Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?

RoiET

Recommended Posts

Guest Isan Lover

@import url("http://fdimages.fair...ip-20080723.css");  Hej  Lite mer om läget efter att demonstrationerna stoppades.    [table][tr][td]

[table][tr] [td] [/td] [td]

network map | member centre[/td] [td] [/td][/tr][/table]

The Sydney Morning Herald - Business News, World News & Breaking News in Australia World    Search smh:          The protesters' rage still demands attention

[*]April 18, 2009

http://images.smh.co...asing-200x0.jpg  Fears of bloodshed ... a would-be assassin's bullet. Photo: AP The red shirts might have gone underground but the chaos is not over, writes Lindsay Murdoch. THIS was the Land of Smiles we know: Thais laughing and splashing water on the streets to mark Songkran, their new year water festival.

Days of violent demonstrations on the streets of Bangkok were quickly forgotten as the Prime Minister, Abhisit Vejjajiva, declared a two-day extension to the festivities. But even before the partying had ended, anti-government protesters who had taken off their red shirts and gone underground were planning more protests.

An opposition MP, Worawat Ua-apinyakul, warned that the Government would now be unable to monitor the anti-government movement as authorities hunted for key protest leaders, for whom arrest warrants have been issued.

"How will they resist this covert struggle?" Worawat said. "The violence will be far worse than in the deep south." He was referring to decades of violence in Thailand's southern provinces.

His words proved prophetic. Within 24 hours, Sondhi Limthongkul, leader of the opposing yellow shirt movement, barely survived an assassination attempt on the streets of Bangkok. It is not clear yet who was behind the attack.

While 100,000 red-clad anti-government protesters have dispersed, Thailand remains racked by a seemingly intractable political divide and rapidly collapsing economy that could make up to 3 million people unemployed within months.

"The red shirts have evidently lost the battle but their war against what they see as gross injustices in Thai society between the haves and have-nots, between the traditional elite and the governed, will continue as long as they are unrecognised and unaddressed," said Dr Thitinan Pongsudhirak, director of Chulalongkorn University's Institute of Security and International Studies.

"The undercurrents against establishment forces should not be underestimated. The lack of recognition and accommodation will make these undercurrents pent up and dangerous."

Four months after taking office, Abhisit emerged victorious after an army crackdown he had supervised forced the protesters from their base at Government House on Tuesday. Unlike past crackdowns, the troops avoided killing anybody, despite provocation from protesters who threw petrol bombs and hijacked petrol and gas tankers.

But the victory has only given Abhisit time to try to restore a semblance of stability, build political support and introduce reforms in the country of 62 million people. If he miscalculates or is forced to an early election now, he will almost certainly lose.

The crisis broadly pits millions of red-clad rural poor people who support the former prime minister Thaksin Shinawatra against yellow-clad urban middle class people who portray themselves as royalists.

It was the yellow shirts who besieged Thailand's airports in November. When the government fell, the red shirts took to the streets, mirroring their rivals' tactics, this time to bring down Abhisit. Largely unnoticed, tens of thousands of protesters staged non-violent anti-government demonstrations in rural cities.

These people are angry that Thaksin was deposed in a 2006 coup but are unhappy about the Bangkok violence, which they saw as uncontrolled and self-defeating. They also felt deep shame that 12 regional leaders were forced to flee an ASEAN meeting in Pattaya last weekend.

Thaksin, who fuelled the violence in fiery video and telephone speeches, overestimated the ability of the protesters to generate a spontaneous uprising that might allow him to return from exile. The Government this week cancelled his passport and he is now travelling on a Nicuraguan diplomatic passport.

Chris Baker, a Bangkok-based writer who co-wrote Thaksin's biography, said many would now find Thaksin unacceptable and some politicians who supported him for strategic reasons would distance themselves from him.

"But I don't think this will diminish his symbolic importance for the great mass of his supporters," Baker said.

He said the protesters' rage had frightened many influential Thais, whose instinct would be to suppress them. "But over the longer term that will not be a particularly good idea and something will have to be done to accommodate them," he said.

Mvh Isan Lover[/td][/tr][/table]

Dela på andra sajter

• Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

33

• Kim

27

• svarten

25

• Vaxet

19

Mest aktiva i denna tråd

Som svar på frågan: hur ska såren läkas?

Nyval vore en bra början. Troligen en förutsättning för att någon slags läkningsprocess ska kunna starta.

Många av de som röstade på TRT och efterföljaren PPP känner sig berövade på sitt rättmätiga, nyvunna inflytande. Det är uppenbart inte minst utifrån de senaste veckornas oroligheter. Deras inflytande utplånades av den militära/rojalistiska makteliten i och med kuppen 2006 med efterföljande legala processer mot Thaksin och senare ifjol när konstitutionsdomstolen förbjöd PPP som ett svar på PAD:s protester. Legala processer med uppenbara politiska motiv: att ta makten på de folkvaldas bekostnad.

Ja, Thaksin är en skum figur säkert skyldig till allehanda brott. Just på punkten skattebrott undrar jag iofs om han gjort sig skyldig till lagbrott (om än moraliskt tvivelaktig affär). Lagarna ändrades i förväg på ett sätt som gjorde det möjligt för honom att sälja sitt "foreign company" till Temasek utan att skatta för vinsten. När det gäller brott mot mänskliga rättigheter iom kriget mot droger har han stor skuld, men delar den med det det militära/rojalistiska etablissemanget, så där kommer han sannolikt aldrig att dömas för något. Hursomhelst, eventuella lagbrott var knappast orsaken till att han utmanövrerades från makten. Utan att han med stort folkligt stöd sågs som ett allvarligt hot mot rojalitiska/militära intressen.

Ja, röstköp förekom när TRT och PPP fick folkmajoriteten. Men även demokraterna ägnar sig åt röstköp. Såvitt jag vet gör alla thailändska politiska partier tyvärr det. Har inte sett några belägg för att majoriteten skulle ha blivit en annan i de val TRT/PPP vann om inga röstköp förekommit.

Så, bollen är din, Abhisit - sluta snacka och utlys nyval.

Dela på andra sajter

Hej Gnarparn,

Som jag skrivit tidigare sa tycker jag ocksa Abhisit ska utlysa nyval, dels darfor att de kom till makten pa ett tveksamt satt och dels darfor att jag ar tamligen saker pa att de da kan bilda regering utan att vara hanvisade till gamla Thaksinlakejer som Newin.

Jag tror inte att 100,000 manniskor gick ut pa gatorna for att protestera ett skattebrott, de kom ut for att protestera mot upprepat maktmissbruk, dar ditt exempel med Shin Corp bara ar ett av manga. Thaksin hade ett stort stod bland manga hogre militarer och givetvis var det monarkin som blev tungan pa vagen aven om han formodligen har/hade anhangare aven dar.

Fragan om rostkop har jag heller aldrig ansett som avgorande, formodligen tog TRT/PPP det till en ny niva men visst hade TRT vunnit sina tva val anda, det tvivlar jag inte pa. Det var ju trots allt innan de flesta oegentligheter hade intraffat/avslojats.

Dela på andra sajter

Atom: Om Abhisit/demokraterna lyckas vinna ett nyval skulle jag gärna vara den förste att gratulera och protestera mot eventuella kuppförsök.

En i min mening mycket bra sammanfattning av läget i Thailand, skriven av BBC:s Jonathan Head:

http://news.bbc.co.u...fic/7998243.stm

Här en Chula-professor som yrkar på fria val: "Why Thais are angry"

http://www.prachatai...glish/node/1151

Dela på andra sajter

Hej Gnarparn,

Som jag skrivit tidigare sa tycker jag ocksa Abhisit ska utlysa nyval, dels darfor att de kom till makten pa ett tveksamt satt och dels darfor att jag ar tamligen saker pa att de da kan bilda regering utan att vara hanvisade till gamla Thaksinlakejer som Newin.

Jag tror inte att 100,000 manniskor gick ut pa gatorna for att protestera ett skattebrott, de kom ut for att protestera mot upprepat maktmissbruk, dar ditt exempel med Shin Corp bara ar ett av manga. Thaksin hade ett stort stod bland manga hogre militarer och givetvis var det monarkin som blev tungan pa vagen aven om han formodligen har/hade anhangare aven dar.

Fragan om rostkop har jag heller aldrig ansett som avgorande, formodligen tog TRT/PPP det till en ny niva men visst hade TRT vunnit sina tva val anda, det tvivlar jag inte pa. Det var ju trots allt innan de flesta oegentligheter hade intraffat/avslojats.

Hej Atom!

Alldeles riktigt att Abhisit ska utlysa nyval! Den parlamentarisk kris som uppstod då det vinnande partiet upplöses av oklara anledningar kan inte lösas på annat vis. Majoriteten av befolkningen kommer ju inte att erkänna den förlorande oppositionsledare som landets ledare. Sådant skulle ju aldrig ske i Sverige.

Men det måste göras en satsning mot röstköp för att befolkningen ska lita på resultaten från ett ev. nyval. Livstidsfängelse med två pojkvänner (  :crazy: ) för alla som upptäcks och döms är mitt förslag. Dubbelt så lång fängelsestraff och dubblet så många pojkvänner om röstköparen heter Newin! (  :crazy: :crazy: )

Abhisit verkar vara den ideala ledaren för demokratiska partiet. Jag kommer att höra till de första som välkommnar honom om han skulle vinna ett ev. nyval. Men vinna tror jag att något parti som är efterföljare till TRT/PPP gör. Majoriteten av Thailands befolkning gav sin röst på att inte bara den södra halvan av Thailand utan även den norra halva ska utvecklas. Detta tror jag knappast är ett mål som de kommer att ge upp i första hand. Om de lyckas att hålla Thaksin på avstånd kommer de dessutom att ha en större chans att få respekt för sina valresultat.

Hälsning

Svarten

Dela på andra sajter

Hej Atom!

Alldeles riktigt att Abhisit ska utlysa nyval! Den parlamentarisk kris som uppstod då det vinnande partiet upplöses av oklara anledningar kan inte lösas på annat vis. Majoriteten av befolkningen kommer ju inte att erkänna den förlorande oppositionsledare som landets ledare. Sådant skulle ju aldrig ske i Sverige.

Men det måste göras en satsning mot röstköp för att befolkningen ska lita på resultaten från ett ev. nyval. Livstidsfängelse med två pojkvänner (  :crazy: ) för alla som upptäcks och döms är mitt förslag. Dubbelt så lång fängelsestraff och dubblet så många pojkvänner om röstköparen heter Newin! (  :crazy: :crazy: )

Abhisit verkar vara den ideala ledaren för demokratiska partiet. Jag kommer att höra till de första som välkommnar honom om han skulle vinna ett ev. nyval. Men vinna tror jag att något parti som är efterföljare till TRT/PPP gör. Majoriteten av Thailands befolkning gav sin röst på att inte bara den södra halvan av Thailand utan även den norra halva ska utvecklas. Detta tror jag knappast är ett mål som de kommer att ge upp i första hand. Om de lyckas att hålla Thaksin på avstånd kommer de dessutom att ha en större chans att få respekt för sina valresultat.

Hälsning

Svarten

Jaha, jag bjöd Svarten på snaps i fredags och försökte omvända honom politiskt.

När han och Magrod gick hem så trodde jag att han inte blivigt något klokare utan bara full, men nu verkar det allt som om jag lyckades rätt bra.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Jaha, jag bjöd Svarten på snaps i fredags och försökte omvända honom politiskt.

När han och Magrod gick hem så trodde jag att han inte blivigt något klokare utan bara full, men nu verkar det allt som om jag lyckades rätt bra.

Precis vad jag tänkte när jag läste Svartens inlägg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Hej Atom!

Hälsning

Svarten

Hej Svarten,

Trevligt att du ar tillbaka och for TRT/PPP/PA's talan, det blir lite tjatigt och lite for enkelt nar det bara ar Bagdad... forlat IL som ar deras sprakror. Jag tror ocksa att vad nu an Thaksin's nya nomineeparti kommer heta sa kommer de fa majoriteten av rosterna i Nord och Nordost, och med viss ratt ocksa. Om vi antar att de far 70-80% i dessa omraden sa racker dock inte det och stodrosterna de tidigare fatt i Centrala Thailand och Bangkok's "kransprovinser" ar nog nastan helt bortblasta efter det misslyckade kuppforsoket. Jag skulle tro att Demokraterna och PT, eller vad de kommer att heta, precis som senaste gangen far ungefar lika manga roster men att Demokraterna denna gang ligger runt 5 %-enheter fore. Precis som forra gangen blir det da att forlita sig till koalitionspartier men forhoppningsvis behover Demokraterna denna gang inte forlita sig till att motstandarnas "stormtrupper" ska byta sida.

Jag tror att valjarna i allmanhet denna gang kommer vara mer medvetna an nagonsin tidigare om betydelsen av vilka de rostar pa. Oerhort stranga regler for valfusk och/eller internationell overvakning vore givetvis onskvard men att det skulle intraffa ar mindre sannolikt an att IL skulle ga med pa att kalla Thaksin en kapitalistisk populist  ;) . Battre an tidigare verkar anda rimligt och forhoppningsvis kan da forloraren acceptera sin forlust men givetvis ar aven det onsketankande.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Som jag har sagt tidigare så är antalet aristokrater, militärledning och rika + medelklassen för få för att vinna mot dom fattiga i ett fritt val.

Men det är stor risk att när nyval utlyses kommer fortfarande vissa personer och partier att vara förbjudna, och detta skulle kunna göra det möjligt för den gammla makeliten av konservativa i landet att

vinna.

Ett fritt val där alla som vill får vara med tror jag inte dom vill utsätta sig för.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Som jag har sagt tidigare så är antalet aristokrater, militärledning och rika + medelklassen för få för att vinna mot dom fattiga i ett fritt val.

Men det är stor risk att när nyval utlyses kommer fortfarande vissa personer och partier att vara förbjudna, och detta skulle kunna göra det möjligt för den gammla makeliten av konservativa i landet att

vinna.

Ett fritt val där alla som vill får vara med tror jag inte dom vill utsätta sig för.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Så du tycker alltså att Thaksin bör kunna ställa upp i nästa val, eller?

Dela på andra sajter

Ursäkta IL men bor du i en garderob med ett fotto av Thaksin på väggen. Ingen här förespråkar ju för eller i mot röda eller dom gula. Utan alla vill ju att det ska lösa sig på det bästa sättet för Demokrati i Thailand utan våld som bägge sidoran har stått för. Men är man hjärntvättad som du och enkel spårig att ta in andras åsiker för folkets bästa så tycker jag synd om dig. Min tjej bor i isaan och dom är jävligt trött på skiten som har varit. Dom vill ha lung och ro samtidigt säger hon att dom är trötta på dom röda. Dom får betalt för att bråka, och dom är rädda för dom röda, dom vågar inte prata om (politik) i byn av rädsla att dom ska bli misshandlade om dom har fel åsikt. Hon röstade på Thaksin hon är fortfarande röd men rädd om vad som ska hända. Hon säger att dom gula vinner mer och mer i byarna för nu är det lungt hemma i byarna.

MVHSakaeo :yes:

Dela på andra sajter

Hej Atom!

Hälsning

Svarten

Nu är jag inte riktigt säker här men bör man inte justera konstitutionen innan man utlyser ett nyval?

Abbhisit har ju inbjudit alla som vill se förändringar i denna att komma in med förslag inom 14 dagar, sen dröjer det väl någon månad att komma fam till ett förslag som alla kan acceptera. Sen bör man rösta om den nya konstitutionen, antingen en folkomröstning vilket jag tror man behöver i en konstitutions förändring eller det kanske räcker om parlamentet röstar om det?

Hur som helst kommer det att ta 2-3 månader innan man kan utlysa nyval.

Sen är det detta med att acceptera resultatet...

I en liten by i Issan så röstar säkert 90% på Thaksins parti, hur ska man få dem att acceptera en eventuell förlust med tanke på det mediakrig som pågår i Thailand?

Det senaste från propagandaapparaten är ju ett massmöte i Khorat där VCD´s ska distribueras med "sanningen" om alla döda vid militärens hand i Bangkok samt att det ska förklaras för folket att det var förklädda "Blåskjortor" som levde rövare i Bangkok och inte några röda. Något som ingen annan oberoende har sett.

Samma sak i södern där 90% röstar på demokraterna, hur ska de hantera en eventuell förlust.

Thailändare av hävd accepterar ju inte att förlora?

Om jag säger OM Demokraterna vinner en majoritet så kommer ju aldrig Thaksin och hans anhängare att acceptera det, de kommer då att gå tillbaka till att Thaksin avsattes i en militärkupp och därför är Thailand rättmätige ledare.

Vid ett snabbt nyval nu i vår så tror jag faktiskt inte alls att Pheu Thai och Thaksin skulle vinna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Guest wille

Nu är jag inte riktigt säker här men bör man inte justera konstitutionen innan man utlyser ett nyval?

Abbhisit har ju inbjudit alla som vill se förändringar i denna att komma in med förslag inom 14 dagar, sen dröjer det väl någon månad att komma fam till ett förslag som alla kan acceptera. Sen bör man rösta om den nya konstitutionen, antingen en folkomröstning vilket jag tror man behöver i en konstitutions förändring eller det kanske räcker om parlamentet röstar om det?

Hur som helst kommer det att ta 2-3 månader innan man kan utlysa nyval.

Sen är det detta med att acceptera resultatet...

I en liten by i Issan så röstar säkert 90% på Thaksins parti, hur ska man få dem att acceptera en eventuell förlust med tanke på det mediakrig som pågår i Thailand?

Det senaste från propagandaapparaten är ju ett massmöte i Khorat där VCD´s ska distribueras med "sanningen" om alla döda vid militärens hand i Bangkok samt att det ska förklaras för folket att det var förklädda "Blåskjortor" som levde rövare i Bangkok och inte några röda. Något som ingen annan oberoende har sett.

Samma sak i södern där 90% röstar på demokraterna, hur ska de hantera en eventuell förlust.

Thailändare av hävd accepterar ju inte att förlora?

Om jag säger OM Demokraterna vinner en majoritet så kommer ju aldrig Thaksin och hans anhängare att acceptera det, de kommer då att gå tillbaka till att Thaksin avsattes i en militärkupp och därför är Thailand rättmätige ledare.

Vid ett snabbt nyval nu i vår så tror jag faktiskt inte alls att Pheu Thai och Thaksin skulle vinna.

Att skriva om en konstitution nar man saknar fullt moraliskt demokratiskt mandat ar tveksamt och chansen for ett brett agandeskap hos befolkningen mycket liten. Samma misstag gjordes vid forra revideringen nar juntan tillsatte en tvivelaktig grupp "representater" som skrev. Vid omrostningen var deltagandet relativt lagt och man kan starkt ifragasatta nuvarande konstitutions validitet. A andra sidan sa anvande TRT 97- konstitution som sin egen lilla leksak och skrev om och reviderade utefter tycke, smak och egen vinning helt utan folklig medverkan.

Nyval och sedan en bredparlamentarisk revisionsprocess med manga och djupa konsultationer hos olika intresseorganisationer, fackforbund, osv. ar om mojligt den basta losningen i mina ogon.

Sen kan man fundera pa personval kontra partivals -fordelningen. I Thailands fall personval kanske gor mer skada an nytta.

Ett snabb nyval skulle sjalvklart gynna Demokraterna och vill man ha en fullgod processs och minska argumenten for att ifragasatta utkomsten sa bor det planeras tidigast om 6 manader. Dessutom sa tror jag att amnesti for alla domda politiker ar ett nodvandigt ont for att folk skall acceptera resultatet. Att Thaksin inte kan stalla upp ar en annan femma da han behover sitta av sin tid i buren forst.

Dela på andra sajter

Man borde kunna utgå från 97 ås konstitution och täppa till de kryphål som TRT och Thaksin utnyttjade för egen vinning? Sen inför att det måste minst gå två allmänna val-4 år innan konstitutions förändringar kan genomföras.

En allmän amnesti är bra-med tillägget att alla som dömts till ett fängelsestraff inte får bli parlamentariker. Jag menar kan man ha ett krav på universitetsutbildning för att sitta i parlamentet kan man ju också ha krav på ett rent straffregister?

Men Thaksin och hans lojala kommer aldrig att acceptera en amnesti som inte omfattar Thaksin, Samak, Yongyut och resten av packet som inte borde få ha något inflytande över Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

dom vågar inte prata om (politik) i byn av rädsla att dom ska bli misshandlade om dom har fel åsikt.

Detsamma säger min fru, som just är tillbaka efter några dar i byn.

Politik är ett tabubelagt diskussionsämne.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Sakeo,

För första gången är jag överens med dig, det var väl skoj? Jag var i Pattaya då det var oroligt där, nu har jag varit en vecka i Isaan, jag ville undvika songkran i pattis.

Det är mindre och mindre stöd för dom röda här, och Taksins popularitet minskar, om man nu ska tro allt man hör här i byn. I den mån någon törs prata politik.

Jag har följt trådarna om oroligheterna, och tycker det är märkligt att IL inte kan ta till sig något av den i mina ögon väldigt bra info som bl. a. Mai Chai kommer med. Atom, Wille, nobuzz med flera är också väldigt kunniga då det gäller inrikespolitiken. IL hävdar att många av dom som inte skriver på forumet, stöder honom. Kanske det, men jag gör det inte. IL tycker att dom som inte stöder dom röda, stöder dom gula. Så är inte fallet. Dom flesta här förespråkar nyval utan en massa oroligheter och bråk, oroligheter som Thailand nu har fått nog av. IL hävdade att vi andra var enögda i en tråd häromdagen. In fact, det är ju han som är enögd, mycket enögd.

Tidigare har vi läst om IL:s by, den fantastiska byn, där alla är snälla, och ingen gör något ont. Hoppas att ditt uppvaknande inte blir för smärtsamt. Du har tillbringat 25 år på landet här? Och inte sett verkligheten än? Nej, IL, jag har inte råkat illa ut, jag har haft mina ögon öppna och klarat mig bra.

Du däremot, IL, går med både skygglappar och blindkäpp.

Möljis

Dela på andra sajter

Det som är mest skrämmande är att IL dessutom "skryter" med sin fackliga roll här hemma. Får verkligen hoppas han visar en helt annan kompetens och insikt i den rollen för beter han sig lika illa där som på MPR kan jag tänka att hans arbetsgivare har många gråa hår numera

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mjölis

Var någonstans i Isaan ligger din by?

Anledningen till att jag frågar är att det skiljer sig ganska mycket mellan olika delar av Isaan.

Min kompis Steven i Yasothon gick ut med en gul Sverige tröja på sig en dag, det blev ett himla liv och han var tvungen att gå hem och byta till en röd Liverpool tröja istället, så var alla nöjda igen.

Så det är inte samma som i din by överallt i Isaan.

Att även dom röda förespråkar nyval hoppas jag att du inte har missat, det är nog en av dom största anledningarna till bråket som har varit.

Och jag är lite imponerad av  att du redan efter en vecka har skaffat dig så mycket information om Isaan att du kan förkasta mina 25 års erfarenheter av norra Isaan.

Och att jag ska vakna upp och finna att Isaan är helt annorlunda är inget som oroar mig,

jag är vaken mestadels och njuter av varje minut bland mina isaanska vänner.

Däremot är det ju synd att du inte har fått samma härliga upplevelser som jag själv av Isaan.

Och jag tar allt till mig lite av det som skrivs av dom skribenter du nämde,

och jag hoppas att dom också kan ta till sig något av vad jag och några andra skriver om också.

Målet för oss alla är ju demokrati men vi har valt att tro på olika sätt att få det.

Det som gör mig och många människor i Isaan skeptiska till demokraterna är att aristokrater, militärledning och rika stöder detta parti, dessa grupper jobbar normalt inte med att utjämna klyftorna mellan fattiga och rika, utan snarare med att behålla dom.

Framtiden får väl utvisa vilka av oss som får mest rätt.

Men det är väl det lilla problemet , huvudsaken är att majoriteten av folket får det bättre.

Och även om tonen mellan oss ibland är hård så tror jag inte att någon av oss lider av det.

Politiken på forumet är väl en spegelbild av samhället i övrigt, med hela skalan från vänster till höger men med lite speciella förhållanden i Thailand.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

UbonBorge har huvudet på skaft! ( Synd att han inte har det på halsen! ;)   )

Själv röstade jag nej, eftersom jag tycker att det är för tidigt.

Men betyder det att jag är emot nyval?

Knappast.

Var jag ensam om att tycka så?

Dela på andra sajter

Nope. Samma åsikt här.

Ett snabbt framtryckt nyval utan grundliga förberedelser (i panik) skulle ge en utmärkt grogrund för ytterligare problem och förvirring och skulle bara ytterligare förstärka kaoset i landet

Ett resultat under sådana förutsättningar skulle aldrig accepteras av de som förlorar i valet och dom som stöder dom vilket resulterar i ännu mer demonstrationer etc efter nyvalet

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

UbonBorge har huvudet på skaft! ( Synd att han inte har det på halsen! ;)   )

Själv röstade jag nej, eftersom jag tycker att det är för tidigt.

Men betyder det att jag är emot nyval?

Knappast.

Var jag ensam om att tycka så?

Som frågan var ställd (implicit att det ska göras nu), så valde jag också att rösta nej. Tror nog det behövs en hel del förberedelser för ett nyval, även om jag egentligen är för det.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Jovisst frågan ställdes den 13 april, mitt i den värsta röran och jag röstade också nej just denna dag.

Detta innebär inte att jag inte vill ha nyval, men att lämna Thailand utan styre med en massa folk på gatorna hade knappast hjäpt Thailand.

Dela på andra sajter

Jag vill nog rekommendera att inte använda plåster då det lätt uppstår infektioner, se till att sårytan blir väl ventilerad.

Väldigt djupa sår kan behöva dränering.

[move]Dr Arne[/move]

Dela på andra sajter

Bananen,

Du postade nog i fel forum av misstag.

Och det medicinska forum du hänger i vid sidan av MPR har

nog också fått ett rätt konstigt meddelande postat av dig.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...