Jump to content
IGNORERAD

Nya alkohol skatte regler om 180 dagar.

Juha

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev Chan2014:

Får inte riktigt ihop det där, om jag ser det till frun tillverkning, hon betalar 10 bath i skatt/500 ml/10 vol.% alkohol, licensen ( tillståndet ) för att tillverka kostar 500 bht/år, tillståndet för att sälja alkohol kostar 200bht/år, fruktvin har lägre skatt än druvvin,  vad många importörer av druvvin gör är att dom blandar det med någon annan frukt för att komma runt den högre skatten, om ni tittar noga nästa gång ni köper en flaska rött/vitt i låg/mellan pris klassen så kan ni säker läsa fruktvin på förpackningen, detta är uppmärksammat av myndigheten för lösning.

Dom som tillverkar laokao betalar 40bht/flaska/40 vol.% för den blåa skatt lappen. 

Om jag har förstått saken rätt betalar man skatt efter någon obegriplig tariff, smarta är dom stora drakarna i ölbranchen, som sänker alkohol halten, minskar på volymen och höjer priset, rimligtvis borde detta ge ett lägre konsument pris.

Chan2014

Här har du en länk till originalartikeln.

http://www.chiangmaicitylife.com/news/excise-department-plan-alcohol-tax-increase-of-up-to-150/

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

• Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

8

• acarls

3

• rolba

3

• hasseryd

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman
7 timmar sedan, skrev acarls:

Va?

Så du menar att barer och restauranger, i sverige, med utskänkningstillstånd, inte betalar alkoholskatt.

Tillåt mig tvivla

För att köpa alkohol utan alkoholskatt så måste du vara skatteupplag och det har jag aldrig hört att någon restaurang eller bar är. Det är ledet innan dem som måste hålla ordning på alla skattesatser och betala in dem. De tar i sin tur ut den på prislappen till krogen men krogen betalar vanligen inte in alkoholskatt och behöver därför inte hålla ordning på olika skattesatser. 

Dela på andra sajter

Tallviking

The Price Of Beer In Thailand In 1936

beer-prices-1936.jpg

This 1936 poster show the price of beer in Thailand back in 1936….

Golden Kite Lager Beer: 39 satang / a bottle (620ml)

Singha Lager Beer: 29 satang / a bottle (620ml)

Nang-Sao Special Dark Beer: 33 satang / a bottle (620ml)

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

beer-prices-1936.jpg

Som alltid, det var bättre förr.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

beer-prices-1936.jpg

Undra vad det blir omräknat till dagens penningvärde?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev SatanG:

Undra vad det blir omräknat till dagens penningvärde?

/ SatanG

Hade det varit Sverige så hade man fått multiplicera med ca: 30 så hade man hamnat ganska rätt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Jojo, men du hade väl fått skyffla kol på en ångbåt ett par månader för att kunna ta dig ner till Siam på den tiden också :crazy: 

Dela på andra sajter

1936 var rolba inte ens en spermie, det är jag helt övertygad om. :crazy:

Spermatologen Fritz..

Dela på andra sajter

Tallviking
14 minuter sedan, skrev Fritz:

Spermatologen Fritz..

"Slow Swimmer" ? :whistle:

Dela på andra sajter

KaiserBlood

Leta efter billigare hotel och dra ner på matkostnaden får bli lösningen till nästa resa. Det går säkert att spara några bath på att promenera också;)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Fritz:

Spermatologen Fritz..

Är benägen att hålla med. Farsan var fem år då.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Men va fan, mycket skit skriverier kring detta. Det är viktiga grejer det här.

Blir det nån chockhöjning av priset på alkohol eller inte?

Är det nån som har koll som vet?

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Ähh ta med ett par 1-veckors öl- och vin-satser och skaffa ett par plastdunkar, så kan du göra ditt egna!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Självklart blir det inga stora prisökningar, var får folk allt från? Några 10-Bahtingar ned på en flaska vin, en eller två 20-Bahtare upp på spriten och oförändrat på ölen.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎03 at 11:16, skrev rolba:

Icke! Det fanns ju ingen Chang då...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Benriach:

Icke! Det fanns ju ingen Chang då...

Precis, fan vad livet var trist innan Sofiero...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev apknug:

Men va fan, mycket skit skriverier kring detta. Det är viktiga grejer det här.

Blir det nån chockhöjning av priset på alkohol eller inte?

Är det nån som har koll som vet?

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Du har tydligen missat den fakta jag skriver i mitt inlägg, läser du det förstår du det orimliga som har presenterats.

Chan2014

Dela på andra sajter

Ja det krävs inte mycket i dagens tidevarv för att skapa en sensationell sanning. Ett uttalande om en ändring av skatteregler, en artikel i en tidning om ett skräckscenario och helt plötsligt så är en 150% ökning en sanning i hela forumsvärlden trots att ingen från officiellt håll sagt något åt det hållet och trots att samma skräckpropaganda poppar upp oftare än en ny fågelinfluensa.

Lita på mig, om priset på en öl på 7/11 går upp med mer än 10 Baht under 2017 så byter jag nick till Broder Tok Tok.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Atom:

Ja det krävs inte mycket i dagens tidevarv för att skapa en sensationell sanning. Ett uttalande om en ändring av skatteregler, en artikel i en tidning om ett skräckscenario och helt plötsligt så är en 150% ökning en sanning i hela forumsvärlden trots att ingen från officiellt håll sagt något åt det hållet och trots att samma skräckpropaganda poppar upp oftare än en ny fågelinfluensa.

Lita på mig, om priset på en öl på 7/11 går upp med mer än 10 Baht under 2017 så byter jag nick till Broder Tok Tok.

Det var väl en 180%-ig ökning?

Trumps fel alltihop...

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

On 2017-03-04 at 22:47, skrev Atom:

Och jag lovar att byta till Boa5-5a

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Atom:

Alternativ sanning heter det väl, väldigt inne med sånt sen en liten tid tillbaka. ;)

Fritz..

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Alternativ sanning heter det väl, väldigt inne med sånt sen en liten tid tillbaka. ;)

Fritz..

Jafan, inte kan det vara riktigt........"den alternativa sanningen", tom AB förvärrar 555555

Jag har svårt att ta in detta som dåren Rövfen brukar säga så fort det är något som stör hans bild :)

58bb79067337b_Skarmavbild2017-03-05kl_09_32_25.png.0f1065b5f6a70c07a19788ad27bf6ba0.png

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Tallviking

New excise formula to raise prices of alcohol, but not as much as feared

THE NATION

CONSUMERS are needlessly worried that a new excise bill will drive the prices of alcoholic beverages into the stratosphere, the Excise Department says.

The bill, soon to be published in the Royal Gazette, has caught public attention after many people came to believe, wrongly, that the new tax rates will double the retail prices of beer, wine and liquor.

People were confused about tax ceilings stipulated in the new excise law, said Somchai Poolsavasdi, director-general of the Excise Depart-ment. The tax ceiling on beer, wine and liquor will be 30 per cent of retail prices, or Bt3,000 per litre of alcohol. The new tax ceiling on cigarettes is much higher, at 90 per cent of the retail price. 

“The ceiling rates are set for the next 20 years. But the applied rate will be much lower initially as we do not want to increase the tax burden,” Somchai said. 

Prapas Kong-Ied, deputy permanent secretary of the Finance Ministry, echoed Somchai’s remarks, saying that making tax rates too high would encourage smuggling, and then the cost of law enforcement would rise. 

“It is not worth the effort,” he said, trying to allay fears of a sharp rise in the prices of alcoholic beverages. 

Nipon Poapongsakorn, an economist at the Thailand Development Research Institute, said he agreed with the new law that will change the way tax rates are calculated. 

The new method will use retail prices as a base for tax calculation instead of using producer prices, as is done currently. The new tax will create a level playing field for producers, since the current structure allows some producers to take advantage of others. Retail prices will be decided by market forces, and tax authorities will have to enforce the law accordingly. 

Nipon said the current excise law had a big loophole as it allowed tax officials too much discretion, which often ended up in discrimination. 

Using retail prices to calculate excise tax rates will automatically lead to higher prices of alcoholic beverages, since retail prices are higher than producer prices. It will also lead to higher levies of value-added tax on beverage purchases, and in the end the cost of drinking will increase. 

“I agree that prices of alcoholic beverages should be higher than they are currently, as some types of beer are very cheap,” Nipon said. After the price increase, alcohol consumption will drop slightly for a while, but consumption will return to normal later, he said.

Sakon Waranyuwattana, dean of Thammasat University’s faculty of economics, was cautious about the new excise-tax structure. 

“Yes, I agree in principle, but I worry that implementation will be very difficult,” he said. 

He warned that producers and retailers could collude to avoid full tax payment. The new tax may also cost some local governments revenue, as consumers may choose to buy in other areas where prices are lower. One of the reasons for raising taxes on alcohol is to discourage consumption so as to reduce the harm to people’s health. But the Finance Ministry also wants to collect more tax to offset the drop in revenue from import tariffs resulting from free-trade deals. 

http://www.nationmultimedia.com/news/business/EconomyAndTourism/30308016

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...