Jump to content
IGNORERAD

Dagens Golfbild

knifetown

Recommended Posts

GreenValley

GPS eller laser mätare är nog en smaksak. Det finns fördelar och nackdelar. Nackdelar med GPS är ju att den trots allt ibland tar lite tid på sig att ställa in sig till en ny position i alla fall de jag har provat. Det kan skilja ett antal meter då en GPS inte är mer precis en så. Du får ett inte mått till pinnen. Jag är också medvetna att det finns några fördelar men jag vill nog hävda att jag snabbare med min kikare kan ta fram ett mått till en flagga än vad du kan med din GPS.

Tillverkaren av den GPS jag använder mäter upp banorna manuellt och felmarginalen är max 1 meter (påstår de i alla fall), min felmarginal när jag spelar in mot flaggan är garanterat större. :crazy:

Ändrades av Palmer
Dela på andra sajter

• Svar 463
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• knifetown

68

• Drivern

47

• Krafta

41

• GreenValley

41

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fick reda på nu att vår 36 manna gubbtour börjar 14-15 maj med spel på Österlens GK:s båda banor,fortsättning på Herrljunga GK 11 juni samt Vårgårda GK 12 juni.Det blir de jag kan deltaga på denna säsongen av 8 deltävlingar.

Ändrades av Drivern
Dela på andra sajter

Är lite kluven till avståndsmätare, tycker att bedömningen är en del av utfordringen med spelet.

Dom jag har spelat med som använt mätare har fordröjt spelet, upp med manick, ställa in ,ta ut

mål o blabla packa ner manicken igen

mvh

Ett proffs har en caddie som ger dem rätt mått genom detaljerade banguide och genom att stega. Tycker du egentligen att de skall bedöma avståndet?

Jag har svårt att se hur det verkligen kan ta längre tid med en avståndsmätare. För mig tar det inte många sekunder att ta ett mått till flaggan. Men det är klart att om man inte bryr sig så mycket om 10-20 meter hit eller dit så går det ju säkert snabbare att bara plocka upp en klubba och slå men då kanske det blir fler slag och tar längre tid i slutändan.

Jag spelade en finare bana med två polare där de hade banguide med avstånd från framkant till dagens flaggplacering. Vid en par 3 så provade min ena polaren att stega dagens Tee placering för att få rätt mått till framkant green och addera hur många meter in flaggan stod. Min andra polare tog fram sin laserkikare måttade och läste av. Måtten vart faktiskt lika på metern. Kan du gissa vad som gick fortast? :)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Khemmarat

Ett proffs har en caddie som ger dem rätt mått genom detaljerade banguide och genom att stega. Tycker du egentligen att de skall bedöma avståndet?

Jag har svårt att se hur det verkligen kan ta längre tid med en avståndsmätare. För mig tar det inte många sekunder att ta ett mått till flaggan. Men det är klart att om man inte bryr sig så mycket om 10-20 meter hit eller dit så går det ju säkert snabbare att bara plocka upp en klubba och slå men då kanske det blir fler slag och tar längre tid i slutändan.

Jag spelade en finare bana med två polare där de hade banguide med avstånd från framkant till dagens flaggplacering. Vid en par 3 så provade min ena polaren att stega dagens Tee placering för att få rätt mått till framkant green och addera hur många meter in flaggan stod. Min andra polare tog fram sin laserkikare måttade och läste av. Måtten vart faktiskt lika på metern. Kan du gissa vad som gick fortast? :)

Jag tycker nog att proffsen skall bedöma avståndet själva.

När det kommer till vad som är snabbast ,mätare eller inte kan jag bara tala av egen erfarenhet och

dom jag har lirat med som har använt mätare har varit "tröga".

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jag tycker nog att proffsen skall bedöma avståndet själva.

När det kommer till vad som är snabbast ,mätare eller inte kan jag bara tala av egen erfarenhet och

dom jag har lirat med som har använt mätare har varit "tröga".

mvh

Det är väl egentligen bara proffsen som kan ha användning av en lasermätare på banan. För en amatörspelare kan det

väl knappast göra någon större skillnad om det är 142m eller 147,5m till flaggan.

Kör ni med vindmätare också :-)

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

Dela på andra sajter

Khemmarat

Det är väl egentligen bara proffsen som kan ha användning av en lasermätare på banan. För en amatörspelare kan det

väl knappast göra någon större skillnad om det är 142m eller 147,5m till flaggan.

Slår du 5,5 m för långt eller för kort kan du jo antingen åka av green eller kort green = 1 slag extra :ahh:

beroende på var flaggan står.

Man har jo koll på slagen :crazy:

mvh

Dela på andra sajter

GreenValley

Nu får du nog läsa på regelboken. :wink:

Avståndsmätarär är tillåtet på svenska banor om lokal regel finns. Mätutrustning som läser vindhastighet eller höjdskillnad är inte tillåtet.

PGA- och Europatouren tillåter inte avståndsmätare.

Ändrades av Palmer
Dela på andra sajter

knifetown

1 maj startade säsongen på Vassunda GK.

post-3227-0-65685700-1336071660_thumb.jp

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

GreenValley

1 maj startade säsongen på Vassunda GK.

post-3227-0-65685700-1336071660_thumb.jp

Vassunda är en intressant bana med knepiga undulerande greener.

Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Nu får du nog läsa på regelboken. :wink:

Avståndsmätarär är tillåtet på svenska banor om lokal regel finns. Mätutrustning som läser vindhastighet eller höjdskillnad är inte tillåtet.

PGA- och Europatouren tillåter inte avståndsmätare.

Det var lite det jag menade...om inte ens proffsen använder lasermätare, varför ska då amatörerna springa runt med det. Det gör ju knappast någon skillnad:)

Vindmätare vet jag är förbjudet, men använde inte Bernhard Langer det för många herrans år sedan?

Dela på andra sajter

GreenValley

Det var lite det jag menade...om inte ens proffsen använder lasermätare, varför ska då amatörerna springa runt med det. Det gör ju knappast någon skillnad:)

Vindmätare vet jag är förbjudet, men använde inte Bernhard Langer det för många herrans år sedan?

Om jag hade råd då så skulle jag också anställa en caddie som går ut och mäter upp alla avstånd innan jag går ut och spelar.

Troligen så finns det ingen caddie som är beredd att acceptera mitt lönebud så jag får väl spela vidare med min 3000-kronors GPS.

Fan, nu längtar jag helt plötsligt till golfen i Thailand, där får man all information av en söt dam i stället för en trist avståndsmätare.

Teknologin gör inte alltid golfen roligare.

:crazy:

Dela på andra sajter

Visst gör det skillnad att veta rätt mått även för en amatörspelare. Jag har ganska bra koll på hur lång jag slår när jag spelar bra. När jag spelar dåligt och inte träffar bollen rent spelar det ju mindre roll. Det är ju tyvärr inte helt ovanligt att jag slår bollen i en helt annan riktning trotts att jag mycket väl vet vart flaggen står :) Likväl är det ju en fördel att veta när jag slår mina bra slag i vilken riktning och hur långt jag skall. Det är ju dock ganska tråkigt när man slår ett kanonslag och hamnar 10 meter fel för att man inte har kolla på avståndet. Det finns tillräckligt med parametrar som vind och nivåskillnader som gör det svårt nog ändå.

På de större tourerna är det som sagt inte tillåtet men de betydligt mer detaljrika banguider och sedan tar de sig verkligen tiden att få fram rätt mått manuellt. De använder avståndsmätare på inspelningsvarven och det diskuteras ju även om/när det skall tillåtas även på själva tävlingen. På tourerna skulle det verkligen vara tidsparande det är jag övertyga om. Det är ju inte så att de får tillgång till något de inte redan har bara snabbare och på ett annat sätt. Anstånd räknas ju också i golfreglerna som känd fakta som man får dela med sig av i motsatts till vind och sånt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Håller med dig, foreeverbubbles8 (phuu, vilken nick)

Jag klarar inte av att slå 144,5 meter varje gång jag är på det avståndet.

Alla mina klubbor går från ca. 5 meter till "hur långt som helst".

Nej inte vindmätare. Men jag har lärt mig av polarens son, när man slår för kort.

"Typisk gubbgolf. Först slå och sedan säga "Aj fan, var det motvind"".

:)

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

Guest piipe

Finnes väldigt många golfamatörer som slår lika exakta slag som proffsen

mvh

Piipe

Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Finnes väldigt många golfamatörer som slår lika exakta slag som proffsen

mvh

Piipe

Absolut! Det finns många riktigt bra amatörer, men jag tror fortfarande att majoriteten av alla golfare inte spelar bättre för att dom har en sån där apparat med sig på banan. På sin höjd är det en rolig leksak.

Om man som jag slår snett och vint och krokigt och jävligt, ja då är det bara köpa nya klubbor :wink:

Dela på andra sajter

Khemmarat

Absolut! Det finns många riktigt bra amatörer, men jag tror fortfarande att majoriteten av alla golfare inte spelar bättre för att dom har en sån där apparat med sig på banan. På sin höjd är det en rolig leksak.

Om man som jag slår snett och vint och krokigt och jävligt, ja då är det bara köpa nya klubbor :wink:

och bollarna som kostar mest :crazy:

måste vara dom som gör det :13:

Dela på andra sajter

Guest piipe

Njaaee ! Kanske inte spelar bättre men har man typ en sån där gps som (tror det var Palmer) visade som sitter monterad på vagnen, så får du ju i varjefall en snabb och exakt längdangivelse till framkant bakkant mm. Nån hjälp tror jag allt att det gör, proffsen som då har en caddie som stegar och har sig lägger ju en massa tid på detta, borde ju snabba upp spelet där med en sån manick.

Klubbor gör ju sällan underverk om du slår snett o vingt, spela mer, gå på drivingrange, ta lektion vetja....sen ibland kan faktiskt en bärs eller två förbättra spelet också (doping) :im_happy:

//piipe

Dela på andra sajter

Kan garantera dig att det är en bättre investering i en ny laserkikare än att köpa nya klubbor ( om dom inte är riktigt gamla och om vi talar om att bli en bättre golfspelare )

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Dela på andra sajter

Var på väg att inhandla min första laserkikare i florida 2004 men jag och mina tre golfpolare hade en hätsk diskussion om det var ok eller inte vilket förmodligen påverkade mig att inte göra ett inköp.

När jag var ute och spelade golf på sommaren i sverige så ångrade jag mig väldigt mycket att jag inte hade köpt den där laserkikare - varför?

Jo - spelar man inte golf ( typ varje/varannan dag) så varierar det ju hur långt man slår, kan skilja 10m dvs om jag inte har med mig en golfkikare så kan jag ha spelat färdigt nästan alla hålen innan jag har kommit på "hur långt bollarna gick denna dagen" och med ett dåligt resultat i scorekortet.

Spelar man golf i Thailand så kan man oftast inte lita 100% på caddien (dvs att dom kommer förmodligen inte ge dig rätt avstånd vid samtliga inspel till 100% eller utslag med tanke på hinder osv).

Jag har haft en del jättebra caddies i Thailand men dom flesta är inte speciellt bra när man kommer till golfspelet.

Extremfallet var i vintras - var på en för mig ny golfbana vilket visade sig vara en mycket kuperad och trixig golfbana med stora höjdskillnader,jag fick en ung kille som caddie ( vilket normalt sett betyder att det är "en duktig caddie" ), 1:a utslaget spelade jag utan caddiens närvaro, bil var obligatorisk på den här banan så jag gick till min boll ca: 70m från bilen (dogleg höger), caddien säger att det är 100 yards till flaggan.

Inte en chans säger jag och förbannar mig själv över att jag hade glömt min laserkikare i sverige (vilken jag iofs hade lagt fram innan packningen men ändo missat att packa ner den)

" Bring me a seven iron" säger jag till caddien

" no no! it´s this club (pw) och jag säger samma sak till honom typ 3ggr samtidigt som jag börjar bli lack - dom andra står bakom och är ivriga på att slå ut jag blir lite stressad över situationen och säger till honom att: ok ge mig klubban men det "typ helt fel" eller vad jag nu sa.

Slog ett bra golfslag med pw och hamnade typ 30m kort om flaggan.

Mina golfslag den dagen var extremt bra men pga att det var en knepig bana/avsaknade av min laserkikare/den sämsta caddien jag haft ever så blev rundan medioker i stället för ev. min bästa någonsin.

Jag har normalt inga problem att spela utan laserkikare på banor som jag har spelat tidigare utan använder den i första hand till att få en återkoppling till hur långt jag slår med dom olika klubborna samt ett hjälpmedel på lite trixiare banor - kanon tycker jag!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Dela på andra sajter

Vad ska man med kikare till,jo, fågelskådning!

Dagens golfbild får väl egentligen kallas antigolfbild då, det är uppenbarligen så att man inte sliter på verktygen alltför ofta då fåglarna tycker att det är ett särdeles bra val att bygga bo på bagen!

post-3426-0-50566600-1336279358_thumb.jp

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Två Bilder från dagens runda på Palm Hills ca. 06.45.

Från 7:ans faiway mot tee.

post-5641-0-36625800-1337670244.jpg

Från 8:and green mot tee.

post-5641-0-37826400-1337670266.jpg

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Inte dagens golfbilder men från senaste resan i januari - Här några från Pleasant Valley

post-8656-0-63207800-1341074980_thumb.jp

post-8656-0-99528500-1341074986_thumb.jp

post-8656-0-60285100-1341074992_thumb.jp

post-8656-0-04611400-1341074999_thumb.jp

post-8656-0-45202400-1341075004_thumb.jp

post-8656-0-60658100-1341075012_thumb.jp

post-8656-0-33995000-1341075018_thumb.jp

post-8656-0-75104500-1341075026_thumb.jp

Dela på andra sajter

GreenValley

Inte dagens golfbilder men från senaste resan i januari - Här några från Pleasant Valley

Är man medlem i Pattaya Sports Club och kan utnyttja deras rabatt så är Pleasant Valley en av de mest prisvärda banorna i Pattaya-området.

I vintras hade jag en kul dialog med en caddie på Pleasant Valley när jag undrade var puttinggreenen var belägen (puttinggreenen var stängd p g a ombyggnad).

Jag: Where s putting green?

Caddie: No have!

Jag: No have?

Caddie: Yes!

Ändrades av Palmer
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...