Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?

RoiET

Recommended Posts

Hej Svarten,

Trevligt att du ar tillbaka och for TRT/PPP/PA's talan, det blir lite tjatigt och lite for enkelt nar det bara ar Bagdad... forlat IL som ar deras sprakror.

...

Hej Atom!

Du glömde skriva att jag även för demokratiska partiets talan där du är språkrör  :mdr:! Jag har ju skrivit exakt samma sak om det partiet. Jag tycker att alla som röstar på demokratiska partiet ska få göra det och få respekt för det. Jag har även skrivit att jag tycker att demokratiska partiet har varit väldigt bra för den södra halvan av Thailand. Bangkok är en fantastisk stad med nära västerländsk levnadsstandard – en ekonomisk oas i ett land där 4 av 10 arbetar på risfälten. Många av stadens shoppingcentrum och skyskrapor är långt mer modern än motsvarande som finns i Sverige. Skulle demokratiska partiet vinna ett val och bli upplöst för att makten skulle gå förlorarna skulle jag inte ha någon än kommentar än ”ordna nyval!”.

Jag tycker också att t.ex. centerpartiet är bäst för bönder, kristdemokraterna bäst för kristna, socialdemokraterna är bäst för arbetarna, osv. Jag tycker till och med att nazister ska få ha ett politiskt parti. Tycker du då att jag för nazisternas talan?

När jag läste ekonomisk historia fick jag läsa några hundra sidor om nazisternas och stalinisternas ekonomiska framgång. Hitler lyckades på mindre än 10 år bygga upp Tyskland från en bankrutt stat med enorma skulder från första världskriget till en stat som … ja, vi vet. Kommunisterna i Sovjet lyckades på 50 år omvandla ett land som hade precis befriats sig från feodalism till ett land som hann ikapp USA på en rad områden (innan landet började gå bakåt). För dessa historiker Hitlers och Stalins talan? Jag håller med deras porträttering av dessa två länders ekonomiska utveckling. För jag också Hitlers och Stalins talan?

En man (eller kvinna) kan aldrig bli mäktig utan att ge något tillbaka. All makt gäller att ge och ta. Det funkar inte annars. Thaksin har gett många miljoner invånare med en inkomst av 1-2 dollar om dagen (21 % av befolkningen var fattig) plötsligt tillgång till universitetsutbildning, sjukvård, smålån, osv. Det var TRT som gav hela landet elektricitet. Inget parti hade någonsin tidigare brytt sig om dem. Reformerna omfattade givetvis även många andra ”rikare”. Även stora delar av den akademiska medelklassen prisade hans reformer.

Du säger att jag tjatar eftersom jag skriver att alla i Thailand måste kunna rösta på det parti som de tycker är bäst samt för att jag beskriver varför så många är så nöjda med TRT/PPP/Peua Thai. Jag kan hälsa att många fler skribenter tjatar ännu mer om att åren med TRT/PPP i makt var fullständigt värdelösa och innebär stort lidande för befolkningen. Majoriteten av landet väljare framställs därmed som dumma idi*ter för att de röstar på ”fel parti trots att de har fått det så mycket sämre”.

Som bekant har jag mycket erfarenhet av Isaan och även lite om norra Thailand. Är det verkligen så konstigt jag försöker dela med mig mina kunskaper på ett forum där många inte förstår varför större delen av den norra halvan av Thailand röstar som de gör? Jag tycker verkligen inte att människor som får tillgång till elektricitet, sjukvård, universitetsutbildning, m.m. för första gången har fått det sämre. Är det bättre att dö som arbetslös bybo av hjärtinfarkt än att få hjärtoperation och studera ekonomi? Jag förstår inte alls varför TRT:s efterföljarpartier (utan Thaksin) är så kontroversiella. Jag tycker att varje röst (som inte har köpts) för dessa partier är lika valid som röster för andra partier.

Hälsning

Svarten[/]

Dela på andra sajter

• Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

33

• Kim

27

• svarten

25

• Vaxet

19

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Visst finns det några elaka och avundsjuka människor i Isaan också, men poängen och anledningen till att jag trivs så bra är att dom är få.

Och det tror jag beror på att alla är mer eller mindre är släkt på något sätt, och att alla är beroende av varandra på en liten plats som en by utgör.

Faktiskt jämförbart med glesbygdsliv i Sverige, alla vet allt om alla, och man kan besöka varandra när som helst, och man pratar med folk som man möter.

Sitter inte och stirrar rakt fram helt tystasom man gör i tunnelbanor eller bussar i storstäderna,

Där man verkar förutsätta att alla man möter är elaka och förmodligen farliga.

Folk får nog acceptera att människor är olika och att man kan trivas alldeles förträffligt på platser som andra avskyr.

Jag själv skulle se det som ett straff om jag skulle vara tvungen att vistas bland turister på en badort långa tider om året.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

:crazy:

Jaha, jag bjöd Svarten på snaps i fredags och försökte omvända honom politiskt.

När han och Magrod gick hem så trodde jag att han inte blivigt något klokare utan bara full, men nu verkar det allt som om jag lyckades rätt bra.

Ha ha Vaxet! Tack för den otroligt fina aftonen med god snaps, mat och sällskap. Jag fick visserligen inte göra u-båtar med dina fina Lasse Åberg snapsglas  :crazy::crazy:   men jag lyckades få ihop en kanonkväll i alla fall.

Att omvända mig är både oerhört svårt och lätt. Jag är väldigt kräsen på vad jag tar till mig. Helst ska allt beläggas med fakta och klar logik. Men å andra sidan brukar mitt sätt att se på världen ändras något varje gång jag pratar med någon eller läser något.

Nästa gång vi träffas kan du gärna bjuda mig på den fina whiskeyn som du visade upp. Då kan vi diskutera politisk omvandling!

Hälsning

Svarten

Dela på andra sajter

För att inte tala om den eufori Enis brukar uttrycka genom sina fina bilder av svensk midsommar, diverse delikata maträtter, desserter och tillhörande singel malt whiskey.

För att inte tala om all den lycka man kan skönja på hans bilder från Gävle och Sukhothai där hängmattan och en god bok utgör ett stående inslag. ;)

Men inte mig emot, lyckliga och glada människor har aldrig fått mig att må illa. :)

:D:good:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Du säger att jag tjatar eftersom jag skriver att alla i Thailand måste kunna rösta på det parti som de tycker är bäst samt för att jag beskriver varför så många är så nöjda med TRT/PPP/Peua Thai. Jag kan hälsa att många fler skribenter tjatar ännu mer om att åren med TRT/PPP i makt var fullständigt värdelösa och innebär stort lidande för befolkningen. Majoriteten av landet väljare framställs därmed som dumma idi*ter för att de röstar på ”fel parti trots att de har fått det så mycket sämre”.

Hej Svarten,

Nu laste du allt mitt inlagg mer an lovligt slarvigt, var har jag skrivet att du tjatar??? Dessutom har val jag, vid minst ett 10-tal tillfallen, papekat att jag forstar att Isaans och norra Thailands befolkning rostade pa Thaksin. Detta darfor att han dels var den forste som satte dem i centrum men ocksa for att de faktiskt fick det battre. Jag har aldrig nagonsin pastatt att de rostade pa Thaksin for att de var korkade men daremot ar min uppfattning att Thaksin's garningar formodligen overskattas nagot da det var en betoning pa det kortsiktiga men det ar ocksa forstaeligt da brod pa bordet ar det viktigaste nar det tidigare inte varit en sjalvklarhet.

Jag vander mig dock alltid mot framforallt IL's pastaenden om att om man inte gillar Thaksin/TRT/PPP/PT sa ar man overklass, hog militar eller kunglig. Thaksin bor man alltid ta avstand ifran, aven om man kan uppskatta en hel del av det han gjorde och det finns heller ingen anledning for en fattig risodlare i min provins att stodja hans partier da de tyvarr aldrig fick ta del av kakorna som delades ut.

Dela på andra sajter

Thaksin bor man alltid ta avstand ifran, aven om man kan uppskatta en hel del av det han gjorde och det finns heller ingen anledning for en fattig risodlare i min provins att stodja hans partier da de tyvarr aldrig fick ta del av kakorna som delades ut.

Har återkommande hört att det som gällde i Isaan aldrig gällde i t ex Chachoengsao. Men i alla fall min frus farmor låg på sjukhuset i just den provinsen när hon låg för döden i januari, kopplad till respirator och med slangar/sladdar kopplade till en dataskärm. Kostnad 30 baht.

Två av frugans fastrar är ingift med militärer och har varit boende på förläggningsområdet i Chachoengsao sedan snart 25 år tillbaka. Håller det inte för otroligt att din svärfar känner dom personligen. Även frugan har bott där under diverse skollov och då jobbat hos släktingarna som också har affär på området.

Inte för att jag misstror dig men det skulle vara intressant att veta vilka fördelar som Isaan fick som man inte fick del av i t ex Chachoengsao?

30 bahts vård fick man i alla fall. Vilken kvalité den är av törs jag inte yppa något om eftersom jag inte har kunskapen, men den är antagligen inte sämre än i Isaan i alla fall.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Hej Svarten,

Nu laste du allt mitt inlagg mer an lovligt slarvigt, var har jag skrivet att du tjatar??? Dessutom har val jag, vid minst ett 10-tal tillfallen, papekat att jag forstar att Isaans och norra Thailands befolkning rostade pa Thaksin. Detta darfor att han dels var den forste som satte dem i centrum men ocksa for att de faktiskt fick det battre. Jag har aldrig nagonsin pastatt att de rostade pa Thaksin for att de var korkade men daremot ar min uppfattning att Thaksin's garningar formodligen overskattas nagot da det var en betoning pa det kortsiktiga men det ar ocksa forstaeligt da brod pa bordet ar det viktigaste nar det tidigare inte varit en sjalvklarhet.

Jag vander mig dock alltid mot framforallt IL's pastaenden om att om man inte gillar Thaksin/TRT/PPP/PT sa ar man overklass, hog militar eller kunglig. Thaksin bor man alltid ta avstand ifran, aven om man kan uppskatta en hel del av det han gjorde och det finns heller ingen anledning for en fattig risodlare i min provins att stodja hans partier da de tyvarr aldrig fick ta del av kakorna som delades ut.

Ha ha Atom!

Det verkar vara missförstånd från båda håll! Med att "jag tjatar" refererar jag till när du skriver:

"... och for TRT/PPP/PA's talan, det blir lite tjatigt ".

Jag ville bara påpeka för dig att samtidigt som du tycker att mina inlägg är "lite tjatiga" finner jag andra vissa andra skribenters inlägg "lite tjatiga".

Med "vissa andra skribenters inlägg" inkluderas inte du!

Jag har säkerligen missförstått dig de senaste veckorna liksom du har missförstått mig. Flera gånger tar du personligt något som jag inte alls har riktat mot just dig. Vidare verkar det som om du blandar ihop mig med IsanLover! IL och jag är visserligen lika på vissa sätt som vår trivsel på landsbygden i Isaan samt våra förklaringar om varför Peua Thai är populär i Isaan. Men på andra sätt är du och jag mera lika som t.ex. vår avsky för Thaksin.

Ha det gott!

Svarten

Dela på andra sajter

Hej Svarten,

Du missforstod vad jag skrev, jag skrev: "Trevligt att du ar tillbaka och for TRT/PPP/PA's talan, det blir lite tjatigt och lite for enkelt nar det bara ar Bagdad... forlat IL som ar deras sprakror." Alltsa, kul att inte bara IL framfor/forsvarar namnda partier utan ocksa du som oftast har en mindre konfrontorisk framtoning och som inte ser allt i svart och vitt. Det var alltsa ett positivt omdome som du tyvarr missuppfattade som nagot negativt. Alltsa; du ar inte tjatig men det blir tjatigt att enbart munhuggas med IL. Hoppas det blev utklarat nu  :yes:

Dela på andra sajter

Hej Svarten,

Du missforstod vad jag skrev, jag skrev: "Trevligt att du ar tillbaka och for TRT/PPP/PA's talan, det blir lite tjatigt och lite for enkelt nar det bara ar Bagdad... forlat IL som ar deras sprakror." Alltsa, kul att inte bara IL framfor/forsvarar namnda partier utan ocksa du som oftast har en mindre konfrontorisk framtoning och som inte ser allt i svart och vitt. Det var alltsa ett positivt omdome som du tyvarr missuppfattade som nagot negativt. Alltsa; du ar inte tjatig men det blir tjatigt att enbart munhuggas med IL. Hoppas det blev utklarat nu  :yes:

Hej Atom!

Tack för förklaring samt för det positiva omdömet som jag missuppfattade!

Skålar!

Svarten

Dela på andra sajter

Vem argumenteras det mot egentligen vad gäller tidpunkt?

Har inte sett någon skriva om ett nyval inom någon vecka, sjävklart dröjer det runt ett halvår eller dryga det för att ordna ett sånt.

Vad man kunde ha gjort snabbt är att ta ett beslut om nyval, själva valet måste ju av praktiska skäl ske betydligt senare.

Hej Kim!

Ett beslut om nyval är det viktigaste. Ett sådant beslut visar staten intentioner. Även om det tar tid kan befolkning lugnas med tanken att allt går i rätt riktning. Man ska inte motivera ett beslut om nyval som resultat av de rödas demonstrationerna vilket t.ex. NoBuzz med stor rätthet befarar. Nyval bör givetvis motiveras med att det vinnande partiet i förra valet har lösts upp vilket har orsakat en parlementarisk kris.

Har återkommande hört att det som gällde i Isaan aldrig gällde i t ex Chachoengsao. Men i alla fall min frus farmor låg på sjukhuset i just den provinsen när hon låg för döden i januari, kopplad till respirator och med slangar/sladdar kopplade till en dataskärm. Kostnad 30 baht.

Två av frugans fastrar är ingift med militärer och har varit boende på förläggningsområdet i Chachoengsao sedan snart 25 år tillbaka. Håller det inte för otroligt att din svärfar känner dom personligen. Även frugan har bott där under diverse skollov och då jobbat hos släktingarna som också har affär på området.

Inte för att jag misstror dig men det skulle vara intressant att veta vilka fördelar som Isaan fick som man inte fick del av i t ex Chachoengsao?

30 bahts vård fick man i alla fall. Vilken kvalité den är av törs jag inte yppa något om eftersom jag inte har kunskapen, men den är antagligen inte sämre än i Isaan i alla fall.

Hej igen Kim!

Du har mycket bra funderingar här! Det finns ju 60 miljoner människor i världens rikaste (f.d. rikaste?) land som inte har möjlighet att betala för privatförsäkring och är därmed oförsäkrade. Hur är det då i Thailand vars genomsnittliga inkomster ligger någonstans mellan europas och afrikas? Det måste finnas många i alla provinser som hade bara ”dö” som val vid till exempel en hjärtinfarkt eller farlig sjukdom innan 30-bahts reformen.

Vidare finns det väldigt många begåvade ungdomar i Isaan som omöjligen hade råd att studera vid univerisitet år 2001. Det är väl rimligt att anta det inte fanns någon provins där var och enda begåvade ungdom hade råd att studera vidare.

Hälsning

Svarten

Dela på andra sajter

Det finns ju 60 miljoner människor i världens rikaste (f.d. rikaste?) land som inte har möjlighet att betala för privatförsäkring och är därmed oförsäkrade.

Snälla Svarten... kolla din fakta bättre.. det där stämmer inte. De oförsäkrade i USA spänner över alla inkomstgrupper.

Mejoriteten är unga vuxna i åldrarna 18-32 som väljer bort försäkringen till förmån för annat.

Från Wiki..

"In 2006, there were 47 million people in the United States (16% of the population) who were without health insurance

for at least part of that year.[34] About 37% of the uninsured live in households with an income over $50,000.[34]"

http://en.wikipedia.ealth_insurance

Dela på andra sajter

Snälla Svarten... kolla din fakta bättre.. det där stämmer inte. De oförsäkrade i USA spänner över alla inkomstgrupper. Mejoriteten är unga vuxna i åldrarna 18-32 som väljer bort försäkringen till förmån för annat.  Från Wiki..  "In 2006, there were 47 million people in the United States (16% of the population) who were without health insurance  for at least part of that year.[34] About 37% of the uninsured live in households with an income over $50,000.[34]"  http://en.wikipedia.ealth_insurance
Hej NoBuzz!  De uppgifter som jag nämnde var från SVT nov. 2008 inför valet i USA. Enligt denna rapportering var det inte de fattigaste som saknar sjukvård då MEDICARE täcker människor som saknar arbete. Det är de som har de lägsta arbetsinkomsterna som var då oförsäkrade. Enligt DM:  http://www.dagensmed...r-bet/index.xml  var det 75 miljoner som var oförsäkrade.

Men dina Wikipedia-uppgifter är säkert de som är de korrekta! Du kollar ju alltid dina fakta!  :mdr::mdr:

Skämtet åsido finns det alltid olika siffror beroende på olika definitioner. Ibland uppges antal vuxna 18+ år och ibland antal personer inklusive barn. Ibland uppges antalet under hela året, ibland under delar av året och ibland antal på en viss dag. Just denna fråga är politiskt laddad i USA. Därför väljer demokrater ett mått som ger ett större antal oförsäkrade och republikaner ett mått som ger ett mindre antal. Det finns ett antal oförsäkrade med högre inkomster som säkerligen väljer annat att göra för sina pengar som du säger (eller är snåla). Men bakom dessa uppgifter finns många människor som är kroniskt sjuka eller som har anlag för kronisk sjukdom som tvingas att betala långt mer än vad som är möjligt!HälsningSvarten  

Dela på andra sajter

Snälla Svarten... kolla din fakta bättre.. det där stämmer inte. De oförsäkrade i USA spänner över alla inkomstgrupper.

Mejoriteten är unga vuxna i åldrarna 18-32 som väljer bort försäkringen till förmån för annat.

Från Wiki..

"In 2006, there were 47 million people in the United States (16% of the population) who were without health insurance

for at least part of that year.[34] About 37% of the uninsured live in households with an income over $50,000.[34]"

http://en.wikipedia.ealth_insurance

Just det NoBuzz,

För en del kan det vara rationellt att strunta i sjukvårdsförsäkring. En kalkylerad risk.

I Sverige har vi dock inget val. Skatt som finansierar medioker sjukvård ska betalas in vare sig man vill eller inte.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Wikipedia.HAHAHAHAHAHAHAHAHA :D:D:D

Full i kväll igen?

Är det inte kul i u..valla

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Guest wille

Hur är det då i Thailand vars genomsnittliga inkomster ligger någonstans mellan europas och afrikas? Det måste finnas många i alla provinser som hade bara ”dö” som val vid till exempel en hjärtinfarkt eller farlig sjukdom innan 30-bahts reformen.

Vidare finns det väldigt många begåvade ungdomar i Isaan som omöjligen hade råd att studera vid univerisitet år 2001. Det är väl rimligt att anta det inte fanns någon provins där var och enda begåvade ungdom hade råd att studera vidare.

Hälsning

Svarten

Forvantad genomsnittlig livslangd i Thailand 1998 var 68.9 ar. 8 ar senare 2006 var siffran 69.6. Detta far sagas var dels en okning i paritet med ovriga varlden och dels en mkt marginell sadan. Dvs. att om enda alternativet var att "do" innan reformen sa har inte sarskillt mkt forandrats till det battre. Iaf inte nar det galler just antal dodsfall pga sjukdom etc. som ligger till grund for berakningen.

Vill du kika mer finns siffrorna i ar 2000 och 2008 HDI-rapporter.

Sen sa undrar jag lite over ditt andra pastaende. Sedan 1962 har Thailand anvant samma princip for universitetstesten. De statliga universiteten har varit dels oppna for alla och dels erbjudit en rad olika varianter pa scholarships. Sedan tidigt 90-tal har de regionala universiteten ocksa haft speciella kvoter for att se till att fattigare omraden med samre secondary eduction kvalitet skall ha samma chanser till universitetsutbildning. 

Jag sager inte att TRT's reformer inte var positiva. Men man skall vara lite mera saklig nar man valjer att tillskriva dem positiva effekter. Att saga att enda alternativet tidigare var att do och att inga smarta Isaanungar kunde komma till universitetet ar kort och gott felaktigt.

Dela på andra sajter

Skämtet åsido finns det alltid olika siffror beroende på olika definitioner. Ibland uppges antal vuxna 18+ år och ibland antal personer inklusive barn. Ibland uppges antalet under hela året, ibland under delar av året och ibland antal på en viss dag. Just denna fråga är politiskt laddad i USA. Därför väljer demokrater ett mått som ger ett större antal oförsäkrade och republikaner ett mått som ger ett mindre antal. Det finns ett antal oförsäkrade med högre inkomster som säkerligen väljer annat att göra för sina pengar som du säger (eller är snåla). Men bakom dessa uppgifter finns många människor som är kroniskt sjuka eller som har anlag för kronisk sjukdom som tvingas att betala långt mer än vad som är möjligt!

Visst är det så att det förekommer olika uppgifter. Men när man som du skriver att 60 miljoner inte har

råd att teckna försäkring och därför är oförsäkrade (och.. implicit står utan vård) så är det väl att

skicka lite fel signaler. Eller hur? Såg någonstans att man beräknade att 18000 dog i USA varje år

pga att de inte fick vård, eller vård i tid, pga att de var oförsäkrade och inte hade råd att betala

egen vård.

Många är oförsäkrade och väljer att betala sina sjukvårdskostnader själva om man skulle bli sjuk.

Man "gamblar" alltså och tror att inget kommer att hända. En annan stor grupp av de oförsäkrade är

ungdomar och barn till föräldrar som har försäkring via jobbet som täcker familjen.

Varför de är oförsäkrade beror visst på att många inte har råd, men inte enkom.

Skit samma... det är fel ställe att ha den här diskussionen.. men jag menar bara att det nog är bra

att tänka på vad ens siffror säger. Du sade i princip att var femte amerikan inte har råd med sjukvård

och därför står utan vård. Och det är ju helt fel.

Vad gäller fakta.. så finns massor med ställen på internet med information om de här frågorna.

Det är ju bara att googla för den som är intresserad. Att det oftast blir wikipedia man länkar till är för

att det är enklast.

Och visst är det så att alla kan skriva i Wiki. Men betyder inte automatiskt att det som står i wiki är fel.

Såvida man inte har sågspån i skallen förstås! Muahahahaha.  :D:D:D

Dela på andra sajter

Hej Kim,

Som jag tidigare skrivit sa vet jag inte sa mycket om Isaan, min enda kunskap kommer fran tidningar, TV och detta forum. Det verkar ju anda som om manga i Isaan och manga har pa MPR med Isaan-anknytning tycker, och med ratta far man anta, att Thaksin gjorde en massa bra saker for dem. Nar Thaksin valdes forsta gangen var jag daligt insatt i Thailandsk politik och min thailandska var inget vidare men vad jag forstod var att hela slakten rostade pa Thaksin och hade hoga forvantningar. Vid hans omval var jag lite mer insatt och pratade tillracklig thailandska for att kunna vara med i diskussionerna. Frugan, svarmor och en av giftasfarbroderna var da oppet emot TRT och rostade pa Demokraterna. Svarfar var fortfarande Thaksintrogen medans ovriga slaktingar ocksa rostade pa TRT men inte var sa overtygade langre. Vid nyvalet och senaste valet rostade alla (11 personer) utom svarfar pa Demokraterna.

Chachoengsao ar inte Bangkok och inte Isaan, vi har bade moderna fabriker och risodlingar, personer som tjanar flera hundratusen i manaden och de som hankar sig fram pa 3,000. Vi har dessutom ingen "stark man" som alla rostar pa oavsett vilken farg han for tillfallet anvander. Chachoensao's invanare fick givetvis ocksa tillgang till 30-bahts sjukvard, "en by en miljon", "en by en produkt" och hjalp med laneavbetalningar, darav det stora intresset 2001. Jag antar att skillnaden for Chachoengsao och manga andra provinser utanfor Thaksin's maktbas ar att de flesta av dessa reformer blev valdigt ihaliga och att manga darfor blev besvikna. De var da snabbare att haka upp sig pa Thaksin's negativa sidor; knarkavrattningarna, Shin-satelliterna, AIS mm.

Som ett exempel, eftersom du namnde det, kan jag ta 30-bahtsreformen. Sa lange nagon kan minnas har de riktigt fattiga haft gratis sjukvard for allvarliga problem. For dem var det darfor ingen stor skillnad. De "normalfattiga" hade givetvis hoga forhoppningar men besvikelsen blev stor nar det visade sig att sjukhusen inte fick nagra okade anslag utan skulle klara sig pa samma pengar som innan minus den lilla intakt de innan trots allt hade. Manga som hade nagra tusen baht over kande sig darmed tvingade till att kopa forsakringar de egentligen inte hade rad med for att fa samma sjukvard som det statliga sjukhuset innan gav till valdigt rabatterat pris. I Isaan sa fanns kanske den mojligheten inte alls innan och da kan jag ju forsta att de uppskattade reformen. Det ar ju ocksa rimligt att de storsta insatserna gors for dem som har det samst men det ar svart att behalla stodet fran den stora grupp som kanner att de blev utan. Det ar sjalvklart att statskassan inte kan racka till enorma forbattringar for alla samtidigt och det blir inte battre nar landets ledare anvander statskassan som sin egen planbok.

Garna ett parti som satter de fattiga forst men utan Thaksin och med en landsomfattande agenda istallet for regional.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Wille

"Jag sager inte att TRT's reformer inte var positiva. Men man skall vara lite mera saklig nar man valjer att tillskriva dem positiva effekter. Att saga att enda alternativet tidigare var att do och att inga smarta Isaanungar kunde komma till universitetet ar kort och gott felaktigt. "

Det stämmer att det fanns andra alternativ än att dö tidigare också.

Man kunde belåna hus och mark (om man hade chanot), men detta var också en stor risk.

Frugans familj förlorade sitt hus när ett av barnen var sjukt, dom fick då flytta ut från byn till ett skjul  på risfälten och bo där 2 vuxna och 5 barn tills dom hade råd att bygga ett nytt hus i byn.

Att fattiga som min fru också kunde studera på universitet stämmer men det gäller kanske 1 på 1000.

Som har chans att få något stipendium, men den chansen är minimal, ungefär lika stor som chansen att bli miljonär på tips och lotto.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest wille

Hej Wille

"Jag sager inte att TRT's reformer inte var positiva. Men man skall vara lite mera saklig nar man valjer att tillskriva dem positiva effekter. Att saga att enda alternativet tidigare var att do och att inga smarta Isaanungar kunde komma till universitetet ar kort och gott felaktigt. "

Det stämmer att det fanns andra alternativ än att dö tidigare också.

Man kunde belåna hus och mark (om man hade chanot), men detta var också en stor risk.

Frugans familj förlorade sitt hus när ett av barnen var sjukt, dom fick då flytta ut från byn till ett skjul  på risfälten och bo där 2 vuxna och 5 barn tills dom hade råd att bygga ett nytt hus i byn.

Att fattiga som min fru också kunde studera på universitet stämmer men det gäller kanske 1 på 1000.

Som har chans att få något stipendium, men den chansen är minimal, ungefär lika stor som chansen att bli miljonär på tips och lotto.

Mvh Isan Lover

Vad exakt vad det som TRT inforde som forandrade mojligheter for fattiga att fa battre och lattare tilltrade till hogre utbildning? Upplys mig garna i min ignorans.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Svarten

"Jag vander mig dock alltid mot framforallt IL's pastaenden om att om man inte gillar Thaksin/TRT/PPP/PT sa ar man overklass, hog militar eller kunglig. "

Jag brukar säga att Aristokratin, militärledning och dom rika stödjer demokraterna och det är väl ingen hemlighet.

Men jag tror inte att alla människor som stöder det partiet t.ex här på forumet är facister för det.

Det finns säkert folk som är demokratiska i det partiet också, även om det partiet förespråkar att ta bort rösträtten för fattiga.

Men jag ser det som en besvärande omständighet att just dessa grupper har valt att stödja och hjälpa detta parti till makten, och mina vänner i Isaan känner ingen samhörighet med dessa grupper eller det som dom ser som deras parti.

Men tro det eller ej jag umgås med och känner även några gula familjer i Nongkhai numera (i stan).

Vi har mycket att diskutera, och dom är mycket förvånade att jag tar parti för dom fattiga som vit.

Själva ser dom ned på folk som är bönder och är även för att ta bort deras rösträtt.

Men vi går ut och käkar middag tillsammans och våra barn leker ihop.

Jag vill gärna höra deras åsikter och ofta är det missuppfattningar om varandra som ligger bakom det ömsesidiga ogillandet.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Jag brukar säga att Aristokratin, militärledning och dom rika stödjer demokraterna och det är väl ingen hemlighet.

Men jag tror inte att alla människor som stöder det partiet t.ex här på forumet är facister för det.

Det finns säkert folk som är demokratiska i det partiet också, även om det partiet förespråkar att ta bort rösträtten för fattiga.

Men tro det eller ej jag umgås med och känner även några gula familjer i Nongkhai numera (i stan).

Vi har mycket att diskutera, och dom är mycket förvånade att jag tar parti för dom fattiga som vit.

Själva ser dom ned på folk som är bönder och är även för att ta bort deras rösträtt.

Men vi går ut och käkar middag tillsammans och våra barn leker ihop.

Hej Isan Lover,

Nu blandar du ihop fotbollslaget med dess hulliganer igen, jag har aldrig hort nagon ledande Demokrat som foreslagit att man ska ta bort eller reducera fattigas rostratt. Som du kanske kanner till ar thailands 3 fattigaste provinser till nastan 100% Demokrater sa det vore nog ganska dumt.

Bland aristokratin, yppersta overklassen, sa har nog Demokraterna ett visst overtag men framforallt for att de flesta i denna grupp bor i Bkk. Man far dock rakna hela TRT/PPP/PT ledning till denna grupp samt ett antal feodalherrar ute i landet och de ar knappast Demokrater.

De tre generaler jag kanner ar alla valdigt Pro-Thaksin och enligt dem sa ar det 50/50 i den militara toppen. De flesta blev valdigt overraskade vid kuppen 2006, inte for att det blev en kupp det ar liksom en kar thailandsk tradition, men for att det blev en kupp mot Thaksin som ansags ha sa manga anhangare bland toppbrasset.

Jag tror du far inse att din defintion pa vilka som stoder Demokraterna ar alldeles for snav, en bra bit over 50% utanfor Nord- och Nordost ar inte en liten excentrisk minoritet.

Jag kanner inga "gula personer", dock manga som stoder Demokraterna, antingen for att de gillar dem men oftast i brist pa battre alternativ. Jag kan inte tanka mig att umgas med en familj som oppet sager att de ser ned pa bonder och vill begransa deras rostratt. Ar utbudet pa vanner verkligen sa daligt daruppe?

Dela på andra sajter

Garna ett parti som satter de fattiga forst men utan Thaksin och med en landsomfattande agenda istallet for regional.

Här sätter du fingret på rätt ställe, TRT och Thaksin insåg inte att man måste ge samma förmåner till hela landet, inte bara till de som röstade på TRT och i förlängningen straffa dem som röstade på andra alternativ.

Förra året införde PPP och Samak gratis tågresor i tredje klass för att hjälpa de fattiga när ekonomin gick ner. Kan någon förklara varför detta inte gällde i södra Thailand? Tror gränsen för gratis tredjeklass resor gick vid Chumpon, söder om den stationen fick man betala även för tredjeklassresor.

Efter valet 2005 förkunnade ju Thaksin "De provinser som röstade på TRT är vår prioritet"

Det kan man tolka som ett hot också, röstar ni inte på oss kommer ni att straffas. Detta från en person som kallar sig för en förkämpe i demokratis i samma klass som Nelson Mandela och Aung San Suu Kuyi?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

"Jag kan inte tanka mig att umgas med en familj som oppet sager att de ser ned pa bonder och vill begransa deras rostratt. Ar utbudet pa vanner verkligen sa daligt daruppe?"

Dom familjer som det gäller är gammla studiekamrater till frugan och jag tycker faktiskt att det är lärorikt att höra deras uppfattning, och själv tar jag ju chansen att försöka få dom att ändra sig lite.

Men dessa familjer är undantag snarare än regel, till 90% så umgås jag med bönderna och det är där jag trivs bäst.

Men att dom rika ser ned på folket på landet och distanserarar sig från dessa är enligt mina erfarenheter det samma över hela Thailand.

Det brukar även dom ungdomar från landet som studerar på universitet märka av.

Mvh Isan lover

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...