noBuzz Inlagd April 21, 2009 Dela Inlagd April 21, 2009 Såg nu... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd April 21, 2009 Dela Inlagd April 21, 2009 ... och efter 4 svar kan vi alltså konstatera att de flesta förespråkade nyval och UbonBorge hade fel. Igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 21, 2009 Dela Inlagd April 21, 2009 Vi verkar vara typiskt svenskar i våra svar Ja till nyval, men med förnuft ! ungefär som kärnkraftsomröstningen Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd April 21, 2009 Dela Inlagd April 21, 2009 Quote Vi verkar vara typiskt svenskar i våra svar Ja till nyval, men med förnuft ! ungefär som kärnkraftsomröstningen Ja, vi ja! Dom andra är ju som polacker... gör först - tänk sen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sakaeo Inlagd April 21, 2009 Dela Inlagd April 21, 2009 Tack Möljis det värmde hoppas att du har det bra och vi kan ses nån gång i framtiden, hälsa familjen så mycket från mig. En bira skulle vara kul att skåla med dig om vi sågs vore inte fel fast ni går på gymet varje dag. IL Jag tror nog att Möljis varit lika länge som du i Thailand eller längere han vet nog vad han pratar om, men det gör inte du tydlingen, det har du ju visat med dina inlägg. MVH Sakaeo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sakaeo Inlagd April 21, 2009 Dela Inlagd April 21, 2009 IL. Det du skriver att han hade en gul tröja och blev attakerad att gå hem och byta till röd säjer väl det mesta vad som händer på landsorten, och att folk är rädda för att prata politik. Men det är ju dina vänner och man ska ju prata vänligt så löser det sig enligt och utan våld som du säger. Märker du själv hur dumt det låter när du förespråkar det goda och man ser verklighten som är annorlunda mot din verklighet, som inte stämmer med den verklighet vi lever i. MVH Sakaeo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd April 21, 2009 Dela Inlagd April 21, 2009 Quote UbonBorge har huvudet på skaft! ( Synd att han inte har det på halsen! ) Själv röstade jag nej, eftersom jag tycker att det är för tidigt. Men betyder det att jag är emot nyval? Knappast. Var jag ensam om att tycka så? Alls icke Herr Språkrör, ett nej kan mycket väl betyda ja, såvida du är en kvinna. Kvinnotjännaren Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Farang Inlagd April 21, 2009 Dela Inlagd April 21, 2009 Quote Jag tror nog att Möljis varit lika länge som du i Thailand eller längere han vet nog vad han pratar om, Jag kan intyga att Möljis har varit väldigt länge i Thailand, är en mycket trevlig person IRL samt vet vad han pratar om. member of svampen's fan-club Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 QuoteAlls icke Herr Språkrör, ett nej kan mycket väl betyda ja, såvida du är en kvinna. Kvinnotjännaren Arne Nej, ett nej är alltid ett nej. Däremot så kan det bli ett ja efter en stund. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Ett nyval inom 14 dagar skulle de röda förlora så att det stänker om det, och det är väl inte så ni vill ha det? Abbhists stöd har ökat markant den senaste veckan och jag är övertygad om att de hade fått klar majoritet i valet. Phue Thai har väl inte ens någon som är partiledare för tillfället? Chalerm är någon sorts frontfigur men han är väl inte vald till partiledare? Så står valet mellan Abbhist och Chalerm så väljer de flesta röda Abbhisit. Då skulle inte de röda acceptera resultatet då utgången inte blev som de vill. Alltså behövs det ett antal reformer och lite tid, säg 6 månader innan ett nyval kan hållas. En lösning skulle kunna vara att regeringen avgår och Abbhisit utnäms (Av kungen?) att leda en interimsregering fram till valet som Thaksin gjorde 2006. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 QuoteNej, ett nej är alltid ett nej. Däremot så kan det bli ett ja efter en stund. Hmm... hur är det då med ett ja? Kan ett ja bli ett nej efter en stund? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Hej igen Det jag menar är att Isaan är stort till ytan och att dra några slutsatser för hela provinsens tyckande i denna fråga efter att ha besökt en by där en vecka är väl lite tveksamt. Men jag betvivlar inte att det finns enstaka ställen i Isaan som är emot TRT och dom förbättringar som dom genomförde på landsbygden. Det kan ju t.ex bero på att området där byn ligger har en stark ledare som tillhör ett annat parti. Om inte annat får vi väl se hur det ligger till i nästa val om TRT får vara med. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Vem argumenteras det mot egentligen vad gäller tidpunkt? Har inte sett någon skriva om ett nyval inom någon vecka, sjävklart dröjer det runt ett halvår eller dryga det för att ordna ett sånt. Vad man kunde ha gjort snabbt är att ta ett beslut om nyval, själva valet måste ju av praktiska skäl ske betydligt senare. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
möljis Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Farang och Sakeo! Man får tacka så mycket! IL, så här skrev jag:"Det är mindre och mindre stöd för dom röda här, och Taksins popularitet minskar, om man nu ska tro allt man hör här i byn. I den mån någon törs prata politik." Observera att det står här i byn, inte hela Isaan. Jag har heller inte skrivit om nyval nu, det är jag också emot, det går inte att hålla ett val nu. Men om några månader, eller ett halvår, då hoppas jag att det ska gå bra. Sen IL, har jag varit Isaan mer än en vecka, jag har säkert tillbringat mera tid där än vad du har gjort. Men den delen är oviktig, huvudsaken är att man håller ögonen öppna, och jag tror att dina är slutna. Möljis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Kim, Iaf jag tolkade det som att man krävde omedelbar avgång och nyval. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 IL, "Men jag betvivlar inte att det finns enstaka ställen i Isaan som är emot TRT och dom förbättringar som dom genomförde på landsbygden." Jasså? Varför betvivlar du inte det? Tror du på allvar att det finns ställen i Isaan där man är emot förbättringar någon genomfört på landsbygden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 QuoteHej igen Det jag menar är att Isaan är stort till ytan och att dra några slutsatser för hela provinsens tyckande i denna fråga efter att ha besökt en by där en vecka är väl lite tveksamt. Men jag betvivlar inte att det finns enstaka ställen i Isaan som är emot TRT och dom förbättringar som dom genomförde på landsbygden. Det kan ju t.ex bero på att området där byn ligger har en stark ledare som tillhör ett annat parti. Om inte annat får vi väl se hur det ligger till i nästa val om TRT får vara med. Mvh Isan Lover Du har de senaste tiden baserat allt ditt tyckande på vad du hört och lärt dig i din by i Isaan. När någon annan, som i detta falla mjölis, berättar vad han upplevt i sin by så sågar du honom i en överlägsen ton. Du har mest erfarenhet och du vet minsann hur det är, vi andra vet inget och tycker helt fel. Sakaeo talar om att det är farligt att tycka något annat än om de röda i byarna. Flera har också berättat om att de snälla röda som du påstått att man kan tala med utan att vara rädd, egentligen är rätt så aggressiva och inte ens kan acceptera annat tyckande än de själva. Detta måste väl anses som ett demokratiskt problem då många i byarna knappast kommer våga rösta på vad de vill, eftersom de riskerar repressalier från bymobben.QuoteVem argumenteras det mot egentligen vad gäller tidpunkt? Har inte sett någon skriva om ett nyval inom någon vecka, sjävklart dröjer det runt ett halvår eller dryga det för att ordna ett sånt. Vad man kunde ha gjort snabbt är att ta ett beslut om nyval, själva valet måste ju av praktiska skäl ske betydligt senare. Att utlysa ett nyval i rådande situation tror jag är farligt. Eftersom det inte ens finns tydliga alternativ att rösta på just nu så är risken stor att det skulle bli en våldsam valkampanj. Att låta det gå någon eller några månader och sedan utlysa nyval, torde vara det bästa för alla inblandade. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Jahaja Och hur ska såren läkas om man ALLTID tar IL:s "sanningar" som utgångspunkt, det kan väl för f-n inte vara meningen med tråden. Ingen tror väl att MPR på något sätt utgör en norm för vad som kommer att ske, eller ? Kan vi inte försöka sluta kasta skit och låta var och en ha sin egen uppfattning utan att för den skull idi*tförklara varandra, även om det ibland är svårt. För en som inte är "expert" framstår en interimsregering som ett vettigt alternativ, men, vad tycker Thailändarna, det är ju faktiskt deras land, inte vårat. MVH Baa PS Jag har träffat IL IRL och kan försäkra vissa skeptiker att det är en mycket trevlig och sympatisk person, så sluta oroa Er för hans mentala hälsa. OBS inte heller jag håller för troligt att hela Issan är rött. DS Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Hej Mjölis Då får jag be dig om ursäkt för jag tolkade att ditt "här" gällde Isaan och inte bara din by. För jag tycker mig ha bra koll på läget speciellt i Nong Khai och Udon Thani området och där är stödet nästan ändå starkare nu efter att regeringen satte in militären. Men jag har ju också känningar i Yasothon, khon Kaen och Korat som ofta rapporterar om läget där. Och det var roligt att höra att du har varit i Isaan i så många år, då måste du väl gilla det lite ändå? Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
möljis Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 IL, jag har inte någon gång påstått att jag inte tycker om Isaan. Vad jag har sagt är, att alla i byarna är nog inte så snälla och fantastiska och givmilda som du vill göra gällande. Okay, låt gå för att det är så i din by. Men inte nån annanstans. Jag har också sen många år kontakter över hela nordöstra Thailand, och vi brukar prata lite om hur det är i våra resp. byar. I början är ju allt jäkligt skoj med mera, men efter ett tag så hör man att skvaller och avundsjuka i byarna är lika utbrett som i Sverige. Om inte värre. Jag tycker om att tillbringa tid uppe i byn, och har planer, allvarliga planer på att flytta upp. Men jag är så pass vaken så jag inser att jag måste ner till Pattis och bota mig ibland! Men jag umgås inte med alla i byn, det finns det ingen anledning till. Släkten är tillräckligt stor. Och jag har varit med så pass länge här nere så att jag numera kan avgöra om en släkt är okay. Och delar av min nuvarande är det. Vaxet, var på Jomtien bor du? Möljis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Isan Lovers rosenröda skildring av de fantastiska människorna i Isaan ter sig mer och mer osannolik. Enligt min erfarenhet (vilken inte må vara så omfattande) finns det gott om skitstövlar där också. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Quote Isan Lovers rosenröda skildring av de fantastiska människorna i Isaan ter sig mer och mer osannolik. Enligt min erfarenhet (vilken inte må vara så omfattande) finns det gott om skitstövlar där också. Herr Chang har talat. Den är väl på inget vis avvikande mot Kim:ens "syrebristseuforiska" beskrivning av familjelivet på Sveriges Fjelltoppar "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Verkar va ovanligt många från gnällbältet som retar upp sig på att någon trivs, di unnar inte andra att vara tillfreds med tillvaron. Tycker ILs skildringar påminner en hel del om livet i Flen. Flensta Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 Quote Den är väl på inget vis avvikande mot Kim:ens "syrebristseuforiska" beskrivning av familjelivet på Sveriges Fjelltoppar Det var ju en intressant teori! Nu har väl Kim mest uttalat sig om fru och son när han utsatt sig för syrebrist. Men för all del, det är väl inget fel att hylla den del av landet man älskar. Men nu pratar vi om själva landskapet, inte om folket som bor där. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd April 22, 2009 Dela Inlagd April 22, 2009 För att inte tala om den eufori Enis brukar uttrycka genom sina fina bilder av svensk midsommar, diverse delikata maträtter, desserter och tillhörande singel malt whiskey. För att inte tala om all den lycka man kan skönja på hans bilder från Gävle och Sukhothai där hängmattan och en god bok utgör ett stående inslag. Men inte mig emot, lyckliga och glada människor har aldrig fått mig att må illa. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu