läget i Norrbotten.

Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev frogfish:

En "bieffekt" av detta med att uteställen måste stänga innan solen gått ner, är att vi fått en "nattklubb" i porten. Ungdomar är ju ungdomar, och om de inte får bryta mot reglerna på stan, så kommer de bryta mot reglerna hemma. Så nu är det hemmafest varje fr-lö fram till 05:00. Oerhört charmigt framåt 3:30 när tjejkören ska försöka bräcka Carola i främling.......

20-åringen som bor i lägenheten tycker att vi "gamla" ska hålla käften, vart ska de annars ta vägen. "Hem till mamma" är inte ett godkänt svar tydligen....

För egen del tycker jag det var bättre när de smittade ner varandra med diverse sjukdomar på närmsta lokalhak...

ring polisen

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Och jag tycker faktan talar för att lockdowns inte fungerar särskilt bra, och då får du förvänta dig fortsatta  mothugg från mig om du vill påstå motsatsen.  Hur länge ska vi hålla på tycker du? Notera att jag inte en enda gång har sagt något annat än att att virus sprids mellan människor. Det vore ju osedvanligt korkat. 

Om du skriver 187 inlägg i tråden med samma andemening får du nog också räkna med lite mothugg ibland 😉

/Krille

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Enis:

ring polisen

Enis

Nja, oavsett om vad jag tycker om kidsens beteende, så anser jag nog att polisen har viktigare saker att ta tag i.

Dock är det ganska irriterande. En lite ljusning i frågan är att föreningen tagit kontakt med ungens föräldrar om det hela, de är tydligen inblandade i ägandet på nåt sett.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Benriach:

Ja, stackars stackars vården som går på knäna.  Att restaurang/turistnäringen går på kindtänderna skiter man högaktningsfullt i, de jävlarna ligger ju redan ner så de satarna kan man fortsätta sparka och spotta på...

Vi har i vänkretsen ägare till tre olika restauranger i trakten och den ena kommer att tvingas i konkurs efter månadsskiftet om inget stöd kommer in på kontot, de andra klarar ett par månader till, ingen av dem har hittills fått en krona i stöd.

Det ska bli lite intressant att se McDonalds, Burger King, Max, Sibylla och de andra ställena slå igen 20:30 varje dag, undrar om den dygnet runt öppna macken också måste slå igen vid den tiden.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Vi har i vänkretsen ägare till tre olika restauranger i trakten och den ena kommer att tvingas i konkurs efter månadsskiftet om inget stöd kommer in på kontot, de andra klarar ett par månader till, ingen av dem har hittills fått en krona i stöd.

Det ska bli lite intressant att se McDonalds, Burger King, Max, Sibylla och de andra ställena slå igen 20:30 varje dag, undrar om den dygnet runt öppna macken också måste slå igen vid den tiden.

Drive thru ska tydligen få vara öppet.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

En sak undrar jag, kanske om någon här vet för jag hittade inget bra svar vid en sökning.

Man är nu rädda för mutationer av viruset. Om man har antikroppar, biter dom på dessa nya varianter?

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Esspe:

Hur redovisar Finland sina Coronafall?

Har inte fördjupat mig i hur redovisningen går till, men är tämligen säker på att dom inkluderar äldre boenden i sin statistik vilket inte alla länder gör.

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Har inte fördjupat mig i hur redovisningen går till, men är tämligen säker på att dom inkluderar äldre boenden i sin statistik vilket inte alla länder gör.

Det verkar vara en allmän sjuka - att folk inte vet vad man jämför. Har skickat frågan till flera media men det lyser tomt i ovanvåningen. Vet man inte finns det ingen anledning att göre det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

13 minutes ago, Risifrutti said:

Och nu blir det lockdown den 8e mars och ett par veckor framåt, nog tar dom risken på allvar i vårt östra grannland

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Esspe:

Det verkar vara en allmän sjuka - att folk inte vet vad man jämför. Har skickat frågan till flera media men det lyser tomt i ovanvåningen. Vet man inte finns det ingen anledning att göre det.

Självklart finns det avvikelser i hur man redovisar, men dom är nog inte så stora så det förklarar den ENORMA skillnaden länderna emellan.

Nog om det då ingen av oss vet exakt.

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Självklart finns det avvikelser i hur man redovisar, men dom är nog inte så stora så det förklarar den ENORMA skillnaden länderna emellan.

Nog om det då ingen av oss vet exakt.

Nu gäller det här inte bara Finland utan samtliga länder och jämförelser. Att jämföra utan att veta vad man jämför tycker jag inte är speciellt intelligent. Och jo det varierar väldigt mycket men ingen verkar vilja svara på det. Belgien vet jag t.ex. redovisar i princip alla som dom tror haft Corona och får därför oförtjänt mycket stryk, precis som Sverige.

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Esspe:

Nu gäller det här inte bara Finland utan samtliga länder och jämförelser. Att jämföra utan att veta vad man jämför tycker jag inte är speciellt intelligent. Och jo det varierar väldigt mycket men ingen verkar vilja svara på det. Belgien vet jag t.ex. redovisar i princip alla som dom tror haft Corona och får därför oförtjänt mycket stryk, precis som Sverige.

Men det är ok att jämföra dödstalen mellan två år rakt av trots att det var det mycket restriktioner angående social distansering det ena året men inte det andra ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Esspe:

Vi får se hur statistiken ser ut till hösten då i alla fall Sthlmsregion ska vara färdig vaccinerade.

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Fritz:

Men det är ok att jämföra dödstalen mellan två år rakt av trots att det var det mycket restriktioner angående social distansering det ena året men inte det andra ?

Nej man jämför naturligtvis med medeltalet, vanligen är det dom fem tidigare åren som ligger till grund.

Dela på andra sajter

Nu jävlar, nu räcker det inte med en Brasilien eller England eller Albanien eller Sydafrikamutation - nu har man hittat en multivariant 🤣 Sicken cirkus.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/ny-”multivariant”-av-viruset-upptäckt-i-trondheim/ar-BB1e0q44?ocid=mailsignout&li=BBqxHCs

Dela på andra sajter

Lystring, lystring alla svenskar. Nu har staten berättat för er att ni får krama er barn och barnbarn TVÅ veckor efter det att ni tagit ert vaccin. Räkna nu noga så det inte blir dag någon dag för tidigt eller sent.

Visst är det tryggt att leva i statens famn och slippa tänka själv?

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

INTENSIVEN I UPPSALA CORORNAFRI FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ ETT HALVÅR

För första gången sedan september är intensivvårdsplatserna i Region Uppsala fria från patienter med covid-19, rapporterar Aftonbladet.

En av förklaringarna kan vara att regionen kom in i den andra vågen i ett tidigare skede än i övriga landet.

– Vi fick en snabb ökning redan i början av oktober, i resten av landet ökade fallen framför allt i början av december. Det kan förklara att vi får en snabbare återhämtning nu. Sedan kan restriktioner och åtgärder bidragit, men hur mycket är svårt att säga, säger Rafael Kawati, sektionschef för iva på Akademiska sjukhuset.

Släpp fångarne loss det är vår.

Dela på andra sajter

Spanar in Tegnells dagliga presskonferens live. På frågor om gamla som vaccineras nu får träffa sina barnbarn samt gå ut på stan säger han att de måste göra en egen "personlig riskvärdering". Hur understår han sig!

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fritz said:

Borde väl alla norr om Sudan kunna fatta att överdödlighet inte funkar att jämföra då alldeles för många faktorer har förändrats. Ska man jämföra så måste man ju naturligtvis lägga till/dra ifrån alla faktorer som inte var med tidigare år.

Som vanligt hävdas det att det är inte så många som dör, vilket procentuellt stämmer. Vad ingen verkar vilja fatta är ju att det finns ett helt piano mellan att överleva och dö. Finns t.o.m. långtidssjuka barn, pga C19, i Sverige.

Det uppskattas till att ca 10% i UK blir långtidssjuka, 5% i Danmark.

Överdödlighet, ja tro på tomten den som vill.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...