Jump to content
IGNORERAD

Svenskt medborgarskap

musse74

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev 65Selander:

Du vinner aldrig mot en sådan skitmyndighet som MIG

Man vinner aldrig mot en myndighet som agerar både som åklagare o domare ...Tyvärr är det så inom vissa myndigheter och skulle inte få vara så de jobbar ...

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Baxarn:

Ibland kan man ha tur 😁. MIG tog emot sambons ansökan om svenskt medborgarskap den 13/8 och hon fick ett ja till svar den 12/9.

Stort grattis till er båda! 💕🌹🙏

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
lasseiudon
On 2024-09-21 at 15:55, skrev lasseiudon:

Just nu är handläggningstiden för svenskt medborgarskap 36 månader enligt MIG. Enligt lag kan man om man väntat mer än 6 månader på ett myndighetsbeslut begära att det skall avgöras inom 4 veckor. Det har en systerdotter till min fru nyligen gjort och fått avslag med motiveringen att dom inte hinner på så kort tid (4 veckor alltså)! Jag kunde även notera att beslutet inte ens var tagit av en människa utan genom s.k. "automatisk behandling".

Någon som har erfarenhet av detta och hur man vinner ett överklagande av detta beslut från MIG.

Flickan i fråga vann i domstol mot MIG som åläggs att snarast avgöra ärendet. 
Under övriga upplysningar skriver domstolen dock att "Denna dom innebär att handläggningen av ärendet om svenskt medborgarskap kommer att fortsätta hos Migrationsverket. Det kan komma att ta längre tid än fyra veckor för Migrationsverket att fatta beslut i ärendet."

Skall bli intressant att se hur lång tid det tar nu.

• Ge karma 5
  • Ojojoj 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...