svampen Inlagd Mars 11, 2018 Dela Inlagd Mars 11, 2018 A massive fire ripped through bars on Walking Street last night sending tourists and Thais running screaming into the road. Hundreds of people had been drinking in plaza around Ann Ann bar when there was a ”large explosion” just after 10pm. Flames engulfed dozens of bars – sending girls in high heels screaming into the street as tourists fled in panic Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd Mars 11, 2018 Trådstartare Dela Inlagd Mars 11, 2018 CHON BURI: Two beer bars were destroyed and 16 motorcycles damaged by fire in a soi off South Pattaya's walking street after a power transformer exploded late on Saturday night A large number of tourists were packed into the two bar beers in Soi Pattaya 16 - Titanic and An-An - when the fire broke out at about 11pm. A number of hair salons, beauty shops and restaurants on the other side of the soi were also damaged. Two people sustained minor injuries from the fire, and were admitted to a nearby hospital. Sakarin Khaokhokkruat, 28, a waiter at Titanic beer bar, said that earlier on Saturday afternoon, electrical workers replaced a power transformer near the two beer bars. The transformer exploded at about...11pm, starting the fire. Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 11, 2018 Dela Inlagd Mars 11, 2018 ett inte helt lyckat transformatorbyte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd Mars 11, 2018 Trådstartare Dela Inlagd Mars 11, 2018 1 minut sedan, skrev Nicholas: ett inte helt lyckat transformatorbyte Nä och det är ju faktiskt konstigt att det inte händer mer olyckor när man ser dessa råttbon till eldragningar ????? Man undra om dom har Certifikat & utbildning ???? Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 11, 2018 Dela Inlagd Mars 11, 2018 6 minuter sedan, skrev svampen: Nä och det är ju faktiskt konstigt att det inte händer mer olyckor när man ser dessa råttbon till eldragningar ????? Man undra om dom har Certifikat & utbildning ???? det är nog inte så mycket att undra över tror jag. att explosionen skulle bero på att den nya transformatorn var dålig från fabrik får nog anses som nästintill noll. alternativ 1, fel inkopplad alternativ 2, underdimensionerad (några säkerhets-mekanismer borde ju löst ut då på temperatur och tryck) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burrabus Inlagd Mars 11, 2018 Dela Inlagd Mars 11, 2018 Fyfarao HEMSKA saker dålig el Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Mars 11, 2018 Dela Inlagd Mars 11, 2018 Jag hamnade under ett regn av små eldkulor på soi Buakhao en kväll för många år sen men hade turen att inget träffade flinten. När jag kollade närmare dan efter så såg jag att det var isoleringen till en säkring bredvid en transformator som smält men själva blecket var fortfarande helt. Dom verkar säkra med typ 7" spik eller nåt liknande för att vara säker på att säkringen ska hålla i alla lägen. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 11, 2018 Dela Inlagd Mars 11, 2018 Jag hamnade under ett regn av små eldkulor på soi Buakhao en kväll för många år sen men hade turen att inget träffade flinten. När jag kollade närmare dan efter så såg jag att det var isoleringen till en säkring bredvid en transformator som smält men själva blecket var fortfarande helt. Dom verkar säkra med typ 7" spik eller nåt liknande för att vara säker på att säkringen ska hålla i alla lägen. Fritz.. Stämmer. Jag bad släkten skaka fram en "elektriker". Dök upp en luffare med 3 begagnade säkringar i en plastpåse. Ingen av dom under 32A. Han tyckte att säkra upp var lösningen på alla problem. Han hade inte med sig en enda pinal mer, inga verktyg ingen kabel, inga rör, och absolut inte en multimeter eller dylikt. Vänligt men bestämt fick han åka hem igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burrabus Inlagd Mars 11, 2018 Dela Inlagd Mars 11, 2018 40 minuter sedan, skrev Nicholas: Stämmer. Jag bad släkten skaka fram en "elektriker". Dök upp en luffare med 3 begagnade säkringar i en plastpåse. Ingen av dom under 32A. Han tyckte att säkra upp var lösningen på alla problem. Han hade inte med sig en enda pinal mer, inga verktyg ingen kabel, inga rör, och absolut inte en multimeter eller dylikt. Vänligt men bestämt fick han åka hem igen. Klokt att skicka hem luffarn men det HEMSKA är väl att dessa säkringar var det väl någon annan stackare som fick betala för Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd Mars 11, 2018 Dela Inlagd Mars 11, 2018 dom ville sakra upp mitt hus med 100 A Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd Mars 12, 2018 Dela Inlagd Mars 12, 2018 14 timmar sedan, skrev svampen: Nä och det är ju faktiskt konstigt att det inte händer mer olyckor när man ser dessa råttbon till eldragningar ????? Man undra om dom har Certifikat & utbildning ???? Det har dom nog men elektrikerutbildningen i Thailand är nog inte så avancerad. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Mars 12, 2018 Dela Inlagd Mars 12, 2018 En något mindre trafo smällde i vår community för ett par år sedan,,,det small rejält kan jag lova,,tog nästan 2 dagar innan den nya levererades,,,gissa vad det var för tillverkare... ABB Ludvika... Den gamla va nog näst intill antik. Accumulatortank avskaffades väl på medeltiden typ?? Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 12, 2018 Dela Inlagd Mars 12, 2018 Elektriker kan även i Sverige då en jobbarkompis skulle starta upp en turbinvärmepump på 1,3 MW och vred på arbetsbrytaren så blev det en jävla smäll då 250A säkringar löste ut i ställverket. Elgubben hade glömt en ringnyckel i skåpet som låg rätt över faserna. Han hade tur som klarade sig helskinnad “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 12, 2018 Dela Inlagd Mars 12, 2018 Så här ser elcentralen ut hemma hos en rörmokare Hade även en bild på den lille värmepumpen och mannen som förmodligen fick byte kallingar “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matz Inlagd Mars 12, 2018 Dela Inlagd Mars 12, 2018 1 timme sedan, skrev Kenneth4618: Så här ser elcentralen ut hemma hos en rörmokare Hade även en bild på den lille värmepumpen och mannen som förmodligen fick byte kallingar En rörmokare här inte i en elcentral att göra likväl har inte en elektriker inte att göra i vattenrör å kopplingar 😁 //matz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd Mars 12, 2018 Trådstartare Dela Inlagd Mars 12, 2018 Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 12, 2018 Dela Inlagd Mars 12, 2018 4 timmar sedan, skrev svampen: Är det IP 10 klassat? Snygg ledningsdragning, de har till och med knorr på en del svansar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cavemannen Inlagd Mars 12, 2018 Dela Inlagd Mars 12, 2018 9 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Så här ser elcentralen ut hemma hos en rörmokare JanneH? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 12, 2018 Dela Inlagd Mars 12, 2018 16 minuter sedan, skrev Cavemannen: JanneH? Nää men han har egen rörfirma med anställda “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Mars 13, 2018 Dela Inlagd Mars 13, 2018 On 2018-03-12 at 10:43, skrev Kenneth4618: Så här ser elcentralen ut hemma hos en rörmokare Hade även en bild på den lille värmepumpen och mannen som förmodligen fick byte kallingar Snyggt... 45 utgående grupper (min. 10A) på vad det ser ut som 6 kvadratskabel dvs. man 25A (32).. Försöker du dryga ut pensionen Kenneth? Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd Mars 14, 2018 Dela Inlagd Mars 14, 2018 Bland alla "lustigheter" jag upptäckt i Thailand så har dom inte gul/grön enkelledare (ex FK1,5) att sälja , i alla fall inte på dom stora byggvaruhusen. När dom skall dra en jordledning så kan det bli vilken färg som helst. Köper man en 3 eller 5 ledad kabel så är dock en ledare gul/grön. På dom ställen jag frågat så har dom inte en susning om att internationell standard är att jordledning skall vara gul/grön. fråga=standardsvaret " No have" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Juli 13, 2018 Dela Inlagd Juli 13, 2018 Elektriker i Thailand är väl bland det sista man vill vara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu