Guest Fredman Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Grym skivsamling du har Arnold! 👍 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 21, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 21, 2020 1 minut sedan, skrev Fredman: Grym skivsamling du har Arnold! 👍 Tackar If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 (ändrad) En av mina första liveplattor. Som jag hörde. Inte dum än idag. Ändrades Februari 21, 2020 av Khonis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 (ändrad) 12 minuter sedan, skrev Fredman: Grym skivsamling du har Arnold! 👍 Verkligen. Hatten av. 🎩 Bredden är imponerande. Ändrades Februari 21, 2020 av Khonis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Den första plattan jag köpte som liten grabb. Minns inte vad den kostade men kanske 25-30kr. Fick pengarna av morsan. Lade dem i min ficka och cyklade ner till tempo på min DBS. När jag kom fram var pengarna borta. Hade glömt stänga dragkedjan i min jacka 😱 Som tur var fick jag nya och köpte denna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 En svensk rocksångare vid namn Åke Kråkan Nilsson...faktum är att han låter som en kråka ochså [emoji3] Tänkte på honom imorse. Har denna vinyl med Kråkan.Skickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 21, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 21, 2020 20 minuter sedan, skrev Khonis: Verkligen. Hatten av. 🎩 Bredden är imponerande. Tack och bock If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 On 2020-02-20 at 16:35, skrev Arnold Layne: Dessvärre är det inte lika roligt med nypressningar ... köper jag bara i värsta fall 😕 Nu måste jag erkänna att jag inte läst precis alla sidor i tråden. Kanske är det redan utrett.... Men jag är nyfiken om du kan berätta lite mer om just olika skivtyper. Tänker alltså på till exempel "nypressningar" som du nämner. Man brukar ju prata om olika vikt på skivor. Olika kvalité? Olika utgåvor. Berätta gärna om du vet hur det ligger till. Vinylen kommer ju (och det är skoj) mer och mer tillbaka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 21, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 21, 2020 48 minuter sedan, skrev Naam kaeng: Nu måste jag erkänna att jag inte läst precis alla sidor i tråden. Kanske är det redan utrett.... Men jag är nyfiken om du kan berätta lite mer om just olika skivtyper. Tänker alltså på till exempel "nypressningar" som du nämner. Man brukar ju prata om olika vikt på skivor. Olika kvalité? Olika utgåvor. Berätta gärna om du vet hur det ligger till. Vinylen kommer ju (och det är skoj) mer och mer tillbaka. Nypressar låter lika stela som cd-skivor i mitt tycke för att dom spelas in i stort sett med samma teknik. Sedan är det ju det här med vikten att den ska väga 180 gram ... ju tjockare skiva , ju djupare går nålen i spåren på skivan .... en myt enligt många. Japanpressningar ska vara absolut dom bästa följt av dom västeuropeiska .... öststatiska har i regel en sämre kvalitet. Sedan när det gäller utgåvor så är det oftast USA som gärna vill skilja sig på den saken. Men sedan är det väl som med allt annat ... oftast är det själva utrustningen som avgör mycket hur det låter. Har en kompis som har Led Zeppelins House Of The Holy som sin stora favorit .... han har den i 80 olika pressningar men han påstår att den finns i över 140 ...så han har några kvar att jobba på If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Den första plattan jag köpte som liten grabb. Minns inte vad den kostade men kanske 25-30kr. Fick pengarna av morsan. Lade dem i min ficka och cyklade ner till tempo på min DBS. När jag kom fram var pengarna borta. Hade glömt stänga dragkedjan i min jacka [emoji33] Som tur var fick jag nya och köpte denna. Döden bakom styret.Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 En mycket stabil platta. När svullo släppte denna skiva så var vinyl passé och den gick direkt ut på CD. Mando diao behövde gå till fröding för att få tag i bra texter, svullo hade dom i blodet. Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 23 minuter sedan, skrev Arnold Layne: Nypressar låter lika stela som cd-skivor i mitt tycke för att dom spelas in i stort sett med samma teknik. Sedan är det ju det här med vikten att den ska väga 180 gram ... ju tjockare skiva , ju djupare går nålen i spåren på skivan .... en myt enligt många. Japanpressningar ska vara absolut dom bästa följt av dom västeuropeiska .... öststatiska har i regel en sämre kvalitet. Sedan när det gäller utgåvor så är det oftast USA som gärna vill skilja sig på den saken. Men sedan är det väl som med allt annat ... oftast är det själva utrustningen som avgör mycket hur det låter. Har en kompis som har Led Zeppelins House Of The Holy som sin stora favorit .... han har den i 80 olika pressningar men han påstår att den finns i över 140 ...så han har några kvar att jobba på Utmärkt uttömmande svar! Tack för det! Och säkert underlag för vidare diskussioner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 21, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 21, 2020 14 minuter sedan, skrev Nicholas: En mycket stabil platta. När svullo släppte denna skiva så var vinyl passé och den gick direkt ut på CD. Mando diao behövde gå till fröding för att få tag i bra texter, svullo hade dom i blodet. Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Den där har jag på vinyl If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 1 timme sedan, skrev Arnold Layne: Nypressar låter lika stela som cd-skivor i mitt tycke för att dom spelas in i stort sett med samma teknik. Sedan är det ju det här med vikten att den ska väga 180 gram ... ju tjockare skiva , ju djupare går nålen i spåren på skivan .... en myt enligt många. Japanpressningar ska vara absolut dom bästa följt av dom västeuropeiska .... öststatiska har i regel en sämre kvalitet. Sedan när det gäller utgåvor så är det oftast USA som gärna vill skilja sig på den saken. Men sedan är det väl som med allt annat ... oftast är det själva utrustningen som avgör mycket hur det låter. Har en kompis som har Led Zeppelins House Of The Holy som sin stora favorit .... han har den i 80 olika pressningar men han påstår att den finns i över 140 ...så han har några kvar att jobba på Mastring är väl också sjukt viktigt. Gamla inspelningar mastras om och låter..... skit. Inte ovanligt. Äldre analoga både inspelningar och mastringar låter bättre än dito digitala. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 22, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 22, 2020 Från och med skivan Five Miles Out kom Mike in mer på den kommersiella banan...här på Crises ... plattan efter hade han sin riktigt stora hits Moonlight Shadow. If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 22, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 22, 2020 Med flinka fingrar bläddrade jag fram till Urgent...ett kortlivat hårdrocksband som försökte hanka sig fram på mitten av 80-talet...är nog inte lätt att slå sig fram i den hårda branschen...musikmässigt är det helt godkänt. If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 22, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 22, 2020 Spelar en Anthony Phillips som ochså var den första gitarristen i Genesis...visst var han duktig fastän han är något seg och tråkig emellanåt på den här plattan. If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 22, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 22, 2020 I spillrorna av Jefferson Starship så blev det helt enkelt bara Starship...och några riktigt bra låtar lyckades dom ju vaska fram. If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 23, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 23, 2020 Söndag morgon och temperaturen är inte allt för hög...men en kopp java och karibienmusik borde göra susen If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 23, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 23, 2020 Dubbel klassiker med Stevie Wonder...när han inte fick ha synen i behåll så roade han sig på annat vis...till exempel med att fixa nio ungar med fem olika pullor If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 23, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 23, 2020 Som sagts tidigare var 7 Januari 2020 en sorgens dag då Rush-trummisen Neil Peart lämnade jordelivet...lägger på 2112:an för att hedra den fenomenala fantomen. If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
edvardpop Inlagd Februari 23, 2020 Dela Inlagd Februari 23, 2020 James Osterbergs alter ego är delvis anledningen till undertecknads nick. Iggy Pops solodebut The idi*t var den första plattan han gjorde tillsammans med David Bowie. Det var även den första jag köpte med mannen i fråga. Den kändes skum men spännande sett till såväl ljudbild som text. Ja, nästan lite barnförbjuden... I inledningen sjunger Iggy tex att han satt på sin morsa för att sedan bli jagad av farsan som är beväpnad med en pistol. Otrevligt förstås men allt slutar dock väl eftersom det hela bara var en dröm🙂 Första sidan på skivan är fem plus helt igenom medan den andra är ojämnare. "Dum dum boys"(i vilken Iggy reflekterar över kompisarna i The Stooges som det inte gått så bra för) måste dock vara en av hans bästa... What happened to Zeke? He's dead on Jones, man How about Dave? O.D'd on alcohol Oh, what's Rock doing? Oh, he's living with his mother What about James? He's gone straight "People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." - Charles Bukowski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
edvardpop Inlagd Februari 23, 2020 Dela Inlagd Februari 23, 2020 (ändrad) Genesis har ju nämnts en del tidigare i tråden. Lyssnade mycket på Peter Gabriels första soloskivor(speciellt nummer 3 och 4 i ordningen) under första halvan av 80-talet och beställde då även Genesis The lamb lies down on Broadway från den lokala skivbutiken. Fantastisk platta. Märkligt nog den enda som införskaffats med bandet. Antog antagligen att skivan var svåröverträffad dessutom stod Phil Collins för sången i Genesis på den tiden vilket inte var lika intressant. Visst, man kunde ju letat sig bakåt i katalogen men det blev aldrig av. Minns att jag visade skivan då den kommit för en klasskompis på bussen på väg hem som i sin tur pekade på en av konvolutets bilder föreställande Peter Gabriel utan mun varpå han vände sig mot grannen i sätet intill med orden: Så där skulle du se ut😀 Många grymma låtar på denna platta. "Anyway", "Fly on a windshield" och "Broadway melody of 1974" bl a men det får bli "The carpet crawlers" som bidrar som exempel denna gång på vilket mästerverk till album detta är. Ändrades Februari 24, 2020 av edvardpop "People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." - Charles Bukowski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arnold Layne Inlagd Februari 24, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 24, 2020 9 December 2019 var ochså en sorgens dag då den käcka vårvinden Marie Fredrikssons röst tystnade. If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Februari 24, 2020 Dela Inlagd Februari 24, 2020 Warren Zevon lyssnar jag på ibland. Numer avliden. Har denna vinyl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu