Jump to content
IGNORERAD

Nya alkohol skatte regler om 180 dagar.

Juha

Recommended Posts

ALKOHOLSKATT HÖJNINGEN

Angående den på annonserade skattehöjningen har man nu kommit ut med ny information.

Konsumenterna blev onödigt oroliga för att en ny punktberäkning på alkohol, det kom ut information om att den kommer höja priserna enormt, säger skattemyndigheten.

Folk blev förvirrade och förstod inte det nya skattetaket som anges i den nya punkt lagen, sade Somchai Poolsavasdi, generaldirektör för punktskatter. Skattetaket på öl, vin och sprit kommer att vara 30 procent av detaljhandelspriserna, eller Bt3,000 per liter alkohol. Den nya skattetaket på cigaretter är mycket högre, 90 procent av detaljhandelspriset.

"Takpriserna fastställs för de kommande 20 åren. Men den anbringade hastigheten kommer att vara mycket lägre initialt som vi inte vill öka skattetrycket ", sade Somchai.

Prapas Kong-IED biträdande ständig sekreterare i finansdepartementet, Somchai kommentarer, Om skatterna blir för höga skulle vi bara uppmuntra smuggling, och då kommer kostnaden för brottsbekämpning att stiga.

"Det är inte värt ansträngningen", sade han och försökte dämpa oron för en kraftig ökning av priserna på alkoholdrycker.

Nipon Poapongsakorn, ekonom vid Thailand Development Research Institute, sa att den nya lagen som kommer att förändra sättet att beräkna skatter på punktskatteprodukter

Den nya metoden kommer att använda detaljhandelspriserna som en bas för beräkning skatt istället för att använda producentpriserna, som sker för närvarande. Den nya skatten kommer att skapa lika villkor för producenter, eftersom den nuvarande strukturen tillåter vissa producenter att dra nytta av andra. Detaljhandelspriserna kommer att avgöras av marknadskrafterna, och skattemyndigheterna måste upprätthålla lagen i enlighet därmed.

Nipon sade den nuvarande punktlag hade en stor kryphål som tillät skattetjänstemän alltför stor handlingsfrihet, vilket ofta hamnade i diskriminering.

Men viktigt att tänka på är att om man använder detaljhandelspriserna för att beräkna skattesatserna kommer det automatiskt att leda till högre priser på alkoholhaltiga drycker, eftersom detaljhandelspriserna är högre än producentpriserna. Det kommer också att leda till högre avgifter för mervärdesskatt på dryckes inköp, och i slutändan kostnaden för att dricka kommer att öka.

"Jag håller med om att priserna på alkoholdrycker bör vara högre än de för närvarande, eftersom vissa typer av öl är mycket billig," sade Nipon. Efter prishöjningen kommer alkoholkonsumtion sjunka något på ett tag, men konsumtionen kommer att återgå till det normala senare, sade han.

Vi följer detta och väntar med spänning hur det kommer sluta. Men det kommer inga 150% höjningar det är helt klart.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

• Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

8

• acarls

3

• rolba

3

• hasseryd

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 3/19/2017 at 08:16, skrev Tallviking:

"Jag håller med om att priserna på alkoholdrycker bör vara högre än de för närvarande, eftersom vissa typer av öl är mycket billig," sade Nipon.

Kan han nämna en? Öl är ju för tusan dyrare i Thailand än i Sverige och många andra länder.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

Kan han nämna en? Öl är ju för tusan dyrare i Thailand än i Sverige och många andra länder.

Risdrycken Chang t.ex.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frason:

Risdrycken Chang t.ex.

Jag uppfattade  frågan vad kostar en jämförbar öl i Sverige. Inte vad en Chang kostar i Sverige ( skitdyr och smakar  inte gott) vi har mycket godare öl i Sverige och billigare.mvh Jonte

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jonte J:

Jag uppfattade  frågan vad kostar en jämförbar öl i Sverige. Inte vad en Chang kostar i Sverige ( skitdyr och smakar  inte gott) vi har mycket godare öl i Sverige och billigare.mvh Jonte

Då förstod du nog frågan fel. I övrigt håller jag med. :)

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frason:

Då förstod du nog frågan fel. I övrigt håller jag med. :)

Ok då ber jag om ursäkt. Mvh Jonte

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Nemo:

Hur får du till det att öl är dyrare i Thailand?

På lokala thaien i Thailand kostar en stor Leo 60 Baht. 

I Sverige får jag ingen stor Leo serverad i isade glas för en summa ens i närheten. 

Fast köper jag en liten Leo på systembolaget ligger jag i närheten av vad den stora kostar på lokala thaien, men då måste jag öppna den själv.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Hur får du till det att öl är dyrare i Thailand?

På lokala thaien i Thailand kostar en stor Leo 60 Baht. 

I Sverige får jag ingen stor Leo serverad i isade glas för en summa ens i närheten. 

Fast köper jag en liten Leo på systembolaget ligger jag i närheten av vad den stora kostar på lokala thaien, men då måste jag öppna den själv.

Tänkte på butikspris.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Tänkte på butikspris.

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Tänkte på butikspris.

Visst är det sjukt? Lokala thaien är så billiga att det inte lönar sig att gå på butiken. Om man då tänker på besväret att frosta och diska glas så är det för djäkla bekvämt att gå på lokala thaien i yxbyn. 

P2023056.JPG

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Wangthong:

Visst är det sjukt? Lokala thaien är så billiga att det inte lönar sig att gå på butiken. Om man då tänker på besväret att frosta och diska glas så är det för djäkla bekvämt att gå på lokala thaien i yxbyn. 

P2023056.JPG

Jo det har du rätt i. Folk som bara hänger på falangbarer vet inte vad de går miste om. Att man sen slipper klängande och tafsande damer är en extra bonus. :)

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
On ‎2017‎-‎03‎-‎20 at 13:05, skrev Nemo:

När dom skyller på att dom måste ta ut mycket mer för ölen pga transporten ut till öarna brukar jag nämna att just en LEO är oftast billigare att köpa på bolaget i Sverige än på en thailändsk ö. Och hur långt och svårt är det att transportera ölen till Sverige jämfört med ut till ön?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...