Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0

Esspe

Recommended Posts

55 minutes ago, UglyFarang said:

Vi har haft ett internationellt vaccinationskort i många år och den dag jag evt ska vaccinera mej så kommer jag att begära ett sådant, inget uppladdat i mobilen.

Men är det internationellt gångbart om du skall ut och resa? (sista stycket)

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev 65Selander:

Digitalt Vaccinationsintyg på "G" 👍

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

image.png.a2cc614ddaceb751ea1986989051918c.png

Gestapo. Vad är nästa steg. packet måste bort. Vi måste få vår frihet tillbaka. Varför testar man inte alla som kommer med flyg hit.  Vi klagade på polisen när dom förde ett romregister. Blev ett jävla liv. Nu ska folket veta hut och rätta in sig i The New World order

För att klargöra vissa saker. Vi kan alltså inte samköra kontroller mellan myndigheter när det gäller fusk och utnyttjande av bidrag. T.ex när man får bidrag i Sverige och bort någon annanstans.  Då är det stopp. Men register för vaccin är OK. Att du får ett papper på att DU tagit vaccinet är helt OK. Men inget register. Då är judestjärnan nästa

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev 65Selander:

Men är det internationellt gångbart om du skall ut och resa? (sista stycket)

Menar du om det gula WHO-kortet är internationellt gångbart eller om det kommande digitala som du troligen kommer att ha i mobilen kommer att vara internationellt gångbart?

Svaret på båda alternativen kommer att bli ja, man kommer ganska snabbt att ta fram ett digitalt under WHO och det kommer att innebära att det kommer att spåras hur och vart folk reser och hur länge som de uppehåller sej på olika platser, troligen lite George Orwell möjligheter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

under WHO och det kommer att innebära att det kommer att spåras hur och vart folk reser och hur länge som de uppehåller sej på olika platser, troligen lite George Orwell möjligheter.

Ja, för det finns ju inget dokument som man måste visa när man reser över landsgränser som kan användas för att spåra hur folk har rest, så nu passar de på.

/Martin

Ändrades av Mr_Martin
Dela på andra sajter

15 minutes ago, Mr_Martin said:

Ja, för det finns ju inget dokument som man måste visa när man reser över landsgränser som kan användas för att spåra hur folk har rest, så nu passar de på.

/Martin

Inom EU exakt!

Hur skulle invasionen av vinstmaskiner, knark, vapen annars ha gått till. Sedan måste dom ju kunna föra ut allt stöldgods utan besvär.

Det är skillnad när man ska tvinga Svensson att ta pisset. Det handlar om stora pengar och kontroll. 

Ändrades av Oregistrerad
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Mr_Martin:

/Martin

Varje gång jag reser även inom EU och i världen är jag tvungen att visa mitt pass eller nationel id- kort som skanas och lagras i datorer.

Gäller flyg och färjor. 

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Varje gång jag reser även inom EU och i världen är jag tvungen att visa mitt pass eller nationel id- kort som skanas och lagras i datorer.

Gäller flyg och färjor. 

Har aldrig visat leg på färjorna mellan Rödby-Puttgarden och Helsingborg/Helsingör utom då särskilda undantagslagar gällt vid t.ex terrorhot eller Corona

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

43 minutes ago, Tallviking said:

Har aldrig visat leg på färjorna mellan Rödby-Puttgarden och Helsingborg/Helsingör utom då särskilda undantagslagar gällt vid t.ex terrorhot eller Corona

Men du skall kunna styrka ditt medborgskap inom Schengen med pass eller nationellt ID-kort. (jag har alltid med mig det nationella ID-kortet, varför chansa?).

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/resor-inom-eu-granskontroller/

Dela på andra sajter

Rätta mig gärna den som har annan info, men såvitt jag förstår har inte restauranger och barer konstaterat som någon större smittkälla ens innan de fick extra restriktioner. 

Varför, såtillvida ovanstående stämmer, förlänger man restriktionerna? Även om man tillhör de som tror att mänskligheten är på väg att gå under (vilket innefattar många, svenska regeringen inkluderad) så borde väl någon form av logik eller validerade argument avkrävas vid den typen av beslut?

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev spooncreek:

Rätta mig gärna den som har annan info, men såvitt jag förstår har inte restauranger och barer konstaterat som någon större smittkälla ens innan de fick extra restriktioner. 

Varför, såtillvida ovanstående stämmer, förlänger man restriktionerna? Även om man tillhör de som tror att mänskligheten är på väg att gå under (vilket innefattar många, svenska regeringen inkluderad) så borde väl någon form av logik eller validerade argument avkrävas vid den typen av beslut?

Nog är det väl så att den största smittspridningen sker i miljöer där folk vistas nära varann genom så kallad droppsmitta. Det är väl ganska troligt att om det är berusade människor inblandade så glöms det där med att hålla distans mellan varandra bort och smittorisken ökar. Bara min gissning från en krogfri liten håla i norrbotten. ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

8 minutes ago, Fritz said:

Nog är det väl så att den största smittspridningen sker i miljöer där folk vistas nära varann genom så kallad droppsmitta. Det är väl ganska troligt att om det är berusade människor inblandade så glöms det där med att hålla distans mellan varandra bort och smittorisken ökar. Bara min gissning från en krogfri liten håla i norrbotten. ;)

Det kunde man ju tro, men så är det tydligen inte vad jag förstått. Så bortsett från din tro och min tro, vad har vi att ta fäste på?

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det kunde man ju tro, men så är det tydligen inte vad jag förstått. Så bortsett från din tro och min tro, vad har vi att ta fäste på?

Så här säger Folkhälsomyndigheten i alla fall, om dom vet vad dom snackar om är inte jag man att uttala mig om men jag tror att dom vet mer än dom flesta av oss. Sen tror jag att motsvarande myndigheter i andra länder har samma åsikt.

"Spridning av covid-19 sker i första hand vid nära kontakter mellan personer genom så kallad droppsmitta. När en infekterad person nyser, hostar, talar eller andas ut sprids små droppar till omgivningen"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/

Ändrades av Fritz

Dela på andra sajter

7 minutes ago, Fritz said:

Så här säger Folkhälsomyndigheten i alla fall, om dom vet vad dom snackar om är inte jag man att uttala mig om men jag tror att dom vet mer än dom flesta av oss.

"Spridning av covid-19 sker i första hand vid nära kontakter mellan personer genom så kallad droppsmitta. När en infekterad person nyser, hostar, talar eller andas ut sprids små droppar till omgivningen"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/

Fast avseende FHM kan man ju invända att Anders Tegnell knappast varit den största förespråkaren för nedstängningar i allmänhet och av t.ex. restauranger i synnerhet? Det verkar på det stora hela vara mer av ytterligare ett av de där coronarelaterade besluten som är mer politiskt betingade än baserade på kunskap eller forskning. Sverige höll ju, tack vare FHM skulle jag säga,  ut rätt bra mot den typen av icke kunskapsbaserade beslut under våren.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

Men du skall kunna styrka ditt medborgskap inom Schengen med pass eller nationellt ID-kort. (jag har alltid med mig det nationella ID-kortet, varför chansa?).

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/resor-inom-eu-granskontroller/

Ja. Du skall vara beredd OM du blir tillfrågad om det av behöriga kontrollanter. Kontroller över gränser inom Schengen får, vad jag kommer ihåg, enbart göras regelmässigt om landet ifråga har undantagstillstånd (terrorism eller corona har föranlett detta i vissa länder)

Det är en del av "gränsfriheten" inom Schengen att slippa visa pass/ID-kort vid varje gränsöverträdelse oavsett om det rör land/luft eller sjögräns inom Schengen men att man skall vara beredd att visa vid kontroller om så efterfrågas

Dela på andra sajter

1 minute ago, Tallviking said:

Ja. Du skall vara beredd OM du blir tillfrågad om det av behöriga kontrollanter. Kontroller över gränser inom Schengen får, vad jag kommer ihåg, enbart göras regelmässigt om landet ifråga har undantagstillstånd (terrorism eller corona har föranlett detta i vissa länder)

Det är en del av "gränsfriheten" inom Schengen att slippa visa pass/ID-kort vid varje gränsöverträdelse oavsett om det rör land/luft eller sjögräns inom Schengen men att man skall vara beredd att visa vid kontroller om så efterfrågas

Är ju bara en idi*t som åker utan giltiga handlingar.

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev 65Selander:

Är ju bara en idi*t som åker utan giltiga handlingar.

Tyvärr inte ovanligt att folk glömmer sina ID-handlingar vid schengenresor eller bara tar med sig körkortet (dock räcker nationellt körkort som ID-handling inom norden)

Har själv rest till Bryssel flera gånger utan vare sig pass eller nationellt ID-kort med mig utan problem (haft tur att ingen kontrollerat)

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

Grodätare begriper inte bättre......

Sniglar räcker inte för att mota Corona

Vore kul att se din kommentar om 2 år vad du uttryckte/tyckte!

Dela på andra sajter

Visst viruset smittar efter 20.00  Vilket härligt virus som även vet tiden. Låt restaurangerna ta eget ansvar. Om dom inte sköter sig ska man kunna stänga. Men dom som sköter sig får ha öppet så mycket dom vill.

Nu talar vi bara om matgäster i en restaurang. Inte bar och nattklubb

Dela på andra sajter

Droppsmitta my ass. 

Luftburet för alla glödsvedda, hur svårt ska det vara. 

Hörde AT svamla fritt idag. 

Ingenting hängde ihop. 

3:de tsunamin med virus stod för dörren etc. 

Tidigare har AT tagit allt med ro. 

Då hade han fel. 

Nu har han sent om sider lärt sig att panik är bättre politik. 

Han nämnde inget om virus i avloppet, sådant som han tidigare häcklade som nonsens, men uppenbarligen har han läst om det. 

Jag respekterar forskare som mäter virus i avloppet, det är innovativt och väldigt indikation, genialt helt enkelt. 

Muterade virus är nog tveklöst skyldiga till inbromsningen av fallande siffror. 

Nu ligger avloppet cirka 2 veckor före IVA. 

Bra kikare in i framtiden. 

Nån 3:de våg tror jag inte ett ögonblick på. 

Alla som varit smittade sitter med immunitet och där kommer några nya stammar inte fram. 

Ökat smittbarhet med 30% har nämnts. 

Så R talet ökar. Matematiken bakom det är lite oklar, men helt klart ökar inte R från 1.0 till 1.3, vi låg ju dessutom klart under 1.0 för bara en stund sedan. 

Intressant med nya infektioner från USA dom fortsätter att sjunka. 

Dom borde vara lite mer i sync med vårt avlopp. 

Lite osäker på exakt var siffrorna landar, men helt säker på att AT iallafall får fel. 

Hans track record är ju ganska tydligt i det fallet. 

Mja, en inbromsning säkert. 

Platå?, knappast, isåfall max 2 veckor sedan samma fallande derivata. 

Screenshot_20210204-163555_Edge.jpg

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Fast avseende FHM kan man ju invända att Anders Tegnell knappast varit den största förespråkaren för nedstängningar i allmänhet och av t.ex. restauranger i synnerhet?

Nej men han propagerar i all fall för att vi ska hålla avstånd mellan varandra och varnar för en tredje våg om vi slarvar med det.

https://sverigesradio.se/artikel/89-nya-coronadodsfall-i-sverige

Vi får fortsätta diskussionen över ett par pilsner när jag kommer ner.

Dela på andra sajter

19 minutes ago, Fritz said:

Nej men han propagerar i all fall för att vi ska hålla avstånd mellan varandra och varnar för en tredje våg om vi slarvar med det.

https://sverigesradio.se/artikel/89-nya-coronadodsfall-i-sverige

Vi får fortsätta diskussionen över ett par pilsner när jag kommer ner.

Absolut. Vi tar förslagsvis våra pilsner på en restaurang efter smittspridningen verkar låg där. 😉

Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Wanchai:

Vore kul att se din kommentar om 2 år vad du uttryckte/tyckte!

Så länge räcker inte vaccinerna så det är rätt meningslöst !!

Dela på andra sajter

Nästa intressanta fråga:

Vaccin ska som jag förstår vara räddningen, som ska innebära att vi kan röra oss mer fritt och återvända till ett mer normalt liv. Gamla och andra i riskgrupp ska kunna komma ur sin "rekommenderade" karantän som de levt i under snart ett år. Nu hörs röster att vaccineringen inte alls ska innebära detta utan att vi måste vara "fortsatt försiktiga" och fortsätta "hålla avstånd", etc, etc. "faran är inte över"......

Frågan således: När kommer alla trygghetsknarkare att tycka att det är tillräckligt säkert för att livet ska få återgå till det normala? 

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...