Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0

Esspe

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Jive:

Masken är väl mest till för att skydda andra för aerosolsmitta.

Man visar respekt för andra människor.

Smittopartiklarnas hastighet bör ju minska med masken och de kommer inte så långt.

pp.thumb.jpg.a3c529242e008c1bdb5c99fa111735f4.jpg

JO,

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Antar att det är denna nedan som avses. Jag har inte sett den men ser direkt att domedagsprofeten Björn Olsen är med och han har jag hört predika i många andra forum.  Som sagt det finns inga riktiga bevis på att allmän maskanvändning ger någon större positiv effekt och därmed anser jag att det är symboliskt.

Jag har tidigare varit skeptisk till nyttan av mask, men efter att ha lyssnat till programmet, som var över två timmar långt, så har jag blivit övertygad om att maskerna har en viss nytta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

42 minutes ago, Mankan said:

Fast det blir ju lite dumt om den i syftet att symboliskt skydda andra istället orsakar smitta för en själv p.g.a. felaktigt handhavande. Jag kan nog visa respekt för andra utan att bära mask. Speciellt när det egentligen inte finns några klara bevis på att allmän användning skulle ha någon större positiv effekt. Fast nu har ju tydligen Coronaexperten Stefan Sauk sagt något annat. Oklart vad dock.🙂

Han sa inte något kontroversiellt, det fanns alldeles för mycket kunskap i panelen som visserligen talade för sig själva och samtidigt gjorde ganska klart, utan besserwisseråthävor, att dom besitter betydligt mer kunskap i ämnet än MPR proffesorerna.

Sen kan man naturligtvis tycka annorlunda, dock känns det näst intill skrattretande när det hävdas fakta istället för just egen uppfattning.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Baa:

Han sa inte något kontroversiellt, det fanns alldeles för mycket kunskap i panelen som visserligen talade för sig själva och samtidigt gjorde ganska klart, utan besserwisseråthävor, att dom besitter betydligt mer kunskap i ämnet än MPR proffesorerna.

Sen kan man naturligtvis tycka annorlunda, dock känns det näst intill skrattretande när det hävdas fakta istället för just egen uppfattning.

Jag tycker inte man behöver vara forskare för att förstå, att när partiklarna passerar masken, så dämpas hastigheten och därmed sträckan de far iväg och då får ju masken en viss positiv effekt.

Dela på andra sajter

5 hours ago, LTD said:

Israel som kommit längst med vaccinering har konstaterat att vaccin inte skyddar ett dugg mot att bli infekterad med covid, bara mot att bli allvarligt sjuk.

Ehhhhh. 

Du blandar äpplen och päron, högt och lågt. 

Tar väl cirka 4 veckor efter sista sprutan för att nå bästa effekt. 

Är Israel där ännu?

Knappast.

Slutet av Februari kan du komma tillbaka med rapport. 

Dela på andra sajter

4 minutes ago, Jive said:

Jag tycker inte man behöver vara forskare för att förstå, att när partiklarna passerar masken, så dämpas hastigheten och därmed sträckan de far iväg och då får ju masken en viss positiv effekt.

En väldans stor del fastnar i fibrerna som utgör masken. 

Även hemmagjorda tyg masker funkar nu enligt who.

Något som undertecknad hävdade från dag 1.

Saliga äro de saktmodiga, ty det veta icke bättre. 

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

En väldans stor del fastnar i fibrerna som utgör masken. 

Även hemmagjorda tyg masker funkar nu enligt who.

Något som undertecknad hävdade från dag 1.

Saliga äro de saktmodiga, ty det veta icke bättre. 

Trevligt att se att det äntligen finns en organisation som du har förtroende för.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

25 minutes ago, Baa said:

För egen del baserar jag mina åsikter på såväl teori som empiri. Forskare kan sägas vara ganska splittrade i frågan, men måhända en viss övervikt för att mask är bra.  Empirin ger tveklöst ett resultat som pekar på att främst handhavandet hos de flesta gör att nackdelarna är fler än eventuella fördelar.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

För egen del baserar jag mina åsikter på såväl forskning som empiri. Forskare kan sägas vara ganska splittrade i frågan, men måhända med en övervikt att mask är bra.  Empirin ger tveklöst ett resultat som pekar på att främst handhavandet hos de flesta gör att nackdelarna är fler än eventuella fördelar.

Nackdelarna för användarna eller övriga?

Dela på andra sajter

1 minute ago, Jive said:

Nackdelarna för användarna eller övriga?

Alla är ju användare i det land vi befinner oss i, eller hur?

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Jive:

Jag har tidigare varit skeptisk till nyttan av mask, men efter att ha lyssnat till programmet, som var över två timmar långt, så har jag blivit övertygad om att maskerna har en viss nytta.

Om alla hade burit mask av kirugisk typ rätt så hade nog vi alla varit skyddade men pga många bär masken fel eller inte ens har mask så när jag är på tex Väla så använder jag en FFP3 mast med utandningsventil(nedåt riktad) för att skydda mej själv, många besökare där har inte ens tillräcklig intelligens för att först markeringarna på golvet som anger att man ska hålla till höger.

Jag såg nyss på GW i morgonprogrammet och han hävdade att med nuvarande vaccinations tempo så kan vi se fram emot att Sverige är färdig vaccinerade om 7 år.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Jag kan se fördelarna för personer i min omgivning om jag bär mask, men jag kan inte se nackdelarna.

Dela på andra sajter

Jag har skrivit det tidigare men tål att upprepas.

Jag brukar ha en pappersmask i fickan på mina arbetskläder. Den ser för jävlig ut med slipdamm som fastnat när jag haft den i fickan.

Måste jag bege mig in i en folksamling så drar jag på mig den och när folk ser den så blir de duktiga på att hålla avstånd. Så nog funkar det med mask.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Baa:

Aha det är du och Stefan Sauks utvalda paneldebatt som står för den absoluta sanningen. Då förstår jag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Ja, de som kommer att ta detta vaccin de första året får nog räknas som försökskaniner/labbråttor och de som litar på FHM, MSB och nötterna i regeringen är en riktig fårskock.

Hur är det med din egen syn på dina medmänniskor??

Alla som inte delar din uppfattning kallar du ju SD-sympatisatörer!

Ja du har rätt, det är ju en fruktansvärt anklagelse! :22:
Jag skäms. :15:

Dela på andra sajter

1 hour ago, Mankan said:

Aha det är du och Stefan Sauks utvalda paneldebatt som står för den absoluta sanningen. Då förstår jag.

Tolkningsfråga. Tror iinte du förstår speciellt mycket men det är ju ditt problem, inte mitt

Det förefaller väl som en utopi men panelen som visserligen hade ofoget att ge förklaring till sina påståenden är i kunskap troligtvis snäppet vassare än MPR proffesuren.

Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Baa:

Tolkningsfråga. Tror iinte du förstår speciellt mycket men det är ju ditt problem, inte mitt

Det förefaller väl som en utopi men panelen som visserligen hade ofoget att ge förklaring till sina påståenden är i kunskap troligtvis snäppet vassare än MPR proffesuren.

Jo jag har ju självklart bara skapat mig min uppfattning utifrån inlägg jag läst på MPR. 

Du inser förstås inte att du själv är en del av MPR professuren.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

14 minutes ago, Mankan said:

Jo jag har ju självklart bara skapat mig min uppfattning utifrån inlägg jag läst på MPR. 

Men nu har ju Baa tittat på Stefan Sauks debattprogram på FB med av Sauk utvalda forskare. Det är naturligtvis en källa av avsevärt högre kvalitet än de källor vi andra hämtar vår information från.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

22 minutes ago, Mankan said:

Nix, såhöga tankar om mig sjäkv har jag inte. Det får du och de som känner sig manade ha för er själva.

Dela på andra sajter

11 minutes ago, spooncreek said:

Men nu har ju Baa tittat på Stefan Sauks debattprogram på FB med av Sauk utvalda forskare. Det är naturligtvis en källa av avsevärt högre kvalitet än de källor vi andra hämtar vår information från.

Har du sett det??

Eller är det normalt beteende att recensera en film eller en bok uran att först läst eller sett den..

Dela på andra sajter

1 minute ago, Baa said:

Har du sett det??

Eller är det normalt beteende att recensera en film eller en bok uran att först läst eller sett den..

Nej, jag baserar mina synpunkter på andra källor. Inte för att jag har något direkt emot Stefan Sauk, det är en kul snubbe med ironi som ett av sina främsta vapen. Bland hans gäster noterade jag ett par av de 22, så deras åsikter har jag hört förr i andra sammanhang. Björn Olsen, den mest kände av dem, är ingen vars åsikter jag känner något större förtroende för. Det hjälper nog inte ens att se honom hos Sauk.

Min invändning handlar ju dessutom främst inte om vad du baserat dina synpunkter på, utan hur du svepande du avfärdade andras.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Börjar argumenten tryta? 😉

Dela på andra sajter

Just now, Jive said:

Börjar argumenten tryta? 😉

Inte alls, jag vet bara inte riktigt vad du förväntar dig för ytterligare svar. Alla är vi användare av mask i Thailand och i princip alla handhar dem fel.  Tycker man att man ändå gör en god sak gentemot andra i att snöra på sig masken, så för man väl tro det då. Jag invänder, av tidigare anförda skäl.

Dela på andra sajter

16 minutes ago, spooncreek said:

Nej, jag baserar mina synpunkter på andra källor. Inte för att jag har något direkt emot Stefan Sauk, det är en kul snubbe med ironi som ett av sina främsta vapen. Bland hans gäster noterade jag ett par av de 22, så deras åsikter har jag hört förr i andra sammanhang. Björn Olsen, den mest kände av dem, är ingen vars åsikter jag känner något större förtroende för. Det hjälper nog inte ens att se honom hos Sauk.

Min invändning handlar ju dessutom främst inte om vad du baserat dina synpunkter på, utan hur du svepande du avfärdade andras.

För att hålla oss till vad frågan var, Sauk hade inga riktiga push i programmet, dessutom blev han lite överkörd när han inte lät panelen tala till punkt,  de som fick mest och berättigad skit var de styrande som uran att blanda in masker eller ej fick stå med rumpan bar. Oberoende vad man tycker om personerna som jag inte besitter någon kunskap om gav dom på ett enkelt och informativt  sätt förklaringar om hur hela soppan startade och vad som gjorts olika ute i världen. 

Undrar, vems åsikt har jag avfärdat, snarare påtalat allas rätt till åsikt om sak, inte om person om det inte är svar på rena  påhopp

Ändrades av Baa

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...