Havet Inlagd Februari 7, 2017 Dela Inlagd Februari 7, 2017 23 minuter sedan, skrev Isan Lover: 24 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Vad vet du om det? Känner åtskilliga Amerikaner som var med i Vietnamkriget liksom Thailändare som stred på deras sida mot betalning. Dessutom har jag tillbringat mycket tid i Amerika både privat och via jobbet, så jag anser mig ha en god inblick i detta. Mvh isan lover På grund av dina pantade inlägg tyder allt på det. I Vietnamkrigs-tråden skrev du att Amerikanska soldaterna var mörkrädda och inte vågade gå in djungeln mm, att Thailändare gick i "första ledet".... Rent dravel .. Och sen att Amerikanarna skulle ha blivit försedda med hamburgare och coca-cola överallt... ja herrej---lar.. tror du på det själv? Min far och farbror var bägge i Vietnam , USMC . -68-69. Stridande förband, det var turer på 3 veckor i djungeln, inga hamburgare med cola och absolut inga Thailändare. Kom med en tillförlitlig källa för dina påståenden!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Februari 7, 2017 Dela Inlagd Februari 7, 2017 On 2017-02-02 at 00:49, skrev svampen: Tror inte att Jänkarna spelar i en egen division typ Engelsmännen hänger på Pubar med f/c ryssar på rysshotell osv! Ingen av dessa målgrupper är intress thailänska språket och minst av allt Koreaner & Kineser! Tror Jag? Den som tror det måste nog undersökas! On 2017-02-02 at 00:56, skrev svampen: Alla ska behandlas väl all over World! Självklart! On 2017-02-02 at 01:10, skrev svampen: Ja det är ju Din uppfattning men jag tror inte att man ska dra en folkgrupp över samma sträng alla är vi ju olika var en vi kommerifrån ? Sen handlar väl poppuralitet om Stang i Los eller? Särskilt i Fiskebyn? Har aldrig tänkt på detta och behöver inte tänka har aldrig ifrågasatt detta ämne pga Att Jag inte bryr mig alla har väl sin rätt att leva efter sitt eget välbiffande och själslig rätt var man är född på Jorden sen finns ju alternativ typ Moon? Hur fan ska det gå till, ska nu helt plötsligt folk från gnällbältet anses som vanliga svenskar? I morse när jag ätit frukost på hotellet. Hoppade en kinestant in i hissen och åkte med till plan 5. Innan dårarna hann öppnas riktigt skrek kärringen på någon kompis så att det skulle höras i hela korridorens rum var hon befann sig. Jävla tur att inte alla kineser skriker som hon då skulle tinitusen aldrig lägga sig. Men helt klart irriterande och att det ska vara en kinestant som gjorde så förvånar mig inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Februari 8, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Februari 8, 2017 Hur fan ska det gå till, ska nu helt plötsligt folk från gnällbältet anses som vanliga svenskar? Nej nej vi är som vanligt mycket bättre än så! [emoji18]Skickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Februari 8, 2017 Dela Inlagd Februari 8, 2017 (ändrad) idi*ten var redan i en annan tråd Ändrades Februari 8, 2017 av evert 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 8, 2017 Dela Inlagd Februari 8, 2017 On 2017-02-07 at 10:37, skrev Havet: På grund av dina pantade inlägg tyder allt på det. I Vietnamkrigs-tråden skrev du att Amerikanska soldaterna var mörkrädda och inte vågade gå in djungeln mm, att Thailändare gick i "första ledet".... Rent dravel .. Och sen att Amerikanarna skulle ha blivit försedda med hamburgare och coca-cola överallt... ja herrej---lar.. tror du på det själv? Min far och farbror var bägge i Vietnam , USMC . -68-69. Stridande förband, det var turer på 3 veckor i djungeln, inga hamburgare med cola och absolut inga Thailändare. Kom med en tillförlitlig källa för dina påståenden!!! Hej Det kanske smärtar att dig att höra detta, men det finns förstahandsberättelser på att det faktiskt var så, skulle Amerikanarna ha lejt Thailändare som spanare och haft dessa bakom sig på dessa djungelturer? Knappast troligt eftersom Thailändarna var betydligt mer vana med djungeln och dom saker man stöter på där, tycker Thailändarnas berättelser om att dom som mer vana fick gå i första ledet, deras berättelser om sina uppdrag och upplevelser verkar högst trovärdiga. Självklart är dom berättelser som framförs av Thailändare som var med och jobbade som spanare framför Amerikanerna tillsammans med Vietnameser och ibland bakom fiendens linjer minst lika trovärdiga som dom Amerikanska soldaternas, ser inte alls någon part som mer eller mindre trovärdig här. Inte heller finner jag Thailändarnas berättelser om att dom hittade mat överallt i djungeln som märkliga, dom äter ju orm, insekter, myrägg, grodor, sniglar, skorpioner och råttor än idag, dom skrattar ju än idag åt dom i deras ögon kräsna utlänningarna som är rädda för nästan allt, även Amerikanska källor uppger ju att det krävdes en enorm logistik för att förse alla dessa hundratusentals soldater med Cola och mat i Amerikansk smak. Vad tycker du om att USA drog in krigspensionerna för dom Thailändska soldater som riskerade sina liv när tjänstgjorde för USA i Vietnamkriget? Dom var ju lovade en i.o.f.s mycket låg pension på 25-50 USD per månad livet ut när dom tog värvning, detta löfte bröt USA och slutade betala ut några pengar för 10-15 år sedan. Det är för övrigt inte bara jag som har Thailändska vänner som stred för USA och berättar om sina upplevelser där, jag har en Svensk vän i Yashoton som får höra exakt samma berättelser där av Thailändska veteraner. Sen är ju Vietnamkriget inte det första kriget där Västerlänningar använder sig av lokalbefolkningen till svåra och farliga uppdrag i främmande miljö, det förekom väl i tropikerna även under kolonialtiden och andra världskriget också. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 Cola och hamburgare i djungeln,hahaha,hur skulle dessa glasflaskor transporteras,med coca.cola märkta bilar?Får du fortsätta svamla om dina efarenheter så var det väl du som underhöll planen oxå. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 1 timme sedan, skrev måne: Cola och hamburgare i djungeln,hahaha,hur skulle dessa glasflaskor transporteras,med coca.cola märkta bilar?Får du fortsätta svamla om dina efarenheter så var det väl du som underhöll planen oxå. Enkelt... En Coke och McDonalds-buss åkte runt i djungeln och servade medan kulorna yrde. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 1 timme sedan, skrev måne: Cola och hamburgare i djungeln,hahaha,hur skulle dessa glasflaskor transporteras,med coca.cola märkta bilar?Får du fortsätta svamla om dina efarenheter så var det väl du som underhöll planen oxå. Hej Det dracks absolut Cola på baserna ute i Vietnam, inte speciellt konstigt eftersom det är en populär dryck i USA, förstår inte att du tycker att detta skulle vara så märkvärdigt eller sensationellt? Det är väl inte märkvärdigare än att Svenska militären tillhandahåller sina soldater mjölk. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 Sanningen finns i tv-serien Mash, det var mer vermouth än cola i drinkarna. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 1 minut sedan, skrev leifen: Sanningen finns i tv-serien Mash, det var mer vermouth än cola i drinkarna. Hej Ja det fanns nog lite av varje där, även gott om droger efter vad man har hört. Att som Thailändare och Vietnameser dricka vatten i närmaste pöl eller å är nog inget för västerlänningar. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 2 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Det dracks absolut Cola på baserna ute i Vietnam, inte speciellt konstigt eftersom det är en populär dryck i USA, förstår inte att du tycker att detta skulle vara så märkvärdigt eller sensationellt? Det är väl inte märkvärdigare än att Svenska militären tillhandahåller sina soldater mjölk. Mvh isan lover Jag vet att det dracks Cola på baserna och förmodligen grillades hamburgare också. Inget konstigt med det. Men att de tog med sig sånt på till exempel spaningsuppdrag är nog ganska otänkbart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 På grund av dina pantade inlägg tyder allt på det. I Vietnamkrigs-tråden skrev du att Amerikanska soldaterna var mörkrädda och inte vågade gå in djungeln mm, att Thailändare gick i "första ledet".... Rent dravel .. Och sen att Amerikanarna skulle ha blivit försedda med hamburgare och coca-cola överallt... ja herrej---lar.. tror du på det själv? Min far och farbror var bägge i Vietnam , USMC . -68-69. Stridande förband, det var turer på 3 veckor i djungeln, inga hamburgare med cola och absolut inga Thailändare. Kom med en tillförlitlig källa för dina påståenden!!! Inga thailändare i Vietnamkriget? Tog en minut att googla upp. http://thevietnamwar.info/Thailand-involvement-vietnam-war/Skickat från min HTC 10 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mooton Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 Vet att det finns thai folk som lever i Vietnam, Tror att det är uppe i bergen i norr. Vet att USA använde dem för spanning etc under kriget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 .Jodå fanns Thailändare som mot betalning åkte över med jänkarna till Vietnam. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 On 2017-02-07 at 00:38, skrev Isan Lover: Hej Så är det nog, ändå ses dom nog som Coca-Cola och hamburger beroende individer som har det lite svårt att resa omkring p.g.a att dom måste ha tillgång till sin egen typ av mat, även AC är väl nästan ett krav för dom flesta Amerikaner även vintertid i Thailand, sen har jag fått för mig att dom är väldigt misstänksamma, oroliga och lite rädda av sig, tycker t.ex inte om när dom inte förstår språket, dom verkar se alla som potentiella mördare eller rånare. Ett av dom största problemen under Vietnamkriget var enligt en del att förse soldaterna med Cola och hamburgare överallt, det krävdes tydligen en enorm logistik för detta. Mvh isan lover Haha snillen spekulerar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 On 2017-02-07 at 04:37, skrev Havet: På grund av dina pantade inlägg tyder allt på det. I Vietnamkrigs-tråden skrev du att Amerikanska soldaterna var mörkrädda och inte vågade gå in djungeln mm, att Thailändare gick i "första ledet".... Rent dravel .. Och sen att Amerikanarna skulle ha blivit försedda med hamburgare och coca-cola överallt... ja herrej---lar.. tror du på det själv? Min far och farbror var bägge i Vietnam , USMC . -68-69. Stridande förband, det var turer på 3 veckor i djungeln, inga hamburgare med cola och absolut inga Thailändare. Kom med en tillförlitlig källa för dina påståenden!!! Inga Thailändare??Det är du som kommer med dravel. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 19 timmar sedan, skrev Surin P3: Jag vet att det dracks Cola på baserna och förmodligen grillades hamburgare också. Inget konstigt med det. Men att de tog med sig sånt på till exempel spaningsuppdrag är nog ganska otänkbart. Hej Det håller jag absolut med om. Det var nog betydligt enklare att hitta god mat för Thailändare och Vietameser ute i djungeln på dessa uppdrag, dom äter juni princip allt som rör sig och dom vet ju dessutom vad som går att äta. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 1 timme sedan, skrev B747: Inga Thailändare??Det är du som kommer med dravel. Hej Självklart är det så, det finns gott om Thailändare som tjänstgjorde åt Amerikanarna, fick lön och blev lovade en mindre pension, många blev dessutom skadade, invalidiserade och dödade, Deng som jag känner miste t.ex en bit av handen, andra förlorade en fot eller ett ben när dom trampade på minor o.s.v, så är fallet med den man Steven ifrån Yashoton känner, han berättar ofta om kriget och förbannar USA för att dom drog in hans låga krigspension under Bushs tid vid makten. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 9, 2017 Dela Inlagd Februari 9, 2017 4 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Det håller jag absolut med om. Det var nog betydligt enklare att hitta god mat för Thailändare och Vietameser ute i djungeln på dessa uppdrag, dom äter juni princip allt som rör sig och dom vet ju dessutom vad som går att äta. Mvh isan lover Ja, det var nog en hel del kulturkrockar även på den tiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Havet Inlagd Februari 10, 2017 Dela Inlagd Februari 10, 2017 On 2/9/2017 at 00:51, skrev Isan Lover: Hej Det kanske smärtar att dig att höra detta, men det finns förstahandsberättelser på att det faktiskt var så, skulle Amerikanarna ha lejt Thailändare som spanare och haft dessa bakom sig på dessa djungelturer? Knappast troligt eftersom Thailändarna var betydligt mer vana med djungeln och dom saker man stöter på där, tycker Thailändarnas berättelser om att dom som mer vana fick gå i första ledet, deras berättelser om sina uppdrag och upplevelser verkar högst trovärdiga. Självklart är dom berättelser som framförs av Thailändare som var med och jobbade som spanare framför Amerikanerna tillsammans med Vietnameser och ibland bakom fiendens linjer minst lika trovärdiga som dom Amerikanska soldaternas, ser inte alls någon part som mer eller mindre trovärdig här. Inte heller finner jag Thailändarnas berättelser om att dom hittade mat överallt i djungeln som märkliga, dom äter ju orm, insekter, myrägg, grodor, sniglar, skorpioner och råttor än idag, dom skrattar ju än idag åt dom i deras ögon kräsna utlänningarna som är rädda för nästan allt, även Amerikanska källor uppger ju att det krävdes en enorm logistik för att förse alla dessa hundratusentals soldater med Cola och mat i Amerikansk smak. Vad tycker du om att USA drog in krigspensionerna för dom Thailändska soldater som riskerade sina liv när tjänstgjorde för USA i Vietnamkriget? Dom var ju lovade en i.o.f.s mycket låg pension på 25-50 USD per månad livet ut när dom tog värvning, detta löfte bröt USA och slutade betala ut några pengar för 10-15 år sedan. Det är för övrigt inte bara jag som har Thailändska vänner som stred för USA och berättar om sina upplevelser där, jag har en Svensk vän i Yashoton som får höra exakt samma berättelser där av Thailändska veteraner. Sen är ju Vietnamkriget inte det första kriget där Västerlänningar använder sig av lokalbefolkningen till svåra och farliga uppdrag i främmande miljö, det förekom väl i tropikerna även under kolonialtiden och andra världskriget också. Mvh isan lover Inte mycket substans i dina inlägg Ena stunden är dina idoler lejda av jänkarna , nästa så har Thailändarna tagit värvning.... Åkte de över till USA då för träningen? Parris Island? Haha... Du försöker måla upp en bild av modiga Thailändare som "går i första ledet" och äter ormar och myrägg medans mörkrädda Amerikanska soldater kommer efter bärandes på Coca-cola och hamburgare.... Passa dig för att snacka på det viset om du skulle träffa på en riktig Vietnam-vet som varit i stridande förband nån gång..... De Thailändska regeringstrupperna var stationerade utanför Bien Hoa, det var över 10 000 man. De utmärkte sig genom att syssla med drogförsäljning mm så till den grad att de blev åtskilda Amerikanska och övriga koalitionstrupper. Så duktiga va´de ....... Mpr-medlem YNWA skrev om det i Vietnamkrigs-tråden också. Thailändska trupper deltog inte vid några fronter överhuvudtaget. Det gjordes försök att Syd-Vietnamesiska trupper skulle jobba ihop med Marinkårstrupperna, farsan berättade, det gick inte alls. Syd-Vietnameserna kunde ligga och sova på vakt osv. Helt opålitliga plus dåligt utbildade. Så det blev stopp på det. Så USA:s regering har dragit in pensioner för Thailändare som tog värvning och tjänstgjorde i Vietnam? Källa på det tack. Farsan (Svensk medb.) gick in i Marinkåren, åkte frivilligt till Vietnam, var där i 14 månader. Han har pension från staterna, men jag ska höra för säkerhets skull hur det ligger till med ersättningen från USMC. De Thailändare som du refererar till var förmodligen lego-soldater som stred mot Patet Lao. Möjligt/troligt att de hade Amerikanska rådgivare. De stred inte med ( eller framför) Amerikanska trupper. Thailands värdefulla bidrag i kriget bestod av att de upplät baser åt jänkarna, som de fick betalt för. Trupperna var det inte mycket med... "Sen är ju Vietnamkriget inte det första kriget där Västerlänningar använder sig av lokalbefolkningen till svåra och farliga uppdrag i främmande miljö," Sluta insinuera att Thailändarna utförde svåra och farliga uppdrag åt USA, lägg ner eller kom med bevis Som bevis räknas inte när Somchai drar en story vid by-mötet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Havet Inlagd Februari 10, 2017 Dela Inlagd Februari 10, 2017 11 timmar sedan, skrev B747: Inga Thailändare??Det är du som kommer med dravel. Var du där? Jag refererar till vad farsgubben berättat... han var där.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Havet Inlagd Februari 10, 2017 Dela Inlagd Februari 10, 2017 9 timmar sedan, skrev Isan Lover: Hej Det håller jag absolut med om. Det var nog betydligt enklare att hitta god mat för Thailändare och Vietameser ute i djungeln på dessa uppdrag, dom äter juni princip allt som rör sig och dom vet ju dessutom vad som går att äta. Mvh isan lover Sluta fantisera nu ..... tror de Amerikanska trupper letade efter mat i djungeln? Mat flögs in med helikopter när en zon var säkrad. Det var vakuum-förpackat och på konservburk. Gubben berättade att där fanns käk som var daterat 20 år tillbaka i tiden men helt okej. Det fanns bönor på burk som soldaterna kallade "bullet-beans" pga av att hur länge de än värmdes så förblev de stenhårda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Februari 10, 2017 Dela Inlagd Februari 10, 2017 29 minuter sedan, skrev Havet: Var du där? Jag refererar till vad farsgubben berättat... han var där.. Liksom du så var jag inte där.Det finns böcker och det finns verklighetsbaserade filmer och google upplysningsvis. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
YNWA Inlagd Februari 10, 2017 Dela Inlagd Februari 10, 2017 Thailandsk trupp stred aldrig tillsammans med Amerikansk trupp under Vietnam kriget. Ganska naturligt med tanke på språkskillnaderna. Amerikanerna stred aldrig tillsammans med några andra nationaliteter från koalitionen, undantaget ARVN (samt Australier vid några enstaka tillfällen). Thailändarna hade en egen sector som dom opererade ensamt inom och var mer inriktade på "heart and mind" aktiviteter. Självklart var dom även i stridande aktiviteter mot VC, men endast i sin egen sector. Dom var baserade på Base Bearcat camp. Det blev en del problem med den Thailändska enheten som innebar att man skapade en sub bas som stängslade in Thailändarna. Problemen var svarta börs handel och omfattande droghandel. Thai var också under kortare perioder med mindre enheter aktiva i Pleiku och Quang Tri. Deras uppgift där var informationsinhämtning, skälet var att bergsfolken i dessa områden talar Lao och Thai. De hade inga stridande uppgifter där. Thailand deltog i andra och tredje Indochina krigen. Under tiden som Vietnam kriget pågick hade Thailand reguljära förband som opererade på gränsen mot Lao och även på den laotiska sidan. Man hade också trupp som tillhörde Thailändska styrkor men så vitt jag förstått fick lön från USA (CIA) deras uppgifter var främst att skydda tillfälliga Lima siter. Man hade också rena lego förband som stred mot Pathet Lao, främst i södra Laos och längs med Mekong. Förbanden som stred i söder var riktiga banditgäng, fortfarande finns ett starkt hat mot Thailand i vissa byar och distrikt främst längs Sedon. I Indochina kriget stred man inte ihop med Amerikaner, man hade troligtvis med sig amerikaner, inte soldater, för att tex fastställa verkan av flyg bombning och eskorter av amerikaner till tillfälliga Lima siter. Att Coca Cola och hamburgare var ett stort problem, har jag svårt att tro. Fältbaserna var mycket enkla med små kök, logistiken var ett mycket litet problem till baserna, dom fick generellt allt vad dom behövde. Stridand förband hade rations inget annat. Fält soldaterna hade definitivt andra prioriterngar än Coca Cola. I större baser som tex Da Nang kan man ännu i dag hitta många rester av Coca Cola och andra läskedrycker, men överlägset mest öl kapsyler och flaskor. Det är också en myt att amerikanerna inte klarade av djungeln. Dem var mycket väl ubildade och kapabla (efter 1967) att verka i djungeln framförallt i Mekong deltat, problemet var snarare att man aldrig kunde identifiera VC. NVA hade tex instruktioner att undvika Mekong deltat eftersom amerlkanerna var för starka och uthålliga där. Jag försvarar inte på något sätt Amerikas inblandning i Vietnam, tvärt om. Men jag har full respekt för dom stridande soldaterna, även om kriget var fel. Jag har varit på flera stridsplatser med veteraner som deltog. Diskuterat hur striderna gick till på plats med karta och combat plans. Oavsett nationalitet ger dom generellt en helt annan bild än filmer och många böcker av hur det var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Februari 11, 2017 Dela Inlagd Februari 11, 2017 On 2017-02-10 at 06:56, skrev Surin P3: Ja, det var nog en hel del kulturkrockar även på den tiden. Hej Det är nog så man ska se det, kan tänka mig att det var väldigt omvälvande att som ung Amerikan skickas ut i djungeln och kulturkrockar har vi ju fortfarande, hur dessa kulturkrockar såg ut för 50-60 år sedan kan man ju bara föreställa sig. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu