Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0

Esspe

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev spooncreek:

Inte alls, jag vet bara inte riktigt vad du förväntar dig för ytterligare svar. Alla är vi användare av mask i Thailand och i princip alla handhar dem fel.  Tycker man att man ändå gör en god sak gentemot andra i att snöra på sig masken, så för man väl tro det då. Jag invänder, av tidigare anförda skäl.

Nu börjar det glida över på ordmärkning, men om vi går tillbaka till där vi började och hade olika åsikter, så föreslår jag att du kollar bilden, som Tommy la in, där en kille pissar dels med och dels utan byxor, så kanske det går upp ett ljus för dig.

9 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

8 minutes ago, Jive said:

Nu börjar det glida över på ordmärkning, men om vi går tillbaka till där vi började och hade olika åsikter, så föreslår jag att du kollar bilden, som Tommy la in, där en kille pissar dels med och dels utan byxor, så kanske det går upp ett ljus för dig.

Nej, tyvärr Jive, och med all respekt. Skämtbilden men den pissande mannen har jag sett förr och nej, den duger inte som argument för min del. Inte alls.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Nej, tyvärr Jive, och med all respekt. Skämtbilden men den pissande mannen har jag sett förr och nej, den duger inte som argument för min del. Inte alls.

Nu har det nog gått prestige i dina åsikter. Du är inte ens mottaglig för argument, som är grundade på elementära fysiska lagar.

Dela på andra sajter

17 minutes ago, Baa said:

För att hålla oss till vad frågan var, Sauk hade inga riktiga push i programmet, dessutom blev han lite överkörd när han inte lät panelen tala till punkt,  de som fick mest och berättigad skit var de styrande som uran att blanda in masker eller ej fick stå med rumpan bar. Oberoende vad man tycker om personerna som jag inte besitter någon kunskap om gav dom på ett enkelt och informativt  sätt förklaringar om hur hela soppan startade och vad som gjorts olika ute i världen. 

Undrar, vems åsikt har jag avfärdat, snarare påtalat allas rätt till åsikt om sak, inte om person om det inte är svar på rena  påhopp

Ok, taget, jag ska titta innan jag yttrar mig igen. Men om åsikterna handlar om att det i en global jämförelse skulle vara bättre med total lockdown och ansiktsmask så kommer jag att sätta mig fortsatt på tvären. 😏

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ok, taget, jag ska titta innan jag yttrar mig igen. Men om åsikterna handlar om att det i en global jämförelse skulle vara bättre med total lockdown och ansiktsmask så kommer jag att sätta mig fortsatt på tvären. 😏

Om jag har förstått rätt, så diskuterar vi maskers nytta eller onyttigt och inget annat.

Dela på andra sajter

16 minutes ago, Jive said:

Nu har det nog gått prestige i dina åsikter. Du är inte ens mottaglig för argument, som är grundade på elementära fysiska lagar.

Nej det handlar inte om prestige för min del. Jag anför främst:

1. Att handhavandet av ansiktmask gör att de inte skyddar nämnvärt. En åsikt som jag fört fram argument för sedan maskanvändandet började för snart 10 månader sedan

2. Att även om ansiktmasker skulle användas korrekt, så uppväger nackdelarna  eventuella fördelar.

3.  Att de anförda fördelarna, tex baserat på folk som kissar,  är högst tveksamma och att "elementära fysiska lagar" likagärna kan påvisa att det inte finns några större fördelar avseende smittspridning.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Baa:

Tolkningsfråga. Tror iinte du förstår speciellt mycket men det är ju ditt problem, inte mitt

Det förefaller väl som en utopi men panelen som visserligen hade ofoget att ge förklaring till sina påståenden är i kunskap troligtvis snäppet vassare än MPR proffesuren.

5 timmar sedan, skrev Baa:

Han sa inte något kontroversiellt, det fanns alldeles för mycket kunskap i panelen som visserligen talade för sig själva och samtidigt gjorde ganska klart, utan besserwisseråthävor, att dom besitter betydligt mer kunskap i ämnet än MPR proffesorerna.

Sen kan man naturligtvis tycka annorlunda, dock känns det näst intill skrattretande när det hävdas fakta istället för just egen uppfattning.

41 minuter sedan, skrev Baa:

För att hålla oss till vad frågan var, Sauk hade inga riktiga push i programmet, dessutom blev han lite överkörd när han inte lät panelen tala till punkt,  de som fick mest och berättigad skit var de styrande som uran att blanda in masker eller ej fick stå med rumpan bar. Oberoende vad man tycker om personerna som jag inte besitter någon kunskap om gav dom på ett enkelt och informativt  sätt förklaringar om hur hela soppan startade och vad som gjorts olika ute i världen. 

Undrar, vems åsikt har jag avfärdat, snarare påtalat allas rätt till åsikt om sak, inte om person om det inte är svar på rena  påhopp

Om jag inte ska se det som rena påhopp så tycker jag i alla fall att du var rätt avfärdande i dessa citat.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Nej det handlar inte om prestige för min del. Jag anför främst:

1. Att handhavandet av ansiktmask gör att de inte skyddar nämnvärt. En åsikt som jag fört fram argument för sedan maskanvändandet började för snart 10 månader sedan

2. Att även om ansiktmasker skulle användas korrekt, så uppväger nackdelarna  eventuella fördelar.

3.  Att de anförda fördelarna, tex baserat på folk som kissar,  är högst tveksamma och att "elementära fysiska lagar" likagärna kan påvisa att det inte finns några större fördelar.

Kan du nämna en nackdel för personer I din omgivning om du bär mask. Jag kan inte det, men jag kan se det positiva för dessa personer, alltså inte maskbärarna.

Dela på andra sajter

Just now, Jive said:

Kan du nämna en nackdel för personer I din omgivning om du bär mask. Jag kan inte det, men jag kan se det positiva för dessa personer, alltså inte maskbärarna.

Om du vill ha ett svar från mig där jag ska säga att det är bra för din omgivning att du bär mask, så kommer du inte att få det av mig, eftersom jag inte tror på det.

Skälen för det har du fått.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Om du vill ha ett svar från mig där jag ska säga att det är bra för din omgivning att du bär mask, så kommer du inte att få det av mig, eftersom jag inte tror på det.

Ok, då tror jag inte att vi kommer längre där, men om vi då lämnar tjafset om masker och diskuterar lock down, så kanske vi kan få en intressant diskussion.

Jag har svårt att ta ställning där.

Är du för eller mot lock down?

Dela på andra sajter

Lock down eller inte.

Thailand har i princip haft lock down med stängda gränser och t o m utegångsförbud och har haft relativt liten smittspridning med få dödsfall.

Sverige har haft öppna gränser och ett öppet samhälle utan alltför hårda restriktioner och ligger på femte plats I världstatistiken betr smittade och döda pr capita. Kan man dra några slutsatser utifrån dessa två exempel?

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Nu börjar du låta som Trump!

Dela på andra sajter

29 minutes ago, Jive said:

Lock down eller inte.

Thailand har i princip haft lock down med stängda gränser och t o m utegångsförbud och har haft relativt liten smittspridning med få dödsfall.

Sverige har haft öppna gränser och ett öppet samhälle utan alltför hårda restriktioner och ligger på femte plats I världstatistiken betr smittade och döda pr capita. Kan man dra några slutsatser utifrån dessa två exempel?

De flesta länder som ligger före Sverige i statistiken för antal döda per capita(vad kommer förresten femteplatsen ifrån?) har haft hårdare restriktioner/lockdowns än Sverige. Men det finns även ett gäng  länder med lägre dödstal per capita än Sverige som haft hårdare lockdowns.

Vad ska man dra för slutsatser kring det?

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

De flesta länder som ligger före Sverige i statistiken för antal döda per capita(vad kommer förresten femteplatsen ifrån?) har haft hårdare restriktioner/lockdowns än Sverige. Men det finns även ett gäng  länder med lägre dödstal per capita än Sverige som haft hårdare lockdowns.

Vad ska man dra för slutsatser kring det?

Jag kommer inte ihåg var jag läste om femteplatsen, kanske var Nerikes Allehanda.🙂

Lite svårt att kommentera och dra slutsatser om du inte namnger länderna.

Dela på andra sajter

Sverige ligger på plats 22 i antal döda per capita. 

Om någon önskar länk så finns den tidigare i tråden.

I den tabellen går att jämföra olika parametrar. 

Dela på andra sajter

17 minutes ago, Jive said:

Jag kommer inte ihåg var jag läste om femteplatsen, kanske var Nerikes Allehanda.🙂

Lite svårt att kommentera och dra slutsatser om du inte namnger länderna.

Belgien, Storbritannien, Frankrike, USA, Spanien och Italien finns bland de 21 länder som har mer döda per capita än Sverige, och som också haft hårdare lockdowns.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Belgien, Storbritannien, Frankrike, USA, Spanien och Italien finns bland de 21 länder som har mer döda per capita än Sverige, och som också haft hårdare lockdowns.

Enligt Aftonbladet idag, så har Sverige tagit sig in på en niondeplats och stadigt stigande och detta trots att vi har en så handlingskraftig regering som satte in åtgärder i tid, samt en så kompetent rådgivare som Tegnell. Då förstår man hur svårt det är att få bukt med influensan. 😉

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

Enligt Aftonbladet idag, så har Sverige tagit sig in på en niondeplats och stadigt stigande och detta trots att vi har en så handlingskraftig regering som satte in åtgärder i tid, samt en så kompetent rådgivare som Tegnell. Då förstår man hur svårt det är att få bukt med influensan. 😉

Är du säker på att ni pratar om samma sak (döda per capita)? Det är ju ganska stor skillnad på era siffror.

Och när jag kollar på Worldometers kan jag inte se annat än att Sverige ligger runt 22a plats.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Har du nån källa till dina siffror? Lite närmare än ordet Aftonbladet?

Dela på andra sajter

7 hours ago, spooncreek said:

Finns ju en faktor till, dessa är betydligt mer tätbefolkade och mångkulturella än Sverige, men även där är spridningen stor just i dessa områden.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Jive:

Lock down eller inte.

England är inne på sin tredje lockdown med mask. Kan man dra nån slutsats av det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev John Khonken:

Läs och begrunda artikeln i expressen idag. Det finns alltid två sidor av samma mynt. Vad framhåller artikeln tycker ni

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/effekten-av-vaccinet-antalet-inlagda-over-60-ar-stortdyker/

Att man stryker med av vaccinet istället men slipper bli sjuk innan. Bra för sjukvården.

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev frogfish:

Är du säker på att ni pratar om samma sak (döda per capita)? Det är ju ganska stor skillnad på era siffror.

Och när jag kollar på Worldometers kan jag inte se annat än att Sverige ligger runt 22a plats.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Har du nån källa till dina siffror? Lite närmare än ordet Aftonbladet?

Det var en artikel i gårdagens Aftonbladet, det borde väl räcka som källa. Sverige har klättrat snabbt på listan, så det förklarar kanske skillnaderna i siffror beroende på från vilken tidpunkt siffrorna redovisas. Dessa listor är inte statiska.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...