Jump to content
IGNORERAD

Krisen i Thaland. Detta händer just nu


Joints

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej Joints

Tycker artikeln skildrade situationen korrekt, har inga invändningar.

Hoppas att folk läser den och tar sig en funderade till.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    69

  • Joints

    46

  • Tallviking

    33

  • MaiChai

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Hon sager " militaren vill aterfora makten till folket" vilket leder mig till att tro att hon antingen ar gravt felciterad eller gravt forvirrad.

Jag tolkar det som hon menar att militären inte vill upprepa 2006 och året som följde. Sedan dess har ju armén var ganska passiv fram tills nu, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pågår en intressant omröstning på Bangkok Post hemsida om Abhisit gör att bra jobb i att kontrollera problemen

I Morse låg han under med 40/60 i resultat men nu har det svängt till 60/40 efterhand som militären börjat ta kontroll på flera platser i Bangkok och de röda spårar ur mer och mer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag tror att militären inte vill leda landet officiellt, men dom vill nog gärna finnas med i kulisserna t.ex via ett parti.

Det ser ju illa ut i världen varje gång som dom gör en kupp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen

Jag tror att militären inte vill leda landet officiellt, men dom vill nog gärna finnas med i kulisserna t.ex via ett parti.

Det ser ju illa ut i världen varje gång som dom gör en kupp.

Mvh Isan Lover

Helt riktigt!

Tyvär svårt att bryta!

Igen tjänar i längden på detta läget!

De fatiga aldra minst!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Svensk vittne till skottlossning i Bangkok Måndag 13 april 2009 16:07  Över 70 människor har hittills skadats efter att militär öppnat eld mot demonstranter. Den svenske fotografen Dennis Thern arbetar i Bangkok och såg i dag hur en rödklädd demonstrant sköts ner mitt framför ögonen på honom. Fotografen Dennis Thern i Bangkok – En person träffades i vänster ben ovanför knät, fem-sju meter ifrån mig ungefär, och blir svag i benet och trillar. Sedan flyttas han in bakom skydd och lastas upp på en motorcykel och körs därifrån.

Den skjutne var en rödklädd demonstrant och tillhör den grupp som kräver att den sittande regeringen ska avgå, och som i dag attackerades av civilklädda grupper.

Dennis Thern såg när demonstranterna efter konfrontationen med militären attackerades och drabbade samman med civilklädda grupper.

– Jag kom på stora gatan mitt i Bangkok där det var en massa civila som attackerade motorcyklister som tydligt var anhängare av det röda gänget. De attackerade påkar, golfklubbor och svärd.

– Sedan blev det skottlossning också. Civila sköt i gränderna och mitt på stor genomfartsgata, sköt mot de röda.

Dennis Thern utesluter inte att de civilklädda grupperna kan vara anhängare av den sittande regeringen.

– Det vet jag inte, men man kan väl misstänka det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De röda har skjutit 4 bangkokbor på en marknad. En död än så länge.

Tydligen på Nang Lerng marknaden där civila drabbade samman med de röda, en 54 årig man skall vara skjuten till döds. Bekräftat av BBC.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

[table]  [tr] [td][/td] [td]invis.gif

17:21 | måndag 13 april 2009 [table]  [tr] [td] Oro för ökat våld under natten i Bangkok [img height=200 alt=Soldater griper demonstranter i centrala Bangkok, Thailand. Foto: Vincent Yu/Scanpix. width=366]http://www.sr.se/Div...466_366_200.jpg

Soldater griper demonstranter i centrala Bangkok, Thailand. Foto: Vincent Yu/Scanpix.  Det är fortsatt mycket oroligt i Thailands huvudstad Bangkok. Tusentals regeringsfientliga demonstranter i sina röda skjortor har ockuperat regeringsbyggnaden och det finns oro för vad som ska hända under natten och morgonen.  icn_speaker_s.gifSR:s korrespondent Nils Horner rapporterar (16.45) Våldsamma oroligheter i Bangkok  – Det senaste är att nu har militären använt mycket robustare metoder än vad den har gjort tidigare. De har nu lyckats driva samman i stort sett alla av de så kallade rödskjortade demonstranterna till ett område nära regeringshögkvarteret som antiregeringsaktivisterna ockuperar och där finns de nu omringade av säkerhetsstyrkor.

– Många av de här rödskjortorna var tidigare i dag beväpnade med påkar och bensinbomber när de drabbade samman med militären, och militären i sin tur öppnade eld och sköt över huvudet mot folkmassorna som attackerade dem. Det har varit regelrätta gatustrider i Bangkok under dagen.

Det är alltså armén mot demonstranterna?

– Just det. Men nu verkar det alltså som att armén har fått överhanden genom att man har använt betydligt kraftfullare metoder än tidigare och det verkar som att militären nu helt är på regeringens linje att inte tolerera mer våldsamma protester och upplopp av det slag vi såg i lördags när ett stort asiatiskt toppmöte fick ställas ni på grund av rödskjortornas demonstrationer.

Vet man någonting om skador i de här sammandrabbningarna?

– För en liten stund sedan kom uppgifter från thailändska regeringen som säger att en människa har skjutits under de här kravallerna i dag och flera har skadats. Det talas om uppemot 90 personer som skadats. Jag talade tidigare i dag med rödskjortor som var oerhört upprörda och sade att flera människor har dödats men att regeringen håller det hemligt. Men det är något som regeringen förnekar.

– Det är svårt att få exakt information just nu. Och det händer saker på många olika håll, inte bara i Bangkok. Också på andra håll i Thailand så förekommer att stora vägar har blockerats av sympatisörer med rödskjortorna.

Nu närmar sig natten i Thailand. Vad kan man tro om utvecklingen?

– Det finns en oro för fortsatt våld just därför att militären omringar rödskjortornas högkvarter, den ockuperade regeringsbyggnaden och där finns tusentals rödskjortor. Det är människor i alla åldrar som sitter där och lyssnar på tal och musik. Det är en positiv stämning och de känner att de har vind i seglen och det finns en oro för att om militären skulle försöka angripa där och försöka skingra dem så kan det bli riktigt våldsamt.

– Så att det är frågan om vad som kommer hända nu under natten och morgonen.

Nils Horner

nils.horner@sr.se[/td][/tr][/table][/td][/tr][/table]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilder på en pöbel (gissa färg) som slår sönder en polisbil, sliter ut en ensam polisman och hoppar, slår och sparkar på honom när han ligger försvarslös på marken bredvid sin bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Medans CNN livesänder direkt från BKK.

Bilder visas på en militär som drar iväg och sparkar på en liggande försvarslös rödtröjja.Hon dras i håret så att hårtussarna ryker,gissa kön? ja just det,rödtröjjan är en dam..

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg CNNs rapport på teve nyss och där påstås det att EN person hitills konstaterats dödad och det var en rödtröja som dödats av "civila". Thaksin intervjuades från Dubai och påstod sig ha bilder på när militären för bort döda kroppar av rödtröjade men som han sa så nekades han att visa upp dessa bilder i teve.

Han manade även demonstranterna till ett fredligt förhållningssätt och bad ödmjukt om att internationella observatörer skulle inställa sig på gatorna i Bangkok. Förutom det bad han även waiande/bugande att kungen skulle ingripa i situationen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lovade inte Thaksin att åka till Bangkok och leda de röda när det blev tufft, eller har jag uppfattat det fel också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det pågår en intressant omröstning på Bangkok Post hemsida om Abhisit gör att bra jobb i att kontrollera problemen

I Morse låg han under med 40/60 i resultat men nu har det svängt till 60/40 efterhand som militären börjat ta kontroll på flera platser i Bangkok och de röda spårar ur mer och mer

Ja internetanvändningen i Isaan är ju mycket hög... :whistle:

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Såg CNNs rapport på teve nyss och där påstås det att EN person hitills konstaterats dödad och det var en rödtröja som dödats av "civila".

Om militanta gulingar ger sig in i striden så har vi verkligen ett skräckscenario.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja internetanvändningen i Isaan är ju mycket hög... :whistle:

Jens

Sådana där "undersökningar" är helt meningslösa. Säger i stort sett ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Såg CNNs rapport på teve nyss och där påstås det att EN person hitills konstaterats dödad och det var en rödtröja som dödats av "civila".

I alla rapporter jag har sett på TV och på weben, så är det en 50-årig "vendor" som har skjutits till döds av en röding.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det två bekräftade döda från marknaden som besköts.

Dels 54-åringen som redan omnämnts och en 19-åring som skadades svårt och nyss dog på sjukhuset.

Förövarna var två personer på moped som åkte förbi och sköt rätt in i en folkhop med automatvapen.

Anledningen till de rödas missnöje var att de vill ha marknadsplatsen som mötesplats för de röda

men nekades under dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

I alla rapporter jag har sett på TV och på weben, så är det en 50-årig "vendor" som har skjutits till döds av en röding.

Över 70 människor har hittills skadats efter att militär öppnat eld mot demonstranter. Den svenske fotografen Dennis Thern arbetar i Bangkok och såg i dag hur en rödklädd demonstrant sköts ner mitt framför ögonen på honom

kolla in lite på

www.sr.se

kanske du får lite annat perspektiv inte bara nyheter godkända av regeringen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Över 70 människor har hittills skadats efter att militär öppnat eld mot demonstranter. Den svenske fotografen Dennis Thern arbetar i Bangkok och såg i dag hur en rödklädd demonstrant sköts ner mitt framför ögonen på honom

kolla in lite på

www.sr.se

kanske du får lite annat perspektiv inte bara nyheter godkända av regeringen

Bra! :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Över 70 människor har hittills skadats efter att militär öppnat eld mot demonstranter. Den svenske fotografen Dennis Thern arbetar i Bangkok och såg i dag hur en rödklädd demonstrant sköts ner mitt framför ögonen på honom

kolla in lite på

www.sr.se

kanske du får lite annat perspektiv inte bara nyheter godkända av regeringen

Precis! SR kan skriva utan att beöva bli granskade av makteliten :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lovade inte Thaksin att åka till Bangkok och leda de röda när det blev tufft, eller har jag uppfattat det fel också?

Förmodligen är det inte tufft nog ännu? Men han kanske är på väg? Jag har dock inte sett honom på Suvvan ännu.

Så här tycker lite av lokalbefolkningen om dagens händelser.

http://www.bangkokpo...ding-protesters

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I alla rapporter jag har sett på TV och på weben, så är det en 50-årig "vendor" som har skjutits till döds av en röding.

Tre personer ("civila") blev beskjutna av de röda vid detta tillfälle.

Nu rapporterar The Nation att ytterligare en av dessa har avlidit (18 år).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...